6v lyijyhyytelöakku

Aloittaja jperala, 22.09.2012, 15:39:52

« edellinen - seuraava »

jperala

Ostin 6v lyijyhyytelöakun moottorien käyttöön, onko kukaan seuraillut kuinka kauan tuollainen kestää satunnaisessa käytössä ? pitääkö latailla kuinka usein.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Timo Kuhmonen

Elektroniikkaliikkeissä olleet suljetut lyijyakut (6V versiot), mielestäni samaa akkutekniikka käytetty myös polkupyörän valoissa ladattavina akkuina (Litium tekniikkaan perustuvat akut yleistyvät)

Minulla on pari lyijyakkua ollut vuosien saatossa fillarivalon akkuna. Akun koko noin 17*7*4cm. Kapasiteetissa voi olla eroja. Ovat minulla toimineet kovallakin pakkasella. Satunnaista käyttöä pääosin... Pari on mennyt niitä, about 7...8 vuoden aikana.

Fillarivalo ottaa akusta ymmärtääkseni enemmän virtaa kuin keskiverto pikkujalusta (esim EQ3-2, EQ5). En päästäisi itse akun napajännitettä tippumaan turha alas. Vaihtoehtona lataisin useammin... Jos on pitkään käyttämättä, lataisin ja purkaisin, esim kerran kuukaudessa. Jos on muilla vinkkejä, niin kertokaa toki...

Tikkes

Minulla on tuo pieni 12V Celestronin powertank, jossa on 7Ah lyijyakku sisällä. Sille annetaan ohjeeksi ladata vuorokausi aina 3kk välein. Näin sesonkiaikaan olen tyrkännyt lataukseen aina käytön jälkeen, niin on varmuudella sitten aina akku täynnä. Sen olen huomannut, että tuossa "tankissa" lataus heikkenee selvästi tuon 3kk seisonnan aikana.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko