Avaruus.fi - keskustelualue

Muut havaintolaitteet => Jalustat ja seurantalaitteet => Aiheen aloitti: Jarkko.A - 04.08.2011, 03:06:39

Otsikko: Mesu Mount #2 (100kg kantokyky alle neljän kiloeuron hinnalla)
Kirjoitti: Jarkko.A - 04.08.2011, 03:06:39
Otsikon mukaisen jalustan hankkimiseen käytettynä Hollannista edullisesti tarjoutui mahdollisuus kun samassa koulussa ollut vaihto-oppilas laittoi naamakirjassa viestiä että hänen sukulainen on myymässä vanhaa jalustaa pois uuden tieltä. Piti ihan soittaa ja kysyä montako Hoegaardenia sielläpäässä oli nautittu kun spekseinä oli go-to, 100kg kantokyky, 4 kaarisekunnin PEC ja 2,5 kiloeuron hinta. Kuulemma speksit pitävät paikkansa eikä kyseessä ole pilkkuvirhe ja vekottimesta tuli kuviakin.

Jonkin verran olen tuota googlettanut ja kävin valmistajan ja jälleenmyyjän sivuilla ja samat speksit sieltäkin löytyi 3950€ ovh:lla.

Mikäs tässä nyt sitten mättää vai pitäisikö sopia kaupat samantien?

Valmistajan sivut:
http://www.mesu-optics.nl/mount2_en.html

Jälleenmyyjän sivut:
http://www.robtics.nl/product_info.php?products_id=2251
Otsikko: Vs: Mesu Mount #2 (100kg kantokyky alle neljän kiloeuron hinnalla)
Kirjoitti: JuhaK - 04.08.2011, 08:21:24
Pitkän selvittelyn jälkeen päädyin itsekin tuohon jalustaan. Tulossa vasta joten sen enempää en osaa ottaa kantaa... Ominaisuudet vs. hinta olivat oikein sopivat! Tuli vaihdettua useampi sähköposti sekä Robin että valmistajan kanssa ennen hankintapäätöstä.

Ja lupailivat uudemmille versioille jopa 2,5 kaarisekunnin tarkkuuksia...
Otsikko: Vs: Mesu Mount #2 (100kg kantokyky alle neljän kiloeuron hinnalla)
Kirjoitti: Kaizu - 04.08.2011, 10:22:46
Sisältääkö tuo 100kg vastapainon? Kitkavedon kestävyys aikaa myöten myös hieman arveluttaa, miten tarkkuudelle käy jos jalusta jää jumiin ja veto on päällä? Muutoin näyttää aika järeältä peliltä.

Kaizu
Otsikko: Vs: Mesu Mount #2 (100kg kantokyky alle neljän kiloeuron hinnalla)
Kirjoitti: Timpe - 04.08.2011, 19:52:51
Millainen goto-ohjain tulee mukaan? Yhden tähden lukituksella pääsee noin "neljännestaivaan" tarkkuuteen eli goton referenssitähteä joutuu vaihtamaan aina kohteen vaihdon mukaan, jolleivat nämä satu samalle neljännekselle. Tämä (http://www.wildcard-innovations.com.au/) kapula?
Hyvältä näyttää muutoin, jos tarkkuus ja ominaisuudet pitävät kutinsa. Tällaisia keskihintaluokan & hyvän kantavuuden omaavia jalustoja tarvitaan, koska hintahyppy Losmandy G11:n ja muiden >7 k€ järeiden jalustojen välissä on kovin suuri  :smiley:

Googlesta löytyivät nämä (http://www.google.fi/search?client=opera&rls=en&q=mesu+mount&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest) linkit...
Otsikko: Vs: Mesu Mount #2 (100kg kantokyky alle neljän kiloeuron hinnalla)
Kirjoitti: Kaizu - 04.08.2011, 20:16:54
Google-linkki on varmaan jäänyt kesken.

