EQ-5 jatkotolppa

Aloittaja jperala, 06.04.2016, 10:47:17

« edellinen - seuraava »

jperala

Lainaus käyttäjältä: Pappis - 06.04.2016, 20:38:59
Lähinnä tämä kohta iski mulla silmään:Eli EQ5 + 40 cm jatko ei aivan toimisi sellaisenaan. No ehkä jollekin toiselle ei niin tärkeää.

Näinhän minä sanoin jo ensimmäisessä viestissä että 40cm on aika raju ja kyselin lyhyempää :)
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Tane

 Lyhyemmästä tolpasta on hyvää kerrottavaa. Muutama aikaa sitten Meade 750 LXD:hen sellaisen väsäsin. Jalustan kantokyky 40 kiloa, kolmijalkana Eq-6 tripod jota sahasin 35 senttiä lyhyemmäksi, 25 kiloa painava newton 300/1500 päälle ja vajaa viidentoista sentin jatkotolppa. Nuo toimenpiteet että ylsin okulaariin ilman tikkaita eikä newtonin perä kolhi jalustaan. Kolmesta kohtaa vahvoin pultein tolppa jalustaan ja Meadella alkuperäisenä on vankka pultti jolla koneosan sai keskikohdastaan kiini. Ei antanut mistään noista kiinnityskohdistaan periksi. Vahvat ja tarpeeksi lyhyet rakenteet.
Celestron C14,

jperala

Lainaus käyttäjältä: Tane - 06.04.2016, 21:25:48
Lyhyemmästä tolpasta on hyvää kerrottavaa. Muutama aikaa sitten Meade 750 LXD:hen sellaisen väsäsin. Jalustan kantokyky 40 kiloa, kolmijalkana Eq-6 tripod jota sahasin 35 senttiä lyhyemmäksi, 25 kiloa painava newton 300/1500 päälle ja vajaa viidentoista sentin jatkotolppa. Nuo toimenpiteet että ylsin okulaariin ilman tikkaita eikä newtonin perä kolhi jalustaan. Kolmesta kohtaa vahvoin pultein tolppa jalustaan ja jalustassa alkuperäisenä on vankka pultti jolla koneosan sai keskikohdastaan kiini. Ei antanut mistään noista kiinnityskohdistaan periksi. Vahvat ja tarpeeksi lyhyet rakenteet.

Kyllä minä laittaisin miettimättä omaan eq5 20cm tolpan ja pudottaisin jaloista saman verran pois, väittäisin että ei menisi huonommaksi. Mutta kuten sanottu niin kaupasta ei suoraan löydy.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson