Skywatcher Esprit EDX - uudet linssiputket - kokemuksia ?

Aloittaja Jussi Halttunen, 19.10.2025, 19:15:45

« edellinen - seuraava »

Jussi Halttunen

Skywatcher on lanseerannut kesällä 2025 uuden EDX-sarjan laadukkaina tunnetuista Esprit-sarjan Triplet-linssiputkista. Niiden vihreä ulkoasu muistuttaa Evolux-sarjan halpoja linssiputkia. Nyt markkinoille tulleiden putkien hinta vaikuttaa kohtuulliselta. Pienimpiä malleja 72EDX ja 80EDX saa esimerkiksi astroshop.eu verkkokaupasta alle 1000 € hintaan. Joillakin ulkomaisille keskustelupalstoilla esim. Cloudy Nights, on esitetty varsin kriittisiä arviota, että SkyWatcher on huonontanut Esprit- sarjan laatua käyttämällä halvempia komponenttejä. Erityisesti kritiikki kohdistuu fokuseriin. Putken peräosassa on pyöritettävä rengas, jolla kaukoputken perässä olevan kameran asentoa voi säätää paremmin kuvattavan kohteen mukaan.

Esprit-tripleteistä on olemassa kolme erilaista mallisarjaa. Vanhimmassa putken teksti on punaisella. Välimallissa mustalla. EDX-sarja on kirkkaan vihreä.

Itselläni on toisen sarjan esprit-putkia 80ED, 100ED ja 120ED. Ne ovat hyviä kuvausputkia ja olen niihin hyvin tyytyväinen. Kahta pienempää tulee käytettyä enemmän tähtisumujen kuvauksessa. Tuo 120ED on vähän turhan painava. Pienimmän hankin uutena TS-Expressin tarjouksesta viime keväänä. Kaksi muuta olen hankkinut käytettynä noin puoleen hintaan alkuperäisestä uuden myyntihinnasta.

Harkinnassa on uuden 72EDX putken hankinta. Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta näistä uusista malleista ? Toivottavasti joku voisi vastata ja kommentoida, vaikka kovin vähän täällä keskustellaan.
SkyWatcher Esprit 120ED, 100ED, 80ED, Skywatcher Equinox 80ED
Celestron Edge HD 8, Sharpstar 61EDPHII, Seestar S50
Skywatcher Quattro 254
SW NEQ6, SW AZ-EQ6, Ioptron GEM45, Ioptron AZ Pro, ZWO AM5
ZWO ASI294MC Pro, ZWO ASI178MC Cool

einari

Jos sinulla on Esprit 80 niin en näe mitä etua saisit tällä uudella 70EDX-putkella.
Hieman enemmän polttoväliä ja on hitaampi putki.
___
Tapio

Jussi Halttunen

Olet oikeassa. Lisäksi tuossa 70EDX putkessa on Hoyan lasi optiikassa ja 80ED:ssä Oharan.
SkyWatcher Esprit 120ED, 100ED, 80ED, Skywatcher Equinox 80ED
Celestron Edge HD 8, Sharpstar 61EDPHII, Seestar S50
Skywatcher Quattro 254
SW NEQ6, SW AZ-EQ6, Ioptron GEM45, Ioptron AZ Pro, ZWO AM5
ZWO ASI294MC Pro, ZWO ASI178MC Cool

Lauri Kangas

FCD-100 on varmastikin ihan identtinen valinta FPL-53:n kanssa jos linssin suunnittelu on muuten kunnossa.

Esprittien kanssa samaan aikaan on uudistettu Evostar EDX-linja, jossa pistää erityisesti silmään että 100-millinen on kutistunut f/9:stä f/7:aan. Tuo vanha f/9 Evostar 100ED tuntuu olevan melko pidetty putki. Vielä olisi vanhaa mallia itävallassa hyvässä tarjouksessa. Pitäisiköhän? Tuolle ei ole mitään käyttöä mutta omistaminen tuntuisi tarpeelliselta.

Lithos

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 21.10.2025, 09:08:48Tuolle ei ole mitään käyttöä mutta omistaminen tuntuisi tarpeelliselta.

Tuo lause kattaa melkoisen osan omista harrastushankinnoistani, minua kiinnostaa taas kovasti nopeampi 100ED mutta toisaalta, itse olen yrittänyt saada laiteläjää pienenemään... ehkä oma kaukoputkien sveitsiläinen linkkuveitsi tulee olemaan tulevaisuudessa Askar V jos vaimo on suostuvainen ja saan tarpeeksi entistä rojua tieltä pois. Sitä jaksaisi liikutella vielä eläkkeelläkin. 
Mika Suoperä
Visuaalipuoli: Orion skyquest XT-8 dobson
Kuvaus: Celestron 80ED-R, Sky-Watcher Explorer 150PDS, QHY 163M ja muutama modattu dslr
Jalustat: Celestron AVX, Skywatcher AZ-EQ5

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 21.10.2025, 20:47:16ehkä oma kaukoputkien sveitsiläinen linkkuveitsi tulee olemaan tulevaisuudessa Askar V jos vaimo on suostuvainen ja saan tarpeeksi entistä rojua tieltä pois.

Miksi hankkia yksi kaukoputki jos kahdellatoista pärjäilee ihan hyvin?