Ngc 7023

Aloittaja Mikko Päivinen, 27.08.2006, 18:02:14

« edellinen - seuraava »

naavis

Murtsi on kyllä nopeasti oppinut hallitsemaan kuvankäsittelyn. Tosi hienoa työtä! Erityisesti kuvan tähdet ovat erittäin maukkaan näköisiä ja värisiä. Olen tottunut näkemään tämän sumun aika paljon sinisempänä, mutta ei tässäkään versiossa mitään vikaa ole!

Jyrki


Murtsin kuvia on pakko kommentoida kun ne ovat aina jollain tavoin säväyttäviä ...niin tälläkin kertaa.
Sumun väritys tuntui ensin aika eksoottiselta kun on tottunut näkemään sen yleensä enemmän sinisenä. Hetken tuijottelun jälkeen väritys alkoi tuntumaan hyvältä ja on virkistävä poikkeus monista muista tämän kohteen esityksistä. Taustapölyt nousevat myös hyvin esiin, joskin alkavat sisältämään omaan makuun jo aika runsaasti punaista.

Kaiken kaikkiaan upea kuva ja digikameralla otettuna arvostus vain nousee....
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

vtp000

Murtsi, aivan loistava! :shocked:
- Ville

einari

Kyllä nuo ruskeat pilvet tuovat ihan uuden ilmeen tähän sumuun.
Toivottavasti saat niitä vielä vähän siloiteltua.
___
Tapio

J-P

Upeaa!!! Pimeä kuvauspaikka mahdollistaa parhaimmillaan juuri tällaista jälkeä.

Murtsi

Kiitokset kaikille kommentoinneille, tarkoitus on tosiaan kuvata tätä lisää ja siloitella tuota taustahöttöä joka nyt jäi hieman röpelöiseksi. Otan jatkokäsittelyssä huomioon kaikkien mielipiteet mutta säädän kuvan kuitenkin omien mieltymysteni mukaan siten että se näyttää mahdollisimman hyvältä, tähän sitten vaikuttaa oma "taiteellinen" näkemys.

Välillä sitä kuitenkin tulee sokeaksi eikä itse välttämättä huomaa kaikkea, esimerkiksi tässä tapauksessa tausta voisi olla vähemmän punainen mutta saa nyt jäädä varoittavaksi esimerkiksi. En usko että tuo punaisuus johtuu käytettävästä CLS suotimesta koska kuvan väritasapaino säädetään kuvankäsittelyssä vaan se on enemmänkin tuota minun omaa näkemystä johon vaikuttaa esimerkiksi näytön säädöt, minulla ei ole vielä kalibroitua näyttöä mutta laitan senkin asian kyllä joskus kuntoon.

Ei tämä paikka mielestäni ole kyllä mitenkään pimeä kun kuitenkin kuvaan lähiöstä ja katuvaloja on tontin nurkalla parikin kappaletta häiritsemässä mutta toki aivan eri lähtökohdat on tietenkin verrattuna kaupungin keskustaan. Nyt on ollut sikäli hyvä että lunta ei ole vielä ollut liiemmälti haittaamassa ja pienentämässä kontrastia, saa nähdä milloin tämä asia muuttuu.

Käytettävä data on nyt olennaisesti parempaa kuin viime kaudella JS jalustalla kuvatessa, näin jälkikäteen ajateltuna olisi kannattanut vaihtaa jalustaa jo aiemminkin. Opeteltavaa on kyllä ollut melko paljon mutta nyt alkaa olla melkein kaikki jo jotenkuten hallussa.


Timpe

Hieno kuva Murtsilta! Yhdyn muiden "punakammoisten" joukkoon (silmä ei ole oppinut vielä sulattamaan tuota Murtsi-palettia), mutta muutoin oikein mallikas suoritus. Hyvää tavaraa koko kuva-alan täydeltä :cool:

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 25.11.2012, 23:41:30
...tausta voisi olla vähemmän punainen mutta saa nyt jäädä varoittavaksi esimerkiksi. En usko että tuo punaisuus johtuu käytettävästä CLS suotimesta koska kuvan väritasapaino säädetään kuvankäsittelyssä vaan se on enemmänkin tuota minun omaa näkemystä johon vaikuttaa esimerkiksi näytön säädöt, minulla ei ole vielä kalibroitua näyttöä mutta laitan senkin asian kyllä joskus kuntoon.

Näkemys = Murtsi-paletti! :grin: Tuo näkemys saa vielä nykyistä enemmän painoarvoa, kun hommaat viimein sen kalibraattorin näyttösi säätöön. (Noin satasella saa mielenrauhan tässä suhteessa, eikä tarvitse arvuutella mihin suuntaan oma näkemys vie niitä loppukuvan värejä...)
- Timo Inkinen

Lauri Kangas

Maailmanluokan kuva.

Murtsi

No niin, nyt olen saanut tämän kohteen valotukset päätökseen ja alla on loppukuva kohteesta. Tällä kertaa tiirailin histogrammia erityisen tarkasti käsittelyn aikana ettei kuva pääsisi menemään liian punaiseksi, toivottavasti nyt tyydyttää kriittisempiäkin tutkailijoita.

Valoa kertyi nelinkertainen määrä aloituskuvaan nähden eli yhteensä 1085 minuuttia. Tällä valotusmäärällä on mahdollista jo venytellä kuvaa hieman enemmänkin ja aika mukavasti alkaa jo nuo taustan sumutkin nousemaan pintaan, jopa siinä määrin että täysin mustaa taivasta tuosta kuvasta on turha yrittää etsiä.

Arvatkaapa alkaako jo olla kova CCD kuume? tuntuu siltä että järkkärin rajat alkavat olla nyt käsillä enkä juurikaan pysty parantamaan enää kuvia tällä kalustolla, herkkyys ei enää tunnu riittävän. Samoin kamera pukkaa jännää raitaa punaiseen kanavaan ja sen pois saamisessa vierähtää käsittelyssä tovi jos toinenkin.

Foorumikuva toimii linkkinä 2400x1600 1,28 mt kuvaan, olkaa hyvä.




Kuvausvälineet: Orion Optics SPX 200 F/3,3, ASA-2Korrr komakorjain/lyhennin, modattu CANON EOS 1000D, Astronomikin CLS-CCD suodin, CELESTRON CGEM jalusta, KWIQ guider.

naavis

Leukani taisi juuri pudota lattialle ja vieriä jonnekin... :grin: Ihan uskomaton kuva, erityisesti järkkärillä kuvatuksi! Huimaa ajatella, mitä saisit aikaan CCD-kameralla.

J-P

Hei,

Parasta mitä olen nähnyt aikoihin... missään!!!
Ihan uudella tasolla Murtsi liitelee taas, onnitteluni.

J-P

Ransu

Kertakaikkisen upeaa jälkeä, osoittaa hyvin mitä järkkärillä voi saada aikaan osaavissa käsissä :cool:
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Jyrki

Todella hieno kuva Murtsilla jälleen ja värisävyt näyttävät nyt luonnollisemmalta kuin aiemmin ...arvoa nostaa lisäksi, että se on kuvattu järkkärillä. Mitä tulee kameran vaihtoon niin kannattaa antaa suosiolla periksi, eikä haaskata aikaa ja energiaa turhiin pohdiskeluihin :wink:   
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

vesa k

Hei

Todella upeeta.
Kannattaako sita edes miettia kameran vaihtoa kun tulos jarkkarilla on tuollaista.

t vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

einari

Kerrassaan mahtava otos.
Tosiaan harvemmin näkee parempaa kuvaa (mukaanlukien ccd:llä otetut).
___
Tapio