NGC 281 "Pacman-sumu"

Aloittaja Timo-Pekka Metsälä, 13.08.2006, 20:53:34

« edellinen - seuraava »

akj

#165
Pacman sumua kuvailin Kuun loisteessa Ha-filsun läpi 16.3.2016. Syksyllä tämä on paremmalla kuvaus korkeudella mutta kunhan nyt kokeilin. Silloin täytyy hiukan lisätä osavalotusten valotusaikaa.

13 x 300s, ISO 1600, Canon 6D

Full: https://akjspaceblog.files.wordpress.com/2016/03/pacman_16032016_v2.jpg

Ari
Ari Jokinen
- Takahashi Mewlon-210

Kharan

Tässä reilut 4 tuntia LRGB:tä 5 minsan pätkissä. Tämä oli helpompi käsitellä, kun sumuinen alue on kohtalaisen selkeästi rajattu.



Täysi reso:
http://www.astrobin.com/full/261964/0/?real=&mod=

wm-x

Missä pilvettömällä vyöhykkeellä kharan oikeen asuu kun kokoajan puskee uutta kuvaa. Tämäkin hieno niinkuin muutkin julkaisemasi kuvat!

Mikkelissä ainakaan ei ole ollut täysin selkeää kuin juuri tuo 4 tuntia.

Kharan

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 30.08.2016, 15:05:53
Missä pilvettömällä vyöhykkeellä kharan oikeen asuu kun kokoajan puskee uutta kuvaa. Tämäkin hieno niinkuin muutkin julkaisemasi kuvat!

Mikkelissä ainakaan ei ole ollut täysin selkeää kuin juuri tuo 4 tuntia.

Heh, nyt on kyllä käynyt flaksi kelien kanssa Oulun suunnalla, viime viitenä yönä päässyt kuvaamaan kolme sessiota joista yhteensä vajaa kymmenen tuntia matskua. Pitää nautiskella, kun loppusyksy on varmaan sitten kokonaan pilvistä.

Kiitti kehuista!

VP

Viime yön saalis. Kollimointi ei ole ihan kohdallaan mutta menköön. :smiley:

Ha 12nm 86x120s

-V

Timpe

Nätti pystytukka-Pacman!  :cool:
- Timo Inkinen

VP


akj

Pacman sumu kuvattuna 13-14.09.2016 yönä. Ilma näytti erinomaiselta, Kuu vaihe  oli  89% mutta ei noussut 13 astetta korkeammalle. Ajattelin että on turha kuvata Kuun takia, mutta kun ei noussut tuon korkeammalle ja koska ilma oli hyvä, niin päätin yrittää ja kokeilla kuinka onnistuisi näissä olosuhteissa. Kuva oli kyllä melko hankala käsitellä mutta kyllä siihen jotakin tarttui.

42x240s

Taivaanvahti: http://www.taivaanvahti.fi/observations/show/57068#1

Ari

PS: Hienoja yksityiskohtia tuossa W1lleM:n kuvassa
Ari Jokinen
- Takahashi Mewlon-210

Oskari

Tämän olin jo heittää roskiin, mutta heitänkin sen tänne muiden kiusaksi... :rolleyes: Nyt kun tajusin, että on parempi tuoda kuvat 32-bittisenä Photariin, niin johan venyy. :smiley: Tähdet vähän hallitsee. 1h 20min valoa 30 sekunnin osissa. ISO800.

Nikon D750, SW-komakorjain (x0,90), Sky-Watcher Skyliner 350P Flextube Synscan(355/1650).
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

wm-x

2 tuntia uhrasin tämän valoitukseen. Liian pieni kohde 480mm polttovälille. Tämä on n. 1/12 osa croppi koko kentästä, mutta tyytyväinen tulokseen.


J Piira

Hieno tarkka kuva. Kuinka pitkillä valotuksilla kuvasit? Pienensitkö tähtiä jollain kuvan käsittelyohjelmalla?
- Jukka -

wm-x

Kiitos. Olen itsekkin tyytyväinen miten tarkkuus riitti näin pienelle kohteelle. Enemmän valoa olisi saanut olla, jotta tuo himmein osa tulisi kunnolla näkyviin. Minun kalustolla 2 tuntia on aika vähän.

10min valoituksilla olen nyt kuvannut.

Olen siirtänyt Pixinsightista kuvat vielä photariin jossa käytän Rc-astron starshrink ohjelmaa. Yleensä pienennän hieman starshrinkillä ja sitten tähtimaskin kanssa minimium filtteri 0.2 asetuksella.

En pidä tuosta rc-astron ohjelmasta kun se venyttää kuvaa tähtien vierestä. Suosittelen opettelemaan Pixinsightissa morphological transformationin(tai vastaava nimi). En ole kerennyt tuohon paneutua sen tarkemmin ajanpuutteen vuoksi. Aika simppeliltä minimium filtteriltä se vaikuttaa. Tähdistä sai pixinsightissa tehtyä (PSF??) profiilin myös jota voi pienennyksessä käyttää, mutta tätä juuri en ole kerennyt opettelemaan.

Kuvankäsittely rutiinini (kun tiedän että kaima tappelee PI kanssa)

Pixinsight:
Dbe
crop
multiscale linear transformation(lineaarinen kohinan poisto)
    -tämä maskin kanssa pääasiassa taustaan
Histogram transformation
histogram equalization
Bias lisäys tuolla multiscalelinearilla terävöittämään
(joskus deconvolution)

Sitten tallennus 16bit tiff

Photarissa:
tähtien pinennys
Saturated block
noise ninja (maskilla tai ilman)

vehnae

Vähitellen olen saanut kuvankäsittelyvaihdetta päälle, lähes kaikki talven kohteet kun on vielä käsittelyjonossa. On tosiaan ollut haasteita itseasettamien rimojen ylittämisessä, käsitys on mitä haluan saada aikaan mutta sinne pääseminen on osoittautunut hankalaksi. No, onpahan tekemistä kesäajallekin :tongue:.

Eniveis, tämä Pacman-sumu tuli kuvattua lokakuu-joulukuu -välillä, taitaa olla valotusajallisesti toistaiseksi mun laajin projekti kun valotuksia tähän upposi Ha:LPS:R:G:B kanavilla 290:240:90:90:90 minuuttia.



Isompaa kuvaa jne Astrobinissä.

VP

#178
Todella hieno pacman vehnaelta!

Edit: Haluaisitko avata käsittelytapaa hieman? Sumun sisäosien kontrastit ja vivahteikkuus natsaa tosi hyvin.

-V

wm-x

On kyllä vaikuttava.

En tiedä miten newtonilla kuvatuissa tähtien keskustat näkyvät, mutta oletko yrittänyt arcsinh venytystyökalua? Nyt vaikuttaa että tähtien keskustat ovat palaneet ja niiden kirkkautta on madallettu MT:llä tms.