ORION ED 102/714 mm linssiputken OAG:n seuranta

Aloittaja TuRe, 21.09.2010, 13:03:28

« edellinen - seuraava »

TuRe

Linssiputkissa ei ole usein näkynyt OAG- seurantoja.
Tilasin kuitenkin putken mukana sellaisen. Halusin välttää ylimääräistä painoa ja Foorumilla niin usein esitettyä guider-putken taipumista. Lisäksi ostin 2" filtteritaskun, että filtterit saa OAG:n ja kameran väliin, eikä tule haittaamaan OAG:n prisman toimintaa. Nyt voi filttereitä vaihtaa "lennossa", ilman kameran irrottamista ja fokuksen muuttumista.
Sen verran oli pilvirakoja, että kokeilin seurantaa, vaikka itse kohteiden kuvaamisesta ei tullut mitään.
PHD- ikkunaan ilmestyi yllättävän monta seurantatähteä, n. 20 kpl, jotka näkyivät 1,5 s guider-ajalla selvästi ja pystyi lukitsemaan vaivatta. Onhan tuo OR- putki melkoinen myös guider-putkeksi. Kokeilin myös erillistä seurantaputkea varmuuden vuoksi, 50/190 mm etsin ja 66/350mm modattu kameraobjektiivi. Kyllä nekin toimivat, lyhyempi huonommin, mutta OAG oli kuitenkin selvästi paras. Eikös joku foorumilaisista juuri äskettäin siirtynyt OAG- seurantaan.

Tuomo Repo

Tane

 Kuulostaa hyvältä.Minkähän kokoinen tuo OAG on?Olen myös koettanut OAG:ä suunnilleen vastaavaan linssiputkeen enkä saa läheskään niin paljon seurantatähtiä kuin 50millin etsinputkella.Suoraan sanoen ei edes kannata ruveta guidaamaan.Tämä on se pieni Celestronin radial guider.TeleskopServicellä on pienempi 27millinen ja isompi 9T2 malli sekä vielä Giant(60mm).Seurantakamerana käytän Orion Starshootia.
Celestron C14,

Lauri Kangas

Hienoa että Tuomolla systeemit pelittää. Itse olen OAG:tä kokeillut C8:n kanssa ja toimii todella hyvin, mutta tähti pitää valita etukäteen ja rajauskin suunnitella tarkasti. Selvästi tuo lyhempi linssiputki sopii paremmin hommaan.

Tane: TS:n 27mm OAG on sama värkki kuin celikan radial guider, se on TS:n omia keitoksia jossa celikan värkkiin on SCT-kiinnityksen tilalle sorvattu 2" okulaariholkki.

ispi

Asiaa hieman sivuten, mutta pidätkö Starshoot Autoguider- kameraa tornissa 24/7 vai otatko sen aina sessioiden jälkeen sisälle?
Itse olen jo havaintosuojani kanssa siinä vaiheessa, että loputkit roinat voisi siirtää tuonne valmiiksi, mutta SSAG:sta en ole varma pysyykö se siellä ehjänä vuodenpäivät.

Pahoittelen, että viestini meni OT:ksi. :oops:
Canon EOS 1000D + CLS Clip-filter
EQ6 Pro SynScan + Orion SSAG + "Cabin ridge" observatorio
SW 80ED + SW Focal reducer & flattener.
Newtonian 203/1000 + Coma corrector

TuRe

Tanen kysymykseen, Celestronin OAG 27 mm. OAG:stä näkyy yllättävän iso ikkuna jo silmällä katsottuna. En tiedä, onko prisma isompi kuin tuossa lyhyessä OAG:ssä, mutta on todella hyvä. Kun katselin eri kohtiin taivasta, niin vähintäin 10 tähteä näkyi PHD-ikkunassa, usein enemmän. Mikä putkesi aukkosuhde on. Tuo OR102 on kohtalaisen hyvä f/7,0. Sama seurantakamera minullakin on. Lisäksi systeemissäni on kuvan tasaaja  Field Flättener, joka tasaa koko kuva-alan ilman polttovälin muutosta. Tähdet näkyvät isompana ja selvempänä, kuin lyhyemmällä guider-putkella. Tane, ei kun yrität vielä.

