Lainaus käyttäjältä: Jorma Koski - 24.01.2011, 13:05:41
Jäsenmaksun ja vuosikokouskutsun olen saanut NetPostina 19.1. eräpvm on 3.2.
Tännekin tuo jäsenmaksu tuli Netpostiin, mutta se oli luokiteltu tavalliseksi kirjeeksi Netpostin toimesta; ei siis luokkaan Laskut, jolloin sen olisi voinut maksaa suoraan verkkopankin linkistä.
Tietääkö joku syytä tähän tavalliseksi kirjeeksi luokitteluun (arvaan yhden itsekin) vai oliko tässä syynä vain jokin Netpostin oma moka?Ongelmaksi tämä Netpostin luokitteluvirhe tuli siinä vaiheessa, kun muutin manuaalisesti tämän jasenmaksun luokittelua laskuksi ja yritin maksaa sitä verkkopankissani. Pankin järjestelmä päätti, että annetaan käyttäjälle virheilmoitus...
"Yhteys on suljettu tai on syntynyt virhetilanne"...ja kirjataan käyttäjä automaattisesti ulos, argh! :angry: (Sama lopputulos tuli kahdella eri selaimella ja kolmella eri yhteyskerralla.)
Tein asiasta virheilmoituksen sekä omaan pankkiini että Netpostin asiakaspalveluun. Verkkopankistani sain ensimmäisestä vastineen yhdessä työpäivässä, ja siinä mainittiin pohjustukseksi näin:
"Laskuiksi luokiteltujen kirjeiden yhteydessä on Siirry maksamaan -linkki, josta pääset verkkopankin maksulomakkeelle. Jos kirje sisältää maksun tiedot NetPostin ymmärtämässä muodossa, nämä tiedot näytetään erikseen ja viedään siirtymisen yhteydessä valmiiksi verkkopankin maksulomakkeelle...." Mutta mutta... valitettavasti tuo kirje ei ollut luokiteltu laskuksi ja näin tämä automaattinen laskun maksuun siirtäminen jäi tapahtumatta ja itse tekemäni luokittelu törmäsi johonkin ohjelmabugiin. Sangen ihmeellistä tämä verkkotekniikka, sanoisin. Jäsenmaksuni on nyt odottamassa maksua käsin syötettynä ja odottelen itse Netpostin vastinetta tekemääni virheilmoitukseen. Myöhempi soitto postin asiakaspalveluun oli myös yhtä tyhjän kanssa, kun virkailija tuolla oli ihan pihalla Netpostin tarkemmasta toiminnasta ja pyyteli vain nolona anteeksi ja neuvoi odottamaan teknisen tuen kommenttia ongelmaani, koska tekninen virhe olisi kuulemma systeemissä jonossa... :undecided:
Harvoin toivon laskua saapuvaksi, mutta Ursan tapauksessa toivon ettei se katoa mihinkään. Olisiko sen pitänyt jo tulla jotain reittiä? Vai olenko muka sen jo ajattelematta sen enempi maksanut?
Kari
Timpelle: useat muutkin, suuretkin organisaatiot lähettävät laskunsa muodossa, jolla ei voi maksaa suoraan, esimerkiksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS).
Ehkä Ursan toimisto osaisi vastata miksi näin.
Tuleehan Ursasta paperinen lasku, tuleehan.
En vielä ole suostunut vastaanottamaan sähköisiä laskuja enkä aio suostuakaan niin kauan kuin muita vaihtoehtoja on olemassa. Tavaran tai palvelun tilaamatta jättämisen katson myös vaihtoehdoksi.
Kaizu
Minulle tuli paperilasku tänään, tai siis eilen. Kävin laatikolla vasta nyt yöllä.
Kaizun kanssa olen kyllä aikalailla samoilla linjoilla. Mutta ei ole vielä minullekaan tämänvuotista laskua tipahtanut laatikkoon...
Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 24.01.2011, 23:49:57
Tuleehan Ursasta paperinen lasku, tuleehan.
En vielä ole suostunut vastaanottamaan sähköisiä laskuja enkä aio suostuakaan niin kauan kuin muita vaihtoehtoja on olemassa. Tavaran tai palvelun tilaamatta jättämisen katson myös vaihtoehdoksi.
Kaizu
Minä taas en tule toimeen paperilaskujen kanssa ollenkaan, ovat aina hukassa ja tiedot saa näpytellä nettipankkiin käsin. Sähköiset laskut sentään löytyy aina sieltä mistä pitääkin. Pari vanhakantaista firmaa kuitenkin vielä löytyy jotka lähettää yksinomaan paperilaskuja, nuo kun pääsevät e-laskuaikaan niin melkein joutaisi koko postilaatikko romulavalle, kun vaan vielä tähdet ja avaruus -lehden saisi sähköisenä.
No nin, kaikki hyvin, sieltähän se luukusta ilmestyi juuri.
Kari
Lainaus käyttäjältä: Jorma Koski - 24.01.2011, 21:42:46
Timpelle: useat muutkin, suuretkin organisaatiot lähettävät laskunsa muodossa, jolla ei voi maksaa suoraan, esimerkiksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS).
Ok, kiitos lisätiedosta, mutta tällä kertaa kyseessä oli oikea ongelma. Sain verkkopankin kautta tiedon, että...
"...on ilmennyt, että xxxxxxxx:n NetPostissa esiintyy tällä hetkellä ongelma. Virhetilanne aiheuttaa uloskirjaamisen silloin, kun yritetään maksaa laskua, jossa ei ole määriteltyä eräpäivää. Tämä saattaa aiheuttaa myös kohtaamasi virhetilanteen.
Pyrimme korjaamaan ongelman mahdollisimman pian, mutta sillä välin tämä kyseinen maksu täytyy maksaa käsin tai Postin NetPostin kautta, joka löytyy osoitteesta www.netposti.fi. "Eh, kyllä siinä laskussa se eräpäiväkin oli, mutta hyvä kun myöntävät osallisuutensa tähän virhetoimintoon.
Verkkopankki palvelee kyllä hyvin asiakkaitaan, mutta NetPostista odottelen edelleen edes vastaanotto-kuittausta virheviestiini. Tässä taitaa näkyä se viime vuosituhannen postin/valtion virastohenki eli asiakas valittakoon rauhassa, me tehdään asiat niin kuin parhaaksi katsomme... :evil:
Olisihan se luultavasti luontoystävällistä (painotus sanalla luultavasti) käyttää e-laskua, mutta käytettyäni yli puolet elämästäni tietokoneita olen vahvasti sitä mieltä, että kyllä paperilasku on sittenkin luotettavampi tapa, vaikka siinä joutuisi hieman vaivaa näkemäänkin numeroiden näpyttelyssä... Ja säännöllisistä laskuistahan saa ainakin osuuspankin verkkopankissa tallennettua maksupohjat omalle sivulle...
Toki voihan se paperilaskukin hävitä postin syövereissä, mutta ei ehkä ihan niin todennäköisesti kuin bittimuodossa oleva lasku?
Tuosta paperittomasta maksamisesta - hieno juttu sinänsä, mutta paperilaskussahan on myös Ursan jäsenkortti. Entäs jos sillekin tulisi tarvetta, siis esittää että on Ursan jäsen. Mitens se toimii paperittomassa - viestinnässä?
ML
Täytyy olla sopiva laite mukana, jolla näyttää PDF-laskussa olevaa jäsenkorttia; tämähän ei vielä todista muuta kuin että on saanut laskun.
Toisin kuin esimerkiksi kalastuksenhoitomaksussa ja vieheluvissa, joista saa "kalastuskortin" vasta maksettuaan.
Odottelinkin huomaako joku saman asian eli jäsenkortin, joka tulee maksukaavakkeen mukana ja Jormakin jo totesi, että se ei vielä todista, että jäsenyys on voimassa, mutta laskun ja kortin saadessaan henkilö on ainakin viime vuonna ollut vielä jäsen eli ei ihan ventovieras.
Jäsenyyden todistamista ei juuri ole ollut tarpeen esittää eri yhteyksissä, mutta mieleen tulee käynnit esim. Kaivopuiston tornissa tai Tähtikalliolla, jolloin jäsenyys olisi ihan kohteliasta esittää kortin muodossa, vaikka sitä ei olisi kukaan varsinaisesti vaatimassakaan.
J-P
Kirjaostoksia tehdessä on hyvä olla jäsenkortti mukana, Akateemisessä ja Ursan toimistollakin jos naama ei ole yleisesti tunnettu.
