Avaruus.fi - keskustelualue

Muut havaintolaitteet => Rakentelunurkka (ATM) => Aiheen aloitti: Vesa Kankare - 23.02.2009, 18:55:57

Otsikko: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Vesa Kankare - 23.02.2009, 18:55:57
Nyt alkaa kuvaussetti olemaan sen verran virtasyöppö, että Bilteman 18Ah:n pakki jää vähän pieneksi. CCD kamera kun ei selviä ilman tietokonetta (kuten DSLR) on virran saanti koko sessioksi varmistettava jollakin, että tulee kaikki kuvat otetuksi mitä on aiottukin. Virtabudjetti on seuraava (tyyppikilvistä ja arvauksia):

5.6A Tietokone (Ladatessa)
2.0A Kamera (TEC täysillä)
0.7A Huurrellämmittimet (50% teholla)
0.5A Jalusta
--------------------
8.8A Yhteensä

Näillä ei kuvata Bilteman akulla kuin reilu 2h (kokoajan ei tietenkään kulu täyttä tehoa). Ja 5A virtalähteelläkään ei pärjää... :( Systeemi olisi muutenkin kiva rakentaa 12V akun päälle, että se toimii sekä kotona, että tien päällä.

Valmiina saisi tuplasti isompaa akkua täältä: http://www.vmtools.fi/?s=tuote&tid=19558&sid=432-1040 Hintaa vaan on aika roisisti, mutta olisi koteloitu ja siisti paketti. Kokemusta?

Vaihtoehtona olisi tietenkin rakentaa itse pakki. Ilmaista ei ole sekään: Tarvittaisiin Akku, kotelo, sulakkeet, laturi, liittimet jne.

Miten olette ratkaisseet kovan virrantarpeen kentällä? Oikealla läppärillä virtaa menee jo pelkästään läppärille varmaan 10A.

Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: TuRe - 23.02.2009, 20:16:12
Melkoinen haastehan tuo on. Yleensä lasketaan jonkinlainen tasoituskerroin kokonaistehon tarpeeseen, mutta mikä se olisi tässä tapauksessa, en osaa sanoa.
Vaihtoehtoja:
1. Sähkövirran saanti parhaalle kuvauspaikalle.
2. Jaetaan teho kahdelle pienemmälle akulle (helpompi kantaa paikalle).
3. Rinnankytketään kaksi pienempää akkua ( täytynee rakentaa kytkentä valmiiksi koteloon).
4. Tehon priorisointi eri kojeille.
5. Sähkögeneraattori (kallis).
Omaa kokemusta noin suurista 12 V tehon tarpeesta ei ole.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Timo Kuhmonen - 23.02.2009, 20:35:41
Sama homma olisi täällä ratkaistavana, kentällä alkaa mennä "virtasta" pajon. Omassa systeemissäni arvoisin karkeaksi kulutukseksi esim läppärin-5A, jalusta-2A, huurrelämmitin-2A. Tuo on karkea arvio, saisi varmaan muutamilla keinoilla pudotettua pois 1...2A-tuskin sen enempää.

Oma Bilteman akkupakki meni rikki, ja uusikin virtasysteemi olisi saatava. Itse käännyn jonkin pienen autonakun puoleen. Kapasiteetti noin 40...60 Ah. Painoa systeemille kyllä tulee. Lamppuja, radiota, ilmakompressoria, apukaapeleita yms tilpehööriä mitä useamman akkupakin mukana tulee, en tarvitse omassa systeemissäni...

Tällä hetkellä korvaamassa Bilteman pakkia on alkuperältään ilmavoimien laite. Painaa aivan julmetusti, on rujon näköinen mutta toimii silti.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Vesa Kankare - 23.02.2009, 21:11:07
Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 23.02.2009, 20:35:41
Itse käännyn jonkin pienen autonakun puoleen. Kapasiteetti noin 40...60 Ah.
Minkähänlaisista paloista tuollaisen rakentelisi, niin että siitä tulisi mahdollisimman käyttäjäystävällinen. Akkukoteloita löytyy mm. Biltemasta. sitten tarvittaisiin luonnollisesti jotkut kengät napoihin, sulakekotelo ja tupakansytytinpistoke (tai joku fiksumpi vaihtoehto, XLR ehkä?)
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Vesa Kankare - 23.02.2009, 21:12:55
Mistähän löytyisi kätevä virtamittari, että saisi kunnolla speksattua näitten laitteiden virrankulutuksen? Vai onko vaan pantava jatkopiuha poikki ja liitettävä yleismittariin (täytyykin harkita...)
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: GaryP - 23.02.2009, 21:31:17
Jokaisessa laitteessa on tietysti erilainen liitin, joten helpoin on tehdä niinkuin sanoit, yleismittari kokonaisvirran keskelle. Sitten vaan yksi laite kerrallaan käyntiin.

On se harmillisen iso se virrankulutus, mutta kuinka moni laitteista on tarkka jännitteen suhteen? Pitäisi miettiä, mikä on optimaalisinta sille akulle. Jos olisikin pari pienehköä 12 voltin laitetta sarjassa, styroksilaatikossa, ja laittaisi jännitteenalentimen samaan laatikkoon tuottamaan hieman lämpöä, samalla kun reguloidaan sopivat jännitteet kaikille tarvitsijoille erikseen? Lämpö menisi hyötykäyttöön pakkasella ja akkujen jännite pysyisi paremmin siellä missä pitääkin?

Kari
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Lauri Kangas - 23.02.2009, 21:32:45
Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 23.02.2009, 21:12:55
Mistähän löytyisi kätevä virtamittari, että saisi kunnolla speksattua näitten laitteiden virrankulutuksen? Vai onko vaan pantava jatkopiuha poikki ja liitettävä yleismittariin (täytyykin harkita...)

Hommaa pihtivirtamittari, jolla mitataan induktiolla johdossa kulkevaa virtaa ilman katkomista. Löytyy biltemasta yms. Vähän tenkkapoota tulee siinä että pitää saada yksittäinen johdin pihtisilmukan sisään, mutta jos nykyinen systeemi käy akulla, niin siitä navan vierestähän sen saa mitattua.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: GaryP - 23.02.2009, 22:15:27
Nuo pihtimittarit ovat aika karkeita, soveltuvat parhaiten isoille virroille. Kyllä tuo perinteinen yleimittari 10A rajoilla pitäisi olla helpois ja halvinkin. Tai sitten kunnon viisarimittari, ostaa samantien sekä voltti- että ampeerimittarin, näkee kulutuksen ja ominaisjännitteen yhtäaikaa, se on varmasti hyödyllisin. Jos vaikka saisi samaan pakettiin kaikki nätisti, mittarit, akun ja liitännät.

Kari
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Lauri Kangas - 23.02.2009, 22:49:28
Kyllähän normaali mittari ne pieksee jos vain johonkin väliin mahtuu. Yksi apukeino on tosin kieputtaa johto useammalle kierrokselle pihdin ympäri ja jakaa saatu virta kierrosten lukumäärällä.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Tapanivi - 23.02.2009, 23:17:35
Pihtimittarikin on aivan normaali mittari ja niitä löytyy tarkkuudeltaan joka lähtöön.  Tarkkuutta voit sovittaa mitta-alueeseen paremmin sopivaksi viemällä johtimen useamman kerran mittarin pihtien läpi.  Nyt täytyy huomata kuitenkin se, että kaikkein halvimmat pihtiampeerimittarit eivät sovellu tasavirran mittaukseen, ne eivät tunnista kuin vaihtovirran aikaan saaman magneettikentän.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: GaryP - 23.02.2009, 23:24:18
Joo, muistelen samaa ongelmaa tasavirran suhteen, mutta eiköhän nää nykyisetkin halvat jo jotain saa aikaiseksi? Ja tuo on kyllä hyvä idea ottaa vähän kertoimia mukaan, jos vaan piuhaa riittää kieputettavaksi asti. Eipä tullut heti minulla mieleen, jotenkin sitä ajattelee sen sopivan vaihtovirtaan ja muuntajiin.

Kari
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Timo Kuhmonen - 23.02.2009, 23:40:11
minä suosittelisin virtamittaukseen tavallista yleismittaria. Useimmat niistä mittaavat DC 10A asti, jotkut ylikin. Pitemmän päälle on monikäyttöisempi ratkaisu... Pystyy jännitteet mittamaan, yksinkertaiset katkokset, jänniitteen napaisuuden, resistanssit jne... Ei maksa tuollainen mittari paljoa. Edillisella perusmallilla pääsee pitkälle.

Joihinkin mittareihin on saatavana jälkikäteen erillisiä virtapihtejä, joten siinäkin suhteessa yleismittari on käyttökelpoinen. Tosin halvat markettimallit yms. itse sulkisin tästä kategriasta pois...(virtapihti laadukkaan perusmittarin pariksi)
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: GaryP - 24.02.2009, 00:04:56
Ja jos epäilee ettei mittari riitä, laittaa vielä tehokkaan sunttivastuksen rinnan mittarin kanssa. Sitten pitääkin osata vähän matematiikkaa ja laittaa se pakollinen volttimittari mukaan kuvioon. Mutta eipä lopu mittarista ämpärit kesken.

