Ongelmia Web Cam Scheinern - Napasuuntausohjelman kanssa

Aloittaja tomppa, 02.11.2010, 21:51:17

« edellinen - seuraava »

tomppa

Terve,

Olemme nyt Porin Karhunvartijoiden kanssa säätämässä kaukoputken jalustaa tarkasti taivaan napaan, jotta voisimme mahdollistaa pitkät valotukset ja parantaa GoTon tarkkuutta. Olllaan säädetty tämän ohjelman avulla putkea, mutta jokin on pielessä. Tietäisikö kukaan tätä ohjelmaa käyttänyt henkilö, minkälaiset asetukset tuohon pitää laittaa? Ohjelma on ihan netistä ladattavissa. Kamerana meillä on Neximage.


einari

Ohjelmaan saa kyllä ohjeetkin sivulta (sivulla linkki myös pdf-ohjeeseen):
http://wcs.ruthner.at/index-en.php

Setupin kautta ainakin kannattaa tarkistaa asetukset, kamera ja sen kennon koko ja kaukoputken polttoväli.
Sitten vaan kamera kuvaamaan ja jos eteläsuunnasta aloittaa niin tähden deklinaatio.

PS Sivuilta löytyy ohjelmaan myös Tapio Ekholmin tekemä suomennos.
___
Tapio

tähti_ville

Hei Tomi.

Kaiken parhaimpaan tulokseen pääsette Drift align suuntaus menetelmällä, joka vaatii kyllä kärsivällisyyttä toteuttaa, mutta tulos on erittäin hyvä. Edellytyksenä parhaaseen tulokseen on kuitenkin, että jalusta on vaakitettu suoraksi. Kokemusta kyseisestä suuntausmenetelmästä on noin kolme vuotta kun olen harjoitellut sitä ja nykyään se hoituu jo kokonaisuudessaan alle tunnissa.

Terveisin Antti

Jussi Koponen

Lainaus käyttäjältä: tähti_ville - 02.11.2010, 22:21:45
Hei Tomi.

Kaiken parhaimpaan tulokseen pääsette Drift align suuntaus menetelmällä, joka vaatii kyllä kärsivällisyyttä toteuttaa, mutta tulos on erittäin hyvä. Edellytyksenä parhaaseen tulokseen on kuitenkin, että jalusta on vaakitettu suoraksi. Kokemusta kyseisestä suuntausmenetelmästä on noin kolme vuotta kun olen harjoitellut sitä ja nykyään se hoituu jo kokonaisuudessaan alle tunnissa.

Terveisin Antti

Tämä ohjelman toiminta perustuu Drift align menetelmään, ja on myös kätevä ja nopea ohjelma minulle, jota ei kiinnosta alkaa säätämään tuon manuaalisen Drift aligment homman kanssa joka ikisellä pystytyskerralla.

tähti_ville

Hei Jussi

Lainaus käyttäjältä: Jussi Koponen - 03.11.2010, 12:34:33
Tämä ohjelman toiminta perustuu Drift align menetelmään, ja on myös kätevä ja nopea ohjelma minulle, jota ei kiinnosta alkaa säätämään tuon manuaalisen Drift aligment homman kanssa joka ikisellä pystytyskerralla.

Kyllä varmaan on verraton ohjelma jota olen myös itse käyttänyt alkuikoina ja saa likiarvoon melko nopeasti jalustan. Tässä tapauksessa tarkoitin loppusäätöä kiinteeseen asennukseen mikä luultavasti on Karhunvartioilla kysymyksessä.

Terveisin Antti

einari

Luulenpa että tolla softalla sopivasti iteroimalla ja aikaa käyttämällä saa napasuuntauksen tehtyä yhtä tarkasti kuin tuntikausia perinteisesti tähden valumista seuraten ja jalustaa potkien  :grin:
___
Tapio