Avaruus.fi - keskustelualue

Muut havaintolaitteet => Okulaarit, suotimet ja tarkennuslaitteet => Aiheen aloitti: mals77 - 11.02.2012, 13:45:53

Otsikko: Altair-Astro (GSO) Crayford Dual-Speed 1:10 -motorfocus ongelmia...
Kirjoitti: mals77 - 11.02.2012, 13:45:53
Tervehdys,

Minulla on 8" Newton ja siinä Altair-Astro (GSO) Crayford Dual-Speed 1:10 -tarkennin. Hommasin siihen JMI:n motorfocuksen (MFGSO4). Motofocus asentui oikein kivasti ja moottori pelas niinku pitiki, rulliat pyöri, mutta tarkennus ei liikkunut mihinkään. Tarkentimen lukitusruuvit olivat auki ja käsin toiselta puolen pyörittäessä, tarkennus pelasi. Motofocus oli siis asennettuna vaihteiston päähän, "hidas-tarkennus" -rullaan. Vaikuttaisi siis siltä, että vaihteisto on sökö, jota arveli myös putken myyjä, kun ensikerran tarkennusta testasimme, kertoen, että hienotarkennus toimii "satunnaisesti".  

Pitkähkön alustuksen jälkeen seuraa kolme kysymystä:
1. Voiko vaihteiston päässä olevan pienemmän hienosäätörullan vaihtaa akselin toisessa päässä (vasemman) olevan isomman tarkennusrullan tilalle?
2. Jos ei, onko jollain kokemusta ko. moottorin modaammisesta isommalle tarkennusrullalle?
3. Ko. tarkenninta käytettäessä, stoppaako tarkennusrullan pyöriminen, kun tarkentimen ääripää on saavutettu, eli onko motofocuksen käyttö turvalliista tämän tarkentimen kanssa, niin ettei motofocus riko tarkenninta?

Itse muistelisin, että tarkenninrulla jatkaa pyörimistään tarkennuksen molemmissa ääripäissä, mutta nyt viikonloppuna en pääse asiaa todentamaan, kun avustajani on vapailla. Kiitos jo etukäteen jokaisesta vastauksesta!

-Mikko-

(http://www.jimsmobile.com/images/mf_gso4_mod.jpg)
Otsikko: Vs: Altair-Astro (GSO) Crayford Dual-Speed 1:10 -motorfocus ongelmia...
Kirjoitti: JuhaK - 11.02.2012, 17:09:45
Pyöriikö isot pyörät tuon pienen mukana? Jos ne pyörii niin silloin on vain kitkaruuvi (todnäk toinen noista sormiruuveista) liian löysällä eikä akseli saa kunnon kontaktia tuohon tarkenninosaan. Tämä selviää myös vetämällä okulaarisovitteesta ja jos se liikkuu aivan vapaasti niin kitkaruuvia kireemmälle.

Jos taas ei pyöri niin ensimmäiseksi ota moottori irti ja tarkasta että alennusvaihteen lukitusruuvi (akseliin) on kunnolla kiinni.

Nuo Crayfordit on kitkavetoisia, joten jos moottori pyörittää ääripäähän saakka niin akseli alkaa vain luistaa.
Otsikko: Vs: Altair-Astro (GSO) Crayford Dual-Speed 1:10 -motorfocus ongelmia...
Kirjoitti: Murtsi - 11.02.2012, 17:16:41
Lainaus käyttäjältä: mals77 - 11.02.2012, 13:45:53
3. Ko. tarkenninta käytettäessä, stoppaako tarkennusrullan pyöriminen, kun tarkentimen ääripää on saavutettu, eli onko motofocuksen käyttö turvalliista tämän tarkentimen kanssa, niin ettei motofocus riko tarkenninta?

