Sydämen muotoiset tähdet ... missä vika?

Aloittaja Partow Izadi, 22.09.2011, 00:59:17

« edellinen - seuraava »

Partow Izadi


Ok, tässä on pari kuvaa. Itse asiassa istunto on parasta
aikaa käynnissä (tuli täysin yllättäen kirkas yö)! Eli voin
jopa kokeilla tulevia neuvoja 'in real time'! :wink:

Oheiset kuvat esittävät siis PHP:n asetukset (juuri nyt
Antin asetuksia mukaellen), sekä PHP:n käyrä, joka ei
kyllä kovin kivalta näytä. :sad:

Täytyy sanoa, että en ole vielä ehtinyt laittaa kuntoon
napatähtäystä tälle illalle (lähden juuri ulos jatkamaan
tätä), mutta jo tämä pikku testikierros tuntuu tosi epä-
rohkaisevalta.
P a r t o w   I z a d i
Pohjankruunu, Rovaniemi
«Lappilainen tähtiyhdistys»

Ransu

Oliko putkesi tuossa kokeilissa tasapainotettu hyvin? Kannattaa jättää hiukan molemmat akselit epätasapainoon, jolloin välykset ovat nollilla ja hammaskosketus säilyy koko guidauksen ajan.
Deklinaatioakselin käyrä tuntuu heiluvan kovasti, siitä epäilin että putki on ollut hyvin tasapainotettu ja ajellut säätöä välysten "yli". Kokeile vaihtaa dec guide mode: "auto" tilasta "North" tilaan,Tälläin phd tekee korjausta vain yhteen suuntaan, eikä välyksistä pitäisi olla ongelmaa. Säädä samalla putki hiukan keulapainoiseksi. Tosin en ole ihan satavarma oliko keulapainoisuus ja north toisilleen sopivat vai pitikö valita south? Itsekin vasta opettelen PHD:n käyttöä ja olen päässyt vasta pari kertaa kokeilemaan.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

einari

Samaa ajattelin ehdottaa.
Paitsi että ei välttämättä ole North.
Ensin pitäisi tietää että kumpaan suuntaan seuranta 'valuu' siis kun jalusta ei ole tarkasti polaarisuunnattu.
Jos valuu etelään niin silloin North on hyvä kun korjauksia tarvii tehdä vain yhteen suuntaan (ei tule backlash peliin).
Mutta siis kannattaa kokeilla onko North vai South parempi vaihtoehto.
___
Tapio

Gronjyr

Joo yhdyn edellisiin näkemyksiin. Itse olen paininut alkusyksyn niinä muutamina kertoina kun on päässyt kuvaamaan samanlaisen dec-käyrän kanssa. Jalustana EQ6.
Tuo näyttää hyvin samalta eli ainakun tuo dec käyrä valuu kuvassa alas niin tulee oikein kunnon korjaus joka menee yli.

Tuo north tai south auttaa jonnin verran riippuen tosiaan napasuuntauksesta, kumpi. Itsellä ongelma helpotti kokonaan vasta kun säädin noita matoruuvivälyksiä aavistuksen tiukemalle.
Ja tietysti lisäksi tuo pieni epätasapaino.

Sydämen muotoisia tähtiä se ei itselleni tuottanut, mutta onhan tuossa jo lähtökohtaa jatkaa ongelman selvitystä.

Jyrki G.
Jyrki Grönroos
12" F4 newton (DIY)
EQ6 pro (zero backlash mod)
https://www.astrobin.com/users/JyrkiGronroos/
http://greenroseastro.kuvat.fi

Partow Izadi


Nämä on hyviä neuvoja, kiitos! Näyttäisi siltä, että tänä iltana olisi taas
mahdollista testailla asiaa. Sitä varten minulla on yksi kysymys: Miten
tuon tahallisen epätasapainon kanssa kannattaa toimia? Riippuuko se
kohteen sijainnista taivaalla? Missä vaiheessa se kannattaa tehdä? Kun
jalusta on "parkkiasennossa" (eli, kun RA-akseli on pystysuunnassa, ja
painot ovat kohti maata ja teleskooppi kohti pohjoisnapaa), miten siitä
katsottuna "väärän" painotuksen pitäisi olla?
P a r t o w   I z a d i
Pohjankruunu, Rovaniemi
«Lappilainen tähtiyhdistys»

