Avaruus.fi - keskustelualue

Kaukoputket => Katadioptriset kaukoputket => Aiheen aloitti: Kentucky71 - 02.02.2008, 12:04:47

Otsikko: Skymax-127 supatrak auto , lisävarusteista?
Kirjoitti: Kentucky71 - 02.02.2008, 12:04:47
Joo, eli tuli sitten piiiitkän harkinnan jälkeen laitettua tilaus menemään Skymax-127 putkesta supatrak-jalustalla  ;D  Eli ihan ensimmäistä putkea tässä odotellaan... Olen lukenut useammastakin palstasta että tuohon kannattaisi hommata huurreputki.

- eli mistä tuohon voisi tilata sopivan huurre putken?  ??? (Villeltä en löytänyt)

- Entä mikä olisi hyvä vaihtoehto laajempaan kuvakulmaan Focal reducer, 40mm tai laajakulma okulaari, joku muu?

- ja viimeiseksi, onko kenelläkään kokemusta näistä binocular viewer-Stereokatselulaitteista?







Otsikko: Vs: Skymax-127 supatrak auto , lisävarusteista?
Kirjoitti: AP - 02.02.2008, 12:50:11
Huurreputken saat solumuovista (siitä makuualustatavarasta) kääräisemällä putken eteen kumilenksulla/ ilmastointiteipillä tms kiinni ... (Halvin vaihtoehto,
varmaankin myös harrastajien piirissä käytetyin ratkaisu.) Hong Kongista makuualusta <10 egee. Etrasta metritavarana.

Kaupallinen ratkaisu:

http://www.telescope-service.com/OrionUSA/accessories/accessories.html#Tauschutz

(39 egee + rahti)......

T:AP
Otsikko: Vs: Skymax-127 supatrak auto , lisävarusteista?
Kirjoitti: Jore - 04.02.2008, 13:40:36
Kun olet saanut putken ja päässyt testaileen. Niin kerroppa miten toimii. Kerro myös mitä kohteita löysit/katselit ja miten näkyivät.
Otsikko: Vs: Skymax-127 supatrak auto , lisävarusteista?
Kirjoitti: Kentucky71 - 04.02.2008, 21:06:26
Putki saapui tänään  ;D ja pakkohan se oli heti alkaa kasaamaan, aikaa tähän kului n. 10min. Mukana tulivat tarvittavat työkalut ja yllättävän helppoa se oli!

Päätin heti kokeilla maakohteita eli 25mm kiinni ja suuntasin sen kauempana olevaan mäntyyn, uskomattoman terävä kuva eikä läheskään niin kapea kuvakulma kuin oletin sen olevan (tosin 25mm kiinni).

Kyllä siinä voi alkaa neulasia laskemaan jos on tarvetta  ;D

Jalusta ja dovetail clamp on tukevampi kuin uskalsin odottaa, mutta sehän selviää myöhemmin. Kuitenkin tarkoituksena on laittaa lisäpainoa 5-10 kg jalustan telinetasolle ja jos isommalla suurennuksella tulee
kuitenkin ongelmia niin ratkaisu voisi olla täällä  (http://stargazerslounge.com/index.php?topic=20049.0;prev_next=next) eli az-3 jalustan jalat alkuperäisten tilalle.

Taivas on täydessä pilvessä eli tähteä/planeettaakaan en ole vielä nähnyt mutta koko paketti on yllättänyt laadullaan. Ainoa miinus oli se kun paketista puuttui barlow 2x, ja jouduin soittamaan Ursalle ja vielä vaatimaan
sitä erikseen, siellä väitettiin "eihän se kuulu pakettiin". Eipä niin.... (sattuu kuulumaan vaikka kyseessä olikin näytekappale)  mutta tällaista se kohtelu voi joskus olla aloittelijoita kohtaan   >:D

Laitan lisää infoa putkesta kunhan taivas selkenee  ::)






Otsikko: Vs: Skymax-127 supatrak auto , lisävarusteista?
Kirjoitti: Kentucky71 - 09.02.2008, 22:54:46
Eilen iltana pilvipeite rakoili sen verran että oli pakko kantaa putki pihalle.

Hauskasti heti kun sain putken pihalle alkoi tapahtumaan... näin punaisen kirkkaan välähdyksen pohjoistaivaalla, oletin sen olevan lentokoneesta mutta eipä tullut toistamiseen  ???

Laitoin "jalustapöydälle" 5kg painon ensimmäisenä, enkä edes ehtinyt kokeilemaan vakautta ilman sitä. Ohjattaessa putkea kuva rauhoittui 1-2 sekunnissa.

Meni muutama hullu minuutti kunnes kaikki kohdallaan, seuranta päällä ja Mars kohteena. En usko että paljon nopeampaa tai helpompaa laitetta voi olla, seurantaa varten ohjataan leveysaste-kehä nollaan ja putki pohjoiseen. Siinä kaikki, seuranta pysyi Mars-planeetan mukana koko ajan minkä ehdin katsella.

Olosuhteet melko surkeat, pilviä ja katulamppu 10m päässä. Kuitenkin Mars näkyi 25mm, 10mm ja myös barlow x2 kanssa. Kuva oli terävä ja mielestäni kontrastia löytyi mukavasti, mutta barlown kanssa olosuhteet ei osunu kohdalleen (näkyi, mutta melko sumeana). Niin ja kesken katselun satelliitti pyyhalsi kuvassa... Sattuuko tätä useinkin  ;D

Eli ei sitä iloa kestänyt kauaakaan kun isompi pilvipeite peitti kaiken, nyt aika kuluu ilmoja odotellessa.....




Otsikko: Vs: Skymax-127 supatrak auto , lisävarusteista?
Kirjoitti: Jore - 10.02.2008, 20:33:28
Mageelta laitteelta näyttää. Tuo nopeus ja helppous juuri kiinnotaisi :D Missäs asustelet ;) Voisin tulla testaa. heh. Ei näillä keleillä paljon testailla.
Otsikko: Vs: Skymax-127 supatrak auto , lisävarusteista?
Kirjoitti: portsu73 - 13.02.2008, 22:13:15
Tässä pari kuvaa samalla vehkeellä otettuna.
(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img915103.jpg)

(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img915072.jpg)

edit. nyt näkyy taas kuvat.
Otsikko: Vs: Skymax-127 supatrak auto , lisävarusteista?
Kirjoitti: Tapsa - 25.02.2008, 18:45:14
Hei, muutama kysymys tästä putkesta:

Onko tällä supatrack auto -mallilla jotain eroa normaaliin skymax-127:aan, siis itse putkella? Ihmettelen vaan noita villen hintoja, kun pelkkä skymax 127 OTA maksaa saman 335e kuin tämä supatrack malli jossa on siis lisäksi barlow ja moottorijalusta? Vai missasinko jotain?

Ilmeisesti tätä ei saa myöhemmin päivitetyksi oikeaksi gotoksi?

Saako tuon jalustan irti moottoriyksiköstä, lähinnä matkakäyttöä ajatellen?

Saa toimimaan ilmeisesti ekvatoriaallisena jos latituden asettaa 90 asteeseen kallistaa moottoriyksikön oikeaan kulmaan? Äkkisestään en löytänyt netistä tuon käyttöohjeita.


Tapsa
Otsikko: Vs: Skymax-127 supatrak auto , lisävarusteista?
Kirjoitti: portsu73 - 25.02.2008, 21:21:50
Lainaus käyttäjältä: Tapsa - 25.02.2008, 18:45:14
Hei, muutama kysymys tästä putkesta:

Onko tällä supatrack auto -mallilla jotain eroa normaaliin skymax-127:aan, siis itse putkella? Ihmettelen vaan noita villen hintoja, kun pelkkä skymax 127 OTA maksaa saman 335e kuin tämä supatrack malli jossa on siis lisäksi barlow ja moottorijalusta? Vai missasinko jotain?

Ilmeisesti tätä ei saa myöhemmin päivitetyksi oikeaksi gotoksi?

Saako tuon jalustan irti moottoriyksiköstä, lähinnä matkakäyttöä ajatellen?

Saa toimimaan ilmeisesti ekvatoriaallisena jos latituden asettaa 90 asteeseen kallistaa moottoriyksikön oikeaan kulmaan? Äkkisestään en löytänyt netistä tuon käyttöohjeita.