Kaizu
Hyvät lisäykset Kaizu. Jäsenkortti ja paperilasku eivät siis ole turhia "muinaisjäänteitä"
J-P
Lainaus käyttäjältä: Jutte - 26.01.2011, 20:39:12
Hyvät lisäykset Kaizu. Jäsenkortti ja paperilasku eivät siis ole turhia "muinaisjäänteitä"
J-P
Niin PDF-laskunhan voi tietysti myös tulostaa, ja saksia siitä se jäsenkortti. Minua on aina viehättänyt sähköisen tiedon käsittelyn "aineettomuus", puutkin kiittävät, mutta siinähän se aineettomuus ainakin katosi.
Itse maksan kuitenkin paperilaskusta.
Mutta täällä näyttää monella olevan kokemusta Netpostista. Itse käytän joissakin laskuissa Nordean palveluita , e-laskua. Annan tiedon tulevista sähköisistä laskuista tulla sähköpostitse, laskut pitää myös vahvistaa. Ne sähköpostit kuitenkin maksavat 10 centtiä/kappale. Täytyyhän Netpostissakin tulla tietoa tulevista laskuista, vaan tuleeko siitäkin kuluja?
Eihän nuo kymmencenttisetkään varmaan ketään perikatoon vie, mutta on kuitenkin.
ML
Minä olen kaivopuiston tähtitornilla yleensä päästänyt aina jäsenet ilman korttia sisään. Aina välillä joku haluaa silti näyttää kortin, että pääsee sitäkin käyttämään joskus.
Lainaus käyttäjältä: avanti - 26.01.2011, 23:29:48
Niin PDF-laskunhan voi tietysti myös tulostaa, ja saksia siitä se jäsenkortti. Minua on aina viehättänyt sähköisen tiedon käsittelyn "aineettomuus", puutkin kiittävät, mutta siinähän se aineettomuus ainakin katosi.
Itse maksan kuitenkin paperilaskusta.
Mutta täällä näyttää monella olevan kokemusta Netpostista. Itse käytän joissakin laskuissa Nordean palveluita , e-laskua. Annan tiedon tulevista sähköisistä laskuista tulla sähköpostitse, laskut pitää myös vahvistaa. Ne sähköpostit kuitenkin maksavat 10 centtiä/kappale. Täytyyhän Netpostissakin tulla tietoa tulevista laskuista, vaan tuleeko siitäkin kuluja?
Eihän nuo kymmencenttisetkään varmaan ketään perikatoon vie, mutta on kuitenkin.
ML
S-pankin netposti on ainakin ilmainen ja ilmoitukset tulee sähköpostiin.
Lainaus käyttäjältä: avanti - 26.01.2011, 23:29:48
Mutta täällä näyttää monella olevan kokemusta Netpostista. Itse käytän joissakin laskuissa Nordean palveluita , e-laskua. Annan tiedon tulevista sähköisistä laskuista tulla sähköpostitse, laskut pitää myös vahvistaa. Ne sähköpostit kuitenkin maksavat 10 centtiä/kappale. Täytyyhän Netpostissakin tulla tietoa tulevista laskuista, vaan tuleeko siitäkin kuluja?
En maksa tietoisesti/suoraan mitään käyttömaksuja Tapiolan Netpostista tai sen viesteistä. (Ovat siis leiponeet samat maksut suoraan vakuutustensa hintoihin, sillä ilmaista lounasta ei ole olemassa tuollakaan suunnalla... :tongue:)
Lainaus käyttäjältä: Timpe - 27.01.2011, 21:23:39
En maksa tietoisesti/suoraan mitään käyttömaksuja Tapiolan Netpostista tai sen viesteistä. (Ovat siis leiponeet samat maksut suoraan vakuutustensa hintoihin, sillä ilmaista lounasta ei ole olemassa tuollakaan suunnalla... :tongue:)
Jaahas, siis ymmärränkö oikein että nimellä Netposti on muitakin palveluntarjoajia kuin Posti? Vai käytetäänkös vain tässä keskustelussa samaa yhteisnimitystä tällaisista palveluntarjoajista? Minä kun olen tähän asti tiennyt vain postilaitoksen Netpostista (ovat mainostaneet sitä).
