Avaruus.fi - keskustelualue

Muut havaintolaitteet => Jalustat ja seurantalaitteet => Aiheen aloitti: Pappis - 19.02.2021, 13:22:58

Otsikko: EQ5/EQ6 jalustojen parantelu
Kirjoitti: Pappis - 19.02.2021, 13:22:58
Kaupoista löytyy jo jos jonkinlaista tarviketta EQ5/EQ6-jalustojen paranteluun: Koneistomodeja, säätökulmia, rulla- ja ruuvijalaksia, kolmijalkatukia, jne. Onko kukaan ostellut/asennellut näitä? Mitä ja miksi, sekä minkälaisin tuloksin?
Otsikko: Vs: EQ5/EQ6 jalustojen parantelu
Kirjoitti: malx - 19.02.2021, 15:40:37
Hei
Minulla on ollut HEQ5 n.10 vuotta, ja on hyvin toiminut.  Jossakin vaiheessa n 4-5 vuotta sitten  kyllästyin hammaspyörävälityksen ääniin, ja tilasin Rowan Astronomyltä hihnavetosarjan.
Asensin itse, ja tulos oli hyvä ja jalustan käyntiääni miltei olematon. Seurannan tarkkuus todennäköisesti parani, mutta en ole mitannut. Asennus oli ongelmaton, ohjeet tuli mukana.
Täältä : http://www.rowanastronomy.com/productsa2.htm
Kolmijalkajalustan tilalle hankin siirrettävän pilarijalustan. Täältä : https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2467_TS-Optics-Pier-750-mm-height-with-beams--for-GP---EQ-mounts.html
Käytän jalustaa ja kameroita etäohjauksella.
Otsikko: Vs: EQ5/EQ6 jalustojen parantelu
Kirjoitti: Pappis - 24.02.2021, 13:24:35
EQ6R Pron satula on kyllä melkoinen rimpula. Kuvassa Vixen-kisko kiristettynä niin että juuri pysyy paikoillaan. Pitänee ostaa ADM:n satula...
Otsikko: Vs: EQ5/EQ6 jalustojen parantelu
Kirjoitti: Tane - 24.02.2021, 22:54:56
Olen saanut kiristettyä niin vixen kuin losmandy kiskot kyseisellä satulalla. Ei kaksineuvoisuus ole tosin tässä parannus. 2000-luvun alkuaikoina SW teki erillisiä vixen ja losmandy sopivia satuloita.
Tilasin suoraan amerikasta 2012 erästä toista jalustaa varten ADM satulan. Se saapui kuukauden päästä isoon pahvikirjeeseen pakattuna ihme kyllä ilman tulliselvityksiä ja maksuja.
Otsikko: Vs: EQ5/EQ6 jalustojen parantelu
Kirjoitti: DarkSide - 24.02.2021, 23:56:58
Lainaus käyttäjältä: Pappis - 24.02.2021, 13:24:35
EQ6R Pron satula on kyllä melkoinen rimpula.
En epäile yhtään. Joko ravistelit metallipurseet kotelon sisältä? Välyksistä on melko turhaa valittaa ja
säätö meijän leveyksille oli muistaakseni työlästä. Että semmosen jalustan möivät...
Otsikko: Vs: EQ5/EQ6 jalustojen parantelu
Kirjoitti: Tane - 25.02.2021, 00:44:05
No niinkin. Useamman EQ6 jalustan purkaneena, puhdistaneena ja uudelleen rasvanneena sanon että se ensimmäisien sieltä 2001 alkaen tehtaalla laitettu pikimusta mönjä oli tiukassa. Kyllästyin ja viimeisin ostamani on valmiiksi edellisen omistajan täysihuollettu.

https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=15096.0 ja tässä vain yksi esimerkki niistä lukuisista paranteluista joita tälläkin foorumilla käsitellään jos niitä vain haluaa, tarvitsee ja viitsii tehdä...
Tuohon linkin korkeussäätöön tein oman peltivahvikkeen, kuvaa en enää löytänyt.
Otsikko: Vs: EQ5/EQ6 jalustojen parantelu
Kirjoitti: Otsoone - 25.02.2021, 13:39:37
Itse käytin toissa kesänä EQ6:n briteissä DarkFrameOpticsilla tuunauksessa. Hihnavetoseksi ja matoruuveista uusiin parempiin laakereihin tehtiin kaikkea, myös tuommoinen "rail kit" asennettiin että paranee latitudesäädöt, eli periaatteessa siellä on kiila sisällä. Itse vaihdoin myös ADM tuplasatulan tuohon, guidaus on nyt parhaimmillaan 0.4-0.5rms luokkaa kun kyydissä on varmaan n.15kg roinaa ja aika pitkä vipuvarsi kun Esprit120 on kyydissä
Otsikko: Vs: EQ5/EQ6 jalustojen parantelu
Kirjoitti: Disco Volante - 08.03.2021, 18:14:24
Yksi iso ongelma on alkuperäiset kolmijalat jotka ovat tehty nurmikkoa varteen. Jossain muualla pohjalla jalat alkavat harottamaan kun mikään ei pidä niitä paikallaan alhalta. Okulaaripöydän kiristus tekee siitä vielä pahemman. Koko valtava vääntö kohdistuu keskiöön. Simmaamalla jalan kiinnityspultin auttaa siinä että väljyys katoaa että se ei enään pyri pyörimään oman akselinsa ympäri. Toki voi koittaa kiristää pelkästään pulttia, mutta se voi aiheuttaa murtumia kiinnityskorvaan. Kiinalaiset tuotteet ovat aina tehty väljiksi etteivät vahingossakaan ruuhkauta tuotantolinjaa.

Jalkojen kärjet kannattaa lukita keskenään että ne muodostavat kolmiomaisen pyramiidin. Näin ei kohdistu minkäänlaista sivuttaisvoimaa putkeen. Ero on valtava kun kaikki turha vapina, kieriminen ja vaappuminen loppuu. Itse käytän tuotantokameroiden Dolly'ja, mutta siihen kelpaa vaikkapa paksusta vanerista tehty kolmio minkä reikiin asennetaan jalat piukasti kiinni. Pääasia on etteivät jalat pääse sätkimään keskenään.
Otsikko: Vs: EQ5/EQ6 jalustojen parantelu
Kirjoitti: Disco Volante - 08.03.2021, 19:13:29
Toinen EQ-sarjan vitsaus on dec-akselin säätö. EQ-sarja on kiinalainen kopio vanhasta japanilaisesta Vixen GT jalustasta. Kun kiinalaiset kopioivat sen niin ongelma seurasi mukana. Pultti vääntyy vaikka laittaisit siihen karkaistun konepultin. Pultilla on vetoluujuus, ei sillä kuluisi työntää mitään. Ei ainakaan niin paljon vapaasti kun eteläpultin pituus. Tiedän että maailmalla, ja myös täällä, on eri ratkaisut siihen. Tämä minun ratkaisu on kuitenkin helppo tehdä.

3D-printtasin pari ABS-palaa. Ne on helppoa viilata jos haluaa niitä käsin tehdä. Pultin alle tulee sopiva pala missä on ura pultille ja joka tukee pulttia myös sivusuunnassa. Ylös se ei koskaan mene koska se ei pyri sinne. Pultti pois, pala sinne, pultti takaisin. On syytä ottaa huomion sen pituus ja jättää sopivan löysää, muuten et ehkä saa säädöt kohdalleen. Notkuminen loppui kun pultti ei enään toiminut jousena.
Otsikko: Vs: EQ5/EQ6 jalustojen parantelu
Kirjoitti: Tane - 29.09.2021, 01:16:26
Nykyinen ADM satula on parannus. Siinä kiinnitys on rungon ympärille ei sisään ja DEC kiristysnupille kolo että mahtuu kääntymään. Olin ylättynyt sen vakaudesta. Tosin möin pois kun vaihdoin kokonaan tukevampaan jalustaan. Mutta näin jälkimainontana sallittakoon kun ei sada enää omaan laariin...
Lainaus käyttäjältä: Tane - 24.02.2021, 22:54:56
Olen saanut kiristettyä niin vixen kuin losmandy kiskot kyseisellä satulalla. Ei kaksineuvoisuus ole tosin tässä parannus. 2000-luvun alkuaikoina SW teki erillisiä vixen ja losmandy sopivia satuloita.
Tilasin suoraan amerikasta 2012 erästä toista jalustaa varten ADM satulan. Se saapui kuukauden päästä isoon pahvikirjeeseen pakattuna ihme kyllä ilman tulliselvityksiä ja maksuja.
Otsikko: Vs: EQ5/EQ6 jalustojen parantelu
Kirjoitti: väre - 15.11.2021, 14:00:09
Tein tuohon EQM-35 jalustaan pohjoisen puolen jalkaan säätöruuvin. Eilen kokeilin ja ainakin tuosta on helpompi säätää napasuuntausta kun dec-ruuveihin ei tarvi koskea.
Otsikko: Vs: EQ5/EQ6 jalustojen parantelu
Kirjoitti: hm - 14.12.2021, 01:52:10
(//)
Pyrkimys on laittaa EQ5-jalustan latitudin säätö asialliseen kuntoon. Suomen leveysasteilla säätöruuvi kohtaa vastakielen hyvin loivassa kulmassa, jolloin ruuvi vääntyy ja vastakappale nirhautuu. Tavoitteena on jyrsiä pois alkuperäinen "kieli" ja korvata se kovemmasta materiaalista tehdyllä palalla, jonka vastinpinta on kutakuinkin kohtisuorassa säätöruuviin nähden.

Ongelmana on koneisto-osan irroittaminen. Latitudiakselin päässä on leveyspiiriasteikolla varustettu suojakuppi. Lienee jotain kevytmetallia ollen joustavalla puristuksella kiinni rungossa. Miten tämän suojakupin saa irti siististi ja naarmuttamatta? Siinä ensimmäinen ongelmani.

Hannu Määttänen
Otsikko: Vs: EQ5/EQ6 jalustojen parantelu
Kirjoitti: siro46 - 14.12.2021, 06:43:17
Olisiko tästä ohjeesta apua:

https://www.astro-baby.com/astrobaby/help/rebuilding-the-skywatcher-heq5orion-sirius-mount/adjusting-the-altitude-thrust-bearings/

Samalla sivustolla näyttäisi olevan muutakin samaisen jalustan virittämisestä.

-Matti
Otsikko: Vs: EQ5/EQ6 jalustojen parantelu
Kirjoitti: väre - 14.12.2021, 11:06:06
EQM 35:ssä se ainakin oli muovia ja liimalla kiinni. Kärsi kyllä irroituksessa sen verran että näkee että on väännetty irti.
Otsikko: Vs: EQ5/EQ6 jalustojen parantelu
Kirjoitti: Disco Volante - 14.12.2021, 13:56:38
Voit koittaa lämmitää prikkaa hiustenkuivaajalla että liima irtoaa, ei kuumailmapuhaltimella. Sitten vedät imukupilla sen hitaasti irti.

Helpoin ratkaisu latituudi-säätöön on että sovitat tyhjään tilaan palikan missä on ura pultille ettei se pääse notkumaan. Tässä vedos että huomaat miten se toimii. Pultti pois, palikka tyhjään tilaan, pultti takaisin. Helppoa.
Otsikko: Vs: EQ5/EQ6 jalustojen parantelu
Kirjoitti: Osku - 14.12.2021, 15:04:08
Kyllä se suojakuppi on muovia ja on kiinni liimalla. Yritin kerran omasta HEQ-5 jalustasta irroittaa suojakupin kuumailmapuhaltimella. Kuppi meni hetkessä huononnäköisksi.
Ehkä hiustenkuivaajalla lämmittäminen on turvallista ja voi auttaa irroittamisessa, en ole jälkeenpäin kokeillut lämmittämistä vastaavassa asiassa.
Kokemukseni mukaan se siro46:n antamassa linkissä kerrottu syojakupin varovainen irroiittaminen terävällä veitsellä voi olla turvallisin tapa pitää kuppi siistinä.
Otsikko: Vs: EQ5/EQ6 jalustojen parantelu
Kirjoitti: Harmaa Vaeltaja - 09.01.2022, 12:32:06
Keskiviikkona saapui uusi jalusta EQ6-R. Milloin tämä onkaan tullut markkinoille? Tämä R on käsittääkseni uusin kehitysversio EQ6:sta. Ainakin siinä näyttäisi olevan hihnaveto matoruuvien sijalla ja tuo alt-säädön ongelma korjattu. Ei se alt-ruuvi minusta vieläkään mitenkään noileasti toimi, mutta geometria on ilmeisesti korjattu. En ole purkanut että näkisin miten se on nyt.

Onko tästä jo kokemuksia että miten paljon parempi on edeltäjäänsä jos lainkaan?

Kuormankantokykyä luvataan 20 kiloa ja siitä se normaali 70% kannattanee tälläkin ottaa enintään käyttöön jos kuvataan?

Kannattaako miettiä jotain mitä tässä pitäisi heti alusta saakka muuttaa?
Miten nuo alkuperäiset rasvat kestävät pakkasta? EQ5:ssä ne oli aivan hirveää tököttiä joka jämähti pakkasessa melkoiseksi liisteriksi lähinnä estämään liikettä, ei mahdollistamaan se. Tässä lienee samaa kamaa?
Otsikko: Vs: EQ5/EQ6 jalustojen parantelu
Kirjoitti: Harmaa Vaeltaja - 23.01.2022, 18:25:02
Osaako joku sanoa, miten tästä EQ6-R:stä otetaan napakaukoputki pois?

Olen katsellut asiaa ja löysännyt kaikkia löytämiäni ruuveja sun muita, yrittänyt kiertää sen irti jne. mutta en ole keksinyt miten se irtoaa. En käytä ko. laitetta vaan PoleMasteria ja tuo napaputken okulaaripää on ikävästi jalustan etelänpuolen säätöpultin tiellä. Tuo alkuperäinen säätöruuvi on niin kökkö toteutus että vaihtaisin sen vähän pidempään ja paremmalla vääntimellä varustettuun. Toki tuo alkuperäinen on tehty sillä vaatimuksella että napaputki ja sen suojuskuppi ovat paikallaan ja sen vipua mahtuu vääntämään. Kun otan nuo pois niin saan tilaa käyttökelpoisemmalle systeemille.
Otsikko: Vs: EQ5/EQ6 jalustojen parantelu
Kirjoitti: Pappis - 23.01.2022, 19:13:46
Kyllä sen pitäisi lähteä ihan kiertämällä. Kts. https://www.astro-baby.com/astrobaby/help/rebuilding-the-skywatcher-eq6orion-atlas-mount/strip-down-and-cleaning-of-the-right-ascension-axis/
Otsikko: Vs: EQ5/EQ6 jalustojen parantelu
Kirjoitti: Harmaa Vaeltaja - 23.01.2022, 20:29:22
Lainaus käyttäjältä: Pappis - 23.01.2022, 19:13:46
Kyllä sen pitäisi lähteä ihan kiertämällä. Kts. https://www.astro-baby.com/astrobaby/help/rebuilding-the-skywatcher-eq6orion-atlas-mount/strip-down-and-cleaning-of-the-right-ascension-axis/

Ok, en sitten vain uskaltanut käyttää riittävästi voimaa. More power, kuten Clarkson sanoo.
Otsikko: Vs: EQ5/EQ6 jalustojen parantelu
Kirjoitti: Harmaa Vaeltaja - 23.01.2022, 20:43:52
Lainaus käyttäjältä: Pappis - 23.01.2022, 19:13:46
Kyllä sen pitäisi lähteä ihan kiertämällä. Kts. https://www.astro-baby.com/astrobaby/help/rebuilding-the-skywatcher-eq6orion-atlas-mount/strip-down-and-cleaning-of-the-right-ascension-axis/

Kiitos, helpostihan se lähti kun uskalsi käyttää pihtejä ja lievää voimaa.