Pentax KM DSLR-kameran soveltuvuus tähtikuvaukseen

Aloittaja abkllak, 23.07.2012, 11:04:14

« edellinen - seuraava »

abkllak

moro  olis kysymys tuosta mun digijärjestelmä kamerasta ja sen  nimi on pentax km
ja kaksi objektiiviä toinen   50  mm  ja toinen 200 mm
niin soveltuuko se tähti kuvaukseen

jmantyla

No kyllä tuo on ihan kohtuu kamera, suunnilleen sama kuin K200D, jolla itse kuvasin pari vuotta.
Tarvitset kunnon jalustan sekä T-välirenkaan, jolla rungon saa kiinni kaukoputkeen, jos sellaista halajat.

Linsseissä tärkeämpää on valovoima kuin polttoväli. Ovatko 50 ja 200 mm kiinteäpolttoväliisiä? Vai onko toinen zoom 50-200 mm? Tämä zoomi on piirroltaan vaatimaton. Itse vaihdoin sen tilalle 55-300 mm telezoomin, joka luontokuvauksessa on ollut ihan ehdoton peli. Kiinteäpolttovälinen 200 mm on todella hyvä tähtikuvauslinssi, mutta edellyttää hyvää jalustaa ja tarkkaa seurantaa sekä tarkennusta. Sama koskee 50 mm linssiä. Onko se kiinteäpolttovälinen vai kittilinssi 18 - 55 mm f/3.5 - 5.6?

K-m -mallia vähän myöhemmin markkinoille tulleessa K-x -mallissa ja sen jälkeisissä on testien mukaan vähäkohinaisempi CMOS-kenno. Eroa ei kuitenkaan huomaa ellei ala ottaa minuuttien valotuksia isoilla ISO-asetuksilla.

Jorma M.
Kangasala

abkllak

#2
  Terve ,  molemmat objektiivit  ovat  zoomeja ,  ja pienemmässä lukee  18-50 , ja  isommassa  50-200 .