Eiköhän tuosta jo ala ratkaisutapoja löytymään?
:azn:

Kari
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Vesa Kankare - 24.02.2009, 06:54:02
Noniin! Onpahan illaksi taas puuhaa. Pitääkin kartottaa tarkemmin nuo virrankulutukset ihan ensi lähtöön.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Kaizu - 24.02.2009, 09:00:57
Lainaus käyttäjältä: GaryP - 24.02.2009, 00:04:56
Ja jos epäilee ettei mittari riitä, laittaa vielä tehokkaan sunttivastuksen rinnan mittarin kanssa. Sitten pitääkin osata vähän matematiikkaa ja laittaa se pakollinen volttimittari mukaan kuvioon. Mutta eipä lopu mittarista ämpärit kesken.
Bilteman yleismittarin 10A:n alue on rakennettu juuri noin. Isojen virtojen mittauksessa haittana on se että virtamittarin vastus tulee sarjaan virtalähteen sisäisen vastuksen kanssa ja pudottaa ulos tulevaa jännitettä kun virta on suuri. Tämän välttää pihtimittarilla.

Minulla on muutama läppäri ja niiden virtalähteistä eniten virtaa tarjoaa Dell, 4.8A (19V). Jos se tehdään 12 voltista, virtaa kuluu n.10A. Siihen päälle Jalusta 2A ja kamera 1A, yht 13A. Tuo on siis "worst case". Jännitteen putoamiselle herkin on jalusta, goto sekoaa kun jännite käy alhaalla. Auton akku on halvin paketti jossa kannettavaa sähköä on saatavissa riittävässä määrin, niidenkin hinnat ovat jonkin aikaa sitten hypähtäneet ylös.

Kaizu
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Tapanivi - 24.02.2009, 09:11:45
Pihtivirtamittarin hyviä puolia on se että sitä käytettäessä ei tarvitse tehdä katkosta mitattavaan piiriin.  Näinhän joutuu tekemään yleismittaria käytettäessä jotta mittari saadaan sarjaan mitattavaan piiriin.  Tällöin mittarin sisäisen vastuksen tulisi olla, kuten Kaizu jo mainitsi, mahdollisimman pieni jotta siinä syntyvä jännitehäviö ei vaikuttaisi mitattavan suureen arvoon.  Tämä taas ei välttämättä toteudu markettimittareilla.  Joskin vaatiiko tuo mittaus niin tarkkaa mittaria?  Ts. jos arvo on 4 A ja mittari näyttää 3,8 tai 4,2 A niin haittaako suuresti?  Tarkoitan sitä että jonkun pelivaran joutuu jättämään joka tapauksessa sen virtalähteen kokoon.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Vesa Kankare - 24.02.2009, 09:16:45
Joo, mulle riittäisi mittaus puolen amppeerin tarkkuudella. Lähinnä että osaa mitottaa sulakkeet ja akun koon oikein.

En oikein tahdo uskoa, että tuo eeepc:n laturi ottaa 5.6A. Tuohon Kaitsun läppäriin verrattuna eee:n pitäisi olla paljon pihimpi. Pohjassa lukee 12V, 15W. Eli tuskin edes tuon 12V laturin häviöiden kanssa paketti imee edes 2A:ta. Mutta täytyy mitata, jotta selviää. Periaatteessa silloin pärjäisi tuolla Bilteman pakilla kun vaihtaisi siihen vain uuden akun. Samoin kameran TEC imasee maksimi 2A ainoastaan jäähdytysvaiheessa. Stabiilissa tilassa sitä kuluu vähemmän.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: GaryP - 24.02.2009, 09:33:17
Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 24.02.2009, 09:00:57
Bilteman yleismittarin 10A:n alue on rakennettu juuri noin. Isojen virtojen mittauksessa haittana on se että virtamittarin vastus tulee sarjaan virtalähteen sisäisen vastuksen kanssa ja pudottaa ulos tulevaa jännitettä kun virta on suuri. Tämän välttää pihtimittarilla.

Minulla on muutama läppäri ja niiden virtalähteistä eniten virtaa tarjoaa Dell, 4.8A (19V). Jos se tehdään 12 voltista, virtaa kuluu n.10A. Siihen päälle Jalusta 2A ja kamera 1A, yht 13A. Tuo on siis "worst case". Jännitteen putoamiselle herkin on jalusta, goto sekoaa kun jännite käy alhaalla. Auton akku on halvin paketti jossa kannettavaa sähköä on saatavissa riittävässä määrin, niidenkin hinnat ovat jonkin aikaa sitten hypähtäneet ylös.

