Avaruus.fi - keskustelualue

Kaukoputket => Katadioptriset kaukoputket => Aiheen aloitti: kurppa - 16.06.2021, 18:36:10

Otsikko: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: kurppa - 16.06.2021, 18:36:10
nyt aloin pelätä pahinta että onko tosta nyt jotain menny ku virrat kytkeytyy normaalisti päälle mut moottorit ei jostain syystä toimiei kääntö eikä se toinenkaan millä säädetään kui korkeelle tai matalalle putki osoittaa  :embarrassed:
en sitten tiedä onko kaapelissa vika vai missä
Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: einari - 16.06.2021, 19:26:42
Mikä on virtalähteenä?
Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: kurppa - 16.06.2021, 20:08:30
kylmälaukun 12v muunnin jossa tupakinsytytin lähtö ja kaapelina putken mukana tullu virtakaapeli
Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: Osku - 16.06.2021, 20:36:06
Koska se CPC viimeksi toimi. Onko joku asia mahdollisesti muuttunut sen jälkeen kun viimeksi käytit sitä. Oletko siirtänyt toiseen paikkaan?
Oletko päivittänyt ohjauskapulaa, tai vaihtanut virtalähdettä, tai kaapeleita, tai jotain?
Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: kurppa - 17.06.2021, 09:58:07
vuosi sitten testasin ja silloin toimi ja ei ole vaihdettu paikkaa se on tosa parvekkeella ollu vuodesta 2014 lähtien ja joka kevät oon pyrkinny testaann et toimiihan noi moottorit eli oisko hapettunu joku paikka? ja eikö cpc ole alunperin opservatorio käyttöön kehitetty jossa se on kesät talvet kiinteesti?
Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: kurppa - 17.06.2021, 12:45:07
aika voipuneelta kuullostaa vähä niinku ei sais virtaakaa tarpeeksi vaikka isä mittas kaapelin jännitteen
Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: tomppa - 17.06.2021, 12:51:05
Kannattaa heti ensimmäiseksi vaihtaa se CPC:n alkuperäinen virtajohto johonkin laadukkaampaan. Omassa CPC 800:ssa se oli viallinen ja putki ei saanut tarpeeksi virtaa.
Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: kurppa - 17.06.2021, 13:05:27
Lainaus käyttäjältä: tomppa - 17.06.2021, 12:51:05
Kannattaa heti ensimmäiseksi vaihtaa se CPC:n alkuperäinen virtajohto johonkin laadukkaampaan. Omassa CPC 800:ssa se oli viallinen ja putki ei saanut tarpeeksi virtaa.
hmm mistähä tommosta voisi tiedustella astro artilla on vaan yks 15€ lacertan johto
Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: Osku - 17.06.2021, 15:01:41
Käytännössä Celestron CPC, sen paremmin kuin vastaava Meadekaan, ei kestä montaa vuotta Suomen olosuhteissa ulkona hapettumatta, jollei niitä kylmänä ja kosteana vuodenaikana pidetä sopivalla muutaman kymmenen watin sähkövastuksella jatkuvasti hiukan ympäristöään lämpimämpänä.
Jos parvekkeesi on lasitettu, niin silloin hapettumisvaara ilman jalustan lämmitystäkin on pienempi, koska sisältä tulevan lämmön johdosta parvekeilma on hiukan ulkoilmaa lämpimämpi ja kosteuden kondensoitumisvaara elektroniikan liitoksiin ja kompponentteihin pinempi.