Tapsa

Moottoriyksikkö on ruuvilla kiinni jalustassa. Eli saa irti.
Otsikko: Vs: Skymax-127 supatrak auto , lisävarusteista?
Kirjoitti: portsu73 - 14.08.2008, 19:36:43
Herätelläänpä eloon tätä ketjua. Nyt voi saada paukeen tietokoneohjaus. Löytyi ohjeet netistä. Vaatii hieman kolvaustaitoa.
http://rwg.astro.googlepages.com/supatrakmounthacking (http://rwg.astro.googlepages.com/supatrakmounthacking)
Otsikko: Vs: Skymax-127 supatrak auto , lisävarusteista?
Kirjoitti: xpr - 31.07.2009, 20:02:43
Minullakin on vähän kysyttävää tästä putkesta. En löytänyt mistään netistä kovin tarkkoja speksejä tai käyttöohjeita tästä. Sky-Watcherin sivuilla ei tunnu olevan tietoa myöskään SynScan-jalustasta, joka oli T&a:n numerossa 3/09 testissä Skymaxin (102 mm) kanssa, tai sitten en vain osaa etsiä.

Sitten niitä kysymyksiä. Voiko tätä SupaTrak- tai SynScan-jalustaa käyttää ollenkaan ilman paristoja/akkua? Kuvista en ole nähnyt mitään säätövipuja tai vastaavaa, eli voisi kuvitella, että käyttämiseen tarvitaan aina moottoria. Vai voiko putkea sittenkin kääntää huoletta myös käsin? Entä osaatteko arvioida eroja SupaTrak-, SynScan ja EQ3-2-jalustojen tukevuudessa sekä käytön helppoudessa? Helppoudella tarkoitan esim. "kentällä" katselukuntoon kasaamisen ja säätämisen nopeutta, tarvittavia työkaluja, putoilevia ruuveja yms.

Tuon SupaTrak-jalustaisen suhteellisen edullinen hinta vähän ihmetyttää. Onkohan tuossa jalusta tai moottori (tai molemmat) jotenkin erikoisen heikkolaatuisia? EQ3-2-jalustalla hinta olisi kuitenkin melko selvästi kovempi, vaikka esim. etsintähtäin on siinä punapiste-versio.

Osaisko joku vielä perustellusti arvioida, että mikä seuraavista versioista aloittelijan kannattaa kyseisestä putkesta hommata? Pääsääntöisesti käyttö on lähinnä planeettojen ja kuun katselu. Ehkä myös kokeilla hieman kuvaamista max. 15-30 sekunnin valotuksilla (digipokkari jalustalla + CHDK).

- SKYMAX-127 SupaTrak AUTO (335 €)
- SKYMAX-127 + kuusuodatin, jalusta EQ3-2 (395 €)
- SKYMAX-127 SynScan (495 €)

Hinnat tuossa yllä ovat vertailukelpoisuuden takia VilleStarin hintoja, koska Ursan nettikaupasta löytyy vain tuo keskimmäinen versio tästä putkesta. T&a-lehdessä tosin mainitaan Ursasta löytyvän myös SynScan-jalustalla 127 millin putki hintaan 525 € (jäsenhinta, sisältää myös pari kirjaa), mutta Ursan nettisivut sitä ei tunne.
Otsikko: Vs: Skymax-127 supatrak auto , lisävarusteista?
Kirjoitti: pappa - 01.08.2009, 13:24:14
Supatrak ei toimi manuaalisesti tietääkseni, tai ainakaan siinä ei ole mitään järkeä pyöritellä sellaisessa automaattijalustassa putkea ympäriinsä. Se on tarkoitettu Goto toimiseksi.

Ehdottomasti paras on EQ 2-3 jalustalla oleva perusmanuaalinen putki, jokseenkin vakaa ja aloittavalle ymmärrettävä.
Otsikko: Vs: Skymax-127 supatrak auto , lisävarusteista?
Kirjoitti: Marko.J - 01.08.2009, 16:07:51
Samaa mieltä papan kanssa, tuo EQ 3-2 jalustainen versio on paras vaihtoehto noista. Tuohon jalustaan on saatavana lisävarusteena myös seurantamoottorit, jos kiinnostut enemmänkin valokuvauksesta jossakin vaiheessa. Ja jos hifistellä haluaa, saa siihen SynScan -päivityspaketinkin, hintaa "virityspaketilla" on Villellä 395€.


