Rakentaisinko Newtonin?

Aloittaja Kuulapaa, 29.01.2013, 15:36:32

« edellinen - seuraava »

Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: jaffons - 02.02.2013, 19:39:55
Säästääkö tässä kun kokoaan itse valmiista palasista versus ostaa vastaavan putken?

Sanovat ettei sillä todennäköisesti säästä mitään. Riippuu varmaan mitä osia saa haalittua muilta tarpeettomina ja asevelihintaan.

Otin käyttöön liveview:n Control my Nikon -ohjelmalla ja lisäsin keskitettyjen renkaiden layerin Mire de Collimation-softalla. Tuntui aika helpolta säätää renkaat pyöreiksi, mutta fokuserin aukko on edelleen epäkeskeinen - peili siis johonkin suuntaan kenallaan?


Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

Lithos

Ei säästä kyse on elämyksien hakemisesta ja onnistumisen ilosta. Itse hiomalla todennäköisesti säästää paljonkin - jos omalle ajalle ei laske arvoa.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

TuRe

Olisiko apupeili hieman epäkeskeinen, koska ylimmäinen pääpeilin kannake ei näy niin hyvin kuin kaksi muuta, en tiedä.
Tuomo Repo

Kaizu

Ei itse rakentamalla juurikaan rahaa säästy. Koska olen (yli)työllistetty joudun laskemaan muutaman kympin tunnille myös omalle ajalle. Jos siis hinkkaan peiliä 50 h, tulee siitä kohtuu arvokas ja tuskin kuitenkaan niin hyvä kuin mitä samalla rahalla saa vaikkapa Teknofokuksesta. Sen sijaan itse rakentamalla saa aikaan sellaisia putkia joita ei ole valmiina myynnissä, niinkuin vaikkapa Valokuvausnewton. Kyseessä on valokuvausta varten mitoitettu 250mm:n F5 newton. Olen siihen laittanut mitatkin koska tälläkin foorumilla tuntuu keskikoulun geometria olevan katoavaa kansanperinnettä.

Huomasimpa että en ole mitoittanut kulmia. Pääpeili on on kohtisuorassa putken optista akselia vastaan. Apupeili on 45 asteen kulmassa samaiseen optiseen akseliin nähden. Fokusointilaitteen akseli on 90 asteen kulmassa optiseen akseliin nähden. Kun kollimoidessa yritetään korjata keskeisvirheitä säätämällä em. kulmia  tai päinvastoin, niin metsään menee. Ennen kollimointia on hyvä selvittää, mitä pitää säätää.

Kaizu
Kai Forssen

TuRe

On siinä tekemisen meininkiä ja kuvauksen hyvä tuloshan on tärkein tavoite.
- Apupeilin koon vaikutus näkyy selvästi mittoihin.
- Kevytrakenteinen "putki".
- Yksinkertainen peilin kiinnitys.
- Hyvä peilin suojakansi pölyä ja säilytysajan huurtumista ja kosteutta vastaan.
- Kuvatessa ei tarvita fokusputkea/tukeva kamerateline tilalla.
- Saako kameran aina helposti ja tarkasti valoakselille?

Odotan kuvauksen jälkeä.
Tuomo Repo

Timpe

Hyvät kollimointiohjeet löytyvät täältä:
http://w1.411.telia.com/~u41105032/kolli/kolli.html
(Vieritä puoliväliin sivua kohtaan "So what steps do I take to collimate my telescope?", jos liika teoria ei kiinnosta  :wink:)
- Timo Inkinen

Kuulapaa

#21
Kiinnikerenkaat vaihtuivat valkoisiin, ilmeisesti Skywatcherin renkaisiin kun sattui olemaan käytettynä saatavilla ja kiinnitysruuvista sai tukevamman. Modaamattomat mustat löytyvät kohta myynnistä jos jotakuta kiinnostaa. Orionin autoguideripaketin, kiskojen/renkaiden sekä kameran kanssa painoa tulee aika tarkalleen 12kg.

Pieniä haasteita peilien kanssa on ollut. Päättelin, että pakka oli hieman vinossa ja rupesin säätämään pääpeiliä suoraan, minkä seurauksena sainkin sitten säätää peilejä kohdilleen pari iltaa. Oletuksena oli, että apupeiliä olisi voinut siirtää jonkin verran kohti pääpeiliä mutta tämä osoittautui vääräksi päätelmäksi. Yhdessä muiden virheiden kanssa apupeilin siirto venytti apupeilin muodon kallellaan olevaksi ellipsiksi. Korjaavien toimenpiteiden jälkeen päädyin suurin piirtein aikaisemman kuvan kaltaiseen lopputulokseen. Fokuserin aukko ei silti ole keskellä apupeiliä. Onko tarpeen säätää lisää?