Kaizu

No huh!!! Mulla vie kannettava verkkovirrasta 23W, eli mitäs se tekee kun tehdään karkea muutos alaspäin? Jos laskettaisiin 23W pyöreästi vaikka 14 voltille, ei se tee kuin 1,65A. Oletko Kaizu ihan varma tuosta 10A:sta? kuulostaa todella rajulta kokoonpanolta tuo koneesi.

Kari
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Vesa Kankare - 24.02.2009, 09:44:17
Lainaus käyttäjältä: GaryP - 24.02.2009, 09:33:17
No huh!!! Mulla vie kannettava verkkovirrasta 23W, eli mitäs se tekee kun tehdään karkea muutos alaspäin? Jos laskettaisiin 23W pyöreästi vaikka 14 voltille, ei se tee kuin 1,65A. Oletko Kaizu ihan varma tuosta 10A:sta? kuulostaa todella rajulta kokoonpanolta tuo koneesi.
Sulla on vähävirtanen kone. Mun työkoneen muuntaja tarjoaa 6.5A 18.5V jännitteellä. Nämähän ovat tietysti nimellistehoja mitkä tuo maksimissaan antaa. Eriasia sitten mitä kone oikeasti ottaa.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Kaizu - 24.02.2009, 16:38:24
Niinkuin kerroin, se on "worst case". Verkkolaitteen maksimi anto virta. Kone ottaa melkein sen silloin kun se samaan aikaan boottaa ja lataa tyhjiä akkuja. Sähköä se ottaa silloin vähän aikaa 4.5 A 19V. Kun se tehdään kohtuullisella hyötysuhteella hakkurilla 12 voltista, virtaa tarvitaan silloin n.10A. Keskimääräinen virran tarve on murto-osa tästä, arviolta 25%. Toisaalta, kun goto tilttaa lyhyestäkin jännitteen pudotuksesta, olisi virtalähteen syytä sietää tietokoneen starttikin ilman että muu järjestelmä kaatuu.
Työpaikalla olen törmännyt tilanteeseen että sähköjä ei katkon jälkeen saa konttorissa pysymään päällä koska muutama kymmenen Cad-työasemaa starttipiikeillään laukaisevat ylivirtasuojat. Vasta kun töllöt on ensin laitettu pimeiksi, saa sähköt päälle ja koneet käyntiin ja sitten näytöt yksitellen.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Timo Kuhmonen - 24.02.2009, 19:32:40
Minunkin pitää mitata laitteista virrankulutukset... On sitten tarkempaa tietoa omien suunnitelmien pohjaksi. "Säätönurkalla" on minulla käytettävissä säädettävä labrateholähde, jossa on virtamittari (jos oikein muistan pitäsi lähtovirtaa olla about 15A asti). Voisi olla myös paikallaan informoida muitakin täällä foorumilla, kun mittaa laitteen kuluttaman virran....

Itselläni on noin 3 vuotta vanha T43 laptop, poweri lämpenee melkolailla olleessaan jatkuvasti päällä. AC verkkolaitteessa on speksit -> 16VDC, 4.5A.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Vesa Kankare - 26.02.2009, 12:14:17
Sain tehtyä virran mittaamiseen järjestelyt ja pikaisesti kokeiltua ensimmäiset tulokset ASUS eee PC:n kanssa. Maksimi virran otto on 3A, joka ei tunnu ylittyvän. Tämän kone ottaa silloin kun sillä lataa akkua. Jos akku on täynnä (tai irroitettu), kone vie max 1,5A, tyypillisesti noin 1A (tämä testattu niin, että DMK kamera on kiinni ja näyttää kuvaa ruudulla). Varmaan systeemi kuitenkin mitoitettava 3A kanssa, koska epäilen, että kylmässä akku vaatii lataamista koko ajan.

