EQ3-2+SynScan- seuranta

Aloittaja TuRe, 24.08.2010, 11:28:32

« edellinen - seuraava »

TuRe

PHD Guiding ohjelma lienee kunnossa, mutta ASCOM Platformin kanssa on vaikeuksia. Olen pistänyt koneelle ohjelmat ASCOM Platform 5.0b ja 5.5 (jälkimmäinen vaatii ensin edellisen). Lisäksi löytyi ohjelma EQMOD ASCOM EQ5/6 4.1, jossa tulee klikkauksen jälkeen näkyviin kapea taulukko, laajempana EQMOD ASCOM DRIVER V 1.19g. Sen täyttämisessä on hankaluuksia. Täyttö ei ole onnistunut, paitsi Gps-tietojen osalta ja ohjelma ilmoittaa, ettei se löydä jalustaa. Seurantatähdet eivät tule PHD-ikkunaan. Kamerana on Orion Star Shoot Autoguider.
Kaipaisin hyviä neuvoja, miten ko jalusta saadaan seuraamaan.
Tuomo Repo

einari

Oletko nyt rakentamassa yhteyttä PHD:sta ascom/eqmodin kautta jalustaan ?
Suoraan vai kapulan kautta ?
Onko sulla oikea com-portti valittuna ?
Ja käviköhän EQ3-2:lle sama EQ5/EQ6 valinta kuin EQ5/EQ6-jalustoille ?
___
Tapio

Lauri Kangas

Aloittaisin itse varmistamalla, että PHD:hen tulee kuvaa yrittämällä kuvata päivällä jotain puiden latvoja. Sen jälkeen uusi yritys pimeällä jotta saa ruutuun tähtiä. Sitten kannattaa ensin kokeilla ST-4 kaapelilla SSAG:n guidausportista jalustan guidausporttiin ja katsoa lähteekö phd kalibroimaan ja guidaamaan.

Toki ASCOM-yhteydelläkin voi aloittaa mutta kokeilisin ensin noin, paljon vähemmän säädettävää.

TuRe

Niin, Einari
Yhteydet on kytketty:
  - PC:stä guidauskameraan ja guidauskamerasta jalustan ST- 4 porttiin (kapula on jalustan normaaliin ohjaukseen)
  - com-portti, mistä varmistan oikean. Ohjelmaan tuli com 6 jossain vaiheessa
  - EQ3-2 SynScan:ssa on sama ohjelma kuin 5 ja 6:ssa
               
Tuomo Repo

Lauri Kangas

Mitään COM-portteja ei tarvitse asettaa mikäli:

1) kääntelet jalustaa sen omalla kapulalla etkä tietokoneella
2) guidauspiuha menee guidauskamerasta jalustaan

Tällöin ei myöskään tarvitse EQMODia mihinkään. Se on kyllä todella käyttökelpoinen ohjelma, mutta kannattaa ensin kokeilla guidaamista ilman sitä.

Katsot vain että ensin saat tähtien kuvia PHD:hen, sitten voit valita valikosta jalustaksi "On Camera" ja sitten yrittää onnistuuko guidaaminen siitä.

TuRe

Lauri, selvää tekstiä. Olin jo poistanut koneelta EQMOD:it ja laitoin myös kameraksi "On Camera", mikä yhteensattuma. Minunkin mielestä alkoi mennä kovin mutkikkaaksi.
Olin katsonut ohjetta Wikistä, joka on aika ylimalkainen tältä osin. Nyt odottelemaan säätä. Monien "sivistyssanojen" jälkeen toivottavasti aurinko pilkahtaa vielä tänä syksynä.
Tuomo Repo

Lauri Kangas

Lykkyä tykö kokeiluille.

Sitten kun saat tuon pelittämään, voit tehdä niin että asennat EQMODin ja laitat läppärin sellaisella erikoiskaapelilla kiinni siihen porttiin missä kapula normaalisti on. Silloin guidauskomennot menevät sitä pitkin etkä tarvitse kamerasta jalustaan menevää kaapelia. Lisäboonuksena voit käännellä jalustaa jostain tähtikarttasoftasta ja tehdä muitakin kivoja EQMODin temppuja. Tässä vaiheessa joudut sitten pähkäilemään, mikä on oikea COM-portti.

Mutta tosiaan, jos kaiken yrittää tehdä heti alussa niin menee liian monimutkaiseksi, en itsekään olisi osannut heti kättelyssä.

MarkusT

Terve.

Onko kokemusta mitä tuo EQ3-2 koneisto kestää? Ajattelin kesällä valaa tolpan ja laittaa putken siihen ja samalla tuli mieleen et jos korvais nykyisen peilin 150/750 vähän isommalla vaikka 200/1000 peilillä, jalustahan ei oo vakaa isolla putkella mut luulis että noiden kahden putken paino ero ei oo niin suuri että koneisto rikkoutus.

Olenko pahasti hakoteillä?

einari

Oletko tarkoittamassa putkea visuaali- vai kuvauskäyttöön ?
Itse en kyllä laittaisi 20 senttistä putkea (ainakaan kuvauskäyttöön) EQ3-2 jalustalle.
Ja mielestäni ei myöskään kovin suurta eroa ole käytännössä putken kasvattamisella 15 - 20cm.
___
Tapio

Lauri Kangas

Kyllä 8" newttoni EQ3:lla on jo melkoista hankaluuksien kerjäämistä visuaalikäytössä. Kuvauskäyttöön moinen on suorastaan hölmöä.

Terveisiä muuten Hauholta digijärkkäritapaamisesta. Kova härpäkehärdelli käynnissä.

MarkusT

Kuvaaminen on käyny mielessä, eli jos jättäs sitte suosiolla tuon paketin visuaaliseen käyttöön ja rupeis suunnitteleen kuvaamiseen toista pakettia. Tahtoo vaan olla rahalle muutaki käyttöä..

einari

No mikset kokeile kuvata nykyisen Newtonin läpi tai parempi vielä kameran omalla optiikalla kun paketti on putken selässä tai kamera+optiikka on EQ3-2:ssa kiinni.
___
Tapio

MarkusT

Tottakai kokeilen nykystä kalustoa kuvaamiseen, ajattelin vaan että oisko mitään järkeä isotaan napsulla putkea, mutta sehän tuli jo tuossa einarin viestissä selväksi että ei kannata.

Jussi Koponen

200/1000mm putki on liian iso tuolle jalustalle. Minulla on Heq5, jossa on 200/1000 peiliputki kyydissä ja rajoilla mennään, ainakin jos miettii kuvausta, ja sitä että pitäisi vielä saada guidausvehkeet tuohon jossain välissä. (Kwiq varmaan tuohon minun kokoonpanoon sopivin)

Kaizu

Oman kokemukseni mukaan n.5kg:n ja metrin polttovälinen putki vielä toimii.

Kaizu

ps. tämäkin kommentti tuli Laurin verkon kautta Hauhon Vähäjärveltä.
Kai Forssen