Sininen lautanen kirkkaan tähden ympärillä

Aloittaja Vesa Laakso, 05.12.2023, 12:09:01

« edellinen - seuraava »

Vesa Laakso

Tervehdys!
Mulla on ollut tälle syksyä ongelmana kirkkaimpien tähtien ympärille muodostuva "sininen lautanen".
Tuntuu että se muodostuu hyvin lyhyilläkin valotus ajoilla.
Eilen tein koesarjan 60s-360s herkkyyksillä ISO 100 ja ISO 400, ohessa molempien sarjojen lyhimmistä ja pisimmistä   100%zoomilla otettu screenshot, kohteena siis Pleiades (ISO100) ja Andromeda (ISO400) (kuva-alueella M110)
Tarkennus on tehty bahtinovin maskin avulla.

Kuvauskalusto:
Skywatcher evostar 90/660
NikonD5500 modaamaton
Asi 120mini Guide-kamerana
Uniguide 50mm(FL200)
Asiair mini ohjaamassa kameraa sekä guidausta
eq6-jalusta

Keväällä mielestäni onnistuin välttämään paremmin noita "lautasia" jopa ISO 1600 asti, joskin valotusaika oli pääsäntöisesti alle 60s koska guidaukselle ei ollut silloin vielä mahdollisuutta.
Tarkennusta mä vähän mietin että voisko tää ongelma johtua siitä, joskin onnistun joka kerta tarkentamaan samalla tavalla Bahtinovin maskin avulla, mutta pitäiskö sitten koittaa leikitellä diffraktio-piikkejä pikkusen sivuun (mielestäni) keskeltä? Keväällä saatoin tarkentaa kamera maksimille zoomattuna tähden mahdollisimman pieneksi pisteeksi vain. (En muista oliko mulla maskia silloin vielä käytössä.)
Toinen mikä on mietityttänyt "lautasten" syyksi- että voisko se johtua vaan kuvauskeleistä, näiden vaikutuksesta on hyvin vähän kokemusta vielä.

einari

Suurin syy lienee akromaatin värivirhe. Tosin kehä on aika laaja että olisiko ollut myös jotain huurretta tai ohutta yläpilveä joka levittää ilmiötä.
___
Tapio

Tane

Akromaatin värivirheeseen auttaa Baaderin Fringe Killer suodin. Isommilla kuuden tuuman akromaateilla parhaana pidän Baaderin Contras booster suodinta. Noin kymmenen vuoden aikana akromaateilla, pääasiassa 150/1200 kokoluokassa planeettoja kuvanneena päädyin noihin. Leikkaa se ainakin kaksi kolmannesta pois tuosta sinisestä. Jos meinaa saada ilman värivirhettä niin sitten kallis Apokromaatti linssi, mutta edullisin on peilikaukoputki ja kun kohteet ovat vähänkin alempana taivaalla niin ilmakehän värejä poistamaan ADC dispersio korjain, vaikka ZWO ADC 1,25".
Celestron C14,