Eli aika pienellä virralla tuo eee toimii. Melkein pärjäisi ehjällä Bilteman pakilla, mutta taidan kuitenkin rakentaa jonkun luokkaa 30-40Ah ratkaisun.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Vesa Kankare - 26.02.2009, 14:13:49
Tutkin vähän tätä akkupuolta ja päädyin hankkimaan 45Ah AGM akun. Luin noita akkujen speksejä ja aika tavalla on ideaalinen maksimi mitä noilla ilmoitetuilla arvoilla voidaan saavuttaa. Tämän ko akun pikkuveljen (40Ah) spekseistä poimin mm. seuraavaa mielenkiintoista:

- Suuremmalla kuormalla akun kestävyys pienenee. esim. tuolla 40Ah:n akulla ko kapasiteetti saavutetaan 2A kuormalla. Mulle tyypillisemmällä esim vaikka keskimäärin 3.6A kuormalla (joka tuohon oli speksattu) kapasiteettia on 36Ah. Eli ei ihan lineaarisesti laskettavissa.
- Lämpötila vaikuttaa myös huomattavasti. Täysi ilmoitettu kapasiteetti saavutetaan 25C lämpötilassa. Nollassa tulee enää 85% (eli 3.6A kuormalla 30.6Ah) ja 15 asteen pakkasessa 65%.

Tuosta jos nykäsee hihasta jonkinlaisen yhteenvedon, niin tuollaisella 3-4A kuormalla saan tuosta akusta irti suomen kylmissä olosuhteissa n. 7-9h kuvausaikaa. Eli tällä mennään. Jää vielä varaa vähän vaikka järeämpään kalustoon.

[jes, Ylvasta tuli viesti, että kamera lähtee meillepäin tänään!]
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Vesa Kankare - 26.02.2009, 22:20:20
Noniin, nyt on rakennettu matkasähköä. Huoltoasematarvikkeista syntyi tämän näköinen tötsä:
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Lauri Kangas - 26.02.2009, 22:33:42
Paljonko painaa?
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Vesa Kankare - 27.02.2009, 06:40:02
n. 14kg. Akku on 13.8kg ja muut rentat aika keveitä.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Meade-mad - 27.02.2009, 09:59:15
Mulla on ollut kuvan akkulaatikon näköinen boxi talven veneessä. Sen pihja halkesi itsekseen pakkasella.

Jos käytätte lyijy/neste akkuja olkaa varovaisia ko. boxin kanssa! Venetarvikeliikkeistä löytyy tekstiilinomaisia laukkuja joka varmistaa liemien pysymisen kassissa.

jk
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Vesa Kankare - 27.02.2009, 10:22:30
Hyvä huomio. Tätä pitää varmaan jossain vaiheessa vielä kehittää parempaan suuntaan vaihtamalla jykevämpi kotelo ja käyttää esim XLR liittimiä jne. Akku joka mulla on käytössä on CT Leaderin suljettu AGM akku, joten vaaratilannetta ei pääse syntymään vaikka kotelo repsahtaisikin. Mutta ei sitä kiva ole hangesta keräilläkkään jos hajoamaan pääsee.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Vesa Kankare - 27.02.2009, 22:31:22
Eka kuormitustesti meni liput liehuen läpi. Uudella kameralla tuli leikittyä nelisen tuntia ja pidin samalla kiinni huurrelämmittimiä, jalustamoottoreita ja PC:n laturia. Hyvin kesti!

Eliminoin myös yhden potentiaalisen kiusan yhtälöstä. Aikaisemmin olin jakanut virtaa laitteille itse tekemälläni tupakansytytinjaolla. Tupakansytytinpistoke on aika heikkolaatuinen liitin, joten turasin piuhojen päähän laadukkaan RCA plugin ja vedän sähköt PC:lle, kameralle ja jalustalle Kendrickin huurrelämmittimen kyljestä. Tuntuu toimivan aika hyvin. Samalla akku saa syväpurkaukselta suojauksen Kendrikin ohjaimen kautta.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Timo Kuhmonen - 27.02.2009, 23:42:32
Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 27.02.2009, 22:31:22
Eliminoin myös yhden potentiaalisen kiusan yhtälöstä. Aikaisemmin olin jakanut virtaa laitteille itse tekemälläni tupakansytytinjaolla. Tupakansytytinpistoke on aika heikkolaatuinen liitin, joten turasin piuhojen päähän laadukkaan RCA plugin ja vedän sähköt PC:lle, kameralle ja jalustalle Kendrickin huurrelämmittimen kyljestä. Tuntuu toimivan aika hyvin. Samalla akku saa syväpurkaukselta suojauksen Kendrikin ohjaimen kautta.
Ohittaako tuo kytkentä Kendrick ohjaimen kokonaan, vai onko sinulla kehittyneempi Kendrick - jonka kyljestä tulee kiinteästi 12V, riippumatta siitä mikä on tehoasetus lämmityspannalla ???

