Avaruus.fi - keskustelualue

Muut havaintolaitteet => Jalustat ja seurantalaitteet => Aiheen aloitti: Kastle - 03.12.2009, 23:42:52

Otsikko: Jalusta väkevämmäksi - vinkkejä kaivataan
Kirjoitti: Kastle - 03.12.2009, 23:42:52
En ainakaan löytänyt tällaiselle aiheelle omistettua ketjua, joten:

EQ-1 -jalusta on todellakin hutera, joten olisiko tietoa DIY-henkisistä (Do It Yourself) parannusehdotuksista? Jossain ketjussa mainittiin kettinkien vetämisestä jalkojen ympärille tai jotain tuon suuntaista. Painoa kannattaisi varmaan lisätä, mutta minne? Oli nimittäin järkytys, kun vertailukohteena olleen RET-45:n puujalat tuntuivatkin vankoilta tapauksilta, vaikka muistikuvat olivat toisenlaiset.

Jossain vaiheessa on edessä paremman jalustan osto, mutta tämä talvi + kevät pitäisi ainakin pärjätä tällä. Jos Rakentelunurkka -alueella on aiheesta lisää, niin saa vinkata/linkata.
Otsikko: Vs: Jalusta väkevämmäksi - vinkkejä kaivataan
Kirjoitti: Jussi Koponen - 15.12.2009, 10:41:43
Minä tumppasin Eq1:n jalat täyteen hiekkaa, painoa tuli melekosen paljon lissee.
Otsikko: Vs: Jalusta väkevämmäksi - vinkkejä kaivataan
Kirjoitti: Kastle - 15.12.2009, 22:01:07
Lainaus käyttäjältä: Jussi Koponen - 15.12.2009, 10:41:43
Minä tumppasin Eq1:n jalat täyteen hiekkaa, painoa tuli melekosen paljon lissee.

Hiekkalaatikon hiekat on jäässä, entäpä hiekoitussora  :rolleyes: Enivei, kiitos tästä.
Otsikko: Vs: Jalusta väkevämmäksi - vinkkejä kaivataan
Kirjoitti: J-P - 15.12.2009, 22:28:12
Jalustan keskelle voi yrittää ripustaa pussin, jossa jotain painavaa, mahdollisimman alas roikkumaan.
Vesikin varmaan käy, jäätynee tosin, ellei vuoda mäkeen.

J-P
Otsikko: Vs: Jalusta väkevämmäksi - vinkkejä kaivataan
Kirjoitti: Meade-mad - 15.12.2009, 22:52:17
Onko akseliston alapäässä kierteytetty pultinreikä? Jos on niin siihin kierretanko sekä lukitusmutteri ja tankoon käsipainoista levy tai pari prikkojen ja mutterien väliin. Tuollainen reikä on pikku-lillukan akselistossa.

Jos reikä löytyy (tai sen voi porata ja kierteyttää) niin kierretangon alapään voi ankkuroida tarvikelevyn keskelle porattuun reikään mutteriparilla. Painon voi laittaa myos tarvikelevyn alle, jolloin painopiste menee alemmaksi. Samalla kun jäykistää tarvikelevyn kiinnitykset jalkoihin niin itse jalusta tukevoituu aika paljon. Onko jalkojen ja akseliston kiinnityspultit oikein mitoitetut? Lillukassa kun porasi pultinreijät numeroa suuremmiksi (6mm -> 8mm), sai jalkojen notkumisen yläpäästään pienenemään.

Lisäpainot muuttavat koko hökötyksen ominaisvärähtelytaajuutta ja jäykkyyden paraneminen nopeutti heilahdusten vaimenemista. Näillä konsteilla itse akselisto jää kokonaisuuden heikoimmaksi lenkiksi.

jk
Otsikko: Vs: Jalusta väkevämmäksi - vinkkejä kaivataan
Kirjoitti: Jussi Koponen - 21.12.2009, 14:35:55
Unohdin sanoa että itse sain jalustan suuntauksen paljon helpommaksi, kun ostin Punapistetähtäimen. Pikaliimalla pätkä suihkuverhon tankoa kiinni jalustaan ja siihen tähtäin.
Otsikko: Vs: Jalusta väkevämmäksi - vinkkejä kaivataan
Kirjoitti: Kaizu - 21.12.2009, 16:47:42
Voisitko laittaa aiheesta kuvan, selviäisi muillekkin mihin tähtäin tule.

Kaizu
Otsikko: Vs: Jalusta väkevämmäksi - vinkkejä kaivataan
Kirjoitti: Jussi Koponen - 21.12.2009, 17:51:26
Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 21.12.2009, 16:47:42
Voisitko laittaa aiheesta kuvan, selviäisi muillekkin mihin tähtäin tule.

