Avaruus.fi - keskustelualue

Muut havaintolaitteet => Jalustat ja seurantalaitteet => Aiheen aloitti: Timpe - 25.09.2008, 18:32:48

Otsikko: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Timpe - 25.09.2008, 18:32:48
Foorumi kaatui harmillisesti tästä aiheesta kirjoittamani viestin jälkeen ja vei sen aloitukseni bittitaivaaseen  :'(
Kysyn siis uusiksi Gemini G41 tai G42 jalustoista käyttäjäkokemuksia Suomesta. Luulen, että nämä ovat jääneet täällä vähälle huomiolle, mutta eri webbisivujen palautteesta päätellen näilläkin tuntuu olevan vakiintunut (vaikkakin vähäinen suhteessa valtamerkkeihin) käyttäjäkunta, joka kehuu jalustansa ominaisuuksia ja laatua.

Laitan nyt tähän alle linkkejä tämän jalustan tienoilta, kun tulin perehtyneeksi tähänkin aiheeseen parin viime päivän aikana tavoitteena löytää tukeva jalusta 300/1500 Newtonin alle.
http://www.astronomy.hu/g42.htm (http://www.astronomy.hu/g42.htm) - Valmistajan kotisivut (unkarilainen jalusta!)
http://www.cloudynights.com/item.php?arch=1&cy=2005&cm=2&cmn=February&item_id=33 (http://www.cloudynights.com/item.php?arch=1&cy=2005&cm=2&cmn=February&item_id=33) - Cloudy Nightsin käyttäjäkokemuksia aiemmasta G41 mallista
http://www.ecliptica.org/g41/g41configs.htm (http://www.ecliptica.org/g41/g41configs.htm) - Kuvia jalustan käytöstä
http://www.supernovae.be/g41.htm (http://www.supernovae.be/g41.htm) - G41 testi ja käyttäjäkokemus automaattijalustana supernova-jahdissa
"The Gemini 41 is a middle heavy mount with excellent features and great precision. The periodic error is sufficiently small to allow for unguided photography and can handle heavy Newton and SCT-telescope with great ease."
http://forum.ecliptica.org/ (http://forum.ecliptica.org/) - Eplictica foorumi keskittyy tähän jalustaan

Noiden sivustojen selaamisen jälkeen minulle jäi positiivinen kuva ko. jalustasta, mutta mitä mieltä muut täällä ovat? Tätä pitäisi kait verrata muihin 5-8 k€ hintaisiin + 40-50kg kantaviin jalustoihin (kuten esim. Losmandy Titaniin), jos oikein ymmärrän.
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Veijo T - 25.09.2008, 20:38:24
Katselin noita  linkkejä ja joitakin lisää Google haulla, tuossa jalustassa näyttää olevan mielestäni kilpailukykyinen hinta, ja ainakin yritystä tehdä siitä riittävän tarkka ja tukeva myös pitkillä polttoväleillä valokuvaukseen, myös valmistaja on entinen tähtiharrastaja joka ei päästä jalustaa ulos ennen kuin se on testattu useampana yönä tositoimissa, joten näiltä osin ei olisi mikään sarjatuotantokappale lähdössä asiakkaalle.

Myös nuo suuret olikohan yli 20cm pronssiset seuranta kiekot parantaa seurannan tarkkuutta, en löytänyt esim. sinun tai vastaavalle 300/1500mm putkelle tuosta mistään testiä, pystyykö se yli 10min valotuksiin ilman seurannan korjausta, sinun 1500mm putkessahan juuri tuo putken pituus ottaa  tuuli kuormia helposti joten se tuo lisää haastetta.

Tuosta näyttää olevan 2 mallia, sekä kiinteä että kenttäkäyttöön tehty, se osaa palauttaa käsittääkseni jalustan myös virran katkaisun jälkeen samaan paikkaan vaikka seuraavana päivänä, luonnollisesti se vaatii silloin kiinteän asennuksen.

Kyllä tuo jalusta ainakin minulle riittäisi, vaikka itse kyllä käyttäisin vastaavan summan puoliksi jalustaan / tähtikameraan, sinulla taitaa olla jalusta suuremmassa arvossa, yksi mikä kannattaa selvittää on se että kuinka tuo jalusta liikkuu ilman sähköjä, onko liikkeet sopivan "tahmeat" visuaalikäyttöä ajatellen, jos itse haluaa siirtää putken suoraan haluttuun kohteeseen jolloin molemmat akselit liikkuu vapaasti.

Tuntiakselin kallistuksen säätö kierreruuvi on tehty mielestäni vähän heppoisesti sekä vain olikohan 10mm sormiruuvilla jalusta tolppaan kiinni keskeltä, nuo kuvat näkyi paremmin manuualissa, nuohan on kyllä helppo vaihtaa jos on tarvis.


Veijo T
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: PetriKe - 26.09.2008, 13:08:38
Kyselin aikoinaan tietoja myös tästä jalustasta (suoraan valmistajalta), kun selvittelin omaa jalustahankintaa. Laatu ei oikein vakuuttanut ja valmistaja ei pystynyt lupaamaan toimintavarmuutta pakkasessa. Totesin siinä vaiheessa, että en jaksa ruveta tuohon hintaan nähden jalustaa vielä itsekseni virittelemään ja jätin jalustan pois laskuistani.

Voi olla, että asiat ovat nykyään paremmin tuon jalustan valmistajan osalta, mutta kannattaa penkoa netistä käyttäjäkokemuksia jalustan toiminnasta pakkasessa.
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Timpe - 26.09.2008, 20:02:13
Kiitos kommenteista, Veijo ja Petri! Kiinnostus tähän G41 malliin lähti liikkeelle, kun satuin vahingossa eksymään http://www.astrobuysell.com (http://www.astrobuysell.com):n sivuille ja tuolla oli 1,5 v ikäisen G41:n observatoriomallin myynti-ilmoitus. Myyjä oli Espanjasta ja meilasimme tämän viikon edestakaisin jalustasta, mutta kaveri veti viime hetkessä tarjouksensa pois myynnistä ja ilmoitti, ettei hänen kannatakaan myydä tätä jalustaansa vielä lainkaan. Hintapyynti olisi ollut kohtuulliset 4k€ (jalustapää, napaetsin, FS2 goto-ohjainkapula, WO dovetail-combo, Losmandy 10kg vastapaino ja jotain muuta pientä), jonka olisin ollut suoraan valmis maksamaan koska vastaavat maksavat uutena n. 6 k€. Samoin rahtikulutkin (UPS standard, 360€) olisin ottanut kontolleni, mutta kaveri ei sitten kuitenkaan suostunut myymään omaansa pois...  :-\

Jatkoa ajatellen laitoin sitten kuitenkin tänään tiedustelun Geminin valmistajalle Unkariin ja kysyin G42:n pakkasenkestävyyttä ja tämän hetkistä saatavuutta. Saa nähdä, mitä vastinetta tällä kertaa tulee, jos kerran Petriä ei vakuutettu edelliskerralla pakkaskestosta. Tuolla astrobuysell.com:ssa näyttää liikkuvan käytettyä astro-kamaa melko runsaasti, joten kannattaa seurata palstaa, jos rohkeus riittää kauppoihin EU:n alueella yksityishenkilön kanssa (tässähän ei ole kuluttajasuojaa takana, linkki (http://www.ecc.fi/Page/63494b7e-df99-4bf3-97ff-6c6ca764040f.aspx)). Tuollainen Gemini olisi kuitenkin hinnaltaan Losmandyä, AP:tä, Paramountia ja muita hiukan halvempi ilman, että tukevuudesta joutuisi merkittävästi tinkimään, mutta talvitoimivuus on kyllä tiedettävä varmaksi. (Tämä 30-40 kg kantavuusvaatimus tulee mokoma minulle kovin kalliiksi.)

Edit:
Lainaus käyttäjältä: Veijo T - 25.09.2008, 20:38:24
Kyllä tuo jalusta ainakin minulle riittäisi, vaikka itse kyllä käyttäisin vastaavan summan puoliksi jalustaan / tähtikameraan, sinulla taitaa olla jalusta suuremmassa arvossa...