Kaizu
Otsikko: Vs: Mesu Mount #2 (100kg kantokyky alle neljän kiloeuron hinnalla)
Kirjoitti: Timpe - 04.08.2011, 20:43:45
Oho, niinpä näkyi, sorry :embarrassed:
Korjattu nyt (=simppeli haku termillä "mesu mount" tuottaa lukuisia keskusteluketjuja aiheeseen).
Otsikko: Vs: Mesu Mount #2 (100kg kantokyky alle neljän kiloeuron hinnalla)
Kirjoitti: JuhaK - 04.08.2011, 23:03:57
Hauska kuva löytyy tuolta stargazerloungen ketjusta (http://stargazerslounge.com/imaging-discussion/142877-new-mesu-mount.html)! Oli valmistaja (Lucas Mesu) suorittanut hieman jalustan kantavuuden testausta...  

http://stargazerslounge.com/attachments/imaging-discussion/59209d1305972374-new-mesu-mount-mesu.jpg


(IMG-tagit poistettu kuvasta ylläpidon toimesta, kolmannen osapuolen kuvien upottaminen viesteihin on kiellettyä tekijänoikeudellisista syistä).
Otsikko: Vs: Mesu Mount #2
Kirjoitti: JuhaK - 11.12.2011, 00:19:58
Vihdoin kolmen viikon työreissaamisen jälkeen oli alkuviikosta aikaa ja keliä kytkeä virtoja jalustaan!

Heti alkuun osui silmään yksi pieni suunnitteluvirhe! Muutama ruuvin kanta jalustan kannessa on niin korkealla että suoraan jalustaan päälle laitettu dovetail-alusta osuu niihin ja blokkaa akselin liikkeen (arvelin että ruuvit ovat noin 2mm liian korkealla). Homma korjaantui toki helposti laittamalla paksut 10mm prikat jalustan ja kiinnikkeen väliin mutta tämä olisi kyllä jo pitänyt hoitaa valmistusvaiheessa kuntoon (mistä laitoin toki palautetta siihen suuntaan!)

(http://3.bp.blogspot.com/-XllQFblVwto/TuPM-XgthRI/AAAAAAAAAd4/WJAgiLAK_Yc/s1600/1.jpg)

Tämän jälkeen APM jalustalle ja summittainen napasuuntaus putken läpi katsoen. Seuraavaksi löysinkin itseni surffaamassa läpi erinäköisiä kohteita ympäri taivasta...

Illan aikana oli tarkoitus suunnata jalusta tarkasti polealignmaxin kanssa mutta ajuriongelmat ASCOMin kanssa tyrmäsivät ne ideat. Nuo uusimmat stellarcatit käyttävät USB-yhteyden kanssa virtuaalista COM-porttia ja jostain syystä läppärini ei suostunut yhteistyöhon noiden kanssa. TheSkyX Pro ja Stellarcatin ajurit toimivat ongelmitta joten vika lienee noissa ajureissa tai läppärissä. Googletuksen jälkeen kävi ilmi että muutamalla muullakin ollut samoja ongelmia noiden ASCOM-ajureiden kanssa.

Ensivaikutelma jalustasta on todellakin positiivinen huolimatta tuosta pikku fibasta suunnittelupöydällä! Jalusta antaa heti sellaisen vaikutelman että siihen voi oikeasti laittaa aika paljon tavaraa päälle eikä ongelmia sen suhteen synny. Ainakin tuon muutaman kilon pikkuputken se kantoi moitteetta :grin: Lisäksi jalusta liikkuu suorastaan pelottavan äänettömästi verrattuna aiempiin EQ-5 ja 6 jalustoihini joiden liikkeen kuuli kymmenien metrien päähän...

Tarkempaa dataa koitan kerätä jos kelit vielä joskus kirkastuvat! Ensin napasuuntaus alta pois ja sitten kameraa putken perään. Jos malttia riittää niin ajattelin kerätä PEC-käyrää jotta tuo jalustan "todellinen" tarkkuus paljastuisi.
Otsikko: Vs: Mesu Mount #2
Kirjoitti: JuhaK - 06.02.2012, 23:17:22
Nyt kun olen saanut muutaman ensipuraisun jalustasta niin laitetaan tännekin hieman tietoa!