XLR:ät on tukevia liittimiä. Musiikkipiireissä niitä lienee kentällä käytetty jo kauan. Ymmärtääkseni siellä joutuvat kovaan testiin.
Omaankin systeemiin on käynyt mielelessä jokin vastaava, Amphenolilla tai Neutrikilla löytyy hyviä lukittavia liittimiä.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Vesa Kankare - 28.02.2009, 08:15:26
Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 27.02.2009, 23:42:32
Ohittaako tuo kytkentä Kendrick ohjaimen kokonaan, vai onko sinulla kehittyneempi Kendrick - jonka kyljestä tulee kiinteästi 12V, riippumatta siitä mikä on tehoasetus lämmityspannalla ???
Joo, mulla on digifire 7, jossa on kaksi kiinteää jatkuvaa 12V lähtöä neljän sääädettävän lisäksi.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Timo Kuhmonen - 28.02.2009, 22:00:02
akkupakkia nikkaroineet, onko kukaan toteuttanut purkaussuojaa ?

mietin, mikä mahtaisi olla sopiva keino estämään akun ylipurkautuminen. Liekö kennon kuormitettu napajännite sopiva ? Onko esim 11V hyvä raja tavalliselle autonakulle (katkaisee tämän jälkeen kuorman)
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Vesa Kankare - 28.02.2009, 22:03:32
Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 28.02.2009, 22:00:02
akkupakkia nikkaroineet, onko kukaan toteuttanut purkaussuojaa ?

mietin, mikä mahtaisi olla sopiva keino estämään akun ylipurkautuminen. Liekö kennon kuormitettu napajännite sopiva ? Jos on niin mikä arvo, esim 11V hyvä tavalliselle auton akulle (katkaisee tämän jälkeen kuorman)
Mulla virkaa toimittaa Huurrelämmittimen ohjain, joka katkaisee 11.6V jännitteellä virrat. Tosin siinä on pikkunen ongelma tällä hetkellä, joten joutunee virittämään koko systeemin vielä kerran uusiksi... Kerro jos löydät hyviä ratkaisuja tuohon. Itse mietin aikanaan samaa, että olisi käyttänyt sellaista vaiheittaista katkaisua. Eli ensimmäisenä lähtisi sähköt PC:ltä (joka selviää sen jälkeen omalla akullaan vielä hetken). Tämä katkaisu mulla olikin jo käytössä mutta Gigantin kikkare palautti aina sähköt kun jännite nousi. No tottakai se nousi, kun 3A kuorma PC:ltä hävisi. Seurauksena hyvin rytmikästä vilkkumista... Eli katkaisun pitäisi olla sellainen, että käyttäjä naksauttaa sen takaisin päälle.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Lauri Kangas - 29.09.2009, 12:55:57
Mistäs Vesku ostit 12V laturin EEE:lle? Oliko sulla 7 vai 9-satanen? Tarttisi itsekin saada. Dealextreme.comin "laturia" ei vissiin kannata ostaa: http://pic.ipicture.ru/uploads/090417/1g37JH72fU.jpg
Kompaktisti toteutettu jännitteen regulointi, ei voi muuta sanoa.

Pitäisi pykätä joku samanlainen akkusysteemi. Kotimaassa kyllä ajattelin suurimmaksi osaksi pärjätä seinäsähköllä, mutta Espanjan reissuilla pitäisi saada matkasähköä. Jospa ottaisi vain auton akusta ja käyttäisi moottoria välillä? Mitähän vehkeet sanoo kun käynnistää kesken valotuksen. Jos laittaisi vielä 3Ah akun rinnan siihen ennen kameroita ja koneita.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Vesa Kankare - 29.09.2009, 13:18:34
Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 29.09.2009, 12:55:57
Mistäs Vesku ostit 12V laturin EEE:lle? Oliko sulla 7 vai 9-satanen? Tarttisi itsekin saada. Dealextreme.comin "laturia" ei vissiin kannata ostaa: http://pic.ipicture.ru/uploads/090417/1g37JH72fU.jpg
Kompaktisti toteutettu jännitteen regulointi, ei voi muuta sanoa.
Asuksen oman laturin jostain suomalaisesta putiikista, oisko ollut Multitronic. Mulla on 900:nen eee.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Timo Kuhmonen - 29.09.2009, 17:49:51
Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 29.09.2009, 12:55:57
Pitäisi pykätä joku samanlainen akkusysteemi. Kotimaassa kyllä ajattelin suurimmaksi osaksi pärjätä seinäsähköllä, mutta Espanjan reissuilla pitäisi saada matkasähköä. Jospa ottaisi vain auton akusta ja käyttäisi moottoria välillä? Mitähän vehkeet sanoo kun käynnistää kesken valotuksen. Jos laittaisi vielä 3Ah akun rinnan siihen ennen kameroita ja koneita.
Ymmärtääkseni starttimoottori ottaa aika reilusti virtaa. Ja samalla kun akusta revitään lyhyenkin aikaa paljon virtaa, napajännite väistämättä laskee. Jossakin tulee raja vastaan, jolloin jalusta tms. laite ei enää toimi oikein alijännitteellä. Ehkä tuo voisi selvitä mittaamalla sellaisella yleismittarilla, jossa on esim min/max hold toiminninnot ? Tarvitsisi olla sellaiset että ehtii seuraamaan jännitteen lyhyetkin minimit...
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Lauri Kangas - 10.12.2010, 22:05:46
Joululomalla on edessä livahtaminen pois lumen ja verkkovirran luota, niin mittailinpas vihdoinkin härveleideni virrankulutuksia.