Tätä piti tulla vielä erikseen kommentoimaan, sillä pidän hyvää jalustaa merkittävänä tekijänä havaintomukavuuteen. Hyvällä jalustalla varustetulla putkella näkee yksinkertaisesti paljon enemmän kuin hennommilla yksilöillä. Vaatimuksena olisi, että putken näkymä pysyy tarkennettaessa hyvin kurissa/värinöittä ja kohteen ympäristöä pääsee tarvittaessa skannailemaan suuntaan jos toiseenkin ilman, että kohde hyppii holtittomasti näkökentässä suurillakaan suurennuksilla. EQ6 Pro + kevyt 150 Mak ja 2x vastapainot lyhyessä vastapainoakselissa sallivat tämän, saas nähdä mitä rautaa 300/1500:lla vaaditaan suunnilleen samaan tasoon. Kuvaus tulee sitten jos on tullakseen, sillä se mokoma on kokonaan oma harrastuksenlajinsa, josta saa aivan omat turhautumansa ja onnistumisen ilonsa.
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Timpe - 27.09.2008, 14:36:54
Lainaus käyttäjältä: Timpe - 26.09.2008, 20:02:13
Jatkoa ajatellen laitoin sitten kuitenkin tänään tiedustelun Geminin valmistajalle Unkariin ja kysyin G42:n pakkasenkestävyyttä ja tämän hetkistä saatavuutta. Saa nähdä, mitä vastinetta tällä kertaa tulee, jos kerran Petriä ei vakuutettu edelliskerralla pakkaskestosta.

Tänään tuli vastaus valmistajalta, jonka laitan tähän alle olennaisilta osin:
"The g42 Observatory mount head would be available in late October if ordered now, with all accessories featured on my homepage.
I did run tests on the critical parts of the mount in my deep freezer and I have customers in Norway and Sweden as well  but also one in Finland whom I
know of. The LCD on the hand controller would be rather slow at this temperature, otherwise the mount is operational at -20 C."


Edellisen lisäksi se espanjalais-kaveri oli laittanut vielä myöhemmin illalla sähköpostiini vastatarjouksen tuosta ylläkuvatusta G41:stä. :o  Hintapyynti oli nyt 4400€ toimituskuluineen eli hyvin lähellä alkuperäistä tarjoustani sillä erotuksella, että vastapuolelle ei jää mitään osuutta kuljetuskuluista. Unkarista tehtaalta tilattuna samat vertailukelpoiset osat (=uusi G42 ja lisukkeet) maksaisivat noin 5240€ ALV:eineen ja tuon päälle pitäisi laskea vielä FS2 9-15V Autoguiderin (http://www.telescope-service.com/FS2/start/FS2.html#FS2) hinta (Telescope-Servicestä 820€+80€) ja rahtikulut 200-300€. Lopputulos olisi noin 6300€ tienoilla, joten n. 2 k€ säästö houkuttelisi kyllä. Säästösummalla saisi sitä astro-kameraa tms. muuta lisäsälää tarpeen mukaan...

Tuon uuden G42:n hintaan saisi nyt näemmä myös viiden vuoden ikäisen AP 900 GTO:n täältä:
http://www.astrosource.co.uk/used/index.html#Special
"Astro Physics 900 mount. This equatorial mount is five years old, but is in as new condition. All the necessary software has been upgraded to the latest versions. This is a corker of an offer, and includes personal delivery. Price £4,999.00
We can also can supply this AP900 with a portable pier and rotating head. Please contact us by e-mail for more details. Price £5,399.00"


Eh, meneepä tämä vaikeaksi, kun tuo AP 900 GTO:n £5000 vastaa noin 6291€ hintaa, johon tulee tietysti rahti päälle. Taidanpa odottaa päätöstäni maanantaille, kunnes saan tiedot tuosta AP:sta brittein saarelta (ehdin laittaa tuonnekin kyselyn, kun luulin tuon espanjalaiskaverin heittäneen jo pyyhkeen kehään).
Kommentoikaa, jos katsotte järkeväksi sotkeutua tähän hullunmyllyyn, vastuun päätöksistä pidätän tietysti itselläni...  8)
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Timpe - 02.10.2008, 16:27:43
Vastaillaan nyt tähänkin jotain päivitystä...
Tuon Astrosourcen myyjä koetti vedättää, sillä että ko. AP 900:sta olisi kaksi muutakin kiinnostunutta, mutta koska olin ensimmäinen kyselijä, niin tuon voisi myydä juuri minulle erikoishintaan jos tekisin nopean päätöksen  :o  Pistin takaisin vastinetta, että antaa mennä vaan, jos on muita kiinnostuneita (en käy muiden tielle tuohon £5300 hintaan, jonka AP900 lähetyskuluineen olisi maksanut). Kysyin lisäksi tarkempaa luetteloa, mitä tuohon AP900 diiliin kuuluisi ja tarkempia lisäkuvia jalustasta, koska epäilin että paketista puuttuisi sekalaista sälää kuten vastapainoja, goto-varustusta yms. Tämän jälkeen sähköpostiini tuli myöhemmin illalla lyhytsanainen tieto, että AP900 olisi nyt myyty. Kävin silti tänään tuon Astrosourcen sivuilla ja kas kummaa; siellä tuo AP900 edelleen jököttää. Nyt vain hintapyynnin kohdalle on merkitty "Price on application.", muutoin sivuilla on sama ilmoitus edelleen... eh, reilua kauppaa???

Palatakseni takaisin aiheeseen, niin pääsin sovintoon kauppasummasta epsanjalais-hemmon Gemini G41:stä, joten kasa euroja on nyt matkannut bitteinä pankkikriisin runteleman Euroopan halki ja päätynyt tänään kolmessa päivässä oikealle tilille Espanjaan. Gemini G41 tulee sitten vastineeksi (toivottavasti ongelmitta) tänne Pohjolan perukoille, joten 300/1500 Newton-putki saa viimein riittävän tukevan jalustan alleen. Pihalla onkin jo vajaan kuution betoniköntti pressun alla odottamassa kuivumista ja valun pinnalla M20 pulteilla varustettu 15 mm paksu teräslevy odottamassa lyhyttä tolppajalustaa G41:stä kannattelemaan. Tästä se lähtee...  :)

Edit: lisäsin kuvan.
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - 02.10.2008, 19:42:39
Onnittelut! Kun se mopo lahtee niin se lahtee joskus hyvinkin nopeasti  :D
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Koukeri - 03.10.2008, 16:41:43
Tuo Suomeen tullut laite on ollut meillä Suomenselän Pegasuksen käytössä G42 viime keväästä lähtien ja olemme nyt syksyn mittaan säädelleet laitteita kohdalleen. Jalusta liikuttaa Celesteron C14 -putkea, joten painoakin on päällä kohtuullisesti. Toimitus sujui moitteetta ja maksun kanssa ei ollut mitään hankaluuksia. Jalusta tuli jämerässä laatikossa roikkuen pystyakselin läpi menevässä putkessa, joten mitään rasituksiakaan ei pitäisi toimituksen aikana tulla moottoreille. Tämä siis suoraan valmistaja Dan Andreakselta...

Seuranta näyttäisi toimivan hienosti, vaikka PEC:iä emme ole vielä ehtineet edes säätää, tai tehdä kunnollisia mittauksia. Maanantaina kerkesimme testaamaan pienikennoisella web-kameralla tähden pysymistä paikallaan matalalla pohjoisessa, ja vaikka ilmakehän ansiosta kuva pomppi minne sattui ja tähti oli sormenpään kokoinen läiskä kannettavan ruudulla, keskivertosijainti pysyi täydellisesti kohdallaan. Nyt odotellaan taas parempia kelejä...