Huonona (ainakin omasta mielestäni) puolena jalustassa on se ettei sitä toistaiseksi voi laittaa parkkiin yhdellä softalla! Toisin sanoen käsikapulassa eikä ohjelmistossa ole komentoa PARK SCOPE. (tämä on ServoCATin mukaan mahdollista tehdä ja saattaa tulla seuraavaan softapäivitykseen, mutta vaatii myös ohjausboksissa yhden kytkimen asennon muutoksen). Jalustan saa kyllä pysäytettyä mihin haluaa kytkemällä ServoCATin boxista sähköt pois, ja jättämällä sähköt käsikapulaan jää kooderien paikka muistiin ja systeemi muistaa mihin se osoittaa. Tämä vaati itsellä hieman lisää sähkötöitä jotta sain sähköjen käytön siirrettyä kupolin ohjauksesta vastaavan LesveDomen alle. Siitä löytyy kolme vapaata paikkaa joita voi käyttää ASCOMin avulla. Harkinnassa on että kytkisin flättiboxin vielä samaan korttiin...

Seurantaominaisuudet jalustalla ovat aavistuksen paremmat kuin edellisillä EQ-jalustoillani. PEC-käyrää en ole ajanut mutta ohessa kuva seurannankorjauksen säätöprojektista.
(6 sekunnin valotukset STL:n sisäisellä guide chipillä). Kuvaajalla ±1 pikselin skaala käytössä, joten ainakin tämän pienen APOn jalusta kantaa melko kunnialla  :cool:

(http://1.bp.blogspot.com/-bnRAj0oKQao/TzA9VOYWygI/AAAAAAAAAn0/kNFp7q4_vjM/s1600/Guideri.jpg)
Otsikko: Vs: Mesu Mount #2 (100kg kantokyky alle neljän kiloeuron hinnalla)
Kirjoitti: Ransu - 24.02.2012, 11:43:33
Jalusta tuntuu saavan kehuja, http://stargazerslounge.com/member-equipment-reviews/177275-more-mesu-2-mount.html (http://stargazerslounge.com/member-equipment-reviews/177275-more-mesu-2-mount.html)
Ilmeisesti sen johdosta on lyöty mesulle hintaa lisää puolessa vuodessa 1000€, hinnannousu 25%, nykyhinta näkyy olevan TS:llä 4950€
Otsikko: Vs: Mesu Mount #2 (75kg kantokyky alle viiden kiloeuron hinnalla)
Kirjoitti: Timpe - 24.02.2012, 12:10:56
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5425_Mesu-Mount-2---parallactic-GoTo-Mount-for-telescopes-to-100kg.html (http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5425_Mesu-Mount-2---parallactic-GoTo-Mount-for-telescopes-to-100kg.html)
Linkissä näkyy vielä 100kg kantavuus, mutta otsikko kertoo näin: MESU-MOUNT 2 - GoTo Mount for telescopes up to 75kg
Tuokin riittää hyvin useimmille käyttäjille... :wink:
Otsikko: Vs: Mesu Mount #2 (100kg kantokyky alle neljän kiloeuron hinnalla)
Kirjoitti: Ransu - 26.02.2012, 10:13:49
Jalustan saadessa hehkutusta hyvistä ominaisuuksistaan heräsi kysymys että miksiköhän tuota kitkavetoa ei ole yleisemmin otettu käyttöön jalustoissa?
Ilmeisesti tuossa on painettu pienempihalkaisijainen akseli suoraan isoa "limppua" vasten.
Luulisi valmistuskustannusten olevan huomattavasti alhaisemmat tällä konstruktiolla verrattuna matopyöräratkaisuun?
Onko tuossa mallissa muuten mitään säätöä tuolle kitkavoimalle, jousikuormitusta tms?
Joku kuormitussysteemihän tuossa oletettavasti on, vai miten muuten tällaisessa mallissa hallitaan lämpölaajenemisen (+30...-30C) aiheuttamat mahdolliset ongelmat?
Tuo jalusta on minusta erityisen kiinnostava yksinkertaisen rakenteensa takia, ainakin se näyttää hyvin selkeältä konstruktiolta.
Otsikko: Vs: Mesu Mount #2 (100kg kantokyky alle neljän kiloeuron hinnalla)
Kirjoitti: einari - 27.03.2012, 10:44:08
Palaan tähän kun harkinnassa on (kerholle) uusi jalusta ja kitkavetoinen on yksi ehdokkaista.
Onko jollain käsitystä kitkavedon toimivuudesta pidemmän päälle (Suomen oloissa) ?
Kuinka kuluminen vaikuttaa ?
Otsikko: Vs: Mesu Mount #2 (100kg kantokyky alle neljän kiloeuron hinnalla)
Kirjoitti: Meade-mad - 27.03.2012, 14:09:08
Eikös Ursan Astrofox ole kitkavetoinen?

jk
Otsikko: Vs: Mesu Mount #2 (100kg kantokyky alle neljän kiloeuron hinnalla)
Kirjoitti: JuhaK - 27.03.2012, 22:15:33
Muutamia kommentteja tähän samaan nippuun!

