MV-kamera + värisuotimet

Aloittaja Regulus, 19.04.2008, 01:22:45

« edellinen - seuraava »

Regulus

Jostain takaraivon perukoilta tuli sellainen flashback, että mustavalkokameralla olisi kuvattu kohdetta eri värisuotimilla ja pinottu ne yhteen ja tulos olisi muka värikuva. Onkohan tää nyt joku märkä uni. Ei kai lopputulos voi olla värillinen, jos kamera näkee maailman mustavalkoisena?

AP

#1
Se menee näin: Mustavalkokuvadata antaa luminanssin (L) (eli ns. "tarkan kuvan") ja sitten kameran eteen vaihdetaan suotimet: R(ed),G(reen) ja B(lue),jotka yhdistetään kuvankäsittelyssä ;Näitä  kuvataan suurinpiirtein saman verran (kuvia) -Ja  jotka antavat väridatan, etuna tässä kuvantamisessa on se,että fotoneita kerätään ns. "paljaalle" kennolle eli se halvatun debayer- maski ei ole haittaamassa/vähentämässä kennolle putoavan datan määrää-Kuten perus webkamerassa. Miinuspuolena on taas se suotimien pyöräyttely kuvauksen aikana. Registaxin LRGB- laatikon ruksaaminen perus- webkameran käytössä yrittää simuloida tätä- Vaihtelevin tuloksin.  :-\


T:AP
Antti Paaso

Regulus

Mutta eihän tää missään tapauksessa voi tarkoittaa sitä, että köyhän, aloittelevan astrokuvaajan kannattaisi ostaa mv-atik ja kuvitella osaavansa tehdä värilaseilla jotain ihmetemppuja ja pinota hyviä värikuvia.

Taitaa olla ennemminkin pro-tekniikkaa.

AP

No sanotaan nyt näin (puhun omasta puolestani), eli allekirjoittanut yrittää tarkentaa ja valottaa oikein  ??? - Vielä toistaiseksi. Ja jos kaikki rupeaa useammin/kerta toisensa jälkeen  ns. "natsaamaan" yhteen ,saatan harkita mv-kameraa ja lrgb -tekniikkaa. joku joka tämän "mustan magian" taitaa voinee antaa lisävinkkejä Regulukselle.

T:AP
Antti Paaso

Meade-mad

Saman tempun se tekee "värikamerakin". Ei se yksittäinen valoherkkä diodi tiedä väreistä mitään. Kamerassa on kiinteät suotimet eli kamera ottaa ikäänkuin kolme kuvaa kerralla (RGB = Red, Green ja Blue) suodinmatriisin avulla. L=Luminanssi eli valoisuuskanava. Sitä valottettaessa ei käytetä yleensä suotimia.

Sama tekniikka on käytössä niin televisiossa kuin tietsikassakin.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

astro_juhis84

Mutta mustavalkoinen kamera on paljon herkempi valolle kuin vastaavat värikennot.

Se, mitä minä asiasta tiedän, niin jokainen värikanava pinotaan erikseen jollakin ohjelmalla, ja sen jälkeen pinotut kuvat yhdistetään esim. Photoshopilla. Pienen resoluution kameran kuvat voi hyvin pinota RexiStax ohjelmalla ja kuvien yhdistämisen suorittaa ilmaisella Gimp Photoshop - ohjelmalla. Minulla ei ole mitään tietoa miten varsinainen kuvien yhdistäminen tapahtuu, mutta layer työkalujen kanssa ollaan tekemisissä.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Atik 314e mono ccd-kamera
https://www.instagram.com/astro_juhis84/
https://www.tiktok.com/@pyro_juhis84

Mare Nectaris

#6
... tässä jotain...

http://www.astroimages.com/image_processing.htm


... ja tässä jotain perusasioita selkeästi...

http://sinuhe.jypoly.fi/~karmi/tutoriaalit/Kuvanmuodostus.htm

... samoin tässä jotain:

http://www.uku.fi/opk/tvt/kuvankasittely/


Ja Timo-Pekka Metsälän hieno kalvosarja tähtikuvauksesta:

http://timosastro.1g.fi/doc/tahtikuvaus-20070416.pdf

... Vesa Kankareen IRIS -kuvankäsittelyohjelman opas:

http://www.vkastronomy.com/pdf/iris-opas.pdf

Ja Petri Kehusmaan setti ohjeita:

http://koti.mbnet.fi/petrike/Docs/Digikuvaus.pdf

Näillä varmaan alkuun pääsee kunnes taivas taas alkaa hämärtyä... en tiedä oliko apua, mutta kunhan googlailin :)
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

-Jarz-

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Penttilä - 19.04.2008, 13:46:35
Mutta mustavalkoinen kamera on paljon herkempi valolle kuin vastaavat värikennot.

Niin, vai johtuuko se vain siitä, että värikamerassa valotusajat jakaantuvat eri väreille.
Jos mustavalko- ja värikameralla valotetaan kummallakin tunnin värikuva, niin onko mv-kameran rgb suotimien avulla otettu kuva valovoimaisempi kuin värikameralla otettu?
Muuten jos järkkäristä valitsee MV-kuvauksen, niin ohitetaanko nuo kameran suotimet, eli valotetaanko pelkästään luminenssi?

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Uppo

Lainaus käyttäjältä: -Jarz- - 19.04.2008, 17:34:48
Muuten jos järkkäristä valitsee MV-kuvauksen, niin ohitetaanko nuo kameran suotimet, eli valotetaanko pelkästään luminenssi?

Ei. PostProsessingia tuo MV. Se suodin on siinä kennon edessä. Ja siis ei se IR suodin. se bayer filsu on hieman lähempänä.
Jani Virtanen