Asus EEEPC 901: 3.3A latauksessa, 1.5A ilman akkua.
Dewnot kontrollerilla neljän tuuman panta täysillä 550mA ja kolmen tuuman 450mA. Minimiasetuksella yksi panta ~40mA.
HEQ5 parkissa 330mA, seuranta 640mA ja kumpaankin suuntaan täysillä kääntyessä 1.13A.
Seletek kontrolleri + EQ3:n moottori fokusointiin 80mA paikallaan ja 400mA pyöriessä.
Atik EFW filtteripyörä 16mA paikallaan, 210mA pyöriessä.
Atik 314L+ CCD idlenä/valottaessa 250mA ilman jäähyä, 300mA kuvaa ladatessa. Lämmintä kennoa jäähdyttäessä tasan 1A, tasaisemmalla jäähyllä n. 0.8A.

Tarkoittaa siis että jos kaikki vipstaakit pyörii samaan aikaan (eli ei koskaan) on huippukulutus 7.5A.  Ilman läppäriä 4.3A. Siispä kelpaa nykyiset liittimet joissa on 10A sulake akun luona ja 8A sulake kaikkien romujen edessä läppäriä lukuunottamatta. Ehdoton minimikulutus 2.6A. Tyypillinen kulutus (läppäri ilman akkua, kaksi pantaa kolmannestehoilla, seuranta päällä, fokuseri ja filtteripyörä paikallaan, tasaiset lämmöt kamerassa ja pieni marginaali USB-virroille) tekee n. 3.3A.

Ehkäpä näistä lukemista on hyötyä jollekin samanlaisia härveleitä omistaville.

Tarkoitus on kuitenkin Suomessa kuvata aina verkkovirran luona joten jätän tässä ketjussa rakennellut akkupakit tekemättä. Espanjassa sen sijaan olisi tarkoitus ottaa virta auton tupakansytyttimestä. Matkakohteessa on valmiina pieni 3Ah moottoripyörän akku jonka ajattelin kytkeä tupakansytyttimen jälkeen systeemin rinnalle. Kun autoa sitten haluaa välillä pitää käynnissä ettei jäädä erämaahan, voi tupakansytyttimen irrottaa jolloin systeemi jaksaa toimia käynnistyksen ajan pienen akun varassa eikä vehkeet sammu kun auton akulla on parempaa tekemistä moottoria käynnistellessä.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Jarkko.A - 20.12.2010, 00:56:53
Tuli tässä mieleen kun vaimon kanssa hankittiin uudempi Kia entisen tilalle ja siellä on takakontissa tupakansytytinliitäntä josta saa 15A asti virtaa. Ajattelin että jos laittaisi takakonttiin erillisen akun joten voisiko jotenkin toteuttaa sellaisen kytkennän että tuosta tupakansytyttimestä tylysti ladataan se takakontissa oleva akku mutta siten että sen virta ei karkaisi auton omalle akulle ilman erillistä toimenpidettä kuten painikkeen painamista tai vivun vääntämistä? Eli tarkoituksena siis se ettei sitä alkua kuluttaisivat vain havainnointilaitteet eikä esm. Webasto ja sen puhallin.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: GaryP - 20.12.2010, 06:02:54
Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 20.12.2010, 00:56:53
...Ajattelin että jos laittaisi takakonttiin erillisen akun joten voisiko jotenkin toteuttaa sellaisen kytkennän että tuosta tupakansytyttimestä tylysti ladataan se takakontissa oleva akku mutta siten että sen virta ei karkaisi auton omalle akulle ilman erillistä toimenpidettä kuten painikkeen painamista tai vivun vääntämistä?

Voithan tehdä pienen kytkennän joka mittaa latausjännitteen, ja ainoastaan vaikka yli 14V tapauksessa vetäisee releellä piirin sulki. Kun auto sammuu, jännite putoaa taas tupakansytyttimen puolella, ja on aika napsaista virta poikki. Tuohon on suhteellisen helppo tehdä ohjaus.

Kari
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: JariG - 20.12.2010, 08:12:44
Jarkko.A ota huomioon tällaisen lisäakun asennuksessa starttaustilanne. Ymmärsin, että pitäisit pistokkeen kiinni jatkuvasti. Pistokkeen olessa kiinni startatessa ottaa starttimoottori virtaa myös lisäakusta. Silloin virta voi nousta hyvinkin suureksi, koska startatessa jännite putoaa helposti 10,5 voltin vaiheille. Ainakin se 15 A:n sulake palaa joka startissa, onneksi, muuten johdot sulaisivat.
Diodillahan tuon pystyy estämään. Koska diodi alentaa jännitettä n. 0,7 V, ei akkua saa koskaan ladattua täyteen tällä systeemillä.
Jari Grén
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: TH - 20.12.2010, 11:20:21
Lainaus käyttäjältä: JariG - 20.12.2010, 08:12:44
Pistokkeen olessa kiinni startatessa ottaa starttimoottori virtaa myös lisäakusta. Silloin virta voi nousta hyvinkin suureksi,Jari Grén

Käsittääkseni virtalukko (ohjaus) kytkee kaikki lisälaitteet (start-asennossa) pois päältä. Ja akku yhdistyy suoraan releen välityksellä starttimoottoriin sormenpaksuisin johtimin. mutu n. 100A. Varsinaiseen lisäakun kytkentään en ota kantaa.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Jarkko.A - 20.12.2010, 11:59:17
Näin minäkin olen ymmärtänyt. Radiokin menettää virtansa startin ajaksi. Vai johtuuko se siitä että startti vie niin paljon virtaa?
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: GaryP - 20.12.2010, 13:08:23
Tuo on hyvä syy tehdä jännitteen perusteella tapahtuva kytkentä auton sähköjärjestelmään. Voihan kytkentäjännite olla alempikin, mutta ei liian alhainen, jolloin suojataan auton oma akku purkautumasta liiaksi tähän lisälaitteistoon, voi tulla äitiä ikävä kun keskellä metsää, paukkupakkasella, yrittää startata autoa...

Kari
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: LoneWolf - 10.01.2011, 15:07:35
Miniagrekaatti olisi kyllä kätevä tuolla seikkaillessa, mutta alkaa mennä varmaan jo vähän liian hurjaksi. Toisaalta saisipahan sitten varmasti sähköä leluille ja ei pakkasesta tarvitse välittää.
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Kaizu - 11.01.2011, 10:21:39
Laurin mittamalla virrankulutuksella ihan tavallinen auton akku riittää koko yöksi. Ottaisin mukaan hyväkuntoisen, täyteen ladatun auton akun enkä kytkisi sitä autoon session aikana. Akku on halvempi kuin agrekaatti ja helpompi kuljettaa mukana.

Olen kerran joutunut vierasvenesatamassa lataamaan veneen akkua kun käytimme starttivirran oluiden kylmänä pitämiseen. Onneksi oli töpselisähköä saatavilla, venettä ei tahdo saada työntämällä käyntiin.

Kaizu
Otsikko: Vs: Sähköä mukaan
Kirjoitti: Lauri Kangas - 13.01.2011, 23:01:54
Täytyy todeta että kyllä auton akku tosiaan riitti ihan hyvin. Suunnitelmanihan oli kytkeä siihen rinnalle 3Ah mopon akku joka tasaisi sähköä ja jonka varaan härvelit voisi irrottaa auton käynnistyksen ajaksi. Se pikkuakku oli kuitenkin kuollut parin vuoden aikana. No nyt kun viime kerralla nukahdettiin viiden tunnin valotuksen ajaksi, niin ihan hyvin lähti auto käyntiin sen jälkeenkin vaikka oli rensselit kokoajan kiinni tupakansytyttimessä eikä starttailtu välissä. Kiinni oli EEEPC ilman akkua, HEQ5, Atik 314L+ 50% jäähdytyksellä, Atik filsupyörä, Seletek-kontrolleri, QHY5, kaksi USB-hubia ja USB-GPS. Noiden laskelmien mukaan siis varmaan jotain kolme neljä ampeeria.