Laurille kiitokset avusta, kun alkuun sekoilin ohjelmien kanssa.
   
ispin kysymykseen vastaisin, että tähän asti olen kerännyt havaintosuojasta "kamat kassiin", ehkä pitkäkyntisten pelossa. Nyt kun kaikki säädöt on paikallaan, niin kaikki on valmiina uuteen sessioon kameraa myöten. Pieni havaintosuojan lämmitys pitää kosteuden poissa ja toivottavasti ne toisetkin pysyvät loitolla.   
Tuomo Repo

JuhaK

Itse siirryin vuosi sitten OAG:n käyttäjäksi eikä takaisin ole paluuta... Olen käyttänyt sekä ED80 että C8:n kanssa, molemmissa polttovälin lyhentäjällä ja ilman. Taipumat ovat taaksejäänyttä elämää ja seurantakin toiminut kuin junan vessa. Aiemmin käytössä oli celestronin 27mm malli, nykyään TS 9mm.

ED80:llä ohjaustähdistä ei ollut pulaa, C8:lla joutui hieman miettimään. Käytännössä tuollainen mag 5-6 tähti vaadittiin Atik314e:lle seurantaa varten (noin 3-5 sekunnin valotuksilla).
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

TuRe

#6
Kiva kuulla JuhaK, että olet tyytyväinen, myöskin tuohon lyhyeen malliin. En minäkään enää siirry pois OAG:stä, niin helppoa sen käyttö on.  
Tuomo Repo

VeijoT

Minäkin tilasin tuollaisen 9mm OAG.in Canon 500mm L 1:4.5 putkeen, kun sattui olemaan käytettyjen listallaTeleskop Sevicessä.
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p641_Off-Axis-Guider---only-9mm-length---with-T2-adaptation.html

Tuossa lienee 48mm naaras kierre objektiivin puolella, sekä T2 uros kierre kameran puolella, kamerassa minulla on suotimet peilikotelossa kiinni, yksi 48mm suodinpaikka jää vielä objektiiviin vapaaksi, tuo prisma pääsee kiertymään minulla kokonaan ympäri kun putken päässä on tyhjää noin 65mm.

Veijo T

VeijoT

Juuri kun olin tilannut OAG.in niin löytyi tuollainen linkki,  prisma sijoitettu suoraan Canon kameran alaosaan, autofokus sensorit poistettu, niitähän ei tähtikuvauksessa tarvitse.

http://astrosurf.com/pcharpentier/REALISATIONS/eos_350d_prisme.htm

Veijo T

einari

Aika ovela viritys.
Kai tuohon sitten seurantakamerankin jotenkin saa kiinni.

Ja jostain syystä tuli mieleen että hc-rakentelija sijoittaa vielä autoguiderikameran kennonkin jotenkin tuonne kameran kennon viereen, malliia SBIG  :tongue:
___
Tapio

Timpe

Lainaus käyttäjältä: JuhaK - 22.09.2010, 10:04:24
Itse siirryin vuosi sitten OAG:n käyttäjäksi eikä takaisin ole paluuta... Olen käyttänyt sekä ED80 että C8:n kanssa, molemmissa polttovälin lyhentäjällä ja ilman. Taipumat ovat taaksejäänyttä elämää ja seurantakin toiminut kuin junan vessa.

Sinäkin Brutukseni  :laugh:
Kun näitä OAG-ketjuja lukee, niin tulee aina haluja heittää tuollainen myös ison Newtonin ohjaimeksi. Homma taitaa vaan väkipakolla tuoda sen läppärin putken ääreen, halusi tai ei. LVI Smartguideri kun ei taida taipua tuohon OAG-hommaan sellaisena sokkokamerana lainkaan tai sitten pitäisi olla aika fakiiri, että saa LVI:n CCD:n fokukseen tuolla systeemillä. Kameran kennolle se guidauskamera pitäisi saada, jos asiaa oikein funtsii tällaisen pitkän Newtonin omistajana.
- Timo Inkinen

Kaukinen

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 23.09.2010, 20:30:04
LVI Smartguideri kun ei taida taipua tuohon OAG-hommaan sellaisena sokkokamerana lainkaan tai sitten pitäisi olla aika fakiiri, että saa LVI:n CCD:n fokukseen tuolla systeemillä.

Veli todistaa vahvasti. OAG:lla on omat rajoituksensa, se toimii jos on herkkä seurantakamera. Tai on kärsivällisyyttä sen seurantatähden etsimisessä...  :realmad:

Tarkemmin: pitää olla sekä hyvä seurantakamera että kärsivällisyyttä.
Celestron Nexstar 8i SE,  William Optics 2" Dielectric diagonaali ja mikrofokuseri, Celestron 80/600 ED APO, Celestron CGEM jalusta tuplasatulalla, Baader Hyperion 8-24mm Clickstop Zoom, Baader Hyperion Aspheric 36mm, Baader Ortho 7mm, Celestron reducer f6.3, LVI SmartGuider, Canon EOS 60Da