NGC 2237-9, NGC 2244 Rosettesumu

Aloittaja Vesa Kankare, 23.12.2006, 01:50:21

« edellinen - seuraava »

Make


OK, synkronoidaan termit  :azn:. Tarkoitin mainitsemiasi värejä puhuessani sävyistä eli jos otamme tonemapin minkä tahansa värikanavan erikseen, voimme tarkistaa kyseisen värin määrän katsomalla ko. kanavan keskimääräisen intensiteetin (=harmaasävyn) Photoshopilla. Olenko ymmärtänyt oikein? Lopullisen kuvan pikselin kirkkaus määräytyy luminanssikanavan (ei värin määrän) perusteella.

Teetkö siis tasapainotuksen siten, että säädät tonemapin kunkin kanavan (R, G ja B)  keskimääräisen intensiteetin samaksi?
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

J-P

Hei,

Voihan sen niinkin tehdä aivan hyvin.
Itse olen säätänyt minimi- ja maksimiarvot samoiksi ja "curves" työkalulla tasapainottanut kaiken muun niiden välillä.
G ja B kanavat sitten olen liittänyt H-a luminanssiin "Screen" moodissa, prosentti on määräytynyt mahdollisuuksien mukaan todellisesta kirkkaussuhteesta H-a kanavaan, tai useimmiten esteettisin perustein.

Tasapainoitusta tehdessä, luminanssikanava on ollut aktivoituna värikanavam päällä, jotta näen suoraan vaikutuksen.

J-P

Make

Lainaus käyttäjältä: J-P - 16.03.2010, 16:45:48
Itse olen säätänyt minimi- ja maksimiarvot samoiksi ja "curves" työkalulla tasapainottanut kaiken muun niiden välillä.

Tarkoittaako tämä, että olet muotoillut kanavien värihistogrammitkin osapuilleen samanmuotoisiksi? Minulla edellä olevassa kuvassa histogrammit ovat todella erimuotoisia. Kohdistin ainoastaan niiden maksimiarvot. Olen todella kiinnostunut oppimaan tämän tekniikan hyvin!
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Lauri Kangas

Kait se histogrammien sovittaminen toisiinsa on aika tärkeä juttu, tosin ei ole ihan hirveästi kokemusta kapeakaistakuvista. Huomaa kuitenkin myös, että histogrammi näyttää lähinnä taustataivaan ja itse kohde lymyilee paljon oikeammalla. Paitsi tietysti teidän kummankin kuvissanne, kun on ruutu täynnä sumua.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Make - 16.03.2010, 05:15:40
Tässä sitten HST-paletilla (punainen=SII, vihreä=Ha ja sininen =OIII)  Rosette valotuksilla: Ha: 3x10min, OIII: 4x10min , SII: 5x10min eli kokonaisvalotusaika = 2 tuntia.
...clip...
Kuvankäsittely: kalibrointi, pinoaminen, rekisteröinti Maxim DL5, jälkikäsittely PhotoShop CS3:lla Zone Systemin ja J-P Metsävainion Tonemapping-opein. Käytin J-P:n tekemää Star Removal actionia...

Nonnih... siinä on sitten toinen sanonko minkä oppipoika, joka aiheuttaa omilla upeilla kuvillaan armotonta kuvauskammoa, Photari/hiiri-ramppikuumetta, pimeän paikan pelkoa ja yleistä kenttämasennusta :grin:  Näitä 10+ kuvaussaavutuksia katselemalla tuntuu lähinnä siltä, että tarpoo itse umpihangessa muniaan myöten, järki jäässä ja keinot vähissä, kun uudet opit uppoavat paksuun kallooni kovin hitaasti ja työläästi. Onneksi tulee ennusteiden mukaan edes viikon pilvinen jakso, niin pääsee nollaamaan päänsä näistä kuvista... vai onkos sulla näitä ässiä hihassa enemmänkin?-) t. yks vahvasti  :tongue: kirjoittelija.

Siis lyhyesti: hieno kuva Make, vetää sanattomaksi ja nöyräksi! :cool:
- Timo Inkinen

J-P

Lainaus käyttäjältä: Make - 16.03.2010, 17:07:06
Tarkoittaako tämä, että olet muotoillut kanavien värihistogrammitkin osapuilleen samanmuotoisiksi? Minulla edellä olevassa kuvassa histogrammit ovat todella erimuotoisia. Kohdistin ainoastaan niiden maksimiarvot. Olen todella kiinnostunut oppimaan tämän tekniikan hyvin!

No, lopputuloksena on samanmuotoisehkot histogrammit, vaikka olen hoitanut tasapainoituksen lähes puhtaasti
visuaaliseen tasapainoisuuteen pyrkien, en histogrammeja tuijottaen.

Make


Timpe, nyt tuli sellaista superlatiivia, että alkaa jo hävettämään  :wink:. Kiitos innostavasta palautteestasi! Kunnia kuuluu paljolti myös hienon menetelmän kehitäjälle, J-P:lle! Olen itse vasta aloitteleva kapeakaistakuvaaja ja törmäsin heti siihen, että SII- ja OIII-kanavat ovat usein todella heikkoja. J-P:n menetelmä antaa mahdollisuuden hyödyntää näiden heikkojen kanavien väri-informaatiota menettämättä Ha-kanavan hyvää kontrastia ja resoluutiota. Todella elegantti oivallus!

Lainaa.. vai onkos sulla näitä ässiä hihassa enemmänkin?-)

On tuossa muutaman kuvan materiaalit purkissa, mm. IC410, Pöllösumu ja pari galaksia. Pilvisellä säällä sitten niiden kimppuun  :azn:.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Make

Lainaus käyttäjältä: J-P - 17.03.2010, 08:06:35
No, lopputuloksena on samanmuotoisehkot histogrammit, vaikka olen hoitanut tasapainoituksen lähes puhtaasti
visuaaliseen tasapainoisuuteen pyrkien, en histogrammeja tuijottaen.

