Pinoamisohjelmien keskinäistä vertailua (IRIS, DSS jne)

Aloittaja einari, 18.10.2011, 08:51:58

« edellinen - seuraava »

einari

DSS oletuksena tekee aika värittömiä kuvia ja niitäpä onkin tarkoitus käsitellä myöhemmin vaikka Photoshopissa.
Jpg-kuvia kannattaa välttää ja ehdottomasti ennemmin käyttää niitä raw-kuvia.

En vastaa enempää koska viesti kuuluisi DeepSkyStacker-ketjuun, jossa muuten paljon hyvää asiaa aiheesta:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=75.0
___
Tapio

pnuu

Lainaus käyttäjältä: Markku Forsman - 18.10.2011, 08:22:58
Kuvia olen pinonnut jpg muodossa, pitää vielä kokeilla Raw kuvien kanssa.

Onko joku muu pinoamisohjelma jota kannattaisi kokeilla?

Pinoa ihmeessä RAW-muodossa! Jpg-kuvia käyttäessäsi olet jo hukannut ison osan datasta, ja kuvia on käsitelty jo puolestasi huomattavan paljon. Jos RAW-kuvista ei tule sen parempaa, niin sitten kokeilemaan muita softia. Itse olen pinonnut vähäiset (järkkäri)kuvani Iris-nimisellä softalla. Vaatii hieman opettelua, mutta hoitaa hommansa.

Ja Einari ehti ensin..
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Lauri Kangas

Softat pähkinänkuoressa:

IRIS: "Olipas hankalaa, mutta tulipas hyvä pino."
DSS: "Olipas helppoa, mutta miksi pinoni näyttää tältä?"

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Markku Forsman - 18.10.2011, 08:22:58
Suuremmat ongelmat on tuon DeepSkyStackerin kanssa. Vaikka kuinka ohjelman ohjeen mukaan teen niin aina on kuvat vaaleita, rakeisia ja värittömiä. Ei saa edes Photoshopissa niistä kunnollisia aikaiseksi.

Ohessa liitekuvana esimerkki DSS:n loppukuvasta ennen ja jälkeen PhotoShopin vääntelyn. DSS:n tuottamat loppukuvat ovat tosiaankin "vaaleita, rakeisia (ei mulla?) ja värittömiä" ja siten paljon vaikeampia käsitellä loppukuvaksi kuin esim. CCD kameroiden kanssa käytetyn MaxIm ohjelman tuottamat loppukuvat. Erilaisista ohjelmista kannattaa kokeilla myös Nebulosityä, jonka lisenssi tosin maksaa hiukan.

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 18.10.2011, 12:18:25
IRIS: "Olipas hankalaa, mutta tulipas hyvä pino."
DSS: "Olipas helppoa, mutta miksi pinoni näyttää tältä?"

MaxIm LE: "Miksi ihmeessä kaikki pitää tehdä hitaana käsityönä kankeassa käyttöliittymässä, mutta tuo loppupinohan on jo ihan hieno."
- Timo Inkinen

getty

DSS jaksaa aina hämmentää lopputuloksensa harmaudella, mutta kyllä kaikki kama sieltä 32-bittisestä kuvasta löytyy. Olenkin aina käyttänyt kuvan aihiona nimenomaan DSS:n tallettamaa autosave-tiedostoa. Ihan turha säätää mitään käppyröitä ennen PS:iin vientiä, mutta toki rekisteröinnin ja pinoamisen asetusten pitää olla jokseenkin kunnossa.
Pekka Peura, Oulu