Kaizu


Piruvie onpa taas tasokasta tekstiä tullut meikäläiseltä, kanuunapäivät on tämmösiä.

Otsikko: Vs: Jalusta väkevämmäksi - vinkkejä kaivataan
Kirjoitti: Jussi Koponen - 21.12.2009, 17:57:19
Ja sitten tuossa on koko laitos (lankalaukaisinta lukuunottamatta) Ylhäällä oleva sötös objektiivin ympärillä on huurteenesto panta.

Muutamia parannuksia pitää tehdä kuin jaksaa. Yksi niistä on tuon huurrepannan kevennys. Kyllä se nyt toimii, mutta on siinä rajoilla että objektiivia voi tarkennella vaivattomasti.
Otsikko: Vs: Jalusta väkevämmäksi - vinkkejä kaivataan
Kirjoitti: Meade-mad - 21.12.2009, 18:22:18
...eli punapistetähtäin on napatahtäimenä, ei etsimenä.

Minkälainen etsin värkissäsi on?

jk
Otsikko: Vs: Jalusta väkevämmäksi - vinkkejä kaivataan
Kirjoitti: Jussi Koponen - 21.12.2009, 18:31:35
Niin siis tosiaan jalustan suuntaan pohjantähteen tuolla Punapistetähtäimellä. Etsimenä toimii tällä hetkellä kameran etsin. Kohteita on kertynyt niin vähän, kun kelit on ollut persiistä täällä Kuopiossa, joten en ole kerennyt vielä täysin hermojani menettämään tuohon kameran etsimeen :rolleyes:. Näin täällä kuvan jossa joku oli laittanut etsimen kiinnni kameran "salamaständiin" Ajattelin kopioida idean häneltä.
Otsikko: Vs: Jalusta väkevämmäksi - vinkkejä kaivataan
Kirjoitti: GaryP - 21.12.2009, 21:35:39
Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 21.12.2009, 18:22:18
Minkälainen etsin värkissäsi on?

jk

Hmmm...? Käsikopeloetsin? Hajuhaku?
:laugh:

Tämä Atkinsin dieetti vie loputkin aivotoiminnot primitiiviselle tasolle!!! Muuten on hyvä olo, mutta maailman menosta ei tajua mitään.

Kari

PS. Pyydän anteeksi syntymähumalan aiheuttamia häiriöitä...
Otsikko: Vs: Jalusta väkevämmäksi - vinkkejä kaivataan
Kirjoitti: Jussi Koponen - 25.12.2009, 21:33:42
HOLA!

Teenpä tässä Eq1:lla seuraavaa testiä: Laitoin kameran plakuttamaan 30 sekunnin valotuksia plejadeista lankalaukaisimella automaattisesti. Ensimmäisen kierroksen tulos on mielenkiintoinen. Otin yhteensä 56 kuvaa, pari ensimmäistä meni siinä kun säädin moottorin nopeuden kohilleen. Sittenpä kävi niin että aina noin 8-9 kuvaa onnistui ja sama määrä meni pilalle. Pilalle menneistä kuvista pari ensimmäistä tähteä vääntyi oikealle, pari vasemmalle ja sitten muutama alaspäin. Raporttia sitten seuraavasta kuvasarjasta.
Otsikko: Vs: Jalusta väkevämmäksi - vinkkejä kaivataan
Kirjoitti: VeskuP - 27.01.2015, 17:53:13
Ajattelin herätellä vanhan ketjun, kun olen aikeissa vähän tuunata omaa NEQ3 jalustaani...

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 15.12.2009, 22:52:17
Onko akseliston alapäässä kierteytetty pultinreikä? Jos on niin siihin kierretanko sekä lukitusmutteri ja tankoon käsipainoista levy tai pari prikkojen ja mutterien väliin. Tuollainen reikä on pikku-lillukan akselistossa.

Jos reikä löytyy (tai sen voi porata ja kierteyttää) niin kierretangon alapään voi ankkuroida tarvikelevyn keskelle porattuun reikään mutteriparilla. Painon voi laittaa myos tarvikelevyn alle, jolloin painopiste menee alemmaksi. Samalla kun jäykistää tarvikelevyn kiinnitykset jalkoihin niin itse jalusta tukevoituu aika paljon.

Lisäpainot muuttavat koko hökötyksen ominaisvärähtelytaajuutta ja jäykkyyden paraneminen nopeutti heilahdusten vaimenemista. Näillä konsteilla itse akselisto jää kokonaisuuden heikoimmaksi lenkiksi.

jk

Ajattelin seurata samaista ohjetta, paitsi ajattelin tehdä tarvikelevyn ja jalustan väliin muutospalikan(M10 ja M8 jatkomutterit hitsattu yhteen). Silloin ylempi M10 kierretanko voi olla koko ajan kiinni akselistossa ja alempi M8 kierretään irti kun jalustan haluaa kasaan.

