Flättilaatikko

Aloittaja RistoP, 07.02.2010, 18:02:59

« edellinen - seuraava »

RistoP

Vesalla oli Hauhon kurssilla näppärä flättilaatikko. Mistähän saisi el-kalvoa SW80ED:lle sopivan valolaatikon valmistukseen?
Risto Pettinen

Lauri Kangas

eBayn hakuun vaan EL-sheet tai EL-foil tai jotain. Myyjä jolta tilasin omani oli glowhut.com (kuitenkin eBayn kautta). Vesku voisi laittaa kuvan laatikostaan? Taidan itse pykätä samanlaisen.

einari

Täällä vanhassa ketjussa mainitaan englantilainen Postpower firma
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=3043.0.

Itse tilasin oman flättikalvon Saksasta:
http://www.gerdneumann.net/v2/english/eng_flatfield_foil.html

Tuolla kehutaan myynnissä olevien väritoistoa - mutta tiedä sitten onko tuolla oikeasti merkitystä :
"The light from the foil looks blueish/white. Most foils from other sources seem to be white to the human eye, but the light is made of discrete emission lines.
Due to this the foils from most other sources at not suitable for narrowband emission line filters! I tested the products of all manufacturers worlwide and selected these foils because they are best for astronomical applications!
The spectrum of the EF is not made of some emission lines (like most foils do!).
It has a very broad, continuous emission across the whole spectrum. This fact makes the foils great for narrowband emission line filters."
___
Tapio

RistoP

Glowhutissa näyttäisi olevan A5 kokoinen el-kalvoi + invertteri 12V virralle 40$. Eli noin kolme kymppiä euroissa, ei kovin paha hinta. Taitaa lähteä tilauksen kunhan saan ladattua rahaa PayPalin tilille.
Risto Pettinen

Timpe

Ja taas suuremman putken omistajia sorsitaan hinnoissa... (GerdNeumannin hintoja)
  10.300.030 EF Flatfield-Leuchtfolie A3, ohne Inverter 99,90€
 10.300.132 Inverter für Leuchtfolie bis A3, 220V 60,50€
 10.300.020 EF Flatfield-Leuchtfolie A2, mit Inverter 319,00€

Pitänee jatkaa öisiä lakanakokeiluja, vaikka leimautuisi Ku Klux Klanin kannattajaksi!  :grin:
- Timo Inkinen

Lauri Kangas

TS toimittaa näköjään Neumannin flättikalvoja. Löytyy tosi halvalla pikkuputkille ja kameraoptiikalle sopiva 10x10cm kalvo invertterin kanssa:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3862_EF-Flatfield-Leuchtfolie-10x10cm-mit-Inverter---fuer-FLATS.html

PetriKe

Itse olen luopunut kaikenlaisten flättilaatikoiden käytöstä jo aikaa sitten. Vähän reilut 30 min auringonlaskun jälkeen selkeältä taivaalta saa parhaimmat flätit ihan ilmaiseksi! Ei lakanoita, t-paitoja, lamppuja, ledejä, sähköjohtoja tms. härpäkkeitä.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

RistoP

Ilmaista se olsi jos vain loytyisi se selkeä taivas.
Risto Pettinen

pnuu

Ja taivasflätit ei mahda toimia kovin hyvin enää 24 mm polttovälillä ;-)
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: pnuu - 08.02.2010, 20:19:11
Ja taivasflätit ei mahda toimia kovin hyvin enää 24 mm polttovälillä ;-)
Joo ja se edellyttäisi, että on hämärän aikana kaluston kanssa pihalla (meillä kellä ei ole kiinteää tornia). Eli joko ajoissa iltahämärissä, tai sitten peukut pystyssä ettei pilvet keskeytä... Itse kannatan flattiboksia. Tuollainen patterilla toimiva EL viritys/härpäke niinkuin tuo mun versio 1 on ehdottomasti tosi kätevä.
Vesku
www.vkastronomy.com

Lauri Kangas



Neumannin A4 flättikalvo tuli, askartelin kehykset Kaivopuiston tornin Celikaa varten. Löysin myös kameraoptiikkaa varten ostamalleni A6-kalvolle hyvän boksin veskun tyyliin, pitää johdottaa se vielä.