Menee sekavaksi jos useammalla palveluntarjoajalla on saman niminen palvelu sähköiseen asiointiin. Ei kait sentään??
ML
Lainaus käyttäjältä: avanti - 27.01.2011, 23:23:43
Jaahas, siis ymmärränkö oikein että nimellä Netposti on muitakin palveluntarjoajia kuin Posti? Vai käytetäänkös vain tässä keskustelussa samaa yhteisnimitystä tällaisista palveluntarjoajista? Minä kun olen tähän asti tiennyt vain postilaitoksen Netpostista (ovat mainostaneet sitä).
Menee sekavaksi jos useammalla palveluntarjoajalla on saman niminen palvelu sähköiseen asiointiin. Ei kait sentään??
Muutama pankki (Tapiola ja S-pankki) on vain yhdistänyt Netpostin osaksi verkkopankkiaan. Tai niin ainakin Netpostin sivulta ymmärsin.
Mutta juu, Netpostiin tulevista kirjeistä saa ilmaisen ilmoituksen uusista kirjeistä sähköpostiin. Tekstiviesti-ilmoitus maksaa 25snt/kpl.
Lainaus käyttäjältä: tahkis - 28.01.2011, 14:58:32
Muutama pankki (Tapiola ja S-pankki) on vain yhdistänyt Netpostin osaksi verkkopankkiaan. Tai niin ainakin Netpostin sivulta ymmärsin.
Juuri näin. Ohessa näkymä Netpostin ikkunaan Tapiola Pankin yhteydessä. Kirjaudun pankin tunnuksilla ja salasanoilla verkkopankkiin ja tuon jälkeen voin vaihtaa välilehdeltä toiselle (=Tapiola Pankista Itellan Netpostiin ja takaisin) ilman erillisiä lisäkirjautumisia. Tuollainen on sangen näppärää ja vaivatonta (ainakin oikein toimiessaan :wink:)!
Ostin taannoin yhden Ursan kustantaman kirjan Kolmen Sepän Kirjakaupasta. Kerroin olevani yhdistyksen jäsen, vaikka en sitä kykenekään todistamaan. Ystävällinen myyjätär totesi , että jos Ursan jäsen sanoo olevansa Ursan jäsen, hän tuskin valehtelee.
Lainaus käyttäjältä: Jutte - 26.01.2011, 18:03:22
Odottelinkin huomaako joku saman asian eli jäsenkortin, joka tulee maksukaavakkeen mukana ja Jormakin jo totesi, että se ei vielä todista, että jäsenyys on voimassa, mutta laskun ja kortin saadessaan henkilö on ainakin viime vuonna ollut vielä jäsen eli ei ihan ventovieras.
Kyllä se todistaa.
Kuten Jutte totesi, kortti lähetetään ainoastaan henkilöille, jotka ovat jäseniä kortin/laskun saadessaan. Jos kortin mukana olevan laskun jättää maksamatta, jäsenyys päättyy vasta vuoden lopussa (ks. sääntöjen 5.2 §: "Hallitus voi toimintavuoden päätyttyä erottaa jäsenen, joka on laiminlyönyt jäsenmaksunsa suorittamisen.", http://www.ursa.fi/ursa/hallinto/saannot (http://www.ursa.fi/ursa/hallinto/saannot)). Tähdet ja avaruus -lehden tulo kyllä lakkaa, mutta muut jäsenoikeudet ovat periaatteessa vielä voimassa. Eri asia sitten on, kuinka reilua niitä on käyttää, jos laskua ei vaivaudu maksamaan.
Ville Hinkkanen
Minä en keksi mitään huomattavaa taloudellista hyötyä niin typerästä tempusta kuin jäsenmaksun maksamatta jättäminen, ja "jäsenyyden" hyödyntäminen.. Menettää hyvän lehden lisäksi vielä uskottavuutensakin näissä piireissä... ja noin pienen summan takia?
Tätä jäsenkorttiasiaa on turha surra enempiä.
:azn:
Kari
Lainaus käyttäjältä: GaryP - 10.02.2011, 08:49:16
Minä en keksi mitään huomattavaa taloudellista hyötyä niin typerästä tempusta kuin jäsenmaksun maksamatta jättäminen, ja "jäsenyyden" hyödyntäminen.. Menettää hyvän lehden lisäksi vielä uskottavuutensakin näissä piireissä... ja noin pienen summan takia?
