Vaikutelmia Tähdet ja avaruuden numerosta 7/2008?

Aloittaja Riqis, 26.10.2008, 13:51:02

« edellinen - seuraava »

Marko.J

Lehti tuli jo perjantaina, mutta ehdin vasta eilen kunnolla lukemaan. Painolaatu on loistavaa, kuvat mahtavia, paperi hyvää ja ilolla otin vastaan tiedon, että jäykkä tilauslipuke jää ensi vuonna lehden välistä pois. Samoin kansikuva oli virkistävän erilainen ja varmastikin omiaan lisäämään kiinnostusta esim. irtonumeromyynnissä. Huomaa, että vaivaa on nähty ja sanoisin, että rohkea ratkaisu kannatti.  Ei uskoisi T+A:ta suhteellisen pienen harrastusyhteisön julkaisemaksi lehdeksi, sen verran tasokas on niin asiasisällöllisesti kuin myös ulkoasultaan!!!  ;D

Oma henkilökohtainen suosikkini on ollut vuodesta toiseen Riston (ja nykyisin myös Jaakon) Syvä taivas -palsta. Jos toivomuksia saa esittää, niin näitä kovan luokan havaitsijoiden omien kokemustensa pohjalta kirjoittamia artikkeleita soisi olevan hieman enemmänkin.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

jonttuli

Lehti tuli minulle keskiviikkona ja olen hyvin kiitollinen uuden paperin laadusta suuri kiitos toimituselle ja muille avustajille! Huomaa että uuden paperin ansiosta kuvat elävät siinä kirkkaasti. Sisältö oli sitä mitä odotin eli taas monipuolinen tietopaketti universumistamme :).

Kiittäen. Jonttuli (Joonas Oikarinen)

Kaizu

Sieltähän se lehti löytyi, emännän lehtipinosta Annan ja Me Naiset- lehtien välistä. Luin vasta nopeasti läpi tuon Seti-jutun,en vielä kerinnyt tikulla virheitä kaivelemaan. Painoasu on totuttuun tapaan hyvä. Minä en huomannut eroa edelliseen, en tosin yrittänyt eroa hakeakaan. Kun painoasu on hyvä, on lehteä mukava lukea.
Hyvä painojälki myös maksaa. Hyvä painojälki saattaa nostaa levikkiä vähän, huono jälki luultavasti pudottaa levikkiä paljon, johtuen siitä että hyvää painojäljestä pääsee nauttimaan vasta kun on jo tilannut lehden. Jossakin on se optimikohta jossa painolaadun parantamisen kustannuksia ei saa katettua levikin kasvulla. Minusta T&A:n painoasu on nyt riittävän hyvä, eli riittää kun huolehtii ettei se heikkene.

Kaizu
Kai Forssen

ER

Luin tuon viimeisimmän lehden ja pohdiskelin laatua. Hyvähän tuo on minusta kokonaisuudessaan niin sisällöltään kuin painoasultaan. Tuo Hedy Lamarrin kansikuva olisi antanut odottaa vähän enemmän hänen keksinnöstään kuin tuollaisen pikkumaininnan verran SETI-jutussa. SETI-juttu olisi voinut sisältää vielä vähän enemmän asiaa sen kohina-signaalin fysikaalismatemaattisesta luonteesta (lukiotasoisena kuten usein maallikoiden tiedelehdissä on tavoitteena). Itse en ole oikein nähnyt koskaan tarvetta noille pakinoille ja sarjakuville tällaisessa lehdessä, mutta eiväthän ne kyllä vie paljoa tilaa. Minusta uuden numeron sisältö oli myös siinä suhteessa hyvä, että siinä oli sisältöä harrastuksen laidasta laitaan: joku on kiinnostuneempi fysikaalisesta puolesta, joku käytännön tähystämisestä, joku tee-se-itse -jutuista.

Sellainen, mitä itse maallikkona toivoisi joskus jatkossa voisi olla jonkinlainen rautalangasta väännetty "kokonaiskuva" fysikaalisesta tähtitieteestä (jälleen ns. lukiotasoisena). Mitkä ovat suuret linjat siinä mitä on esim viime vuosikymmeninä oivallettu. Mitkä asiat ovat suuria arvoituksia ja mihin nykytutkimus painottuu. Mitä on odotettavissa lähivuosina (suurten tutkimusprojektien valmistuminen jne). Ehkä tämä toive on kuitenkin naiivi sen vuoksi, että aihepiiri on niin laaja.

Timo Kuhmonen

Minulle tulleessa lehdessä 6/2008 oli useissa kuvissa selviä häiritseviä pystysuuntaisia raitoja. Uusimmassa numerossa 7/2008 "pystyraidoitusta" ei näkynyt ollenkaan, hyvä näin. (tiedä sitten mikä on vaikuttanut, onko parantunut paperin laatu vai joku muu painotekninen seikka...)

einari

Semmoinen pieni toivomus mulla olisi (jos joku täältä sen osaa lukea) että Syvä taivas-palstalla esityistä kohteista näkisin mielellään
infoikkunan jossa olisi hieman enemmän tietoa kohteista.
Koordinaatit, tähtikuvio, kirkkaus ja koko olisivat hyviä asioita.
___
Tapio

PETK

Hei.

Kun Posti toi kotiini T&A no.7/08, löytyi sen sisällöstä mielestäni muutakin kohahduttavaa
kuin kannessa oleva nainen.
Hedy Lamarrin keksintö oli tietysti hieno,
mutta varsinainen sankaritarina alkaa sivulta 24 jossa on kuvattuna päähenkilön takapää.
Sivulta 25 löytyy sen kunnioitusta herättävät kasvot.
Niitä ihmisen ei pidä kavahtaa, vaan katsoa korvat luimussa,
varmana siitä ettei itse tuon otuksen saavutukseen pysty.
Siinä aukeamalla Karhukainen, laji n. 639 vaimikäseoli, esittäytyy koko komeudessaan.


ESA:N alus vei v.2007 avaruuteen neljä eri Karhukaislajia.
Niiden onnettomien oli tarkoitus olla koekaniineina kokeessa jossa selvitettiin elämän kykyä
selviytyä hengissä avaruudessa.
10 päivää avaruuden tyhjiössä ilman rihmankiertämää on saavutus josta pitää mielestäni
saada jonkinlainen tunnustus.
Tämä noin millimetrin mittainen otus kesti sekä tyhjiön että avaruuden tappavan säteilyn.
Sellaista saavutusta ei voi ohittaa olankohautuksella tai selkääntaputuksella.

Nämä maapallon pikku öttivönkiäiset, jotka tekevät mukisematta oman sarkansa maan ekosysteemissä,
ihminen luomakunnan kruunu, on valjastanut kokeisiinsa.
Venäläisten avaruuteen lähettämä Laika-koira on kuuluisuus. Nimetön piski joka napattiin kiinni
Moskovan kaduilta. Se sai kuitenkin ympärilleen avaruusaluksen ja sankarin maineen.
Karhukaisen 1mm biomassaa selvisi siitä jota ihminen ei uskalla itse kokeilla.
Kuinkas voisikaan, onhan ihminen viisudessaan säätänyt lait ja asetukset suojakseen.

Kun luin tuon T&A:n jutun, niin mieleeni muljahti heti muuan ajatus.

Katsoessani tähtitaivaan kuvioita näen siellä Otavan, Väinämöisen viikatteen yms. kuvioita joilla on
myös se oikeampi nimi Ursa Major tai Orion.
Plejadit olen lapsesta asti sekoittanut Pieneen karhuun,
sen seitsemän kirkkaimman tähden muodostaman kuvion takia.

Niimpä ehdotan että nyt kun tuo pikku itikka teki sen mitä ihminen (toden näköisesti)sen toivoi tekevän,
selvisi avaruusmatkasta ilman miljardeja maksavia avaruuspukuja ja -aluksia, nimeäisimme Plejadit uudelleen.

Ajattelin että kun meillä on jo Iso Karhu ja Pieni Karhu niin miksei
meillä voisi olla myös Pikku Karhukaisen tähtikuvio.
Voisiko tuo pieni otus hienompaa kunnianosoitusta saavutuksestaan toivoa?


Pekka
Pekka Kokko