The Bubble Nebula eli Kuplasumu

Aloittaja PetriKe, 12.08.2006, 17:04:12

« edellinen - seuraava »

Timpe

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 23.01.2019, 21:37:59
Otin asi 183 HA:ta tähän 48x5min. Käytin sen luminanssina ja RGB data nikonista. Tälläinen lopputulos...

Nätti kuva, Jukka, onnittelut!
Tuo toi lisäksi omat muistot mieleen syyskuulta 2012, kun kuvasin vielä 12" Newtonilla ilman RCT-kolllimointiongelmia NGC 7538:n (näkyy tuossa Jukan kuva-alan oikeassa reunassa hienosti) :wink:
- Timo Inkinen

wm-x

Kiitos. Yllättävän hyvin toimi tuo LRGB combination nikonin datalle, vaikka tähdet ovat paljon isompia.

Yksi vastaava kuva pitää vielä käsitellä vanhan datan ja ha yhdistämiseksi.

Viimeinen tarkkuus vielä puuttuu asi183 kuvista. Tosin kohtuullisen lyhyitä kokonais valoitus aikoja olleet nämä ensimmäiset kuvat ja kelit olleet jokaisena kirkkaana yönä vaihtelevia.

naavis

Kuvasin Kuplasumun ympäristöä kapeakaistalla vähän laajemmaltikin. Tähän kolmen kuvan mosaiikkiin kertyi yhteensä 18 tuntia dataa 6 yön aikana.



Lisää tietoa löytyy mm. Taivaanvahdista ja Astrobinista.

akj

Ari Jokinen
- Takahashi Mewlon-210

naavis


akj

#275
Kuplaa tuli kuvattua. Tässä vain Ha ja Sii kuvattuna, yhteensä seitsemisen tuntia.

Taivaanvahti: https://www.taivaanvahti.fi/observations/show/86293#1

16.11.2019 Sama SHO palettina

Ari
Ari Jokinen
- Takahashi Mewlon-210

wm-x

Vau! Upean näköinen ja tarkka. Jos jotain parantaisin niin näyttää tuo tausta hieman vihreältä. SCNR vihreälle jos pixinsightia käytät.

akj

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 31.10.2019, 22:30:57
Vau! Upean näköinen ja tarkka. Jos jotain parantaisin niin näyttää tuo tausta hieman vihreältä. SCNR vihreälle jos pixinsightia käytät.

Kitoos, juu taitaa siinä vähän sitä vikaa olla. SCNR peliin taustalle...

Aj
Ari Jokinen
- Takahashi Mewlon-210

Erik Pirtala

Viime vuonna kun kuvasin kuplan, tiesin että joskus on kokeiltava uudestaan. Tällä kertaa tein luonnollisten värien sijaan SHO-paletin, ja lopputuloksesta tuli vähän räikeä. Olen itse kuitenkin ihan tyytyväinen. Kuvasin kuukauden ajan tähän 11 tuntia valotusta: 3h H-alfaa, 4h O-III ja 3h S-II

Kuvakenttään mahtuivat myös rapusumu ja NGC 7538


Täysikokoinen teknisillä tiedoilla astrobinissä
https://www.astrobin.com/full/oi4wik/0/?nc=user

kihar

Yllättävän hyvin tuo L-extreme puree lähes täyden kuun läpi. Valotusta on hieman vähänlaisesti, kun kaapelisotkut pilasivat ison osan kuvista. Suoraan ylöspäin kuvattaessa newtonilla tuppaa aina jossain vaiheessa tulemaan törmäys jalustan jalan kanssa. siihen piti eilenkin kuvaus lopettaa. Kokonaisvalotusta tuli vain suunnilleen 2h. Hätäinen käsittely ja lopputulos näyttää tältä.

Erik Pirtala

Kuvasin kuplasumun ja viereisen avoimen joukon M52 yhteisprojektina Kanadalaisen Tudor Chibacun kanssa. Kuvakentän ylälaitaan jäi myös planetaarinen sumu KjPn 8, jonka olemassaolo valkeni turhan myöhään, joten sommittelullisesti se jäi paitsioon. Tässä myös samalla oman ONTC:ni ensivalo

Tarkoitus oli tosiaan tehdä tällainen kuva, missä M52:lle on tehty oikeutta pimeän taivaan RGB datalla Härkämäeltä, ja kuplalle taustahöttöineen pitkällä kapeakaistavalotusajalla.

Kuvassa on varsin hurja 58 tunnin kokonaisvalotusaika, joka jakautuu seuraavasti:

Ha: Tudor 10h minä 11h = 21h
S-II: Tudor 13h minä 5h = 18h
O-III: Tudor 13h minä 3h = 16h
RGB: minulta 3h

= 58h

Tudorilla on sama 8" ONTC, kuin minulla, mutta f5 -versiona. Tällainen ONTC dueli ollut suunnitteilla jo pitkään tehdä, kunhan saisin omani.

Tämä versio on minun käsittelemä, sain vasta lähetettyä loppupinot kaverille omaa versiotaan varten  :cheesy:



Isompi teknisillä tiedoilla astrobinissä:
https://www.astrobin.com/full/vac8ze/0/