Kosteus ja huurtuminen

Aloittaja jmantyla, 24.10.2011, 20:31:47

« edellinen - seuraava »

Jussi Koponen

Laittakaa suihkulakki sinne Newton putken perälle, ainakin itselläni loppui  pääpeilin huurtuminen sillä. Apupeilissä on Kendrickin lämmitin, enää huurtuu komakorjain...

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Jussi Koponen - 30.10.2011, 15:40:13
Laittakaa suihkulakki sinne Newton putken perälle, ainakin itselläni loppui  pääpeilin huurtuminen sillä. Apupeilissä on Kendrickin lämmitin, enää huurtuu komakorjain...

Toinen ääni tälle putken sulkemiselle. Minullakin on hajavalon takia musta huppu pääpeilin puoleisessa päässä putkea (putken edessä siitä on enemmänkin näköhaittaa :grin:), eikä kookas Newtoni ole vielä vaatinut mitään lämmitystä huurteen estoon. Kaikenlainen lisälämmitys tuo vain kuvaan häiriöitä, joten pyrin pitämään peilit mahdollisimman "ambientteina" (samassa lämpötilassa kuin ulkoilma). Putken materiaalina on 5mm paksu Sonotube-kartonki, joka johtaa lämpöä heikosti. Havaintojen lopuksi putkesta saa kastekelillä pyyhkiä vettä pinnasta, mutta sisäpuolella on kuivaa  :smiley:
- Timo Inkinen

Nurinniska Observatory

Lainaus käyttäjältä: Jussi Koponen - 30.10.2011, 15:40:13
Laittakaa suihkulakki sinne Newton putken perälle, ainakin itselläni loppui  pääpeilin huurtuminen sillä. Apupeilissä on Kendrickin lämmitin, enää huurtuu komakorjain...

Kuin myös kolmas ääni täältä suihkulakille. Myös vähintään 30-40cm huurreputki vaikka solumuovisesta retkipatjasta kannattaa tehdä, se vähentää huomattavasti putken etupään huurtumisongelmia.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

naavis

Täytyykin kokeilla tätä putken alapään sulkemista. Retkipatjahuurreputkea käytän jo. Kiitos vinkistä!

Nurinniska Observatory

Niin, sellaista vielä retkipatjojen solumuovista. Siitä voi näppärästi "liimata" putken, kun kuumentaa varovasti sytkärillä molemmat liitospinnat juuri ja juuri sulaneiksi ja sitten tökkää pinnat yhteen ja pitää niitä paikallaan kunnes liitos on jäähtynyt. Tulee kestävä ja siistin näköinen huurreputki joka on helppo laittaa kaukoputken päähän.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

pappa

J-teippi ajaa saman, näkee vielä vauhtiviivasta mihin päin putken päätä kääntelee.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

hoptari

Lainaus käyttäjältä: Nurinniska Observatory - 31.10.2011, 10:25:19
Niin, sellaista vielä retkipatjojen solumuovista. Siitä voi näppärästi "liimata" putken, kun kuumentaa varovasti sytkärillä molemmat liitospinnat juuri ja juuri sulaneiksi ja sitten tökkää pinnat yhteen ja pitää niitä paikallaan kunnes liitos on jäähtynyt. Tulee kestävä ja siistin näköinen huurreputki joka on helppo laittaa kaukoputken päähän.

Koitin tehdä huurreputken tuolla tavalla, mutta ei se ainakaan minulta onnistunut. Aralditilla liimaten homma kävi ihan helposti.
I.S.

Kaukinen

Kuinka pakollinen/hyödyllinen tuo säädin on pantojen kanssa? Tuleeko liiasta lämmöstä ongelmia jos tekee suoran kytkennän? Itse virrankulutus ei ole ongelma, pistorasiasta sitä saa. Entä olisiko kaukoputken ulkovarastosäilytyksessä iloa 24/7 kytketystä ympäristön lämpötilasta säätyvästä ohjaimesta iloa (esim. tämä)?
Celestron Nexstar 8i SE,  William Optics 2" Dielectric diagonaali ja mikrofokuseri, Celestron 80/600 ED APO, Celestron CGEM jalusta tuplasatulalla, Baader Hyperion 8-24mm Clickstop Zoom, Baader Hyperion Aspheric 36mm, Baader Ortho 7mm, Celestron reducer f6.3, LVI SmartGuider, Canon EOS 60Da

TuRe

Minulla on omatekemät pannat, jotka olen mitoittanut hieman alemmaksi, kuin tehdastekoiset. Ei ole mitään säätimiä, enkä ole havainnut mitään ongelmia.
Tuomo Repo

Kaukinen

Teenkin huurrepantojen kontrollerin ihan itse. Osat maksoi 22e,  käyttäen tälläistä:  DC-MOOTTORIN NOPEUDENSÄÄDIN 20W. Siihen vaan mukaan tehokkaampi kytkinfedi, kotelo, nuppi, sulakerasia ja 6x RCA runkoja, niin se on siinä!
Celestron Nexstar 8i SE,  William Optics 2" Dielectric diagonaali ja mikrofokuseri, Celestron 80/600 ED APO, Celestron CGEM jalusta tuplasatulalla, Baader Hyperion 8-24mm Clickstop Zoom, Baader Hyperion Aspheric 36mm, Baader Ortho 7mm, Celestron reducer f6.3, LVI SmartGuider, Canon EOS 60Da

Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: TuRe - 22.08.2012, 13:48:07
Minulla on omatekemät pannat, jotka olen mitoittanut hieman alemmaksi, kuin tehdastekoiset. Ei ole mitään säätimiä, enkä ole havainnut mitään ongelmia.

Millä teholla olet käyttänyt?

Katselin, että jos tekisi kokonaisresistanssiltaan 24 Ohm:n tikapuut niin saisi 12V:lla sellaisen 6W lämpötehon. Per cm2 ei kovin kummoinen, mutta varmasti riittävä.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

TuRe

Ole hyvä ja lue Rakenteluosiosta sivulta 11 tekemäni "Kaukoputken lämmitysprojekti... Siitä selviää aika paljon tästä asiasta.
Tuomo Repo

Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: TuRe - 31.08.2012, 15:41:17
Ole hyvä ja lue Rakenteluosiosta sivulta 11 tekemäni "Kaukoputken lämmitysprojekti... Siitä selviää aika paljon tästä asiasta.

Sen verran kaukana, että linkitän suoraan muillekin:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=2998.0
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/