Onko käyttämäsi kylmälaukun virtalähde sama, jota olet käyttänyt myös aikaisemmin. Jollet ole mitannut sen tuhjäkäyntijännitettä, niin se saattaa olla vaarallisen korkea. Jos epäilet virran riittävyyttä, niin olisi hyvä, jos jännitteen voisi mitata myös käytön aikana. Johdon kunto kannattaa tutkia silmämääräisesti, että se tuntuu virheettömältä koko matkalta ja erikoisesti liitoskappaleitten lähellä.
Ehkä kannattaisi harkita stabilisoitua virtalähdettä, ettei ylijännitteen tähden tule vahinkoja.
Oletan, että jalustan ohjauskapulaa johtoineen olet säilyttänyt lämpimässä tilassa?
Kun kytket virran CPC:hen, niin näkyykö ohjauskapulassa vaihtuvassa tekstissä käynnistymisen eteneminen normaalilla tavalla ja ilman erroreita ohjekirjan mukasesti?

Kun olet todennut, että käynnistys ohjauskapulan vaihtuvan tekstin mukaan etenee muuten normaalisti ilman error ilmituksia tms, mutta moottorit ei sitten lähde pyörimään, kun jalustan pitäisi kääntyä ensimmäiseen alignointitähteen, tai objektiin, niin olettamuksesi liitosten hapettumisesta tuntuu todennäköiseltä. Se olettaen, että virtalähde ja sen liitokset ovat kunnossa. Ehkä kannattaisi kokeilla myös toisella virtalähteellä.

Jos eo. perusteella hapettumisvaihtoehto on ilmeinen, niin liitokset pitää puhdistaa esim. CRC Precision Cleanerillä.
Ilman muovikannen avaamista puhdistettavista liitoksista moottorien toimimattomuuteen voi vaikuttaa vain ohjauskapulan johdon liitos. Hapettunut kapulan johdon liitos voi heikentää myös kapulaan tuleva virtaa.
Jollei kapulan liitoksen puhdistuksella ole vaikutusta, niin silloin on avattava se hopeanvärinen muovikansi, Todettava silmämääräisesti elektroniikkakorttien kunto ja käytävä läpi ja puhdistettava korttien pistokeliitokset.
Jollei havaintolaitteesi ole saanut pahaa ylijännitettä, tai muuten vääränlaista sähköä, niin liitosten hapettuminen on melkein ainoa asia, mikä voi aiheuttaa kertomasi toimimattomuuden.

Jos sinulla on kokemusta vastaavasta työskentelystä, niin sen muovikannen avaaminen ja elektroniikkaliitosten puhdistminen ei ole vaikeata. Jos ei ole, niin pyydä osaava kaveri avuksi.
Ja vielä lopuksi. Ennen kuin lähdet availemaan kantta, varmista, että vika ei ole sähkönsyöttöpuolella.

Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: kurppa - 04.07.2021, 18:16:06
eisse oo ku kaapelin jännite mitattu ja se 12 volttia sieltä tullee. pitänee jatkaa ton parissa ku palaan kahen viikon päästä lomilta
Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: Osku - 04.07.2021, 23:39:10
Vielä kerran siitä jännitemittauksesta. Oletan, että se 12V jännite on mitattu virtakaapelin CPC:hen painettavasta kaapelin pistokkeesta sen olessa irroitettuna. Se on silloin virtalähteen tyhjäkäyntijännite eikä sinänsä kerro mitään siitä, jos jännite syystä tai toisesta putoaa liikaa, kun virta kytkeytyy moottoriin. Yleensä 11V kuormitettuna pitäisi vielä riittää, jollei 12V pystytä säilyttämään.
Kysyn myös järjestyksen vuoksi, että otathan virtalähteen verkkovirran suoraan pistorasiasta ettei ainakaan sieltä puolelta ahdista.
On sinänsä hyvä tieto, jos tyhjäkäyntijännite on se 12V niin ei ainakaan ylijännite ole voinut missään vaiheessa mitään rikkoa.

Kannattaa myös järjestyksen vuoksi tarkastaa kapulasta firmware tilanne. Löytyy paikasta Utility ja edelleen Version. Sieltä pitäisi löytyä kolme firmware numeroa 1, hand control, 2. az notor ja 3. alt. motor. Moottori cotrollien firmware on yleensä sama. 
Tämä siksi, kun minulla oli kerran CPC:n kanssa tilanne, että käsikapulan firmware oli päivitetty, mutta moottoriohjauksien ei. Moottorit eivät toimineet ennen kuin myös moottoriohjaimien firmwaret oli päivitetty.
Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: Kaizu - 05.07.2021, 12:14:18
14" Meaden jalustaa olen tutkinut ja korjannut. Kyseinen jalusta ei ole suunniteltu ulkona käytettäväksi. Piirilevyt olivat suojaamattomia ja komponentit hupielektroniikka spekseillä, lämpötila-alue 0-70C. Rikkoutuneen atsimuuttiakselin moottorin tilalle täsmälleen samanlainen varaosa läytyi vaimovainaan hiustenkuivaajasta, yhtä laadukas pronssiholkeilla laakeroitu. Moottori oli "hiiliharjaton", hiilien tilalla oli messikiliuskat. Jos jalustan jossain vaiheessa saa toimimaan ja hapettumat poistettua, suosittelen piirilevyjen suojalakkausta. Talviajaksi pitäisi jalustaan asentaa lämmitin tai vaihtoehtoisesti pitää virrat jatkuvasti päällä.

Kaizu
Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: DarkSide - 06.07.2021, 00:40:02
Jotain kytkentävikaa? Kuten Kaitzu Meadesta mainitsi, nämä ovat herkkiä vikaantumaan. Näillä keleillä suomen
talvessa käyttöä tulee vähänlaisesti. Henkimaailman vehkeitä... jospa polvistuisi jalustan viereen ja rukoi...!
Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: kurppa - 09.07.2021, 19:47:50
Lainaus käyttäjältä: DarkSide - 06.07.2021, 00:40:02
Jotain kytkentävikaa? Kuten Kaitzu Meadesta mainitsi, nämä ovat herkkiä vikaantumaan. Näillä keleillä suomen
talvessa käyttöä tulee vähänlaisesti. Henkimaailman vehkeitä... jospa polvistuisi jalustan viereen ja rukoi...!
meinasikko että auttas :D
Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: kurppa - 22.07.2021, 15:02:51
mitähän mahtaa tarkoittaa HC:NXS4.15 ja
MC: 5. 14 5. 14  :huh:
Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: naavis - 22.07.2021, 17:05:02
Lienevät käsikapulan ja moottoriohjaimen ohjelmistoversioita. HC on hand controller ja MC mount tai motor controller.
Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: Osku - 22.07.2021, 19:22:19
Niin kuin naavis kertoi, niin HC: NXS 4.15 on hand control firmware versio ja MC: 5.14 on RA ja DEC moottoriohjaimien firmware versio.
Moottorien toimimattomuus ei ymmärtääkseni voi johtua näistä firmware versioista, jollei niille ole tapahtunut jotain selittämätöntä.

Kun olet saanut moottorit toimimaan, niin firmware versiot kannatta kuitenkin päivittää uusimpiin, jotka ovat HC: NXS 4.22 ja MC: 5.23.
Ehdottamastani päivityksestä on ainakin se hyöty, että CPC:n GPS, joka ilmeisesti nykyisillä ohjelmaversioillasi  lopetti toimintansa 6.4.2019 GPS järjestelmän rollover tapahtuman johdosta, pitäisi alkaa jällen toimia.
Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: kurppa - 23.07.2021, 11:08:23
harmi ku oulusta ei löydy asiantuntemusta vois muuten paikalla käyvä todentamassa tilanne koska täällä menossa sormi suuhun näijen kanssa  :huh:
Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: DarkSide - 28.07.2021, 01:24:20
Lainaus käyttäjältä: kurppa - 09.07.2021, 19:47:50
meinasikko että auttas :D
Sepä on ihan sinun päätettävissä. Näiden kytkentäongelmaisten kanssa taitaa olla sama mihin uskoo.
Jos saat rauhan rukoilemalla, niin hyvä. Nämä jenkkien olohuoneeseen tarkoitetut laitteet ovat positiivinen kokemus toimiessaan Suomen olosuhteissa, joskus. Minä myisin roskat pois ja ostaisin jotain tilalle laadukasta.
Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: kurppa - 28.07.2021, 10:47:14
käyttäähänne monet yhistyksetki näitä samoja ja olisi muutaki käyttöä samalle rahalle :cool:
Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: Osku - 28.07.2021, 20:03:24
Niin kuin aikaisemmin olen kirjoittanut, niin jännite pitäisi mitata myös kuormitettuna, jotta mahdollinen virransyöttövika voidaan sulkea pois ennen kuin mennään eteenpäin. 
Parasta olisi, jos saisit jostain lainaksi varmasti toimivan sopivan virtalähteen ja syöttökaapelin. Ne on monissa jalustoissa CPC:n kanssa yhteensopivia.