Tuo 495€ SynScan on tyypiltään alt-az jalustainen, eli kuvaamista jos suunnittelet, niin pitkissä valotuksissa (ds-kuvat) kuvakenttä alkaa "kiertyä", vaikka putkesta seuranta löytyykin. EQ-jalustalla tätä pulmaa ei ole.
Otsikko: Vs: Skymax-127 supatrak auto , lisävarusteista?
Kirjoitti: xpr - 01.08.2009, 20:00:33
Kiitti kommenteista. Tämän hetken tuntemus on se, että taidanpa kallistua tuon EQ3-2-jalustaisen version tilaamiseen. Mietin toki vielä joitakin päiviä, jos tulee sittenkin jotain muuta kiinnostavaa mieleen.

Yritin etsiskellä foorumista lisätietoja tästä jalustasta, mutta en löytänyt tähän vastausta: eli riittääkö jalustan tukevuus Skymax 127-putken läpi kuvaamiseen digijärkkärillä? Ajattelin nimittäin mahdollisesti hommata Canonin 500D- tai 1000D-kitin. Jos jalusta ei kuitenkaan tuohon käyttöön sovellu, niin sitten joko tyydyn pokkarilla kuvailuun tai hommaan paremman jalustan. Tarkennettakoon vielä etten oleta saavani tuolla keinolla erikoisen "hyviä" kuvia useiden minuutin yhtämittaisilla valotuksilla, vaan ehkä aiemmin sanomani mukaan 15-30 sekuntia/kuva olisi maksimitavoite. Jos siis vain osaan pyöritellä käsin seurantaruuveja oikeaan tahtiin :grin: . Netistä löytyi tällä jalustalla + järkkärillä otettuja (minun mielestäni hyviä) ds-kuviakin, mutta en tiedä oliko ne otettu putken vai pelkän kameran objektiivin läpi ja mitä seurantaa käyttäen.

Lisääkin kysymyksiä varmaan tulee vielä mieleen, mutta oikea paikka taitaa olla tuo aloittelijoiden puoli  :cheesy: . Nämä tuli tähän, kun ketju vaikutti muuten oikealta.
Otsikko: Vs: Skymax-127 supatrak auto , lisävarusteista?
Kirjoitti: Timo Kuhmonen - 01.08.2009, 20:29:38
127 maksutovilla on sen verran polttoväliä, että se tulee tekemään omat haasteensa digijärkkärin kanssa kuvaukseen. Ei se toki mahdotonta ole, vaatii kunnolla tehtävän napasuuntauksen. Ja seurantamoottorilla varustetun versio ko jalustasta... Adaptereita löytyy useilta eri tahoilta putkeen kameran liittämiseksi.

Tulet tarvitsemaan tuohon maksutov -putkeen systeemin, jolla estää huurteen syntyminen korrektorilinssiin. Kaverin putkella (127 maksutov) ollaan käyty katselemassa Nuuksiossa talvella tähtiä. Kun korrektorilinssin paljastaa ja putki taivaalle suunnattuna, viimeistään vajaan puolen tunnin päästä on etulinssi niin kuurassa, ettei putkella tee kuvauksia tai visuaalihavaintoja. Tämä on siis tilanne jos ei ole ollenkaan huurtenpoistosysteemejä. Huurreputkella viivästää kuuran syntyä, lämmityspannalla voi sen ehkäistä (yhdessä huurreputken kanssa käytettynä)
Otsikko: Vs: Skymax-127 supatrak auto , lisävarusteista?
Kirjoitti: bluedog - 03.08.2009, 14:01:43
Muutaman kuukauden käyttökokemuksella yhteenvetoa Supatrakista:

- kevyt, nopea pystyttää visuaalikäytöön
- seuranta toimii visuaalikäytössä riittävän hyvin
- jalusta vaatii sähköä. Pystyyhän sitä kääntelemään ilmankin vaan käytännossä hommasta ei tule mitään
- pakkanen hiivuttaa paristot muutamassa tunnissa, kunnon akku tai virtalähdekäyttö suotavaa
- kuvakentän kiertymisestä ei liene ogelma "tällä laitetasolla"
- seurantatarkkuus ei riitä mitenkään minuuttien valotuksiin

ja MAK127:sta

- "etulasi" on suoraan putken päädyn tasolla, jonkinlainen huurreputki on välttämätön, ainakin kosteassa ja/tai kylmässä
- järkkärit eivät suoraan istu, vaatii kameraan T2 sovittimen ja esim. barlowin tjms. "holkin" jossa t2 ulkokierrekierre
- eihän tuollainen ~f/12 mikään ideaalinen kuvausputki ole  mutta visuaalikäytössähän ko. putkea on useasti kehuttu

btw. hinnoittelupolitiikka eräässä kaupassa vaikuttaa tosiaan hassulta; OTA tai Supatrak sama hinta, EQ3-2:lla kuusuotimella tai ilman rapiat 60e lisää.

btw2. Ottaisin edelleenkin Supatrakin kun ei tuo EQ3-2:kaan mikään "kuvausjalusta" ole. Eikä MAK-127 kuvausputki... IMHO
Otsikko: Vs: Skymax-127 supatrak auto , lisävarusteista?
Kirjoitti: xpr - 03.08.2009, 22:17:58
No niin, nyt on tullut taas sellaisia kommentteja, etten enää tiedäkään minkä laitan tilaukseen :grin: . Ehdottomasti kuitenkin käytön helppous ja nopeus on minulle tärkeitä harrastuksen tässä vaiheessa, joten se puoltaisi tuota SupaTrakia, mutta harkitaan vielä...  :smiley:

Huurreputkeksi ajattelin hommata suositellusti jonkun retkipatjan pätkän, sillä varmaan pärjää ainakin aluksi. Onko suurta merkitystä, että miten pitkälle se yltää linssistä eteenpäin, eli onko pitempi aina parempi?
Otsikko: Vs: Skymax-127 supatrak auto , lisävarusteista?
Kirjoitti: bluedog - 04.08.2009, 10:42:26
Niin, kyllä kai vakavampiin valokuvausjuttuihin sitten vähintään EQ-5 jalustaa + seurantaa + autoguidausta + ED lasia + CCD kameraa ??? Ja paljon rahaa...
Ite hankin ekaksi Liiterin ETX goton; helppo ja kevyt mutta eihän sillä mitään oikeen nähnyt. Tokaksi 150/750 peili + EQ-4 jalusta. Tällä näki jo paremmin ja seurantamoottorin + kamerahilutkin hankin. Napasuuntaus vaan ei koskaan onnistunut niin että olisin sillä yli 20 sekunttia pystynyt valottamaan. Alkoi pikkuhijaa kypsyttämään rojujen roudaus (hässäkkä painoi rapiat 20kg) ja  pystytys vaan todetakseen että juu, viiruiksi meni. Meinas into lopahtaa. Eikä ollut oikein kelejäkään. Tuolloin päätin että jos keskittyis seuraavaksi ihan visuaalikatseluun ja pääpainona siinäkin helppous ja nopeus. Siitä se sitten lähti.

Aloittelevan harrastajan suurin haaste lienee löytää itselleen parhaiten soveltuva kalusto. Uskoisin että melkeinpä kaikki ovat käyneet saman mietinnän aikoinaan. Paitsi ne jotka ovat tajunneet / joilla on ollut varaa ja uskallusta ostaa heti sellaiset rensselit että piisaa. Mutta asiaan, MAK127 lienee ihan hyvä alkuun, jalustavaihtoedoista on mietintä. Koska ei ole kokemusta muista jalustoista niin kerron vaan seuraavaa:

Supatrak pystytys visuaalikäytössä;

1. jalusta & putki ulos sopivaan paikkaan
2. jalusta vaateriin ja jos "hifistellä" haluaa niin vesivaakalla tarkasti (ilman putkea)
3. putki sojottamaan pohjoiseen, "hifimiehet" kohdistaa pohjantähteen etsimellä *)
4. putki vaakatasoon, "hifisti joo" vesivaakalla putken päältä
5. okulaari ja huurreputki paikalleen
6. virrapiuha kiinni ja eiku menoksi
*) vaakatasossa putkea ei saa käännellä käsipelillä, mennee rattaa sileiksi!

Edelliseen kuluu aikaa ilman hifistelyosuutta 2-3 min. Yleensä kyllä enempi (lue: olen hifisti hymiö) Ja luonnollisesti kylmällä ilmalla putki kannattaa pitää ulkona jo pitkään ennen katselusessiota.

Huurrepukena olen käyttänyt about 15cm pitkää 3mm depronista tehtyä tötteröä -> ei ole huurtunut 2-3h sessioissa 10 - 15 pakkasessa. Tuskin pidempää kannattaa, tullee muita ongelmia.

..saa esittää eriäviä mielipiteitä ja kysymyksiäkin...