Aurinko - 2012

Aloittaja einari, 08.01.2012, 15:15:44

« edellinen - seuraava »

mals77

Lainaus käyttäjältä: Ransu - 18.05.2012, 13:04:24
Seurantakamerana käytössä oleva mustavalkoinen QHY5 voisi olla muuten hyvä, mutta kameraa ei ilmeisesti saa toimimaan muissa ohjelmissa kuin omassa QGVideossa

Hieman off-topic, mutta Nebulosityssa on ASCOM -tuki ja olen saanut QHY5:n toimimaan sen kanssa jotenkuten. Varmaksi en pysty sanomaan kun mulla oli QHY5:n kanssa yhteysongelmia, kun en voi kiinteää USB -kaapeliyhteyttä käyttää. Näin en siis voi varmaksia sanoa, johtuiko "jotenkuten" -yhteys yhteysongelmista vai QHY5-Nebulosity yhteensopimattomuudesta. Sittemmin olen myynyt ko. kameran Järvisen Mikalle meteorikameraksi, mutten tiedä/muista, mitä ohjelmaa Mika käyttää kuvauksissaan.

-Mikko-

naavis

Lainaus käyttäjältä: mals77 - 19.05.2012, 17:16:52
Hieman off-topic, mutta Nebulosityssa on ASCOM -tuki ja olen saanut QHY5:n toimimaan sen kanssa jotenkuten. Varmaksi en pysty sanomaan kun mulla oli QHY5:n kanssa yhteysongelmia, kun en voi kiinteää USB -kaapeliyhteyttä käyttää. Näin en siis voi varmaksia sanoa, johtuiko "jotenkuten" -yhteys yhteysongelmista vai QHY5-Nebulosity yhteensopimattomuudesta. Sittemmin olen myynyt ko. kameran Järvisen Mikalle meteorikameraksi, mutten tiedä/muista, mitä ohjelmaa Mika käyttää kuvauksissaan.

-Mikko-

ASCOM-yhteyden yli ei kuitenkaan saa videokuvaa ulos, vaan valmistajan omaa QGVideo-softaa on pakko käyttää.

mals77

 Aa, sori! En hokannu, että nyt puhuttiin videokuvasta  :oops:

-Mikko-

Ransu

QHY5 ongelmat ratkesivat kun liimasin kameran piuhan kuumaliimalla kiinni, ilmeisesti pienikin piuhan liikahdus aiheutti ohjelmassa katkon ja jumitilan. Onnistuinkin tänään aamulla ensimmäistä kertaa ottamaan sillä kuvia :azn:
Tässä samat pilkut 1482 ja 1479 niinkuin Lithoksen kuvassa, nämä on otettu h-alfaputkella.


huikean komea protuberanssi oli myös esillä
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Janius

Yritin pinota tämän päivän kuvia mutta registax ei suostunut kohdistamaan joten yksittäisruudulla taas mennään.
fokus oli nyt napissa mutta täydellistä seeingiä tämä vaatisi. myös okulaarin tuhrut näkyvät ikävästi.
en osaa päättää mikä olisi oikea auringon väri.


einari

Samaa varsin erikoisen näköistä protua kuvasin tänään kuin Ransukin.
Samalla tuli haettua taas erilaista taiteellista näkemystä.

___
Tapio

naavis

Kuvasin samaa protuberanssia itsekin tänä aamuna, kuvia löytyy Taivaanvahdista: http://www.taivaanvahti.fi/observations/show/4786

Lithos

Kun ajattelee kuinka piskuinen maa on samassa mittakaavassa, kuinkahan paljon materiaa tuollaisessa isossa protussa lentää tonneina... voi olla aika järkyttävä määrä.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Timo Kantola

#158
Kokeilin pitkästäaikaa kuvata..
Itäreunan pilkkuja.

EDIT: Lisäsin viellä toisen pilkkuryhmän no:1482 kuvan.
EDIT 2: Viellä pilkku no:1477
EDIT 3: viellä tuo keskellä Aurinkoa oleva pilkkuryhmä - hieman pienemmässä mittakaavassa.
Timo Kantola

peku

Tässäpä myös minun vaatimaton otos eilispäivältä 19.5.12 auringonpilkuista oulussa , kalusto Sw 127 maksutov , Nikon 3100 polttotasolta kuvattu , iso 100 / 1/500 s/ thousand optical lasinen auringonsuodatin , kuvankäsittely picasa 3 .



Kalusto :
  SW 127 mc
   SW 150/750
   Celestron 130
   Draco 66/400
   MTO  -  500 A
   Kiikari 12 x 50
   Nikon  D700
   Canon 350 D Modattu
   WO x 0,8 field flattener
   Bresser planeettakamera
   Manfrotto MT 294A3 Jalusta
   EQ 2-3 jalusta + SynScan Upgrade Kit EQ3/EQ5

Lithos

Timon kuvissa on kyllä aivan uskomattoman hienossa kuosissa tarkennus, ja pekun kuvasta näkee että Skymax 127:n näkökentän koko näyttää olevan juuri passeli järkkärin kennolle, kai se T rengas on vielä jossain vaiheessa hommattava.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Julius

Samainen 1482 19.5 solar continuumilla. Vain muutama hyvä kelipiikki löytyi reilun kolmen tunnin aikana.

Timpe

Enpäs ole aikoihin nähnyt yhtä selvää granulaatiota, kuin tuossa Juliuksen kuvassa on! Myös pilkkuryhmä on komeasti esillä kuvassa, jos itse pääkohdetta ei ohitettaisi.  :grin:

Myös muissa tämän sivun kuvissa laatutaso on tosi korkealla tällaisen havaitsijan silmiin, joka katseli eilen Aurinkoa visuaalisesti kehnohkossa seeingissä. Näistä kuvista saa erittäin hyvän käsityksen mitä siellä pinnalla oikein tapahtuu!
- Timo Inkinen

naavis

Lainaus käyttäjältä: Julius - 20.05.2012, 18:21:26
Samainen 1482 19.5 solar continuumilla. Vain muutama hyvä kelipiikki löytyi reilun kolmen tunnin aikana.

Huh huh, onpas hieno auringonpilkkukuva! Hienoimpia näkemiäni Suomesta otettuja!

Timo Kantola

Jep, sitten kun kasvan isoksi, niin rupean ottamaan yhtä hyviä kuvia kun Julius!
On ihan pro kuva, kävisi oppikirjaan.

Muutenkin on mukavan aktiivista aurinkokuvausta porukoilla. Ha-kuvat mielyttävät silmää erikoisuudellaan, ja nuo koko Auringonkuvat antavat hyvän yleiskatsauksen koko Auringon aktiivisuudesta. Viimeksi kuvasin Aurinkoa vuosi (vai oliko peräti 2 vuotta) sitten - silloin ei ollut pilkuista tietoakaan.

Timo Kantola