Akseliston alapäässä on M10 kierretangolle sopiva kierre. Ihmeellistä kyllä kolmijalassa olevassa reiässä on myös kierre, mutta ainakaan sinkitty M10 kierretanko ei mahdu siitä läpi, vaikka kiertyy todella hyvin akseliston alapäässä olevaan reikään. On tainnut tulla kiinanpojalle pieni virhe.
Ajattelin sen verran näyttää tuolle moottorisahaviilaa, että M10 kierretanko mahtuu kolmijalan yläpäässä olevan reijän läpi...

Paljonkohan olisi muuten sopiva paino tuonne tarvikelevyn alapuolelle???
Otsikko: Vs: Jalusta väkevämmäksi - vinkkejä kaivataan
Kirjoitti: mistral - 27.01.2015, 22:09:18
Oiskohan jalustassa oleva kierre 3/8" mikä on n. 9,5mm ja nousu jotain tuumamittaa.

edit
3/8" unc nousu olisi 1,5875mm/kierros.  M-10 kierretangossa se on 1,5mm joten ei mitään mahdollisuuksia vääntää edes puoliväkisin yhteen.
Otsikko: Vs: Jalusta väkevämmäksi - vinkkejä kaivataan
Kirjoitti: VeskuP - 28.01.2015, 10:58:57
Lainaus käyttäjältä: mistral - 27.01.2015, 22:09:18
Oiskohan jalustassa oleva kierre 3/8" mikä on n. 9,5mm ja nousu jotain tuumamittaa.

edit
3/8" unc nousu olisi 1,5875mm/kierros.  M-10 kierretangossa se on 1,5mm joten ei mitään mahdollisuuksia vääntää edes puoliväkisin yhteen.

Näinhän se varmaan onkin, mutta miksi??

Se alkuperäinen osa joka kierretään molempiin menee nimittäin juuri ja juuri siitä kolmijalan kierteestä läpi ja sitten kun se kiertyy akselin alaosaan se on ihan väljä ja liikkuu yllättävän paljon...
Otsikko: Vs: Jalusta väkevämmäksi - vinkkejä kaivataan
Kirjoitti: Kaizu - 28.01.2015, 16:17:09
Luultavasti akselistossa on M10 kierre ja jalassa UNC 3/8. UNC 3/8 ruuvi menee löysästi M10 mutteriin mutta ei toisin päin. UNC 3/8 mutterikierteestä saa helposti M10 kierteen kierretapilla.

Kaizu
Otsikko: Vs: Jalusta väkevämmäksi - vinkkejä kaivataan
Kirjoitti: VeskuP - 28.01.2015, 20:55:44
Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 28.01.2015, 16:17:09
UNC 3/8 mutterikierteestä saa helposti M10 kierteen kierretapilla.

Saako noita kierretappeja ihan perus honkkari/robinhoodi akselilta, vai pitääkö mennä johonkin erikoisliikkeeseen???

Ilmeisesti tuo materiaali on kai jotain pehmeää mitälie seosmetallia, joten luulisi tällaiselta perusjampaltakin uusien kierteiden teko onnistuvan...

Otsikko: Vs: Jalusta väkevämmäksi - vinkkejä kaivataan
Kirjoitti: mistral - 28.01.2015, 22:06:18
Varmasti saa, eikä tarvitse olla hss terästä.
Tässä M-netin hss vaihtoehto:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/786610/RUKO-Kierretappipari-M10-x-15mm-23

Jos kierre epäonnistuu, voi reiän porata 10mm poralla ja ruuvata tangon ylemmäs akselistoon.

Tappiin voi laittaa vaseliinia tai ehkä fairya, saattaa parantaa jälkeä.
Otsikko: Vs: Jalusta väkevämmäksi - vinkkejä kaivataan
Kirjoitti: VeskuP - 28.01.2015, 22:48:29
Lainaus käyttäjältä: mistral - 28.01.2015, 22:06:18
Varmasti saa, eikä tarvitse olla hss terästä.
Tässä M-netin hss vaihtoehto:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/786610/RUKO-Kierretappipari-M10-x-15mm-23

Jos kierre epäonnistuu, voi reiän porata 10mm poralla ja ruuvata tangon ylemmäs akselistoon.

Tappiin voi laittaa vaseliinia tai ehkä fairya, saattaa parantaa jälkeä.

Täytyypä käydä ostoksilla, ja työmaalta putkipuolen porukalta varmaan löytyy leikkausöljyä...

Kiitos näistä!