OK, tuo on varmaan paras keino hyvään lopputulokseen pääsemiseksi. Koska kuvia katsovat lopulta ihmiset eivätkä koneet, täytyy sävyjen säädön tapahtua visuaalisesti. Näinhän se on kaikissa muissakin menetelmissä (esim. Zone System). Maltan tuskin odottaa syksyn hyviä sumukelejä, jolloin pääsisin soveltamaan menetelmää oikein urakalla  :cool:.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

tk1

Maken aivan uskomattoman hienon Ruusun jälkeen oli siinä ja siinä että ilkeääkö tässä enää omia räpellyksiään laittaa näytille,
no laitan kuitenkin.Kuvassa valotusta 60min 2min pätkissä,darkit,flätit ja bias kuvat,Iso1600.Photoshopilla tein jotain käsittelyä,
kokeneemmat saisi varmasti paljon parempaa jälkeä mutta täytyy nyt tyytyä tähän,ei riitä taito parempaan.Kuvausvälineet on
Canon 350d,Sigma 300/4 apo,Astronomik CLS,Astrotrac.
Tero Korhonen
Lieksa

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: tk1 - 18.03.2010, 12:18:24
Maken aivan uskomattoman hienon Ruusun jälkeen oli siinä ja siinä että ilkeääkö tässä enää omia räpellyksiään laittaa näytille, no laitan kuitenkin.

Hienon ja tarkan kuvan laitoit!
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Make

Lainaus käyttäjältä: tk1 - 18.03.2010, 12:18:24
Kuvausvälineet on Canon 350d,Sigma 300/4 apo,Astronomik CLS,Astrotrac.

Hieno laukaus, tk1! Minäkin olen vasta tänä talvena siirtynyt Canon 350D:stä CCD-kameraan ja tunnen tuon laitteen ominaisuudet hyvin. Otoksia pitää suhteuttaa kalustoon ja mielestäni olet onnistunut erittäin hyvin. Jatka samaan malliin! Photoshopia kannattaa tosiaan opiskella niin paljon kuin mahdollista. Sen avulla kuvasta saa puristettua kaiken mahdollisen irti. En ole itsekään vielä kovin hyvä sen hyödyntämisessä, mutta täytyy pikkuhiljaa opetella lisää.

Tuo Astrotrac näyttää myös toimivan nätisti, ei näy viirutähtiä. Kannattaa tehdä joku reissu jonnekin katulamppujen ulottumattomiin tuon jalustan kanssa. Tulet huomaamaan, että valosaasteettomalla paikalla 350D:kin on aikamoinen kamera. Tässä vertailuna kaupungissa ja maaseudulla otetut kuva ko. kameralla (modaamaton 350D):
M42 valosaasteessa
M42 pimeässä
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

tk1

Kiitti kehuista.Tuota Photoshopin käyttöä olen oikeastaan vasta nyt ruvennut opiskelemaan,ei ole ollut aikaisemmin tarvetta.
Kyllä pitää olla vaikeata,ei ole hajuakaan sen käytöstä kunhan vaan räpellän jotain  :embarrassed:.
Tuo Astrotrac seuraa aika tarkasti,en ole vaan saanut napasuuntausta vielä tarpeeksi hyvin kohdalleen niin en ole voinut
venyttää valotusaikoja tuon pitemmäksi,3min valotuksessa on jo pientä venymää tähdissä.Mutta ei kun vaan harjoitusta lisää,
tekemällä oppii.
Tero Korhonen
Lieksa

Librari

Lainaus käyttäjältä: tk1 - 18.03.2010, 12:18:24
Maken aivan uskomattoman hienon Ruusun jälkeen oli siinä ja siinä että ilkeääkö tässä enää omia räpellyksiään laittaa näytille,
no laitan kuitenkin.

Yhdyn tuohon tk1 komeentiin Maken kuvasta täysin. Tuollaiset kuvat kannustavat pienemmän peiliputken omistajia kummasti, lisää näitä..
Myös tk1:lla hieno otos. Laitan nyt kuitenkin oman räpellyksenkin (12.3.2010) näytille, kun niitä harvoin pääsee edes tekemään näissä sääoloissa.
Käytössä 70-200 f/4L ja aukko taisi olla f/4.5. Tarkennus automatiikalla Procyoniin.
Valotusta yhteensä n.30min, 2min pätkissä. Sössityt flatit ja muutama darkki mukana, ISO1600, DSS & PS.
Tuolta lisätietoja ja vähän isompana.
Celestron Omni  XLT 150, EQ-6, Canon 30D (mod)   http://robsastronomy.blogspot.com/
- Ant ti T

tk1

Ostin uuden Photoshop Elements 8 ja Noel Carbonin Astronomy Tools for Elements  ja sain tänään asennettua ohjelmat.Mulla oli entinen Photari joku ihme versio,siitä puuttui osa toiminnoista.
Testasin pikaisesti tuota Astronomy Toolsia ja kyllä se näyttää olevan aika hyvä lisäosa tuohon Photariin.Täytyy vaan aloittaa ...keleellinen harjoittelu :grin:.
Laitan pari mallikuvaa Rosetesta,vanhalla Photarilla ja uusi versio.Uusi kuva on jatkokäsittely vanhasta.
Tero Korhonen
Lieksa

einari

Selkeetä edistymistä havaittavissa.
Onkohan Elementsin työkalupakissa samat vermeet kuin Photarin (kaippa) ?
___
Tapio