Eq-6 päivitys

Aloittaja prototype, 25.10.2011, 23:37:53

« edellinen - seuraava »

prototype

Onko kellään kokemusta tuosta Eq-6:sen GOTO päivityspaketista? Ja jos on niin onko hintansa arvoinen systeemi vai onko viisaampaa ostaa uusi jalusta? Nyt on käytössä perus EQ-6 Pro heavy duty jalusta ja ei jaksaisi siitä luopua kun on juuri saanut sen huollettua hyvään kuosiin.
Pääsyynä kiinnostus tuohon päivitykseen on että haluaisin seurantaan hitaammat korjausnopeudet guidausta varten.
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p425_Skywatcher-EQ-6-Pro-SynScan-GoTo-Upgrade-Kit-mit-Anleitung.html

Tane

 Jos jalaustasi olisi Syn-Trek mallia jossa jo on autoguidaus toiminto Goto kannattaisi ottaa ilman muuta siihen entiseen jalustaan.Kuitenkin jos jalustasi ei ole ikäloppu niin varmaan se kannattaisi lisätä päivityspaketti.Siinä tulee moottorit kylkiäisenä.Itse tein juuri perus Eq-5 jalustaan lisäyksiä.Eli laitoin Lacerta kapulan jossa on autoguiding toiminto.Eq-6:n ei taida sitä saada.
Celestron C14,

Lauri Kangas

Siis Syntrek on täysin sama asia kuin Synscan eli pro eli gotomalli, se vain myydään tyhmemmällä kapulalla. Ostamalla paremman kapulan siitä tulee sama kuin isoveljensä, lisäksi molempia jalustoja voi käyttää ihan samalla tavalla EQMODilla tietsikalta, eivät eroa toisistaan.

prototypellä lienee siis se vanha karvalakkimalli jossa on vain hitaat askelmoottorit ja nelinappinen kapula. Kyllä tuo päivityspaketti taitaa olla hintansa arvoinen varsinkin jos muut jalustan kalikat on jo huollettu kuntoon. Tuolla siitä pitäisi tulla samalla tavalla noita uusia gotomalleja täysin vastaava, ja EQMOD-käytönkin olla mahdollista.

prototype

Juu vanha karvalakkivekotin on kyseessä. Eli jalustassani on nelinappinen kapula ja st-4 portti on mallia tee-se-itse. Muuten toimii homma tuollakin hyvin, mutta saisi olla vain hitaampia korjausnopeuksia kapulassa (hitain 2x).

prototype

Kyselin tuota päivityspakettia telescope-servicestä ja ei ole varastossa. Tilausaika olisi 4-6 viikkoa jos tuon haluaisin. Pitääpä vielä harkita hetki ja tehdä sitten päätökset.

Mito

Ostin kesällä Modern Astronomysta SynScan päivityksen EQ6 jalustaani. Mukana tuli uudet askelmoottorit molemmille akseleille, emolevy ja kapula, joka on päivitettävissä. Muuten pelittää hyvin mutta jalustan laakerit nykii ja rasva jarruttaa. Näissä kiinalaisten vehkeissä näköjään tarvii vaihtaa tai huoltaa kaikki liikkuvat osat.

prototype

Kaikki liikkuva on korjattu tuossa mun jalustassa. Rasvat vaihdettu, laakerit pesty tarkistettu ja uudelleen rasvattu, välykset säädetty, kolmijalan jalat vahvistettu :D kaikki on fiksattu mitä mieleen tulee. Itse jalusta on todennäköisesti parempi nyt kuin tehtaalta lähtiessään vaikka elämää onkin todennäköisesti nähnyt todella pitkään, koska ostin käytettynä. Nyt tuo myös sopii suomen leveysasteille kun tein oikeat palat säätöjen väliin. Niin ja nyt siinä on st-4 porttikin lisävarusteena.

prototype

Pääsin testamaan tuota goto päivitystä ja tuli seuraava ihmetys vastaan eli:
Onko tuossa suuntauksessa normaalia, kun esim. jalusta ehdottaa vegaa ensimmäiseksi ohjaustähdeksi ja laittaa suuntaukseen menee, niin se heittää todella reilusti?
Jalusta kyllä löytää kohteet, kun suuntauksen ensin tekee todella reilujen korjauksien kanssa.

Tähtinä käytin vega, deneb ja capella. Tämän jälkeen jalusta kyllä löytää kohteet suhteellisen hyvin, mutta ihmetyttää vain miksi tuo jalustan ehdotettu suunta heittää noin paljon.
Asetuksina 23,00E 62,14N aikavyöhyke +2

Piti ruveta M27 kuvaamaan, mutta homma kaatui teknisiin murheisiin. USB-hubi ei tunnistanut guideria uudella johdolla. Vanhalla kyllä tunnistaa, ihme homma taas tuokin...

einari

Laitoitkos vielä kesäaikaan kyllä ?
___
Tapio

prototype

Kun kyseli jostain päivänvalojutusta niin siihen laitoin ei. Vai onko sielä jokin muukin säätö siihen?
Eiku joo. Laitoin tuohon väärin eli olisi pitänyt laittaa kyllä  :tongue:

No koitetaan ensiyönä uudestaan, jos sää sallii.

Mito

Se day light saving on kesäaika ja jos se on pielessä menee jopa 15 astetta ohi. Minulla käy joskus niin että lähtee okulaaripää kohti tähteä. Pitäisi muistaa aina laittaa putki samoin päin.

Kaizu

Minä olen käyttänyt Losmandyn Geminissa UT-aikaa (ilman kesä- ja -talviaikasäätöjä) ja hyvin on toiminut. Pientä virhettä tulee siitä että jalustan kello jätättää jopa kymmeniä sekunteja puolen vuoden aikana. Sen joutuu aina silloin tällöin palauttamaan aikaansa. Tämäkin vaiva poistuisi GPS:lla mutta peltikuuppa haittaa sen toimintaa.

Lyhyellä ajalla toistettavuus on aika hyvä. Vajaan viikon tauon jälkeen, samaa kohdetta kuvatessa jopa guideri tähti osui paikalleen ilman korjausta.

Kaizu
Kai Forssen