Pulsarin ohjaustikku ei ole kaikista miellyttävämmästi päästä (digipadi olisi parempi vaihtoehto), ja muutenkin käyttöliittymä hieman hankala. Sarjaportin kautta ohjaus toimii koneelta kuitenkin erinomaisesti ja laite toimii.

Vanhan seurannan tasaiseen nakutukseen tottuneena tämä uusi laite pitää aika mielenkiintoisia ääniä, jotka ilmeisesti kuuluvat asiaan. En sitten tiedä kuinka paljon hiljenisi akun perään kytkettynä. Geminin mukana ei muuten tullut meille virtalähdettä, joten asia kannattaa varmistaa. Olisi varmaan erikseen pitänyt älytä pyytää mukaan toimitukseen. Virtalähteen laatu vaikuttaa mm. äänekkyteen ja varmaan seurannan laatuunkin joten hyvään virtalähteeseen kannattaa panostaa.

Pakkasesta ei ole vielä kokemuksia, joten tulevan talven jälkeen tiedämme enemmän. Kiinnostuneet tervetulleita Töysän tähtitornille tutustumaan!
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Timpe - 03.10.2008, 20:30:53
Wau, kiitos sijaintitiedosta ja käyttökokemuksista!  :)
G41 Obs+ eroaa G42:sta lähinnä siinä, että valmistajan mukaan G42:sta on vähennetty turhia kiloja ja parannettu hiukan seurantatarkkuutta. G41:n myynyt kaveri kertoi minulle, että hän on mitannut +/- 3" seurantatarkkuuden, mikä olisi linjassa muiden mittausten kanssa. Ks. esim. täältä (http://www.ecliptica.org/g41/g42_pec.htm) yksi G41:n PE-graafi. En tiedä miten hyvin tuo on mitattu, mutta vastaavia löytyy muualtakin. (http://forum.ecliptica.org/viewtopic.php?t=149) Ilmeisen hyvätasoinen jalusta siis.

Lainaus käyttäjältä: Koukeri - 03.10.2008, 16:41:43
Pulsarin ohjaustikku ei ole kaikista miellyttävämmästi päästä (digipadi olisi parempi vaihtoehto), ja muutenkin käyttöliittymä hieman hankala. Sarjaportin kautta ohjaus toimii koneelta kuitenkin erinomaisesti ja laite toimii.
Vanhan seurannan tasaiseen nakutukseen tottuneena tämä uusi laite pitää aika mielenkiintoisia ääniä, jotka ilmeisesti kuuluvat asiaan. En sitten tiedä kuinka paljon hiljenisi akun perään kytkettynä. Geminin mukana ei muuten tullut meille virtalähdettä, joten asia kannattaa varmistaa. Olisi varmaan erikseen pitänyt älytä pyytää mukaan toimitukseen. Virtalähteen laatu vaikuttaa mm. äänekkyteen ja varmaan seurannan laatuunkin joten hyvään virtalähteeseen kannattaa panostaa.

Oman G41:n mukaan on tulossa siis FS2 goto-ohjain (http://www.telescope-service.com/FS2/start/FS2.html#FS2 (http://www.telescope-service.com/FS2/start/FS2.html#FS2)), joten en tiedä goton toimivuudesta vielä mitään. Myyjä kertoi tämän FS2:sta: "The FS2 astroelectronics  is very robust and simple to use, it does not produce problems of any type, it is far better that the Pulsar system, I with himself precise stars with 15' of exhibition without correcting."
Virtalähdettä ei tule minkään Gemini jalustan mukaan, joten sellaisen joutuu hankkimaan. Jotkut jenkit ovat käyttäneet kannettavan tietokoneen virtalähdettä tähän tarkoitukseen, mutta itselläni oli ajatus käyttää geeliakkua (sikäli kun sen virta riittää tähän). Sain tänään UPS:n seurantakoodin G41:lle, joten nyt on astetta turvallisempi fiilis tämän kaupan suhteen  :)
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Tapanivi - 04.10.2008, 08:10:04
Heh, Timpe. onko olo kuin pikkupojalla jouluaattona ? :D
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Timpe - 04.10.2008, 22:13:54
Lainaus käyttäjältä: Tapanivi - 04.10.2008, 08:10:04
Heh, Timpe. onko olo kuin pikkupojalla jouluaattona ? :D

:D
Jotain sen suuntaista on vatsan pohjassa liikkeellä -> jokohan nyt tärppäisi, vaikkei tuo mikään AP olekaan? (Itse olen varovaisen toiveikas tuon pään ja kiinteän tolpan tukevuuden suhteen.) Paketti näkyy olevan vielä Espanjan UPS:llä ja arvioitu toimituspäivä on 13.10. maanantaina. Tuon jälkeenkin odottelen metallityön tekijää, jolta syntyy sopivan lyhyt/tukeva tolppa valuun upotetun teräslevyn ja G41 jalustapään väliin. Tarttis nähdä tuo G41, jotta tietäisi mitä tuon alle vaaditaan. Alla kuva jalustan mukana tulevasta tolppasovittimesta, joka taitaa olla tämän linkin (http://www.astronomy.hu/perad_1.jpg) kappale. Jouluun on siis vielä aikaa ennen kuin taivaat aukeaa...
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Timpe - 13.10.2008, 23:02:51
Luvattu toimituspäivä (13.10.) piti paikkaansa ja nyt taloon saapui tämä G41 Observatory+ tyyppinen jalusta :)
Laitan nyt kuvan puretusta paketista maistiaisiksi ja palaan asiaan, kun saan enempi kokemusta tämän toiminnasta. Sen verran ehdin testaamaan, että laite toimii ja tottelee FS2:n ohjausta, eikä äänistä päätellen ole mitenkään erityisen meluisa yksilö (ainakaan ilman kuormaa testattuna). Napatähtäintä ei saa näillä leveysasteillla paikalleen vakioasennuspaikkaan, vaan sille tulee tehdä tämän G42 mallin mukainen off-axis teline: http://www.astronomy.hu/g42_elemei/image003.jpg (http://www.astronomy.hu/g42_elemei/image003.jpg) Tätä off-axis -plattaa ei kai ollut mukana vielä G41 mallissa (eikä se ollut edes tarpeen Espanjan 38-41o leveysasteilla), mutta täällä korkeuskulman (altitudi) säätö menee niin tappiin, ettei napaetsin mahdu paikalleen vaan ottaa jalustan pohjarunkoon kiinni (olisi muutenkin hankala käyttää tuosta kolosta käsin). Laitoin lisäksi tänään urheiluliikkeestä tilaukseen pari 10kg painonnostokiekkoa, joista toisesta tulee vastapaino tuon Losmandy 10kg:n rinnalle.
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Tapanivi - 13.10.2008, 23:41:31
Onneksi olkoon, nyt se joulu jo tuli  :D
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: J.Tuukkanen - 13.10.2008, 23:48:22
Juu onnea ja menestystä uuden jalustan johdosta, minulla olis ylimääräinen tuollainen losmandyn puntti jos kiinnostaa.
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Timpe - 14.10.2008, 22:26:08
Kiitokset onnittelijoille, onpahan tämä sitten p-i-t-k-ä-n projektin huipennus valmistuessaan :)

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 04.10.2008, 22:13:54
Tuon jälkeenkin odottelen metallityön tekijää, jolta syntyy sopivan lyhyt/tukeva tolppa valuun upotetun teräslevyn ja G41 jalustapään väliin. Tarttis nähdä tuo G41, jotta tietäisi mitä tuon alle vaaditaan. Alla kuva jalustan mukana tulevasta tolppasovittimesta, joka taitaa olla tämän linkin (http://www.astronomy.hu/perad_1.jpg) kappale.