Ehkä yksinkertaisin tapa varmistaa virransyötön kunto on vanhan kansan tapa tutkia sähkönsaantia koelamppulla. Se toimii myös sinun tapauksessasi. Jos et muuten saa jännitettä mitattuua kuormitettuna, niin otat noin 30 - 50W 12V auton polttimon ja syötät siihen virtaa virransyöttökapelin CPC-jalustaan kytkettävästä päästä. Jos valo palaa normaalisti, niin virransyöttö on siihen asti kunnossa. Muuten on tutkittava missä vika.
Jos CPC ei toimi toisellakaan virtalähde-kaapeli yhdistelmällä, tai virransyöttö on em koelampulla todettu olevan kunnossa, niin sitten vikaa on haettava itse CPC-jalustasta. Kyllä vian pitäisi löytyä järjestelmällisesti etenemällä. Ei se ole mikään henkimaailman juttu. 
Totean tässä vielä erikseen, että koska sekä RA, että DEC moottoreilla on omat ohjaimensa ja kumpikaan moottori ei toimi, niin oletan vian olevan ennen moottoriohjaimia.
Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: kurppa - 29.07.2021, 10:36:57
muuten toimii mutta kuullostaa kovin vaivaiselta joutuu tovin painelee niitä suuntanappeja että se herää kunnolla joten epäilen itse happamuutta jalustan osissa tms
Otsikko: Vs: apua kaivattas cpc:n kanssa
Kirjoitti: Osku - 29.07.2021, 11:30:57
Hyvä että jalusta on melkein herännyt.
Kokeile laittaen moottorit maksimi nopeuteen, RATE + 9. Paina sitten RA, tai DEC nuolinäppäintä ja totea, että liike tapahtuu sillä nopeudella, kuin pitää. Jos ei liiku kunnolla, niin kiinnitä huomiota näytön valoon. Himmeneekö hiukan, kun painat nuolinäppäintä? On hyvä, jos näytön valo on säädetty kirkkaimmilleen.
Jos koe yhdellä moottorilla oli OK, niin tee sama koe vielä painaen sekä RA, että DEC moottorien nuolinäppäimiä yhtä aikaa.
Jos yksi moottori, tai kumpikin moottori yhdessä ei sitten pyöri täysillä, niin virtaa ei jostain syystä riitä tarpeeksi moottoreille asti.
Jos virran riittävyys syöttökaapelin päässä on varmistettu esim. mainitsemallani koelampulla, niin mahdollinen näytön valon himmeneminen kertoo siitä, että syy virranpuutteeseen ilmenee jo lähellä virran sisääntuloa.
Tämän moottorikokeen voit tietenkin tehdä hetikin ilman riittävän virransyötön varmistamista, mutta jos virranpuutetta ilmenee, niin sitten tarvitaan todennäköisesti lamppukoe, tai joku muu tapa varmistaa virransyötön riittävyys.