Lithos

#35
Minä olen ymmärtänyt tuon tekniikan niin että täydellisen tasapainon sijaan putki "nojaa" korjaus / liikkumissuuntaa vastaan niin että kosketus matoon on kokoajan hyvä eikä klappia ole. Joten vähän siitä missäpäin taivasta olevaa kohdetta olet katsomassa ja mikä on tuon deklinaatio korjauksen suunta (se north - south asetus). Varmaankin paras vaikutus on silloin kun putki osoittaa likimain oikeaan suuntaan kun tuo epätasapaino asetetaan. Omassa alt / az goto jalustassa taytyy tehdä vähän samalla tavalla, pidän putken hieman takapainoisena ja olen valinnut backlashit ja approachit sitä vastaavaksi.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

JuhaK

Lainaus käyttäjältä: pizadi - 24.09.2011, 23:00:10
Oheiset kuvat esittävät siis PHP:n asetukset (juuri nyt
Antin asetuksia mukaellen), sekä PHP:n käyrä, joka ei
kyllä kovin kivalta näytä. :sad:

Kuten Jyrki tuossa mainitsikin niin nuo välykset kannattaa säätää pois! (tuon DEC-käyrän heilahtelun mukaan sinulla näyttäisi sitä olevan melko paljon ainakin tuolla akselilla...) Sinulla todennäköisesti tuo välys tuntuu ihan käsiin kun heilutat ko. akselia. Noista EQ-jalustoista (EQ5+6) en sitä ainakaan itse saanut kokonaan pois, mutta oikein siedettävälle tasolle kuitenkin.

Hyvään tulokseen noiden säätämisessä pääset muutamassa minuttissa!
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

Partow Izadi

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 25.09.2011, 15:56:12
Minä olen ymmärtänyt tuon tekniikan niin että täydellisen tasapainon sijaan putki "nojaa" korjaus / liikkumissuuntaa vastaan niin että
kosketus matoon on kokoajan hyvä eikä klappia ole. Joten vähän siitä missäpäin taivasta olevaa kohdetta olet katsomassa ja mikä on
tuon deklinaatio korjauksen suunta (se north - south asetus). Varmaankin paras vaikutus on silloin kun putki osoittaa likimain oikeaan
suuntaan kun tuo epätasapaino asetetaan. Omassa alt / az goto jalustassa taytyy tehdä vähän samalla tavalla, pidän putken hieman
takapainoisena ja olen valinnut backlashit ja approachit sitä vastaavaksi.

Juu, tänä iltana näyttäisi taas avautuvan yksi "laukaisuikkuna" kokeilla näitä niksejä. Eli ryhdynpä hommiin.
Toivottavasti saan  tuon tasapainotuksen järkeviin kantimiin. Seulaset olisivat nyt mukavasti hollilla, ehkäpä
kokeilen niihin. Kiitokset näistä vinkeistä!

Lainaus käyttäjältä: JuhaK - 25.09.2011, 21:38:36
Kuten Jyrki tuossa mainitsikin niin nuo välykset kannattaa säätää pois! (tuon DEC-käyrän heilahtelun mukaan sinulla näyttäisi sitä olevan
melko paljon ainakin tuolla akselilla...) Sinulla todennäköisesti tuo välys tuntuu ihan käsiin kun heilutat ko. akselia. Noista EQ-jalustoista
(EQ5+6) en sitä ainakaan itse saanut kokonaan pois, mutta oikein siedettävälle tasolle kuitenkin.

Oletan nyt, että välyksen säätämisellä pienemmäksi tarkoitat nimenomaan ohjelmallista säätöä, eli CGEM-
jalustassa ns. "Anti-Backlash". Käytin tänään pitkähkön ajan kyseisen asian korjaamiseen. Tähtäsin naapuri-
talon katonreunaan, laitoin Canon-kameran LiveView-moodiin ja päälle vielä 10x suurennus. Sitten rukkasin
noita RA- ja DEC-asetuksia (kussakin "positiivinen" ja "negatiivinen"), kunnes välystä ei ollut enää nimeksi-
kään mutta käsiohjaimen ohjauskäskyt eivät myöskään aiheuttaneet minkäänlaista nykäystä. Näillä sitten
kokeillaan tämä ilta (jos tuo sää on loppuun asti suopea).
P a r t o w   I z a d i
Pohjankruunu, Rovaniemi
«Lappilainen tähtiyhdistys»

Timpe

8" f/4 Newton kuvausputkelle tuollainen "Calibration step" näyttää aika hurjalta. http://www.stark-labs.com/wiki/doku.php?id=tutorials:phd:faq
"5) Exposure duration has nothing to do with calibration. The calibration step size (Advanced panel) does. The exposure duration controls how long the camera exposes and the step size controls how long a guide pulse is sent out on each calibration "step" (there are up to 60 steps)."

Mitä pidempi polttoväli, sitä pienempi Calibration step -arvo tarvitaan. Käytän omassa 1500 mm Newtonissa noin 470 arvoa tuossa, sinulla se voisi olla 600...800 tienoilla kun putki on hyvin balanssissa. (Vai olikos tämä jotenkin riippuvainen myös käytetystä jalustasta?) Muutoin tuo käyrä näyttäisi kyllä selvältä tasapainotus/backslash ongelmalta.
- Timo Inkinen

JuhaK

Lainaus käyttäjältä: pizadi - 25.09.2011, 22:08:04
Oletan nyt, että välyksen säätämisellä pienemmäksi tarkoitat nimenomaan ohjelmallista säätöä, eli CGEM-
jalustassa ns. "Anti-Backlash".

Tarkoitin alkuun ihan mekaanista säätöä! Sen jälkeen vasta käyttöön tuo ohjelmallinen. Tuo CGEM ei ole millään lailla tuttu jalusta mutta uskoisin että siinäkin saa säädettyä tuota matoruuvin ja matopyörän välistä kosketusta. (tämä on todennäköisin paikka välykselle, mutta sitä voi löytyä myös esim. moottorin ja matoruuvin välistä).
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

Partow Izadi

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 25.09.2011, 22:31:51
8" f/4 Newton kuvausputkelle tuollainen "Calibration step" näyttää aika hurjalta. ...
Mitä pidempi polttoväli, sitä pienempi Calibration step -arvo tarvitaan. Käytän omassa 1500 mm Newtonissa noin 470 arvoa
tuossa, sinulla se voisi olla 600...800 tienoilla kun putki on hyvin balanssissa. (Vai olikos tämä jotenkin riippuvainen myös
käytetystä jalustasta?) Muutoin tuo käyrä näyttäisi kyllä selvältä tasapainotus/backslash ongelmalta.

Voipi tosiaan olla, ettei noin isoa calibration stepiä tarvita, mutta tuo backlash ongelma kyllä heijastuu myös
kalibrointiin: eli PHD ei ehdi saada jalustalta riittävästi 'vastausta', jos tuota välystä on suhteellisen paljon.
Tänään ehdin kokeilla vain hetken ajan (ennen kuin pilvet pilasivat koko jutun). Tuolla 2500 step-arvolla
kaikki akselit kalibroituivat 7-9 vaiheen jälkeen. Itse guidaus oli kuitenkin jälleen pielessä, ja pahemmin
kuin aiemmin: DEC-akselin käyrä huiteli suhteellisen nopeasti yläkautta ulos koko kuviosta eikä palautunut
enää takaisin.

Lainaus käyttäjältä: JuhaK - 25.09.2011, 23:15:36
Tarkoitin alkuun ihan mekaanista säätöä! Sen jälkeen vasta käyttöön tuo ohjelmallinen. Tuo CGEM ei ole millään lailla tuttu jalusta
mutta uskoisin että siinäkin saa säädettyä tuota matoruuvin ja matopyörän välistä kosketusta. (tämä on todennäköisin paikka välykselle,
mutta sitä voi löytyä myös esim. moottorin ja matoruuvin välistä).

Ok, ymmärrän. Olen kyllä harkinnut mekaanista säätöä (ja myös öljyjen vaihtoa arktisiin olosuhteisiin
sopivammiksi), mutta en oikein ole uskaltanut, kun takuukin raukeaa sen seurauksena. En tosin usko,
että vehje on kovin kummoinen teknisesti, ja sen verran olen teknisiä laitteita purkanut ja kasannut.
Ehkä pitäisi kuitenkin kokeilla, jahka aika antaa myöten (ei se nyt voi auton vaihdelaatikkoa vaikeampi
vehje olla, ja vaihdelaatikon olen purkanut ja kasannut onnistuneesti).
P a r t o w   I z a d i
Pohjankruunu, Rovaniemi
«Lappilainen tähtiyhdistys»

einari

Sinänsä tuo välyksien tarkistus/säätö voi olla paikallaan, mutta ehkä kannattaa ensin kokeilla säätää PHD:n asetuksista joko se North tai South (kokeilitko tätä ?).
Jos 2500 tarkoitti Calibration step-arvoa niin se on kyllä tarkoitettu todella  lyhyelle guidauspolttovälille.
Minulla taitaa olla 1500 300 millin guidepolttovälille.

Itse asiassa kun olin saanut mielestäni driftaamalla polaarisuuntauksen riittävän hyvin kuntoon niin minulla oli pitkään DEC-guidaus kokonaan pois käytöstä ja otin 4-5 minuutin valotuksia (1300mm polttovälillä).
___
Tapio

vesa k

Hei
Oletko ottanut jalustasta PEC käyriä ?
Pempro ohjelmalla se kävisi hyvin.
Käppyrät kertovat paljon jalustasta ja ko. ohjelman avulla säädän oman cpc jalustan virheitä.

Toinen on aikaisemmissa viesteissä mainittu virtalähde.
Itselläni oli ongelmia, kun käytin akkulaturia. Sähkön laatu sekoitti toimintaa.

vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

JuhaK

Jalustaa ei tarvitse purkaa tuota säätöä varten! Eq-6:ssa riitti että löysäsi hieman säädettävän akselin kiinnitys ruuveja ja tämän jälkeen käänsi niita pieniä säätöruuveja. Operaatio kestää toisiaan muutaman minuutin joten se kannattaa kyllä tehdä Jos välystä yhtään tuntuu.
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

Partow Izadi

Lainaus käyttäjältä: einari - 26.09.2011, 01:40:00
Sinänsä tuo välyksien tarkistus/säätö voi olla paikallaan, mutta ehkä kannattaa ensin kokeilla säätää PHD:n asetuksista
joko se North tai South (kokeilitko tätä ?). Jos 2500 tarkoitti Calibration step-arvoa niin se on kyllä tarkoitettu todella
lyhyelle guidauspolttovälille. Minulla taitaa olla 1500 300 millin guidepolttovälille.

Tuo 2500 on minun "Calibration step" -asetus. Minullahan on guidausputkena 225mm etsinputki (f/3.75), eli se on
kyllä aika lyhyen polttovälin vehje. Sitä North/South-juttua aloitin kokeilemaan, kun pilvet mokomat keskeyttivät
taas kokeilut! :sad: Tätä se on suomalaisen tähtiharrastajan elämä.

Lainaus käyttäjältä: vesa k - 26.09.2011, 02:11:41
Oletko ottanut jalustasta PEC käyriä? Pempro ohjelmalla se kävisi hyvin. Käppyrät kertovat paljon jalustasta ja ko. ohjelman
avulla säädän oman cpc jalustan virheitä.

Toinen on aikaisemmissa viesteissä mainittu virtalähde. Itselläni oli ongelmia, kun käytin akkulaturia. Sähkön laatu sekoitti
toimintaa.

PEC-käyrää en ole ottanut, ja PEC on myös pois päältä guidauksen aikana. Tuo on kyllä hyvä idea, joten pitänee ottaa
heti haltuun, kun aika antaa myöten. Virtalähteen suhteen en osaa sanoa, onko siinä ongelmaa. Voisin ottaa siitäkin
käyrät. Vaikea kyllä uskoa, että siinä olisi varsinainen ongelma. Sitä paitsi, mikä ratkaisu tilalle? Minun ei ole mahdollista
laittaa teleskooppi kiinni suoraan verkkovirtaan.

Lainaus käyttäjältä: JuhaK - 26.09.2011, 07:00:07
Jalustaa ei tarvitse purkaa tuota säätöä varten! Eq-6:ssa riitti että löysäsi hieman säädettävän akselin kiinnitys ruuveja ja tämän
jälkeen käänsi niita pieniä säätöruuveja. Operaatio kestää toisiaan muutaman minuutin joten se kannattaa kyllä tehdä Jos välystä
yhtään tuntuu.

Tuo pitää tarkistaa. En ole aivan varma onko CGEM-jalustassa vastaavia ulkoisia säätöruuveja. Jos on se kyllä helpottaa
asiaa ja aion ilman muuta kokeilla tätä.
P a r t o w   I z a d i
Pohjankruunu, Rovaniemi
«Lappilainen tähtiyhdistys»