Oma kokonaissuunnitelma

Aloittaja TuRe, 01.12.2008, 14:15:09

« edellinen - seuraava »

TuRe

Oheisena suunnitelma paperilla.
Eihän se kovin kummoinen ole, mutta mielestäni kuitenkin kustannuksiltaan vielä hallittavissa. Katkoviivojen sisällä olevat ajattelin hankkia ehkä myöhemmin. Katson ensin miten onnistuu Newtonin kanssa GoTo ja autoguidaus.
[img]www.http://img368.imageshack.us/img368/2005/img0956abrf6.jpg[/img

Eihän se kuva kunnolla tullut mukaan, suurenna kuvaa.
Tuomo Repo

TuRe

Jaaha. Hannu kertoi juuri viereisessä aiheessa, ettei Newtonissakaan voi käyttää coma correctoria OFF Axisin kanssa. Kun aukkosuhde on f5, niin komaa tulee paljon ilman korjaajaa. Miten tämä nyt ratkaistaan.
Erillisellä guidinputkella?
Tuomo Repo

jaava

Jos kasaat systeemin GSO 150/750 putken ympärille, niin kannattaako enää hankkia SW 80 ED:tä? Eikö mieluummin kannattaisi, sitten kun aika koittaa, ottaa askel joko suurempaan valovoimaan tai pidempään polttoväliin. Tai kumpaankin. Minusta tuo SW 80 ED on kovasti lähellä ominaisuuksiltaan sun GSO newton-putkea.

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

TuRe

Kiitos jaava. Olen samaa mieltä ja sen takia olen sen jättänyt tulevaisuuteen. Jos lähden esim 200/1000 mm Newtoniin, jonka kyllä haluaisin, täytyisi minun ostaa joku jämerä jalusta. Foorumilaiset on sitä mieltä, ettei  HEQ 5 riitä siihen, kun kuvataan. Suunnitelma meni kyllä muutoinkin uusiksi tuon Hannun väittämän takia off-axisista ja coma correctorista. Hyvä, etten juuri ehtinyt tilaamaan.
Baaderin coma correctorissa on ohut säätörengas, onko se juuri tarkoitettu säätämään oikealle etäisyydelle kennosta. Säätö täytynee tehdä "luonnossa", vai miten.   
Tuomo Repo

Kaizu

En ole varma osasinko lukea kaaviota oikein, ylävasemmalta alaoikealle. Eli lähtötilanteena on observatorio kilkkeineen ja lopputulemana tulostin.
Vitsi vitsinä.

Minulla on tuo baderin komakorrektori ja se sopi Canonin nenälle T-sovittimen kanssa, eli n.11mm tavaraa korjaimen ja kameran väliin. Renkaalla saa hienosäädettyä kameran paikkaa ja lukittua T-sovittimen paikoilleen. Korjaimen ulkopuoli sopi 2" fokusointilaitteeseen. Korjain ei poistanut komaa mutta pienensi sitä huomattavasti. Korjain ei tehnyt kuvakentästä tasoa. Korjain on tehty F5 newtonille., todennäköisesti toimii vähän siitä kumpaankin suuntaan. Ja kun tuli värikorjattua lasia tähden ja kennon väliin, lisäsin sinne vielä UV-IR cut suotimen poistamaan värikorjauksen ulkopuolelle jäävät aallonpituudet jotka kamera näkee.

Jos meinaat kuvata metriä pidemmällä polttovälillä niin liian hyvää jalustaa ei ole olemassakaan. Kun saat tähdet pisteiksi niin kaarisekunninkin virhe näkyy. Itselläni on nyt TAL250 Losmandyn G11 nokalla. Tarkkuus ei kuitenkaan tunnu riittävän pitkiin valotuksiin vaan joudun nöyrtymään ja päästämään tietokoneen kupolin sisälle. Itse painottaisin enemmän jalustan merkitystä suhteessa optiikkaan.

Siltikään en aivan ole ymmärtänyt hinkua kiinteään tolppaan. Mielestäni Losmandyn siirrettävä kolmijalka on riittävän tukeva, olen sen aina seuraavalla kerralla löytänyt siitä mihin se edellisellä kerralla jäi. Muutaman kerran olen talven aikan joutunut hienosäätämään suuntausta ja nekin yleensä sen vuoksi että on tullut tarve siirtää jalustaa.
Sekä täällä että CN-foorumilla näkemissäni kiinteissä jalustoissa on yleensä hyvin tukeva tolppa, joko terästä tai betonia. Tolppa on haudattu kohtuullisen syvälle maaperään tukevuuden saavuttamiseksi. Viimeiseksi on mitätöity saavutettu tukevuus kiinnittämällä akselisto ja putki tolpan päähän kolmella hoikalla säätöruuvilla ja ohuella teräs- tai jopa puulevyllä.

Kaizu
Kai Forssen

TuRe

Sanoisin, että havaintosuojassa, missä on muutenkin ahdasta, niin keskustolppa on ainoa oikea ratkaisu.
Se täytyy tehdä huolella, etä se toimisi kunnolla. Taidan toistaiseksi pysytellä nykyisissä laitteissa, joilla pääsen ilman PC:tä 60-90"  ja 6,3/420 mm putkella ainakin 120" valotusaikoihin. Se riittää kirkkaampiin deep sky- kohteisiin, kun ottaa useampia kuvia.
Kelitkin on sitä luokkaa, että niissä lyhyissä pilkahduksissa "ehtii vain tarkentaa".(Hesarin kirjoitus säästä tänään). 
Tuomo Repo

jaava

Minä olen pitänyt mielessä SW:n 150/750mm linssiputkea syvää taivasta ajatellen. Sen hinta ei ole paha (Nyt Villellä 455,00 ) ja vaikkakaan ei ole edes ED, niin kapeakaista-filttereillä kuvatessa sillä ei ole niin väliäkään. Mutta tuo valovoima on melkoinen, vastaa hyvinkin 200mm Newtonia.

(http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=3537&show=all)

Mutta katsoo nyt ensin kuinka EQ 3-2 kestää 80 ED:llä kuvaamista.

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

ajt

#7
Lainaus käyttäjältä: jaava - 03.12.2008, 17:44:57
Minä olen pitänyt mielessä SW:n 150/750mm linssiputkea syvää taivasta ajatellen. Sen hinta ei ole paha (Nyt Villellä 455,00 ) ja vaikkakaan ei ole edes ED, niin kapeakaista-filttereillä kuvatessa sillä ei ole niin väliäkään. Mutta tuo valovoima on melkoinen, vastaa hyvinkin 200mm Newtonia.

(http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=3537&show=all)

Mutta katsoo nyt ensin kuinka EQ 3-2 kestää 80 ED:llä kuvaamista.

JV


Mullon toi putkilo EQ5n päällä synscan-päivityksen kanssa. Ei tosiaan toimi ainakaan ilman kapeakaistasuotimia kuvauskäytössä, ellei hyväksy todella pahoja sinisiä haloja. Visuaalikäytössä tuosta kromaattisesta aberraatiosta ei ole ollut kyllä haittaa deepsky-kohteissa. Suotimien kanssa kuvaamista en ole kokeillut. (Sinänsä tuo EQ5 kantaa putken hyvin)