Kuva Vs. Oma silmä

Aloittaja Zero, 24.10.2006, 21:18:00

« edellinen - seuraava »

Zero

Olen juuri vasta ostamassa ensimmäistä kaukoputkea. Tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona on sky-watcherin 130/650 peiuliputki, h.255e villenkellosta. Olen jo vuosia haaveillut avaruuden tarkkailusta ja nyt päätin sen sitten aloittaa. Haluaisin sellaisen putken jolla ainakin muutaman vuoden pärjäisi, tarkoitus olisi myös kuvausta kokeilla. onnistuuko kyseisellä putkella? Ja mikä minua nyt eniten kiinnostaisi, kun kaikki sanovat että kuvissa kohteet näkyvät paremmin, pitääkö paikkansa? voinko nähdä esim. saturnuksen renkaat ilman kuvausta? syvän avaruuden kohteita? eli mitä oikeasti näkee omilla silmillä "livenä".. ja jos jollakin on muita hyviä ideoita mikä putki kannataisi ostaa niin antaa kuulua vaan, kaikki vaihtoehdot otetaan huomioon :)

Kiitos

ritke

Käyppä katsomassa tuolta mitä visuaalisesti voi nähdä. Pientä osviittaa saa myös eri putkia verrattaessa keskenään.

http://www.deepsky-archive.com/

Never

Tuollaisella putkella DS-kohteet varsinkin näyttävät vielä melkoisilta tuhnuilta, mutta kun ajattelee kohteiden etäisyyttä niin saa vähän perspektiiviä. 20-senttisellä tykittelee jo sitten paremmin näin yksityiskohtien valossa.

Kuvissa kohteet näkyvät erilailla kuin visuaalisesti. Varsinkin värit on ihan eri juttu joita harvemmin näkee visuaalisesti kohteista. Paljon on kohteita jotka näyttävät visuaalisesti komeammalta kuin valokuvat ja toisin päin.

Ja saturnuksen renkaat näkyvät taatusti.

/Jake