Alennusetu on voimassa sääntöjen puitteissa vuoden loppuun ja perustuu pitkälti luottamukseen, kuten edellä todettiin. Uskottavuus voi mennä tai olla menemättä (riippuen henkilön asemasta "piireissä"), mutta jos Ursan nykyinen jäsenmaksu ei kirpaise työssäkäyvää keskivertotulonsaajaa, saattaa se olla huomattava rahaerä työttömälle tai opiskelijalle. T+a:n kun voi yleensä lukea myös kirjastossa tai paikallisseuransa kerhoilloissa. Kun jäsenmaksuja joutuu makselemaan heti vuoden alussa, ja maksettavana samaan hengenvetoon olisi autoverot, vakuutusmaksut yms, siinä sopii miettiä, minkä seuran jäsen haluaa ehdottomasti olla ja minkä seuran jäsenyyden antaa katketa. Ensimmäisenä leikkauslistalla ovat ns. kannatusjäsenyydet.
Lainaus käyttäjältä: saturnboy - 10.02.2011, 10:55:26
Kun jäsenmaksuja joutuu makselemaan heti vuoden alussa, ja maksettavana samaan hengenvetoon olisi autoverot, vakuutusmaksut yms, siinä sopii miettiä, minkä seuran jäsen haluaa ehdottomasti olla ja minkä seuran jäsenyyden antaa katketa. Ensimmäisenä leikkauslistalla ovat ns. kannatusjäsenyydet.
Se on kyllä totta, että kaikki mahdollinen kasautuu tammikuulle, miksi ihmeessä seuraavan vuoden jäsenmaksua ei voisi periä esim. joulukuussa (jolloin veronpalautuksetkin ovat sopivasti tulleet)?
On aika yleistä, että eri tahot perivät jäsenmaksuja vasta vuoden vaihtumisen jälkeen. Painava syy taitaa olla kirjanpidollinen:
Kuluvan vuoden jäsenmaksut kirjautuvat saman vuoden kirjanpitoon, joka on paljon helpommin hoidettavissa.
Mahdolliset myöhästyneet maksut voisivat mennä seuraavan vuoden puolelle, joka vaikeuttaisi kirjanpitoa edelleen.
"miksi ihmeessä seuraavan vuoden jäsenmaksua ei voisi periä esim. joulukuussa (jolloin veronpalautuksetkin ovat sopivasti tulleet)"
Miksi kaikille olisi aina tulossa veronpalautuksia :shocked:
Lainaus käyttäjältä: MarkoM - 10.02.2011, 16:10:30
Se on kyllä totta, että kaikki mahdollinen kasautuu tammikuulle, miksi ihmeessä seuraavan vuoden jäsenmaksua ei voisi periä esim. joulukuussa (jolloin veronpalautuksetkin ovat sopivasti tulleet)?
Lainaus käyttäjältä: Jutte - 10.02.2011, 20:17:44
On aika yleistä, että eri tahot perivät jäsenmaksuja vasta vuoden vaihtumisen jälkeen. Painava syy taitaa olla kirjanpidollinen:
Kuluvan vuoden jäsenmaksut kirjautuvat saman vuoden kirjanpitoon, joka on paljon helpommin hoidettavissa.
Mahdolliset myöhästyneet maksut voisivat mennä seuraavan vuoden puolelle, joka vaikeuttaisi kirjanpitoa edelleen.
Tuo kirjanpidollinen ongelma on juuri se, miksi näin ei käytännössä tehdä. Pelailu ennakkomaksujen ja sitä myöten siirtosaamisten ja -velkojen kanssa laittaisi ainakin pienen tähtiyhdistyksen itseoppineen varainhoitajan taidot koetukselle. Tosin on onneksi sellaisia yhdistyksiä, jotka perivät jäsenmaksujaan helmikuun jälkeen. Esim. oman kotiseurani jäsenmaksut laitetaan postiin kevätkokouskutsun yhteydessä, eräpäivä on yleensä reilusti maaliskuun puolella. Ja eräs toinen seura johon kuulun postittaa jäsenmaksut vasta kesällä, johtuen yhden vuosikokouksen käytännöstä, jossa kuluvan vuoden jäsenmaksu vahvistetaan.