OTA

Aloittaja JulmaJuha, 14.08.2008, 18:24:53

« edellinen - seuraava »

JulmaJuha


Mitä merkintä "OTA" tarkoittaa kirjaimellisesti, ja mihin sitä voidaan soveltaa ?
Olen kuvitellut että "OTA" merkinnällä myydään kaukoputki ilman jalustaa,voiko se myös tarkoittaa että putkesta johon tavallisesti/tunnetusti kuuluu tietyt osat, voidaan riisua muutakin kamaa, kuten etsin okulaarit, jne...
Tal-1
VMC110L
Bresser 10X50
Sony RX100M2
Sony NEX 6
Sony A7S
Nikon 7200
SPC900NC

Pekka Moisio

"Optical Tube Assembly"

Mites sen nyt selittäisi, eli pelkkä tuubi ilman jalustaa. Yleensä tämä tarkoittaa pelkkää putkea jossa on kiinni tarkenninlaite. Muuta tavaraa OTA:an ei mielestäni kuulu esim. etsin, okulaarit, pannat..  viisaammat jatkakaa.

Timpe

Itse olen käyttänyt omissa viesteissäni OTA-käsitettä tarkoittamaan "putkea ilman jalustaa", mutten ole rajannut ajatuksissani mitenkään tarkasti mitä kaikkea tähän OTA:aan saa vielä kuulua. Puristit sallinevat OTA:n yhteyteen vain pelkän putken peileineen ja tarkennuslaitteineen, mutta käsite on sangen väljässä käytössä mm. kauppiaiden parissa. Esim. täällä http://www.myastroshop.com.au/products/ota.asp on OTA-putkia myynnissä, mutta osassa noissa näkyy olevan jopa etsinputket ja jalustapannat kiinni. Lienee siis viisainta kysyä mahdolliselta kauppiaalta, mitä OTA-systeemiin kulloinkin kuuluu.
- Timo Inkinen