Auringon kuvaaminen ja Baader K-Line Filter 1,25"

Aloittaja Antti, 19.09.2009, 22:29:17

« edellinen - seuraava »

Antti

Hei. On alkanut tuo Aringon kuvaaminen kiinnostaa. Olen aikaisemmin kuvannut Kuuta varsin paljonkin. Kuvausvälineinä on ollut halpa 60mm linssikaukoputki (polttoväli 700mm) sekä tavallinen digikamera. Olen siis kuvannut okulaarin läpi. Osittaista auringonpimennystä olen kuvannut Baader AstroSolar -katselukalvon läpi.
   Nyt haluaisin kuvata Aurinkoa hieman yksityiskohtaisemmin ja olen miettinyt Baader K-Line Filterin hankkimista. Osaatteko sanoa tästä suodattimesta mitään? Saako sillä paljonkin Auringon yksityiskohtia näkyviin? Kuinka hyvin näkyy esimerkiksi auringonpilkut? Saako tuolla suodattimella näkyviin protuberansseja tai flareja?
   Ja kuten jo sanoin olen kuvannut Aurinkoa Baader AstroSolar -katselukalvon läpi. Olisiko järkevää hankkia tuon K-Line suodattimen kanssa AstroSolar -kuvauskalvoa?
   Ja vielä semmoinen kysymys, että vaatiiko Auringon kuvaaminen katselu -tai kuvauskalvon + K-Line Filterin kanssa kameralta pitkiäkin valotusaikoja ja onnistuuko kuvaaminen okulaarin läpi? En myöskään ole ikinä käyttänyt minkäänlaisia suodattimia paitsi AstroSolar -katselukalvoa, mutta tuo K-Line Filter ilmeisesti kiinnitetään okulaariin?

Terveisin, Antti
Antti Laihonen
Kuvagalleriani: http://antinkuvat.kuvat.fi/kuvat/

einari

#1
Ainakin tämän sivun mukaan:
http://www.alpineastro.com/Solar_Observation/Solar_Observation.htm#K-Line

K-Line-suodattimen mukana pitäisi tulla pala oikeanlaista kuvauskalvoa.
Suodatin ruuvataan tosiaan 1.1/4"-holkkiin.

Kannattaa muuten huomata että sivuilla on tämmöinen varoitus:
"The Baader K-Line filter is intended Only for imaging.  It is not suitable for safe visual observation (the UV levels may pose an eye safety risk from prolonged observations).   Due to the eye's low sensitivity and very poor resolving ability at 395nm, solar features in CaK are generally invisible for most observers - even through multi-thousand dollar sub-angstrom dedicated CaK etalons and telescopes.   All of these instruments are intended primarily for imaging."

Eli filtteri on tarkoitettu pelkästään kuvaamiseen.
Tuo kaista on sitäpaitsi sellainen ettei silmä siinä juuri mitään näe - esim itse olen päässyt katsomaan varsinaisella kalasium-aurinkoputkella ja en nähnyt sillä juuri mitään.

Edit: kirjoitin vahingossa että tarkoitettu vain katsomiseen kun tarkoitus oli että tarkoitettu pelkästään kuvaamiseen.
___
Tapio

hmanty

Lainaus käyttäjältä: einari - 20.09.2009, 14:07:48
"The Baader K-Line filter is intended Only for imaging.  It is not suitable for safe visual observation
Pitäisikö kuitenkin kuulua, että "...filtteri on tarkoitettu pelkästään kuvaamiseen. Se ei ole sopiva turvalliseen visuaaliseen havainnointiin."
Harri Mänty
SkyWatcher 200/1200 - JS-jalusta - Pentax K5 - iOptron SmartStar-A GOTO

Antti

Niin eli tuo suodatin on siis pelkästään kuvaamiseen. Tosiaan tuo suodatin päästää läpi 395 nm aallonpituutta. Ja tuolla sivullahan sanotaan, että silmä ei sitä kunnolla havaitse, mutta havaitseeko tavallinen digikamera sitä hyvin?
   Ja osaatteko sanoa, että kuinka pitkiä valotusaikoja kuvaaminen vaatii AstroSolar -kuvauskalvolla ja tuolla K-Line suodattimella ja miten hyvin onnistuu Auringon kuvaaminen okulaarin läpi?
Antti Laihonen
Kuvagalleriani: http://antinkuvat.kuvat.fi/kuvat/

Julius

Lainaus käyttäjältä: Antti - 20.09.2009, 15:19:47
Ja osaatteko sanoa, että kuinka pitkiä valotusaikoja kuvaaminen vaatii AstroSolar -kuvauskalvolla ja tuolla K-Line suodattimella ja miten hyvin onnistuu Auringon kuvaaminen okulaarin läpi?

Ihan hyvin visuaalikalvollakin kuvaus onnistuu. En ole kalvoa viitsinyt toiseksi vaihtaa. Valotusajoista ei kannata huolehtia.
Kirkkautta piisaa. Kontrasti on myös selvästi parempi kuin Continuumilla.