Napasuuntaus Polaris off

Aloittaja TuRe, 23.08.2012, 11:48:42

« edellinen - seuraava »

TuRe

Olen huomannut jalustan Identify:stä, että se ilmoittaa esim. Polaris off 0,73 ast, 02h 31,8m +89ast 15 min. Onko jalustan pohjoissuuntaus sen verran pois Polariksesta, vai olenko lähtenyt tähtisuuntaukseen epätarkasti Polariksesta.
Tuomo Repo

Kaizu

Wikipedian J2000 koordinaatien mukaan Polaris on 0,73 astetta pois pohjoisnavalta. Koordinaattit poikkeavat pikkuisen noista jalustan kertomista.
Jalustan koordinaattien mukaan laskettuna "Polaris off" olisi 0,75 astetta. Jalustan käyttöohjeesta saattaisi selvitä ilmoittaako jalusta todellisen suuntansa vaiko sen miten sen pitäisi olla.

Polaris Wikipediassa:
Rektaskensio (J2000) 02h 31m 48.7s
Deklinaatio (J2000) +89° 15′ 51″

Kaizu
Kai Forssen

TuRe

Niin RA:ssa ero on 0,7s ja Dek:ssa tuo 51". Miten tuo nyt sitten tulkitaan: Polaris Pos. This displays the position of Polaris viewed in the polar scope and current Hour Angle (HA) of Polaris. It is helpful for determining the relative position between the NCP and Polaris for polar alignment purpose.
Tuomo Repo

Kaizu

Minä ymmärtäisin että Pohjantähti näkyy mainituissa koordinaateissa tähtäinputkessa ja pitäisi korjata oikeisiin koordinaatteihin. Äkkipäätä tulkitsisin että tuntiakselia pitäisi pyöräyttää vajaan kaariminuutin länteen. Tarkoittaa 0,3mm metrin varren päässä eli on melkoista hienosäätöä. Perfektionistilla ei ole helppoa.

Kaizu
Kai Forssen

TuRe

Joo olen samaa mieltä, ettei tuota kannata lähteä enää korjailemaan. Alunperin lähdin etsimään pientä vikaa gotossa.
Tuomo Repo