Itse muistelisin, että tarkenninrulla jatkaa pyörimistään tarkennuksen molemmissa ääripäissä, mutta nyt viikonloppuna en pääse asiaa todentamaan, kun avustajani on vapailla. Kiitos jo etukäteen jokaisesta vastauksesta!

-Mikko-

Kyseessä on tarkennin jossa ei ole mitään hammasrattaita jotka voisivat mennä rikki vaikka pyöriteltäisiinkin ääripäähän asti, akseli vain pyörii sen jälkeen tyhjää eikä mielestäni riko mitään.

Edit: Juha kerkesikin jo vastaamaan ennen.
Otsikko: Vs: Altair-Astro (GSO) Crayford Dual-Speed 1:10 -motorfocus ongelmia...
Kirjoitti: mals77 - 11.02.2012, 17:41:09
Lainaus käyttäjältä: JuhaK - 11.02.2012, 17:09:45
Pyöriikö isot pyörät tuon pienen mukana? Jos ne pyörii niin silloin on vain kitkaruuvi (todnäk toinen noista sormiruuveista) liian löysällä eikä akseli saa kunnon kontaktia tuohon tarkenninosaan. Tämä selviää myös vetämällä okulaarisovitteesta ja jos se liikkuu aivan vapaasti niin kitkaruuvia kireemmälle.

Jos taas ei pyöri niin ensimmäiseksi ota moottori irti ja tarkasta että alennusvaihteen lukitusruuvi (akseliin) on kunnolla kiinni.

Nuo Crayfordit on kitkavetoisia, joten jos moottori pyörittää ääripäähän saakka niin akseli alkaa vain luistaa.


Loistavaa, kiitos! Tämä selittää asian, ku avustaja löysäsi pyynnöstäni molemmat sormiruuvit. :oops: Hieman ihmettelinkin, miksi tarkentimessa pitää olla kaksi lukitusruuvia ;)

-Mikko-
Otsikko: Vs: Altair-Astro (GSO) Crayford Dual-Speed 1:10 -motorfocus ongelmia...
Kirjoitti: JuhaK - 11.02.2012, 17:50:35
Hyvä että homma korjaantui!
Otsikko: Vs: Altair-Astro (GSO) Crayford Dual-Speed 1:10 -motorfocus ongelmia...
Kirjoitti: mals77 - 14.02.2012, 08:30:29
Lainaus käyttäjältä: JuhaK - 11.02.2012, 17:50:35
Hyvä että homma korjaantui!

Pääsin vasta eilen tuo ongelman kimppuun ja mikrorullahan siellä vain pyöri, joten lähden liikkeele olettamuksesta, että akselikiinnitys on löyhä. Eikös nämä kaikki kasata tätänykyä Kiinassa, joten ei ihme, jos on kiinnitykset löyhät..

-Mikko-
Otsikko: Vs: Altair-Astro (GSO) Crayford Dual-Speed 1:10 -motorfocus ongelmia...
Kirjoitti: mals77 - 13.03.2012, 23:17:03
Ongelmat jatkuu, muuttaa vain muotoaan. Tarkentimen kitka ei pysy yhtään säädetyssä "momentissaan", ja kitkaruuvia pitää säätää joka ikinen kerta ku aloittaa seeingin. Onko tämä vain halvempien Crayfordien ongelma vai pitääkö siirtyä hammastettuun tarkentimeen päästäkseen ongelmasta? Todella turhauttava ongelma kun itse ei voi asialle mitään tehdä ja avustajat eivät ymmärrä, mitä pyydän tekemään.

-Mikko-
Otsikko: Vs: Altair-Astro (GSO) Crayford Dual-Speed 1:10 -motorfocus ongelmia...
Kirjoitti: MarkoM - 14.03.2012, 00:05:10
Oletko kokeillut karhentaa hiekkapaperilla tarkenninosaa siltä kohdalta, mihin tarkennusruuvin kitkapyörä ottaa kiinni? Kannattaa kokeilla, ennen kuin heität vesilintua laitteella...