Paikallisesta metallituotteita välittävältä yritykseltä (;)) löytyi maanantaina n. 50cm pitkä, 14cm sisähalkaisijaltaan ja 10-15mm seinävahvuudeltaan oleva teräsputki tolpan aihioksi. G41:n mukana tuli vastaavasti tolpan sovitekappale, jossa on ulkohalkaisijaa 14.1cm ja näin yhtälöstä seuraa pientä sorvaustarvetta. Onneksi paikkakunnalta löytyikin jo sopiva tekijä tolpan hitsaushommiin ja tuon jalustasovitteen kaventamiseen (=noin 0.5mm lastun poistamiseen sovitteen kaulasta). Pitänee jatkaa napatähtäinputken off-axis-platan tekemisellä ja jalustan manuaalien opiskelulla sillä aikaa kun tuo tolppaosa valmistuu pajalla. (Parempi puoliskoni huolehti samalla, että uudelle (G41:n "kylkiäisenä" ;)) taloon tulleelle pihavarastolle tehdään perustukset vielä ennen lumien tuloa. Kiirettä tuntuu pitävän kaikilla rintamilla...)

Lainaus käyttäjältä: J.Tuukkanen - 13.10.2008, 23:48:22
...minulla olis ylimääräinen tuollainen losmandyn puntti jos kiinnostaa.

Ehdin valitettavasti jo tilaamaan 10kg painonostopainot tuolta urheiluliikkeestä, joten "kiitos, ei kiitos!" tällä kertaa. Uteliaisuudesta kysyn paljonko pidät Losmandyn n. 10kg kiekolle hintaa? Telescope-Servicellä tuo "LO 21 LB - Losmandy 10kg (21 lb) counterweight" on näemmä 94.50€ ilman rahtia ja "LO GGW Stahl 10 - Losmandy stainless steel counterweight 10kgs" hulppeat 260€!!! Joku muu saattaisi olla kiinnostunut painostasi...
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Timpe - 20.10.2008, 23:03:28
Lainaus käyttäjältä: Timpe - 14.10.2008, 22:26:08
... n. 50cm pitkä, 14cm sisähalkaisijaltaan ja 10-15mm seinävahvuudeltaan oleva teräsputki tolpan aihioksi. G41:n mukana tuli vastaavasti tolpan sovitekappale, jossa on ulkohalkaisijaa 14.1cm ja näin yhtälöstä seuraa pientä sorvaustarvetta. Onneksi paikkakunnalta löytyikin jo sopiva tekijä tolpan hitsaushommiin ja tuon jalustasovitteen kaventamiseen (=noin 0.5mm lastun poistamiseen sovitteen kaulasta). Pitänee jatkaa napatähtäinputken off-axis-platan tekemisellä...

Jatketaanpa saagaa vielä yhdellä kuvalla, jossa G41 nököttää yllä kuvatun lyhyen tolpan päällä. Tolppa on tuossa vaiheessa hiekkapuhallettu odottamaan pohjamaalausta ja G41 ilman lisävastapainojaan (urheiluliikkeen tukkuri sössi tilauksen ja 10kg painojen tilalle tuli liikkeeseen urheilusukkia  >:D). Sen yllä kuvatun off-axis napatähtäimen kiiinnityksen ehdin kuitenkin tässä välissä väsäämään ja ihmettelemään hiukan FS2 kapulan toimintaakin.

Tolppa ja G41 näyttäisivät pelaavan nyt sangen hyvin yhteen eli tukevuusvaatimukset täyttynevät. Nyt täällä tutkitaan tolpan täyttöä (http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Board/lxd55/Number/2696347/page/2/view/collapsed/sb/5/o/o/fpart/all) ja sen sääsuojausta (http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/2701043/page/1/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1) Suomen säiltä. Tulee varmaankin alkuun nosteltua G41:stä tolpan nokkaan ja takaisin, mutta kuinka pitkään... ;)
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Timpe - 22.10.2008, 23:05:57
Tänään tuli laitettua tolppa pihalle pystyyn ja koekäytettyä G41:stä tolpan päällä 300/1500 Newtonin kera. Vastapainot ovat vieläkin tilauksessa, joten katsoin viisaimmaksi vain kylmätestata yhdistelmää ilman sähköjä. Jalustan mukana tullut Losmanyn 10kg lätty on yksinään lähinnä säälittävän näköinen tuon Newtonin rinnalla  :-\ Näin ollen käyttötuntuma tuli siis huomattavan epätasapainoista putkiyhdistelmää käsin työnnellessä lukkojen ollessa käyttötahmeina puoliksi kiinni/auki. Sää oli tukevuuden testailuun sopiva eli puuskittaista tuulta lounaan suunnalta. Suuntasin putken näkymän läheiseen lehtikuuseen ja irrotin otteen tarkennuslaitteesta saatuani kuvan teräväksi. Tässä vaiheessa voin todeta, että luvattu kantavuus ("C-14, 8" Apo, 12" Newtonian (cca. 40kg)" pitää paikkansa, koska kuva rauhoittui paikalleen sekunnissa ilman että tuulen puuskista olisi ollut haittaa tämän kokoisen sivupinta-alan omaavalla putkellakaan. Käyttömukavuudesta sen verran, että okulaaripää heiluu mukavalla korkeudella ja raskaan putken saa nostettua helposti paikalleen kiinnityssatulaan ilman ylimääräistä ähellystä. Putki asettuu varmaan vielä omaan suosikkiasentoonsa kiinnityspannoissa, nyt se sojottaa vähän "sinnepäin".  Lyhyesti summa summarum: kyllä tästä vielä kunnon havaintoväline tulee, kun saan kaikki osat paikoilleen  ;D

Lainaus käyttäjältä: Petri Kehusmaa - 26.09.2008, 13:08:38
Kyselin aikoinaan tietoja myös tästä jalustasta (suoraan valmistajalta), kun selvittelin omaa jalustahankintaa. Laatu ei oikein vakuuttanut ja valmistaja ei pystynyt lupaamaan toimintavarmuutta pakkasessa. Totesin siinä vaiheessa, että en jaksa ruveta tuohon hintaan nähden jalustaa vielä itsekseni virittelemään ja jätin jalustan pois laskuistani.

Petri mainitsi aiemmassa vaiheessa tätä ketjua tuon virittelyn tarpeen, niin sitä on nyt kohtuullisessa määrin tehty. Tuossa toisessa kuvassa on G41:n atz-säädön rakenne: reunoilla on kaksi M8 kuusiokolopulttia sivuttaisella liikuntavaralla varustettuna (tänne vaihdoin nyt muovialuslevyt entisten bakeliittilevyjen tilalle), haarukan välissä alhaalla/keskellä jalustarunkoa on kahvallinen M8 lukitusruuvi, jolla säädetään atz-säädön kireyttä. Lisäksi atsimuuttisäädössä on (ainakin G41 jalustassa, en tiedä G42:sta) sellainen messinkinen M8 kierteellä varustettu kuusikulmainen tappi (kahden sivuttain liikkuvan kiristysruuvin välissä), jonka totesin liian hennoksi tähän tarkoitukseen; vaihdoin siis tilalle M8 teräspultin. Jalustan aluslevy (tolpan kiinnityspala) sisältää kolme kohotettua, noin euron kokoista aluetta, joiden päällä jalustan haarukkarunko säädettäessä pyörii. Nyt kokonaisuus on tukevan oloinen näiltä osin eli aika vähällä pääsin.

Kolmas kuva näyttää tuon altitudi-säädön, joka meni siis tappiin täällä 60+o leveysasteilla. Yksinkertainen säätö tässäkin, jossa pidensin tuota ylempää kierretankoa noin 15-20mm. Tämän jälkeen kierretapit asettuvat siten, että keskellä olevan säätömutterin sisällä on kummastakin tapista ainakin 10mm kierrepituutta. Ilman pidennystä nämä kierretapit jäävät lyhyiksi näillä leveysasteilla. Tehtaalta saa ilmeisesti tilattua G42:n eri mittaisilla kierretapeilla, koska manuaalissa puhutaan 0-30, 30-60 ja 60-90 o säätöalueista (oma Keski-Euroopan mallini oli tuo 30-60o säätövaralla varustettu malli. Jos tuo atm-jatkoni kierretankoon toimii tukevuudeltaan ok, niin pitänee sitten joko valaa epoksiin koko jatkopala tai sorvauttaa uusi pidempi kierretangon pätkä tähän käyttöön (tuo jää katseilta piiloon jalustan alle).

