Celestron Travelscope 70???

Aloittaja tidzu, 13.09.2009, 20:24:51

« edellinen - seuraava »

tidzu

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?action=show&id=3643&show=all

Onko jollain kokeneemmalla ymmärrystä tuosta putkesta, ainakin näyttää ihan kelpo maaputkelta ja miksei pieneen taivaan tarkasteluun.

Btw. Villenkello laatulisätiedot:

Okulaarit 1,25" 10mm (40x) ja 20mm (20x)
Etsintähtäin
45 kulmapeili
Optiikka Fully-Coated
Objektiivi 70mm
Polttoväli F=4000mm


''4000mm'' ja 10mm okulaari=40x suurennos? :D Minun 7. luokkalaiset aivotkin osaavat enemmän, arvelisin että 4000,lla tarkoitetaan 400:taa.

Niin eli olisiko tuosta miksikään?

Tino L.

tidzu

Ainiin ja hintakin on ihan huokea :) - 95e. Oudon matala, kun otetaan huomioon että siinä on iso jalusta ''joka on luultavasti kuin jousi'', mutta anttilan sekundassa on niin pieni. Toivottavasti ei ole samat putket!
Tino L.

jusalak

Kyllä polttoväli 400 mm on.

Kyseessä on nopea f/5,7 aukkosuhteen akromaatti. Näissä värivirhe on huomattava, minkä vuoksi putki ei ole paras mahdollinen planeettaputkeksi. Ei se putkesta silti huonoa tee, onhan Ursakin myynyt nopeita f/5 Helioksen Startraveleita matkaputkiksi. Tosin minulla ei ole näistä kokemusta.

Olen itsekin ihastunut pikkuputkiin, itselläni on hankinnassa pieni Maksutov Celestron C70 Spotting Scope. Harkinnan arvoinen myöskin jos ultrakevyen putken haluaa. Tosin näillä pikkuputkilla myös suorituskyky on ultrakevyt.

Tästä on oma ketjunsa myöskin, laitan putkesta kommentteja lähiaikoina kunhan saan putken käsiini ja sitä hieman testailtua.

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=3642&show=all



Meade-mad

Jos harrastus kiinnostaa joskus suuremmilla putkilla niin tämä käy vallan mainiosti hyväksi etsimeksi. Okulaariksi vaikkapa 32mm laajakulma, jolloin suurennus on *12,5. Eli vaikka ei mikään huippuputki tuohon hintaan voikkaan olla niin ei se hukkan mene jatkossakaan. Tällaisesta okulaarista seuraa että laite ei tarvitse etsinputkea, punapiste olisi toimivampi.

Mutta... ihmeitä ei pidä odottaa. Himmeimmät laitteella näkyvät kohteet ovat kiikariluokkaa. Maksimisuurennus ollee luokkaa *80 ja alle eli perusbarlow ja 10mm okulaari, realistisesti ehkä se *40 mitä mainos lupailee ilman barlowia. Tuolle jalustalle se *40 voi olla jo liikaa.

Minkälaista käyttöä ajattelit putkelle?

Ostaisinko itse? Ehkä, mutta lähinnä teknisestä mielenkiinnosta ja suuremman putken 50mm etsintä korvaamaan.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

tidzu

Juolahti vain mieleen tuollaisen pienen putken osto matkoille ja muualle.... Olen janonnut skyliner 200, mutta pienen järkeilyn järkeen olen ajatellut, että ehkä ei olekkaan niin järkevää ostaa ihan vielä noin ''suurta'' putkea :D ehkä tuosta vielä suurempi, ja laadukkaammilla optiikalla Olisi hyvä ensi putkeksi avaruuden pintaraapaisuun ja miksei maakäyttöönkin...
Tino L.

Meade-mad

Oikeasti, jos kaukoputkea tekee mieli niin se Skyliner 200 on hyvä valinta. Näitä pikkuputkia ei voi edes verrata niihin. Maisemakäytössä kiikari on näppärämpi ja voi silläkin tiirailla taivaita.

Tuollaisen pikkuputken hinta on jo kolmannes Skylinerin hinnasta eli ei tuo pieni nyt ihan ilmainen ole. Sen optiikkaa voi arvioida numeroista hiukan:

Koko toosa maksaa satasen, tuollaisia pikkujalustoja myydään parilla kympillä, perusokulaarit ovat pari kymppiä kappale, kulmaprisma kolmekymppiä sekä etsin parikymppiä. Nuo kun laskee yhteen niin paljonko jää itse kaukoputkelle? Eli pääputki ei voi olla kovin laadukas. Toisaalta jos pääputki maksaa kokonaisuudesta vaikka viisikymppiä niin noi loput tavarat eivät ole kummoisia...

Skyliner taas on hyvä kokonaisuus ja lähenpänä sanontaa "hintansa väärtti".

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

tidzu

niinpä... Mutta tuo mini maksutovi voisi olla ihan mukava putki ainakin matkusteluun, jos vain vielä väsäisin sen kiinni minun ihan tukevaan kamerajalustaan, ja vielä painot vaimentamaan, niin mikäs siinä  :grin: Jos nyt vielä himo yltyy niin voihan sen 200 hankkia... Niin, ja eihän vähän isomman putken tarvitse olla kalliskaan, jos ostaa käytettynä. Onkos teillä kokemuksia käytetyn optiikan hankinnasta. Eikös se ole ''iätöntä'' (ei nyt ihan).

JS:n putki saman valmistajan seurantajalustalla 270 eekkeriä -> http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=113583527 Nyt on jo suljettu kohde voi olla että myyjä laittoi uudelleen myyntiin... Minulle ainakin on tullut sellainen kuva, että JS:t on todella hyviä, ja onhan niillä ''historiallista'' arvoakin :). Ihme kyllä, kukaan ei huutanut :/
Tino L.