Ensimmäistä peiliputkea ostamassa

Aloittaja tientallaaja, 09.09.2010, 19:10:33

« edellinen - seuraava »

tientallaaja

Tähän asti käyty 9 v pojan kanssa paikallisen kerhon tornilla katsomassa lähinnä kuuta ja planeettoja. Tekisi mieli hankkia omalle pihallekin peiliputki ja nettikaupoista olen niitä kaivellut lähinnä hinta, kuinka pitkä varustelista ja paljonko millejä periaatteella. Hintahaarukka 200-300 euroa ja tälläiset on valikoitunut pohdintaan. Minkä itse valitsisit? vai jonkin muun ja miksi?

1.Konusmotor 130/1000
Laadukas peiliputki, jolla näet syvemmälle avaruuteen. Tukeva EQ jalusta, jossa seurantamoottori.
Vakiona myös elektroninen fokusointi/hienosäätö, auttaa saamaan kuvan teräväksi ja hyvä apu valokuvauksessa.
Okulaarit plössl 10mm ja 17mm. Etsintähtäin on punapiste. Software cd- ohjelma tietokoneelle/moon ja sky kartat.
Takuu 1-vuosi. Deluxe Kantolaukku kaukoputkelle, jolla siirrät putkesi helposti paikasta toiseen.
245 euroa

2.SKY-WATCHER 130/650 Iso peiliputki, joka on kevyt liikutella, mutta silti tukevarakenteinen ja EQ2 jalustalla.
Tällä näkee jo hiukan syvään avaruuteenkin. Hyvä valinta laatutietoiselle aloittelijalle tai kokeneelle harrastajallekin.
Mukaan okulaarit 10 ja 25mm. Takuu 2-vuotta.NYT KAUPANPÄÄLLE SEURANTAMOOTTORI --- (arvo OVH:85€)
255 euroa

3.Bresser Messier 130/1000
Laadukas tähtikaukoputki aloittelevalle tähtiharrastajalle. Tukeva EQ-jalusta ja laadukkaat plössl okulaarit 10, 12,5 ja 25mm
2x barlow. Takuu 2-vuotta.
265 euroa

4.jokin muu, mikä?

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: tientallaaja - 09.09.2010, 19:10:33
4.jokin muu, mikä?

Sky-Watcher Skyliner 200, ei epäilystäkään. 20-senttinen dobsoni pesee ihan 6-0 13-senttisen newtonin mutkikkaalla kolmijalalla, eikä pelkästään (tai edes pääosin) isomman koonsa takia.

prototype

Itse päätyisin näistä 3:seen eli Bresseriin jos näistä valitaan, voi hintalaatusuhteeltaan olla paras. ainakin jalusta näyttää kaikista tukevimmalta.
Konusmotoria en suosittele. elektroninen fokussointi täysin turha koska säätö on aivan liian nopea. eikä seurantamoottorikaan päätä huimaa. ja ainakaan omassa konusmotor 114/500:ssa ei ollut peiliin piirretty valmiiksi keskiötä joten se on itse tehtävä jos vaikka laserkollimointia haluaa harrastaa.

Muuten suosittelen edellämainittua skyliner-200:ta

Timi

#3
Itse tilasin myös 200 kokoisen OTA:n ensimmäiseksi peiliteleskoopikseni pari päivää sitten, hinta (Orion Optics UK ) tosin tuplaten tuo, mutta valovoimaaaa... (toivottavasti tarpeeksi).

Marko.J

Vaihtoehto 4: Noin 300 € hintaluokassa parasta vastinetta rahalle antaa Skyliner 200. (tai vastaava 20-cm dobson). Tukeva jalusta, helppo käyttää ja nopea pystyttää, ei vaadi napasuuntausta, tämän kokoisella putkella riittää katseltavaa vaikka loppuiäksi jne... Ja jos käy niin, että lakkaa tähtiharrastus kiinnostamasta, putken saa varmasti helpolla myytyä!
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

tientallaaja

Hintaluokka tuossa Skyliner 200 hieman karkaa (350 e), toki eihän se tuleville käyttövuosille jaettuna merkittävä ero ole,mutta, mutta... Hieman arveluttaa tuommoisen kantelu ja asettelu tuonne pellonreunaan verrattuna kolmijalkaiseen  :huh: ??

Timo Kantola

No jos 20cm vaikuttaa liian isolta, nii sitten varmaankin vaihtoehto 2 .
mainoksen kohtaan: "...  mutta silti tukevarakenteinen ja EQ2 jalustalla." kannattaa suhtautua varauksella, tukevuus kun on hieman suhteellinen käsite.