Neljäs kuva kertoo lähinnä G41:n lohenpyrstösatulalle tarjotun tilan. Kiinnitin tuohon kaupassa tulleen William Opticsin satulan tilalle ADM:n Losmandy-tyypin satulan, koska ADM on enemmän "heavy-duty" satula kuin tuo WO, joka on varustettu lyhyemmällä lukituspalalla ja yhdellä lukitusruuvilla. Kuten näkyy, jalustassa olisi tilaa puolet pidemmällekin satulalle kuin minkä nyt omistan.  8)
Virittelysarjan viitonen on varmaankin tuo aiemmin mainittu off-axis napatähtäin, jonka siirto vaadittiin siksi, että se olisi muuten osunut jalustarunkoon (tähtäimen kiinnitysreiän tulppa näkyy tuossa kakkoskuvassa). Tulisivat nuo vastapainot pian, niin saisi kokeiltua putkea oikeissa olosuhteissa oikein tasapainotettuna.

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 20.10.2008, 23:03:28
Nyt täällä tutkitaan tolpan täyttöä (http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Board/lxd55/Number/2696347/page/2/view/collapsed/sb/5/o/o/fpart/all) ja sen sääsuojausta (http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/2701043/page/1/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1) Suomen säiltä...

Tolpan sisälle kiilasin kakkosneloset T-muotoon, toiveena on mahdollisten tolppavärinöiden minimointi. Sääsuojana toimii toistaiseksi muoviämpäri, kunnes muuta keksin...
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Timpe - 22.12.2008, 23:08:23
Pilviset säät ne vain aiheuttavat päänsärkyä monella tapaa  :sad:
Kerron siis joutessani episodin, johon tulin joutuneeksi omaa uteliaisuuttani ja kokeilunhaluani. Ihmettelin noin kuukausi sitten G41 jalustapään deklinaatiopuolen backlash:iä (suomeksi "klappia/välystä"), jota ilmeni mielestäni liikaa ja jonka voisi säätää paikalleen joutessani näin pilvisen päivän ratoksi. Deklinaatioakselin matopyörän säädöstä löytyy näin ruhtinaallinen ohjeistus valmistajan sivuilla (sama on myös manuaalissa):   http://www.astronomy.hu/update12_2005.htm (http://www.astronomy.hu/update12_2005.htm)
Backlashin säätöön on siis olemassa deklinaatioakselin "worm offset screw", jota kiertelemällä säädön pitäisi toimia. Pyörittelin aikani tuota ruuvia ja kun en saanut selvää parannusta matopyörän välykseen, päätin irrottaa matopyörän jalustasta. Yksikkö (koteloitu matopyörä+askelmoottori) oli kiinni neljällä ruuvilla jalustassa, joten ei muuta kuin nuo neljä ruuvia löysälle ja sitten matopyörää ajamalla etsitään paras säätö, jossa klappi on minimissään ja lukitaan ruuvit tähän asentoon... right? Tätä säätöä tehdessäni homma lähti sujumaan ja olin löytävinäni oikean kohdan, jossa matopyörän asento olisi optimi suhteessa hammasrattaaseen. Kiinnitysruuvit kireälle ja koekierros deklinaatioakselin ympäri... 0o - 90o - 180o käännös ympäri...ok...270o edelleen samaan suuntaan ympäri ja KRAKKK... kiinni otti. EQ6:n vastaaviin säätöääniin tottuneena en hätääntynyt (virhe 1) ja käänsin suunnan takaisin (virhe 2) irrottamatta matopyörän kiinnitysruuveja (virhe 3). Hetken aikaa moottorin ääntä ja sitten kevennys... stepperi alkoi pyörittämään kevyesti tyhjää pienen kilahduksen jälkeen ja jalustapää jökötti paikallaan askelmoottorin kierroksista välittämättä! Sydän jätti pari-kolme lyöntiä väliin ja ja korvien välissä mieleen nousi vaimea jupina (-kele-tana-ttu...), jota ei lapsiperheessä noin vain päästetä ilmoille  :lipsrsealed:

Pari syvää hengenvetoa, huokaus ja tilanneinventaario: "Joo, rikki se on!" Aikani deklinaatioyksikköä ihmeteltyä, irroitin sen kiinnitysruuvit kokonaan irti ja purin deklinaatiomoottorin/matopyörän irti muusta jalustasta ja löysin rikki menneen sovituskappaleen (kuva: DEC-worm_part_broken.jpg). Hyvä näin: jalustaan oli suunniteltu voimansiirtoon heikompi rakenne, joka menisi rikki virhetilanteessa ja estäisi näin pahemmat vahingot hammasrattaille/matopyörälle. Kysyin jalustan valmistajalta tämän osan saatavuutta ja Andras Dan kertoi osan olevat tätä tyyppiä:   http://www.ruland.com/ps_couplings_bellows_bs.asp (http://www.ruland.com/ps_couplings_bellows_bs.asp).
Osan korvikkeeksi kelpaisivat muutkin mekaanisilta mitoiltaan vastaavat osat kun vain speksit "1/4inch (6.35mm) bore size... should be no larger than 15,5mm and long about 25mm" täyttyisivät. Tuon Ruland osan saatavuus menisi tilaustavaraksi USA:sta, joten etsin tilalle sopivan korvikeosan Euroopasta. Yhteensopivaksi vaihto-osaksi löytyi tämä Hucon sovitekappale:   http://fi.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=0748257 (http://fi.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=0748257)
Tuon osan saikin sitten tilattua helposti Suomen Yleiselektroniikan (http://www.yeinternational.fi/ (http://www.yeinternational.fi/)) kautta noin viikon toimitusajalla ja 78 EUR kustannuksella toimitus/tilauskuluineen. Nyt tämä Gemini G41 jalustani on taas kunnossa ja ILMAN tuota deklinaatioakselin ylimääräistä välystä, kuten alunperin oli tavoitekin  :smiley:

Syy miksi, kerron tämän jutun tännekin on yksinkertaisesti se, että tuon "worm offset" -ruuvin käyttöohje oli sangen epäselvä ainakin itselleni. Tuo kyseinen ruuvi oli näet kiristettynä melkein pohjaan, kun aloitin säätämään matopyörää (=virhe 4). Säätöruuvin toiminta on kuitenkin sikäli nurinkurista, että kun tuota ruuvia kiristää, niin se itse asiassa TYÖNTÄÄ matopyörää KAUEMMAKSI hammasrattaasta! Toisin sanoen se lisää välystä matopyörän ja hammasrattaan väliin, kun sitä kiristää kireämmälle. Tämä asia selviää toisesta liitekuvasta (DEC-worm_adjustment.jpg), jossa näkyy matopyörän rakenne laakeroinnin toisesta päästä. Tuon offset-ruuvin sisään tuleva pää on kartiomainen ja kiristettäessä ruuvia kireämmälle kiilaa matopyörää vähitellen ulommas hammasrattaasta. Ruuvia löysättäessä matopyörän laakerin alla (kuopassa piilossa) on jäykkä jousi, joka työntää matopyörää kiinni hammasrattaaseen, jollei offset-ruuvi estä tätä. Normaalisäädöllä tuo "worm offset" -ruuvi tulee olla kokonaan auki ja tällöin tuo jousi puskee maksimivoimallaan matopyörän kiinni hammasrattaisiin ja backlash:iä ei juurikaan esiinny.

Tuon webbiohjeen tarkoitus lienee ohjeistaa käyttäjä asentamaan putki hiukan epätasapainoon, jotta hammaspyörän rattaat nojaavat sivuttaissuunnassa matopyörän kierteeseen tasaisesti koko ajan ja näin saadaan aikaan välyksetön deklinaatiosäätö kuvauskäyttöön. En vain itse edelleenkään ymmärrä, miten tämä on parempi ratkaisu verrattuna siihen, että tuo jousi painaisi vapaasti koko ajan matopyörää kohti hammasratasta. Olisikohan niin, että hammaspyörän kierteen harja on niin korkea, ettei se uppoa kokonaan hammaspyörän koloihin, vaan vaatii tämän hienosäädön sivuttaissuuntaan  :huh:
No, jospa tästä lisätiedosta on jotain hyötyä sinne Suomen toisen Geminin omistajalle eli  Suomenselän Pegasukselle.
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Timpe - 16.01.2009, 23:28:48
Lainaus käyttäjältä: Timpe - 27.09.2008, 14:36:54
<edellä kysymys pakkaskestävyydestä>
"I did run tests on the critical parts of the mount in my deep freezer and I have customers in Norway and Sweden as well  but also one in Finland whom I
know of. The LCD on the hand controller would be rather slow at this temperature, otherwise the mount is operational at -20 C."


Jalusta (Gemini G41 Obs+) oli tänään ulkona -10...-13oC pakkasessa (ja käytössä) tuollaiset 3,5 tuntia -> ehti siis hyvin jäähtyä ulkoilman lämpötilaan. Tuo toimi näissä pakkasissa vielä moitteitta, tosin rasvojen jäykistymistä oli havaittavissa, kun löysäsin akselien lukitukset purkaakseni jalustapään tolpan päältä pois. Vähän saman sortin fiilikset, kun lähtee yön yli pakkasessa olleella autolla liikkeelle ja akselien liikkeet ovat normaalia tahmeammat. Eivät kuitenkaan liian tahmeat haitatakseen liikettä sen kummemmin, pikemminkin päinvastoin kun seurannan mahdolliset virheet tasoittuvat. Seuranta "heiluu" suurilla suurennuksilla vähemmän kuin esim. EQ6 Prolla (oma "mutu" 300x/375x suurennuksilla, verrattuna 150/1800 Mak ja 300/1500 Newton käyttökokemuksiin; jälkimmäinen putki on nyt G41:n päällä), PEC:iä en ole jalustalle vielä opettanut koska suurimmat heilunnat tulevat nyt muualta kuin G41:sestä  :tongue:

FS2 kapulalla ei ole ollut mitään pakkasongelmaa (kuten lainauksen Pulsar-kapulalla), koska FS2:n näyttö on punainen led-matriisi (ks. http://www.telescope-service.com/FS2/start/FS2.html#FS2 (http://www.telescope-service.com/FS2/start/FS2.html#FS2)). FS2:n toiminnasta on myös tullut sen verran kokemusta, että laitan pari riviä sen goto:sta. Goto perustuu yhden tähden kohdistukseen ja on tämän vuoksi ihan näppärä käyttää. Ensin valitaan tunnettu tähti tarkasteltavan kohteen läheltä ja putki käännellään lukitukset löysällä osoittamaan tätä tähteä. Lukitukset kiinni ja haetaan kapulasta ko. tähti, jonka jälkeen goto on toimintavalmis. Yhden tähden lukitus on sen verran epätarkka, joten muutettaessa katselusuuntaa yli 90 astetta sivuun, löysään vain jalustan lukot ja käännän putken uuden kohteen läheiseen referenssitähteen, lukitsen putken ja kerron taas kapulalle tämän uuden tähden tiedot (referenssitähden asettaminen on valikoissa vain muutaman painalluksen päässä ja siksi nopea tehdä uusiksi kerta toisensa jälkeen). Planeettoja ja Kuuta goto:lla haettaessa pitää vielä kertoa päivämäärä ja aika, jotta ne löytyisivät. Tämä kapula ei osaa meridiaanin ylitystä gotolla ja referenssitähden valinnassa on aina kerrottava onko putki idän vai lännen puolella jalustaa. Näillä perusteilla/reunaehdoilla goto on toiminut hyvin ja löytänyt kohteet sieltä mistä pitääkin  :smiley:

Kapulasta löytyy viisi säädettävää nopeutta, joten jokainen saa aseteltua nuo mieleisekseen putken/jalustan mukaan (FS2 oli tällainen yleis-goto-kapula, joka sopii moneen eri jalustaan ohjelmapäivityksellä, ks. nuo TS:n webbisivut). Yleisvaikutelma tästä kapulasta on ihan ok, muttei niin viimeistellyn oloinen kuin esim. SkyWatcherin tehdaskapulat antavat. Mutta muutoin tämä on sellainen saksalaistyyppisen askeettinen, toimiva ja järkiperäinen kapistus. Kaapelit (virta/jalustakaapelit, poislukien käsikapula) jäykistyvät pakkasessa jonkin verran.
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Timpe - 12.03.2009, 23:40:30
Lainaus käyttäjältä: Koukeri - 03.10.2008, 16:41:43
Tuo Suomeen tullut laite on ollut meillä Suomenselän Pegasuksen käytössä G42 viime keväästä lähtien ja olemme nyt syksyn mittaan säädelleet laitteita kohdalleen. Jalusta liikuttaa Celesteron C14 -putkea, joten painoakin on päällä kohtuullisesti. Toimitus sujui moitteetta ja maksun kanssa ei ollut mitään hankaluuksia. Jalusta tuli jämerässä laatikossa roikkuen pystyakselin läpi menevässä putkessa, joten mitään rasituksiakaan ei pitäisi toimituksen aikana tulla moottoreille. Tämä siis suoraan valmistaja Dan Andreakselta...

Seuranta näyttäisi toimivan hienosti, vaikka PEC:iä emme ole vielä ehtineet edes säätää, tai tehdä kunnollisia mittauksia. Maanantaina kerkesimme testaamaan pienikennoisella web-kameralla tähden pysymistä paikallaan matalalla pohjoisessa, ja vaikka ilmakehän ansiosta kuva pomppi minne sattui ja tähti oli sormenpään kokoinen läiskä kannettavan ruudulla, keskivertosijainti pysyi täydellisesti kohdallaan. Nyt odotellaan taas parempia kelejä...

Pulsarin ohjaustikku ei ole kaikista miellyttävämmästi päästä (digipadi olisi parempi vaihtoehto), ja muutenkin käyttöliittymä hieman hankala. Sarjaportin kautta ohjaus toimii koneelta kuitenkin erinomaisesti ja laite toimii.

Vanhan seurannan tasaiseen nakutukseen tottuneena tämä uusi laite pitää aika mielenkiintoisia ääniä, jotka ilmeisesti kuuluvat asiaan. En sitten tiedä kuinka paljon hiljenisi akun perään kytkettynä. Geminin mukana ei muuten tullut meille virtalähdettä, joten asia kannattaa varmistaa. Olisi varmaan erikseen pitänyt älytä pyytää mukaan toimitukseen. Virtalähteen laatu vaikuttaa mm. äänekkyteen ja varmaan seurannan laatuunkin joten hyvään virtalähteeseen kannattaa panostaa.

Pakkasesta ei ole vielä kokemuksia, joten tulevan talven jälkeen tiedämme enemmän. Kiinnostuneet tervetulleita Töysän tähtitornille tutustumaan!

Sorry pitkästä lainauksesta, mutta ajattelin kysäistä Töysän suunnalta mahdollisia käytöstä tulleita lisäkokemuksia Gemini G42:n suhteen (nyt tuosta lainauksesta näkee tilanteen sieltä viime syksyltä).

Itselläni tuo Gemini G41 Obs+ on pelittänyt varsin hyvin ja täyttänyt raskaan jalustan tarpeen niin hyvin kuin n. 40kg kantavuuden omaava ja kuitenkin liikuteltava jalusta vain voi  :cool: Omistamani Newton-putki (300/1500mm) on toisaalta tämän jalustatyypin kantavuuden ylärajoilla, jos tuota halutaan käyttää ds-kuvaukseen. Omassa systeemissäni suurimmat epäkohdat ovat nyt löytyneet itse tekemäni kaukoputken pantojen ja jalustaan tulevan lohenpyrstökiinnityksen tukevuudesta, joten en pysty kertomaan Geministä nyt muuta kuin sen, ettei se ole nyt kuvaussysteemini heikoin lenkki! Tästä putken kiinnityksen "heikkoudesta" huolimatta olen saanut kuviini sangen hyvän (parhaimmillaan yli 90%) saannon kuvien teknisen onnistumisen suhteen (30s ja 60s valotusajoilla, digijärkkäri putken polttopisteessä). Heikoimmillaan saanto jää alle kolmannekseen, kun systeemin heikkoudet kasautuvat samaan kuvauskertaan. Pidempiä valotuksia en ole ehtinyt vielä kokeilemaan, mutta pitäisi kait kerrankin tehdä kunnon napasuuntaus ja testata maksimivalotusajat tälle seurannalle/jalustalle.