Tähtitestiä tämä olisi tietysti vailla, mutta kirous näyttäisi pitävän taivaan pilvessä vielä hyvän tovin.

Kummallinen seikka myös on se, että kameran kennon etäisyys tuntuu pitävän olla monta senttiä kauempana kuin mitä olin arvioinut. Etupäästä jatketulla komakorjaimella sen saa asetettua sopivasti, mutta vaikuttaisi siltä että peilien välinen etäisyys ei olisi tarpeeksi pitkä polttoväliin nähden. Putkessa on varaa säätää pääpeilin paikkaa, mutta säätövarassa puhutaan ehkä 20mm:stä.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Kuulapaa - 15.02.2013, 10:37:06
Kummallinen seikka myös on se, että kameran kennon etäisyys tuntuu pitävän olla monta senttiä kauempana kuin mitä olin arvioinut. Etupäästä jatketulla komakorjaimella sen saa asetettua sopivasti, mutta vaikuttaisi siltä että peilien välinen etäisyys ei olisi tarpeeksi pitkä polttoväliin nähden. Putkessa on varaa säätää pääpeilin paikkaa, mutta säätövarassa puhutaan ehkä 20mm:stä.

Tuon mukaan voit tiputtaa pääpeilin pitimen alimpaan säätöpaikkaansa, jolloin putken fokuspiste tulee myös lähemmäksi putken pintaa. Tarkentimen korkeus kannattaa pitää mahdollisimman matalana, jolloin apupeilisi "riittää" paremmin kuva-alalle. Oivallat edellisen lauseeni paremmin, kun mietit pääpeilistä tulevaa valoa kartiona, mikä taitetaan 90 astetta sivulle apupeilin avulla. Mitä lähempänä valokartion huippua tämä 90 asteen käännös tulee, sitä pienemmällä apupeilillä selvitään ja sitä paremmin (leveämmälle/"valokartion koon yli") apupeilisi koko riittää. Ts. saat tällöin paremman kuva-alan valaisun tarkennuspisteeseen.

Toisaalta tarkennuspistettä ei kannata siirtää liian alas, koska silloin esim. tarkentimen putki työntyy putken sisään valon kulkutielle aiheuttamaan diffraktiohaittaa. Optimi olisi, että fokuksessa tarkenninputken tyvi ulottuisi putken sisäpintaan saakka, muttei yhtään alemmaksi. Jos katsot tarkennuspisteen sijaintia ilman komakorjainta, se on luultavasti ulompana kuin komakorjainta käytettäessä (tämä on normaali ilmiö).
- Timo Inkinen

mistral

Lainaus käyttäjältä: Kuulapaa - 15.02.2013, 10:37:06
Korjaavien toimenpiteiden jälkeen päädyin suurin piirtein aikaisemman kuvan kaltaiseen lopputulokseen. Fokuserin aukko ei silti ole keskellä apupeiliä. Onko tarpeen säätää lisää?

Jos ei muu auta, joutuu apupeiliä siirtämään kiinnikkeineen. En tiedä onko järkevää vinguttaa timanttipuikolla kiinnitysreikiä soikeiksi. Biltemalla olisi tällaisia puikkoja: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hiomatarvikkeet/Multislip/Timanttihiomapuikkoja-20545/

Kuulapaa

Pääpeilin siirto onneksi riitti eikä tarvinnut lähteä muotoilemaan reikiä. Huono puoli on se, että näillä asetuksilla tarkentimen putki leikkaa sisäpinnan ja työntyy hieman valon tielle. Apupeili lienee vielä hieman epäkeskeinen, mutta sen säätö jatkuu tässä pikkuhiljaa. CCD inspector väittää, että optinen keskipiste on jonkin verran kuva-alan keskipisteen yläpuolella.

Eilen tapahtui sikäli outo ilmiö, että pilviverho raottui hetkeksi ja sain räpsäistyä pari kuvaa kuusta korkeasta polviasennosta ilman jalustaa. Putken taipuilun kannalta asento ei ollut parhain mahdollinen. Tilanne kuitenkin korjaantui nopeasti sillä siinä vaiheessa kun tähdet alkoivat tulla näkyviin ja rupesin virittelemään jalustaa pihalle niin pilvet vyöryivät ahnaasti näyttämölle. Parissa minuutissa taivas oli taas verhottu.

First light kuitenkin ja nähtävästi laite toimii.

Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/