EDIT: hieman lukuharjoittelua - siiinähän taidettiin puhua puteken tukevasta rakenteesta, jalustasta ei sanottu muuta kun että se on EQ2..
Timo Kantola

Lauri Kangas

Skylinereita saa myös 150mm peilillä ja nekin ovat ihan kelpo pelejä. Pitäisi mennä budjettiin sellainen.

En oikein tiedä miten voisin tarpeeksi painottaa sitä kuinka paljon näppärämpi Dobson on aloittelijalle kuin EQ-jalusta. Kyllä molemmilla ihan hyvin pärjää, mutta saisi olla melkoinen masokismin puuska että itse hommaisin visuaalihavaintoihin kolmijalan.

Kantamisnäppäryys vähän riippuu pellonreunan sijainnista. Niissä on kuitenkin sellainen kahva jolla toinen käsi saa jalustan ja putki menee toiseen kainaloon. Vielä helpompaa jos on kaksi ihmistä tai yksi ihminen ja yksi auto. En kyllä itse keksi miten kolmijalalla kiikkuvan newttoninpuikulan rahtaaminen voisi ainakaan yhtään helpompaa olla.

Edit: Olen näköjään kirjoittanut ihan samat jutut tähän ketjuun: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=5596.0

tientallaaja

Lähinnä tarkoitin tai pohdin kuinka tuommonen lautasen mallinen alusta mallaillaan syksyiseen peltoon/nurmikkoon/talviseen hankeen verrattuna kolmijalkaan pitäisikö rakentaa jokin lava vai ?

Pekka Moisio

Lainaus käyttäjältä: tientallaaja - 09.09.2010, 20:42:11
Lähinnä tarkoitin tai pohdin kuinka tuommonen lautasen mallinen alusta mallaillaan syksyiseen peltoon/nurmikkoon/talviseen hankeen verrattuna kolmijalkaan pitäisikö rakentaa jokin lava vai ?

Jos niin epätasaiselle maalle on mentävä, että perus dobsonia ei saa siihen pystytettyä, niin eikös siellä ole vaarassa jo taittaa nilkkansa? Viime lauantaina olin sänkipellon laidalla dobsonjalustaisen putken kanssa ongelmitta. Sanoisin, että dobsonjalustan/putken ongelmista tuo maan tasaisuusongelma on sieltä lievemmästä päästä.

tientallaaja

Jos siis lähtee vertaamaan Sky-Watcher skyliner-150, 235 euroa  / Sky-Watcher skyliner-200, 355 euroa niin mitä saa (no 5 cm enemmän  :rolleyes:)tai menettää säästämällä 120 euroa. Mikä jää näkymättä?

Timi

#11
2,5 cm ympyräkehänä 15 cm pallon ympärillä on jo melko paljon pinta-alaa, toisten kokemuksia lukiessani alkaa eroa olla visuaalisesti 15 ja 20 sentin putkien välillä merkittävästi.
Kannattaa selata tätä foorumia, täällä alkaa olla jo tarpeeksi samoja kysymyksiä uudelleen.  :rolleyes:

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: tientallaaja - 09.09.2010, 20:42:11
Lähinnä tarkoitin tai pohdin kuinka tuommonen lautasen mallinen alusta mallaillaan syksyiseen peltoon/nurmikkoon/talviseen hankeen verrattuna kolmijalkaan pitäisikö rakentaa jokin lava vai ?

Lue ihmeessä tuo linkkaamani ketju jossa asiaa on puitu. En ole vielä löytänyt paikkaa jossa dobsonia ei olisi pystynyt käyttämään. Siellä levyn alla on kolme kumitassua, joten ei dobsoni edellytä mitään terassilaudoitusta alleen.

Mainitsemasi pelto/nurmikko/hanki edustavat kaikki suorastaan ihannepaikkoja dobsonin pystyttämiseen.

tientallaaja

Noniin nyt kun olen lukenut aikaisemman ketjun läpi niin täytyypä todeta, että vaaka alkaa kallistumaan tuon Sky-Watcher skylinerin-150 puoleen. Mukaan pakettiin tulee okulaarit 10 ja 25mm. Mitä muuta kannattaisi samalla ostaa? Siis sellaista jota mahdollisesti alkaa kaipaamaan ensimmäisen ½ vuoden aikana. Paljonko muuten tuollainen SW 150 painaa?

Marko.J

Lainaus käyttäjältä: tientallaaja - 10.09.2010, 16:42:25
Mukaan pakettiin tulee okulaarit 10 ja 25mm. Mitä muuta kannattaisi samalla ostaa? Siis sellaista jota mahdollisesti alkaa kaipaamaan ensimmäisen ½ vuoden aikana.

Kuusuodin on mukava kirkasta mollukkaa katsellessa. Lisäokulaari-, barlow- ym. tarpeet kyllä aikanaan hahmottuvat sitten omien tarpeiden ja kiinnostusten mukaan.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi