Auringon kuvaaminen PST:llä

Aloittaja Regulus, 24.03.2008, 21:08:44

« edellinen - seuraava »

Regulus

Kokeneemmilta olisin halunnut kysyä vinkkiä Auringon kuvaamiseen Coronado PST:llä ja mahdollisia syitä miksei homma luonnistu. Kamerani on FujiFilm S5500. LCD-näytöllä tarkentaminen tuntuu todella vaikealta ja sama vaikka tiiraisi pienestä etsinreiästä. Kuva ei vaan tule teräväksi. Ja toinen asia mikä aiheuttaa päänvaivaa on se, että LCD:llä näkymä peittää koko ruudun, mutta kun räppään kuvan, kennolle on tallentunut Coronadon pieni iris-aukko ja sen keskellä epäselvät Auringon ääriviivat. Ei tietoakaan protuberansseista. Webkameraa en ole vielä kokeillut. Onko muuten Auringon kanssa väliä onko CCD vai CMOS -kenno?

Mitäs muuten mieltä tuosta Celestron NexImage:sta? Miten hyvin soveltuu Aurinkokunnan tai Auringon kuvaukseen?

Lauri Kangas

En ole itse vielä rohjennut yrittää coronadon aurinkoputken läpi kuvaamista, mutta protuberanssit taitavat vaatia reilua ylivalotusta. Näkyikö protuberansseja visuaalisestikaan?
Yleinen kikka H-alfakuvaukseen värillisellä digikameralla taitaa olla hyödyntää vihreitä pikseleitä, joita on tuplasti punaisia enemmän. Homma hoituu ylivalottamalla kuvaa niin reilusti, että signaali vuotaa punaisista pikseleistä vihreille ja eristää sitten tietokoneella vihreä kanava.

Regulus

Ööö..menee vähän tähtitieteelliseksi tuo selostus. Coronado on siis tehty nimenomaan visuaalihavainnointiin ja protut tosiaan näkyivät visuaalisti. Varsinkin eilen näytti varsin aktiiviselta. Saitilla on nähtävänä mahtavia kuvia, jotka on otettu PST:llä. Olen itse aloitteleva astrokuvaaja ja moni asia herättää vielä kysymyksiä. Voisiko vika olla esim. siinä, ettei makrokuvani säädy riittävän lyhyelle?

einari

No itse olen käyttänyt lähinnä webkameraa + 1.5X barlowia.
Joskus olen kuvaillut myös digipokkarilla mutta silloinkin piti käyttää okulaaria.

Kuten Lauri totesi niin tarkennus on haasteellista.
Kannattaa vaan räpsiä kovastgi kuvia ja säätää tarkennusta.
Tarkennusta auttaa jos pinnalla sattuu olemaan auringonpilkku.
Protuberansseja varten pitää tosiaan olla pidempi valotusaika kuin pintaa varten.
Samoin sitä PST:n säätörengasta pitää kiertää hieman eri kohtaan protuberansseja ja eri kohtaan pintaa varten.
___
Tapio

Regulus

Ahaa. Pitää vaan lähteä avoimella asenteella seuraavaan aurinkoiseen päivään ja uskaltaa säätää kuvaa ja koekuvaamalla hakea asetukset.