Alla olevista kuvista löytyy pari pikkuparannusta, jotka olen katsonut aiheelliseksi tehdä napasuuntauksen helpottamiseksi. Napatähtäin söi kalliita (3,50€) ja pieniä nappiparistoja kaksin kappalein turhan ahkeraan pakkaskeleillä, joten tein tilalle akkuvirran syöttömahdollisuuden napatähtäimen ristikko-okulaariin. Toinen parannus koskee atsimuuttisäätöä, jossa Geminin alkuperäinen kuusikulmainen pultti osoittautui turhan hennoksi ratkaisuksi kenttäkäytössä, kun jalustaa puretaan ja pystytetään paikoilleen jatkuvasti. Tilalle tuli 20x11 mm teräspala, joka ankkuroitui paikalleen aiempaan 8 mm reikään kiinnityspultilla. Nyt säätöruuvien kääntely kääntää paremmalla vasteella jalustapäätä, eikä vain taivuta tuota kuusikulmaista pulttia sivuittain.

Tässäpä nämä tärkeimmät, joten annan vuoron Töysäläisille...  :smiley:

Edit: Lisäsin kursivoidulla tekstillä pari muokkausta tuonne, kun realismi iskee välillä päin naamaa ja homma tökkii vastaan (ts. vaatii parannuksia  :tongue:). Kokemukseni mukaan jalustan seurannan mekaaniset tarkkuudet lienevät kuitenkin luvatulla tasolla (tracking accuracy ± 5" or better), kun muista klapeista ja heitoista pääsee eroon.
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Koukeri - 31.03.2009, 10:56:33
Talven aikana on tosiaan jalusta saatu kohtuullisesti säädettyä, hankittu sopivat T-renkaat kameroihin ja kuvaustakin päästy treenaamaan. Positiivisena yllätyksenä saimme uuden kuvauksesta kiinnostuneen mukaan sakkiin, ja hänen mukanaan käyttöön Canonin 5D:n.

Painoa meidänkin setillä (C14 + vastapainot) on tuo 40 kiloa, joka ei näyttäisi tuottavan ongelmia. Viimeksi kirjoitellessa pakkasensietokyvystä ei ollut tietoa, mutta nyt tiedämme, että ainakaan -20 asteen pakkaset eivät ongelmia aiheuta, tai ainakaan sellaisia emme ole vielä havainneet.

GOTO:ssa on vielä pientä heittoa, kuten myös pitkillä  valoitusajoilla, joka johtunee joko jäljellä olevasta heitosta napasuuntauksessa (olemme säätäneet vain tähteä seuraamalla kerran itään ja kerran etelään), tai putken ortologiasta, jota ei ole vielä testattu laisinkaan... 30 sekunnin valotus on kuitenkin jo mahdollista lähes neljän metrin polttovälillä.

Tämän näköistä jälkeä saa nyt:

http://bagend.fi/gallery2/v/Tahtiharrastus/Syvataivas/M42.jpg.html?g2_imageViewsIndex=1

Tähtien leviämistä olemme hieman ihmetelleet. Johtuukohan vain seeingistä, kun 5D:llä trapetsin tähdet leviävät noin 40 pikselin alueelle. Itse epäilemme että nykyinen (vanhalle 8 tuumaiselle suunniteltu, tosin tätä varten lisätuettu) tolppa ei ole täysin vakaa, ja tärisee seurannan mukana...
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: einari - 31.03.2009, 11:27:51
Kyllähän ne Trapetsin tähdet tahtoo levitä kun ovat sen verran kirkkaita.
Onko esimerkkikuvaa muuten pienennetty ?
PECiä ja polttovälin lyhentäjää peliin niin voi pidentää valotusaikoja.

Niin, kaunis kuvahan tuo on. Onnittelut virallisesta ensivalosta.
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Koukeri - 31.03.2009, 12:04:13
Tuo 1050x700 kokoon pienennetty kuva on noin neljäsosa alkuperäisestä kuvakoosta (4368 x 2912). Deepskystacker ei edes suostunut löytämään tähtiä alkuperäisellä kuvakoolla (komeettamoodissa olisi ehkä onnistunut...), vaan kuva oli ensin pienennättävä puoleen alkuperäisestä.

Taitaa olla sekin mahdollista, että focus ei ollut ihan napissa, vaikka läppärin avulla referenssikuvilla sen säädimme. Ainakaan säätöhetkellä seeing ei antanut myöten tarkemmalle tarkennuksen säädölle.
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Kaizu - 31.03.2009, 13:05:02
Kyllä tuo tähtien leviäminen näyttää enemmänkin tarkennusongelmalta. Tärinät yleensä tapahtuvat johonkin tiettyyn suuntaan tai suuntiin niin että tähti leviää viivan pätkäksi tai vinoksi ristiksi. Seurantavirheet levittävät tähden yleensa RA-suunnassa viivaksi. Kuvasta en havainnut merkittävää seurantavirhettä.
Jalustan suuntausvirhe aiheuttaa tähtien venähtämisen vinoiksi viivoiksi, tällaistakaan en huomannut.
Onko kuvauslaitteistossa linssejä, vähän näyttää että kaikki värit eivät olisi ihan samassa fokuksessa?

Kaizu
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Koukeri - 31.03.2009, 15:49:38
Tuo onkin toinen asia jota olemme ihmetelleet. Kuva on otettu suoraan kuvatasolta ilman välissä olevia linssejä. Kun värikanavia katsoo erikseen, tähdissä on punaisessa kanavassa komaa vasemmalle, vihreässä kanavassa tähdet ovat täysin pyöreitä ja sinisessä kanavassa komaa on oikealle päin. En ymmärrä...
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Lauri Kangas - 31.03.2009, 16:02:55
C14:ssa kuva menee ennen peilejä lasisen korjauselementin läpi. En tiedä tarkkaan aiheuttaako se paljonkaan värivirhettä, mutta tuollaisesta pienestä voisi sitä varmaan syyttää. Kannattaa tarkistaa putken kollimointi, sillähän voi päästä siitä eroon.
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Timpe - 31.03.2009, 21:31:18
Lainaus käyttäjältä: Koukeri - 31.03.2009, 10:56:33
Painoa meidänkin setillä (C14 + vastapainot) on tuo 40 kiloa, joka ei näyttäisi tuottavan ongelmia. Viimeksi kirjoitellessa pakkasensietokyvystä ei ollut tietoa, mutta nyt tiedämme, että ainakaan -20 asteen pakkaset eivät ongelmia aiheuta, tai ainakaan sellaisia emme ole vielä havainneet.

Sen verran vielä tuosta pakkasensiedosta, että katsoin viisaammaksi vaihtaa oman jalustani matopyörää painavan pikkujousen (ks. kuva "DEC-worm_adjustment.jpg" yltä) tehdastekoista jäykempään malliin. Jos putki on huonosti tasapainotettu (kuten se usein on pitkillä Newtoneilla ja erilaisia okulaareja/kameroita käytettäessä), saattaa ko. jousi osoittautua riittämättömäksi painamaan deklinaatioakselin matopyörää sen hammaspyörää vasten ja näin säätö saattaa jäädä "kierteen harjalle" ja sallia pienen sivuttaisliikkeen. Pakkasella ilmiö saattaa korostua, kun rasvat jäykistyvät tuolla tienoilla. Kookas Newton on mokoma vain niin kranttu kaiken tuennan suhteen, että tällaisiakin joutaa(tuu) miettimään  :undecided:

PS. Andras Dan on muuten uusinut Gemini-kotisivunsa entistä monipuolisemmiksi: http://www.astronomy.hu/
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Timpe - 01.04.2009, 21:29:39
Lainaus käyttäjältä: Koukeri - 31.03.2009, 10:56:33
GOTO:ssa on vielä pientä heittoa, kuten myös pitkillä  valoitusajoilla, joka johtunee joko jäljellä olevasta heitosta napasuuntauksessa (olemme säätäneet vain tähteä seuraamalla kerran itään ja kerran etelään), tai putken ortologiasta, jota ei ole vielä testattu laisinkaan... 30 sekunnin valotus on kuitenkin jo mahdollista lähes neljän metrin polttovälillä.
Tämän näköistä jälkeä saa nyt:
http://bagend.fi/gallery2/v/Tahtiharrastus/Syvataivas/M42.jpg.html?g2_imageViewsIndex=1

Vertailuksi 100% croppeja tuosta M13 kuvasta, jonka postasin Tähtijoukot-laariin. Toinen osa on kuva-alan keskeltä ja toinen osa 1/3 reunasta. Geminin päällä 300/1500 Newton (23kg/157cm), ei autoguideria tai muuta lisähärpäkettä, napasuuntaus tehty putken omalla 12x napatähtäimellä (en ole katsonut driftiä tarpeelliseksi lyhyillä valotuksilla). Tässä 60 sekunnin seurantatulos. (Hukkakuvia tulee sitten systeemini muista heilahteluista ja klapeista johtuen, sillä G41 näyttää tekevän tehtävänsä kohtuullisen hyvin jo ilman PEC:iäkin  :smiley:) Itse olen purkanut asennuksen aina illan lopuksi suojaan, joten en ole ehtinyt hieromaan tämän tarkkuutta kohdalleen...
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Timpe - 19.09.2009, 15:40:21
Lisäsin Gemini G41:n RA-akselin seurantamoottorin säädöistä kuvia ja pohdiskelua tähän (http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4508.msg41491#msg41491) ketjuun.
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Timpe - 05.10.2009, 21:01:21
Pari juttua vielä lisää tähän ketjuun...
Telescope-Service on ottanut Geminin myytäväkseen, joten G42 malli (tarvikkeineen) löytyy täältä:
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/de/info/p1744_.html (http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/de/info/p1744_.html)
Hintaa lisukkeineen tulee saman verran kuin valmistajan sivuilta suoraan tilattuna, mutta diilerinä nyt luotettava saksalaisliike.

Gemini G41 Obs+:n summittaisen seurantakäppyrän PE-virheineen löytää myös foorumilta (kiitos Lauri!), jos joku ei tuota bongannut silloin kun testailin tämän systeemini taipumia yms. http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4508.msg42166#msg42166 (http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4508.msg42166#msg42166) (+/- 7 kaarisekuntia 25kg 300/1500mm Newtonillakin)
Tiedä tuosta, oliko tuo käytettyyn jalustaan tekemäni 4.5 k€ sijoitus hintansa veroinen, mutta tuo oli kuitenkin itselleni halvempi ratkaisu kuin muut samaan 300mm Newtonin kantavuuteen kykenevät jalustat  :smiley:
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Kaizu - 05.10.2009, 21:25:50
Nuo käyrän mutkat näyttävät sen verran loivilta että eiköhän autoguideri saa ne tasoitettua.

Kaizu
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Koukeri - 22.12.2009, 11:03:57
Oletko muuten Timpe rasvaillut jalustan mekaniikkaa? En ainakaan nopealla etsimisellä löytänyt mistään rautalangasta väänneettynä miten ja minkälaisella öljyllä tuo kannattaisi tehdä.
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Timpe - 22.12.2009, 23:04:11
Lainaus käyttäjältä: Koukeri - 22.12.2009, 11:03:57
Oletko muuten Timpe rasvaillut jalustan mekaniikkaa? En ainakaan nopealla etsimisellä löytänyt mistään rautalangasta väänneettynä miten ja minkälaisella öljyllä tuo kannattaisi tehdä.

Jep, olen purkanut, puhdistanut, rasvannut ja koonnut uudelleen jalustaa molempien akselien osalta (sen verran kuin se on helposti mahdollista ja kannattavaa). Lukaise tämä pitkä ketju, josta löytyy mm. Geminin PE-käyrämittauksia, kuvia jalustan rakenteesta, käytännön tietoa sen käytöstä ja muutakin hyötyasiaa Gemini G41:n tiimoilta: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4508.0 (http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4508.0) Seurantaputken vaatimuksia ja muuta Newton-kuvaussysteemin kehittelyä
Jossakin ketjun nelossivun tienoilla päästään käsittelemään enemmän näitä G41 jalustan ominaisuuksia käytännön kannalta... :tongue:
(Jalustakuvat ovat muuten tässä kohtaa: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4508.msg41491#msg41491 (http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4508.msg41491#msg41491))

Käytetyn rasvan valitsin tästä viestistä: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=961.msg7241#msg7241 (http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=961.msg7241#msg7241)
Toimii ongelmitta ainakin -18ºC pakkasiin saakka (jäykistyy hiukan, muttei haittaavasti). Onko tullut ongelmia G42:n kanssa, kun kyselet?
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Timpe - 24.05.2011, 22:18:42
Sen verran vinkkiä, että "unkarilaisihme" Geminin sivuilla näkyy olevan myynnissä käytetty Gemini G42 (http://www.astronomy.hu/secondhand.html) 4600 euron hintaan ja viiden vuoden takuulla. (Valmistajan yhteystiedot löytyvät http://www.astronomy.hu (http://www.astronomy.hu) kautta.) Tämä jalustamallihan on se välietappi, kun Losmandy G11:n kantavuus loppuu kesken, eivätkä rahat riitä todella järeisiin observatorio-jalustoihin kuten US Robotics ja Astro-Physics. Ei täydellinen, mutta hintaisekseen hyvä valinta, joka kantaa kuormaa 40 kg saakka ja toimii myös Suomen pakkasissa (tai ainakin oma G41 on toiminut kunnialla 300/1500mm Newtonin alla :wink:).
TS:n vertailuhinta uudesta on täällä (http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/de/info/p1744_.html).
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Jussi Koponen - 25.05.2011, 15:22:01
Geminillä näköjään tuollainenkin G53 malli.

45Kg kantavuutta luvattu.
4549 puntaa hintaa.

http://www.iankingimaging.com/show_products.php?category=150
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Timpe - 25.05.2011, 20:41:47
G53:sta lisää täällä: http://www.teleskop-austria.at/prod.php?lng=slo&tid=14#goto-g53f-ge (http://www.teleskop-austria.at/prod.php?lng=slo&tid=14#goto-g53f-ge)
(En viitsinyt jatkaa omaan viestiini, kun menee hiukan aiheen vierestä ja joku voi heittää G53:n uuteen ketjuun jos tulee kiinnostusta.)
Otsikko: Vs: Gemini G41/G42 jalusta
Kirjoitti: Timpe - 28.04.2012, 12:22:09
Tulin mitanneeksi G41:n PE-käyrän käyttäen PHD Guidingin lokitallennusta ja PEAS-ohjelmaa lokimerkintöjen tulkitsemiseen (testikuormana oli nyt Santel 180/1800 MCT ja kamerana SX Lodestar). Kuva mittauksesta on liitteenä foorumilla ja kyllähän tuolta näyttää tulevan samanlaista käyrää kuin Laurin tulkitsemassa (http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4508.msg42181#msg42181) seurantakäyrässä vuodelta 2009 :grin:
(Jos samaa jalustaa kuormittaa painavalla 300/1500mm Newtonilla saadaan siis nuo Laurin mittaamat PE-käyrät ja tämä liitekuva on kevyemmällä hitu-kuormalla.)