NGC 2237-9, NGC 2244 Rosettesumu

Aloittaja Vesa Kankare, 23.12.2006, 01:50:21

« edellinen - seuraava »

tk1

Uuden objektiivin ensivalo.Valotusta 20x2min,flätit ja bias kuvat mutta darkit unohtui.Kuvassa oikean alakulman punainen hehku taitaa olla sen kennovahvistimen aikaansaannoksia.
Kuvankäsittely vähän hakusessa vielä,en saanut tästä parempaa mutta ihan tyytyväinen pitää olla ekasta onnistuneesta kuvasta.
Kuvauskalusto Canon 350d,Sigma 300/4 apo,Astrotrac,Astronomik CLS
Tero Korhonen
Lieksa

Murtsi

Aika hyvä kuva, onnittelut. Sille kennonvahvistimen hehkulle en ole itse keksinyt vielä muuta kuin että rajaa sen vain posi lopullisesta kuvasta. tässäkin tapauksessa ruusun voi rajata helposti pois kuvasta menettämättä mitään olennaista, pikemminkin päinvastoin se voisi jopa parantaa kuvaa.

tk1

Kiitti kehuista.Tein uuden version kuvasta,rajasin pahimman hehkun pois ja hurjastelin vähän photoshopilla.
Tero Korhonen
Lieksa

-Jarz-

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 13.03.2010, 00:48:17
Aika hyvä kuva, onnittelut. Sille kennonvahvistimen hehkulle en ole itse keksinyt vielä muuta kuin että rajaa sen vain posi lopullisesta kuvasta. tässäkin tapauksessa ruusun voi rajata helposti pois kuvasta menettämättä mitään olennaista, pikemminkin päinvastoin se voisi jopa parantaa kuvaa.

Darkkeihin tuo kennon hehku tarttuu myös, joten niitä käyttämällä kuvia pinotessa hehku vähenee huomattavasti. Tällöin ei tarvitse hehkun vuoksi ainakaan kovin paljon rajata kuva-aluetta.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Make

Lainaus käyttäjältä: Make - 23.02.2010, 10:35:09
Joo, tuosta saa paljonkin enemmän kontrastia irti. Tämä oli tällainen pikainen väliroiskaisu opetellessani Maxim DL:n kalibrointeja ja pinoamisia. Panostan seuraavaksi SII-Ha-OII-kuvaan, jossa korjaan tuon kontrastinkin kuntoon  :azn:.

Tässä sitten HST-paletilla (punainen=SII, vihreä=Ha ja sininen =OIII)  Rosette valotuksilla: Ha: 3x10min, OIII: 4x10min , SII: 5x10min eli kokonaisvalotusaika = 2 tuntia.



Isompi kuva TÄÄLLÄ.

Kuvasin kaikki kanavat 3x3 binnauksella SBIG ST-8300M kameralla. Putki oli vanha tuttu GSO newton 150/750.

Kuvankäsittely: kalibrointi, pinoaminen, rekisteröinti Maxim DL5, jälkikäsittely PhotoShop CS3:lla Zone Systemin ja J-P Metsävainion Tonemapping-opein. Käytin J-P:n tekemää Star Removal actionia (http://astroanarchy.blogspot.com/search/label/PS-actions), joka oli avainasemassa Tonemapping-käsittelyssä.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

jussi_k_kojootti

Make teki APODin .... shokeeraavan hieno.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

einari

Todella jännittävät värit - ihan niinkuin tuollaista värimaailmaa en olisi Ruusussa ennen nähnytkään.
Mutta hieno on.
___
Tapio

DarkSide

UPEA kuva Make  :shocked: Värimaailma, josta minä tykkään.. "Vain" 2 tunnin valoituksilla kapeakaistaisilla
uskomaton suoritus, liekö 3x3 binnaus syynä. Ja hyvin on oppi mennyt perille uusimmista kuvankäsittelymetodeista.
Lisää tällaista  :grin:  Onnittelut..

t.Jyrki

Marko.J

Loistavan kuvan olet Make onnistunut saamaan! Ei voi kun ihailla tuota värimaailmaa.   :cheesy:

Onneksi olkoon!

PS: Hienoja kuvia monilla muillakin...
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

J-P

Onnittelut Make!
Hienoa jälkeä ja mukava kuulla, että "Tone Mapping" on hyvässä käytössä.
Menetelmä tekee nimenomaa kapeakaistavärien hallinnasta helpompaa ja mahdollistaa "ohuen" datan käytön menestyksekkäästi.
Hyvin samat värit ovat kuvassasi, kuin edellisen sivun lähikuvassani samasta kohteesta.

J-P

Make

Kiitos kaikille kannustavista repliikeistä! Ne lämmittävät valvotun yön jäljiltä  :smiley:. Koska systeemini eivät vielä ole täysin automaattisia, täytyi välillä tarkistaa, onko sessio menossa hyvin. Oman laitteistoni "käynnistysaika" ulkona oli eilen n. 6 minuuttia, jonka jälkeen siirryin takkahuoneen pöytäkoneelle. Muutama kymmenen minuuttia meni eri kanavien fokusointeihin, putken kohdistukseen ja valotusskriptin laatimiseen. Kun skripti käynnistyi, kävin puolen tunnin välein vilkaisemassa langattoman verkon etäyhteydellä, missä mennään. Samalla oli aikaa opetella uusia kuvankäsittelymenetelmiä. Niinhän siinä kävi, että pääsin nukkumaan vasta klo 6:45 otettuani lopuksi taivasflatit kaikilla filttereillä.  Sitten sänkyyn tunniksi ennen kuin täytyi nousta herättämään poikaa kouluun ja valmistautumaan itse työpäivään :grin:.

Viime yönä aloin perehtyä pöytälaatikossa olevan aineistoni avulla J-P:n Tonemappingiin. Se osoittautui oivaksi menetelmäksi näihin kuviin, joissa on vahva Ha-, mutta heikko OIII- tai SII-kanava. Suosittelen tutustumista muillekin! Huomasin, että erilaisia värisävyjä saattaa tulla lopputuloksena riippuen siitä, miten tonemapin kanavia venyttelee. En tiedä, onko tässä lajissa mitään sääntöjä rajoitteena; nämähän ovat kuvia, joiden on tarkoitus näyttää hyvältä silmälle :wink:.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

J-P


Lainaus käyttäjältä: Make - 16.03.2010, 14:07:12
En tiedä, onko tässä lajissa mitään sääntöjä rajoitteena; nämähän ovat kuvia, joiden on tarkoitus näyttää hyvältä silmälle :wink:.

HST-paletin (Hubble Space Telescope) kuvissa, joissa Pun=S-II, Vih=H-a ja Sin=O-III, ideana väreissä on tasapainottaa kaikki kanavat 33%, 33%, 33%, eli samanarvoisiksi väri-informaatioltaan. Yksikään kanava ei siis dominoi väriavaruutta yksinään.
Tähän voidaan päästä valottamalla heikkoja kanavia kauemmin, tai "venyttämällä" dataa enemmän. Käytännössä melkein aina kyse on em. menetelmien yhdistelmästä. Lopputuloksena, jos menetelmää noudatetaan, on vertailukelpoista kuvamateriaalia, jossa erottuvat hyvin kaikki kuvatut ionisaatiokaistat. Menetelmä on kehitetty alunperin tieteelliseen käyttöön, mutta tuottaa myös esteettisesti kaunista jälkeä.

Tone Mapping menetelmässä tasapainotus on tehty helpoksi.

J-P


DarkSide

Lainaus käyttäjältä: Make - 16.03.2010, 14:07:12
Niinhän siinä kävi, että pääsin nukkumaan vasta klo 6:45 otettuani lopuksi taivasflatit kaikilla filttereillä.  Sitten sänkyyn tunniksi ennen kuin täytyi nousta herättämään poikaa kouluun ja valmistautumaan itse työpäivään :grin:.
Kuulostaa aivan tähtiharrastukselta  :grin: Rankkaa, mutta AAH, niin antoisaa...

Make

Lainaus käyttäjältä: J-P - 16.03.2010, 14:33:14
HST-paletin (Hubble Space Telescope) kuvissa, joissa Pun=S-II, Vih=H-a ja Sin=O-III, ideana väreissä on tasapainottaa kaikki kanavat 33%, 33%, 33%, eli samanarvoisiksi väri-informaatioltaan. Yksikään kanava ei siis dominoi väriavaruutta yksinään.

Ilmeisesti tarkoitat tällä tasapainotuksella sitä, että tonemapin kaikkien kanavien sävykeskiarvo (keskimääräinen ADU) on yhtä suuri? Se on tosiaan helppo järjestää. Täytyy kokeilla illalla tehdä se tarkemmin.

Hieman mietin sitä, että tämä menetelmä saattaa johtaa joillakin kohteilla erilaiseen sävyjen paikalliseen jakautumiseen riippuen kuva-alasta. Tälla tarkoitan sitä, että jos tasapainotus tehdään vaikka 3 asteen kuva-alaan, jossa kohdetta ympäröi paljon taustataivasta tai sitten esim puolen asteen croppiin, jossa näkyy vain osa kohdetta, mutta ei ollenkaan taustataivasta, täytyy tulla helposti eroja sävyjen paikalliseen jakautumiseen. Jos esim. 3 asteen kuva-alan raakadatan jakaumat ovat luonnostaan SII=33%, Ha=33% ja OIII=33%, mutta puolen asteen cropissa vaikkapa SII=40%, Ha=50%, OIII=10%, tulee cropissa OIII-kanava boostatuksi melkoisesti verrattuna isompaan kuvaan.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

J-P

Hei,

Puhuin väreistä, en sävyistä. Sävy ja väri informaatiot ovat erilliset.
Vaikka värit tasapainotetaan, ei tarvitse tasapainottaa sävyjä, eli luminanssikanavaa, samoissa suhteissa.
Luminanssi="Tone Map" Väri="Color Map", jos puhutaan menetelmäni termein...