Miten mmoottorit selviytyvät tehtävästään jalustoissa, joissa on kiinalainen liima voiteluaineena?
Hyvin on toiminut ainakin -12 asteeseen asti Heq5. Sen kyllä huomasi, että tahmeampi on, mutta ei häiriöksi asti. Ei jämähtänyt, vaikka putki oli ulkona tuon äskeisen vielä tosin leudohkon pakkasjakson. Onhan noilla ulkomaisilla keskustelupalstoilla näkynyt kertomuksia muustakin ainakin liittyen Eq5:een ja CG-5:een (lienee sama jalusta). En tiedä, onko samat rasvat kaikissa kiinalaisissa vehkeissä ja onko ajan myötä tullut muutosta. Joku esim. Eq5:n omistaja voi kertoa lisää.
Olli
Ei ole tähän asti ollut mitään ongelmia! voi olla vähän tahmeampaa mutta pelittää!
Viime talvena minulla oli lyhyen aikaa Meaden LXD-75 jalusta (Lidlin paketti). Se piti aika pahaa ääntä pakkasessa, mutta toimi kumminkin. Nykyinen EQ6 SkyScan Pro-jalustani on toiminut -15C:ssä moitteettomasti. Äänikin pysyy yhtä hiljaisena kuin nollakeleillä. En ole vaihtanut rasvoja. Virtalähteenä minulla on 60Ah:n vapaa-ajan akku.
Kannattaa ehkä vaihtaaa öljyt jalustaan, koska jalusta saattaa tomia huomattavasti paremmin, eikä juutu kiinni.
itselläni on celestron nexstar8", joka ei vaadi mitään voitelua, koska siellä on kunnon laakerit.
suosittelen jotain moniasteista moottoriöljyä. Se ainakin toimii halvassa lidlin skylux:issa moitteettomasti.
Knnaattaa kokeilla! :)
Vakavissaan...? Meinaatko laittaa öljyä? Voipi olla aika luikasta hetken, mutta kun ne tuppaavat valumaan ulos. Ehkä silti kannattaa tyytyä hyvään vaseliiniin.
kari
Uudehkot EQ5/EQ6:t ovat ilmeisesti varustettu jo tehtaalta tullessaan notkeilla rasvoilla, jotka kestävät pakkasta hyvin. Rasvaa saattaa olla niukalti laakereissa, mutta se ei ole enää sitä samaa kiinalaisliimaa kuin vielä esim. vuosituhannen alussa. Olisikohan parannus voitelussa tapahtunut jossain 2004-2005 tienoilla??? (Muutaman vuoden ikäisessä EQ6:ssa oli hyvää rasvaa (mutta niukalti), kun sen purin viime talvena, ks.kuvaa.)
Toimiskohan moottoripyörän ketjurasva? TUTELA GRASSO TP2 on teflonia sisältävä ketjurasva, jossa polymeeri lisäaineistus tarttuvuuden ja kestävyyden parantamiseksi, ei pitäis valua ulos.
Tuo ei ole oikeastaan huono idea, kardaanipelillä ajavana en ole joutunut aikoihin pohtimaan ketjurasvoja tai vahoja. Ainoa kysymys herää ensimmäisenä mieleen, mikä on kylmän vaikutus noissa aineissa? Moottoripyörät ovat ensinnäkin varsin voimakkaita, joten suhteuttaminen pieniin sähkömoottorien pyörittämiin rattaisiin on vaikeaa, sitten vielä se että moottoripyörällä ajetaan pääsääntöisesti plus keleillä, jolloin sen pitääkin olla hieman nihkeää ettei lämmetessä haihdu tai paistu, riippuu tietysti kuskin tyylistä.
Kari