Lainaus käyttäjältä: Ransu - 26.02.2012, 10:13:49
Jalustan saadessa hehkutusta hyvistä ominaisuuksistaan heräsi kysymys että miksiköhän tuota kitkavetoa ei ole yleisemmin otettu käyttöön jalustoissa?
Ilmeisesti tuossa on painettu pienempihalkaisijainen akseli suoraan isoa "limppua" vasten.
Luulisi valmistuskustannusten olevan huomattavasti alhaisemmat tällä konstruktiolla verrattuna matopyöräratkaisuun?
Onko tuossa mallissa muuten mitään säätöä tuolle kitkavoimalle, jousikuormitusta tms?
Joku kuormitussysteemihän tuossa oletettavasti on, vai miten muuten tällaisessa mallissa hallitaan lämpölaajenemisen (+30...-30C) aiheuttamat mahdolliset ongelmat?
Tuo jalusta on minusta erityisen kiinnostava yksinkertaisen rakenteensa takia, ainakin se näyttää hyvin selkeältä konstruktiolta.

Samaa ihmettelen itsekin! Yksinkertainen ja toimiva (ainakin toistaiseksi..) ratkaisu. Käytännössä moottorin akselilla oleva pieni kiekko pyörittää suoraan isompaa. Toisiinsa nuo nojaavat jousikuormitteisesti ja valmistaja neuvoo olemaan koskematta niiden säätöihin. Enkooderit ovat ison kiekon keskellä, joten vaikka jalustaa kääntäisi käsin niin paikkatieto säilyy muistissa jos AgroNaviksen käsikapulassa on virrat päällä.

Lainaus käyttäjältä: einari - 27.03.2012, 10:44:08
Onko jollain käsitystä kitkavedon toimivuudesta pidemmän päälle (Suomen oloissa) ?
Kuinka kuluminen vaikuttaa ?

Käyttökokemukset rajoittuvat noin neljään kuukauteen ja kun kelit ovat olleet mitä sattuu niin aika niukalti on päässyt jalustaa pyörittelemään! Lämpötila-alue on ollut +2 ja -32 asteen välillä, joten ne pahimmat taitaa olla jo koettu... Kulumisesta ei vielä voi oikein sanoa mitään!

Ongelmia ei jalustan mekaniikan kanssa ole ollut. Ja käsikapulakin toimii moitteetta, eli "peruskäyttö" on helppoa ja ongelmatonta. Aiemmin kirjoittelinkin että automatisointi aiheutti hieman päänvaivaa, mutta nyt sekin on hoidossa ja toivottavasti vielä helpottuu kun uudet softat (ASCOM) ilmestyvät.
Otsikko: Vs: Mesu Mount #2
Kirjoitti: JuhaK - 04.04.2012, 00:03:01
Kuutamokapeakaistakuvauksen ohessa säätelin vielä jalustaa sekä autoguiderin asetuksia. Tajusin myös lopulta laittaa MaximDL:stä "simple auto-darkin" päälle, jolloin kohina väheni käytännössä olemattomiin ja alkoi kapeakaistasuotimillakin löytyä sopivia guidaustähtiä maltillisilla valotusajoilla puhumattakaan tuon vaikutuksesta seurannan tarkkuuteen!

Alla olevassa kuvassa on guiderin virhekäyrällä käytössä ±0.5 pikselin asteikko. Molempien akselien seurannan keskiarvovirhe (RMS) on laskettu 3 minuutin ajalta ja virheet ovat jo suorastaan naurettavat! Huonommallakin jalustan akselilla alle 0.06 pikseliä  :shocked:

Pitäisi vaan päästä kokeilemaan miehekkäämmällä polttovälillä jotta näkisi jalustan "oikean" suorituskyvyn...