Tone Mapping

Aloittaja J-P, 09.11.2009, 11:47:57

« edellinen - seuraava »

J-P

Olen kehittänyt uudellaisen tavan hallita kapeakaistakanavien yhdistämistä.
Tästä on ollut aiemminkin puhetta tällä foorumilla.
Tein Blogiini esimerkin menetelmän tehosta:
http://astroanarchy.blogspot.com/2009/11/power-of-tone-mapping.html

Kyseessä on tavattoman himmeät kohteet, joista ei paljon näy ilman ko. työtapaa.
Teksti on tosin vain englanniksi, laiska kun olen.

Muutamia muidenkin tekemiä kokeiluja täällä on näkynyt. Mikäli olette kokeilleet tai kokeilette
menetelmää, olisi mukava kuulla kommentteja, jotta voisin jatkossa edelleenkehittää menetelmää.

Olen myös modifioimassa Tone Mapping menetelmää soveltuvaksi laajakaistaisten RGB-kubien käsittelyyn.
Siitä sitten tuonnempana, kunhan saan sen valmiimmaksi ja yleisymmärrettävään muotoon.

J-P

Vesa Kankare

Se mikä itselläni tuottaa tämän tekniikan kanssa harmaita hiuksia on tähtien poistossa tulevat klöntit. On otettava monta kertaa uusiksi, ennenkuin löytää oikean porrastuksen saavuttaa tyydyttävä tulos. Jos noita kohinasta ja tähdistä peräisin olevia klönttejä jää color mappiin, tuloksena on vaikea taustataivaan ja sumun himmeiden osien värien hallinta. Sun kuvissa niitä näkyy harvoin ja itsekin olen pari kertaa saanut aikaiseksi tuloksen, jossa tausta on siisti. Tämä siis silloin kuin SNR ei ole maailmanluokan tasoa (esim SII kanavassa). Vahva Ha on aika helppo yleensä käsitellä kunnolla - tai virheet eivät tule niin helposti esiin. Hyvä yksityiskohtainen "primer" tähtien poistosta voisi olla hyödyllistä luettavaa. :wink:

Lopputulos on kuitenkin vaivan arvoinen, sillä juuri tähtien tiiveys/vähyys, purppurahalojen puute ja värien hallinta on se big thing tässä tekniikassa.
Vesku
www.vkastronomy.com

J-P

Oikein tehty tähtien poistaminen tosiaan on se juju. Olenkin työstämässä uutta menetelmää siihen.
Lähinnä tilastollinen menetelmä, jossa tähdet ensin kutistetaan n. pikselin kokoluokkaan, jonka jälkeen ne on helppo poistaa.

Värien hallinnassa on hyvä muistaa, että vaikka lopputtulos olisi raakana kauhean näköinen, siitä käytetään vain väri-informaatio,
kaikki sävyt tulevat Luminassikanavasta, ja jos esim O-III on hyvin heikko, se lisätään myös Luminanssikanavaan hyvin heikkona, jolloin se ei aiheuta siinäkään kohinaa.

Noiden tähtiryppäistä aiheutuvien laikkujen poistoon on hyvä keino "blinkata" tähdellistä ja tähdetöntä kuvaa PS:ssa ja kloonityökalulla poistaa manuaalisesti
artefactien jäänteet. Tämä ei vie paljon aikaa ja blinkkaamalla varmistetaan, että poistoon menee vain aiheettomat laikut.
Toinen menetelmä on rajata pois varsinaiset objektit ja käyttää loppukuvaan Dust & Scratch" suurella säteellä, esim. 40-50, ja säätää Treshold siten, että tausta ei mene aivan litteäksi kuitenkaan.

Kun saan valmiiksi RGB-work flown, ajattelin aloittaa kirjaprojektin kuvankäsittelystä mm. tämän aiheen ympärillä. Laajakaistakuvaajia on kumminkin paljon enemmän,
kuin kapeakaistapäitä.
Kirjaan tulisi kohteen valinnasta, sommittelusta, yms... perus kuvansommittelua, kuvankäsittelyn perustoimintoja ja myös monimutkaisempaa materiaalia,
kuten Tone Mappingia, Värien hallintaa ja teoriaa, kohinan käsittelyä, deconvoluutiomenetelmiä sekä tietoa astrokuvien saattamisesta Paino/valokuviksi.

J-P


J-P

tähti_ville

Tämä kuulostaa hienolta,

Lainaus käyttäjältä: J-P - 09.11.2009, 20:25:34
Kun saan valmiiksi RGB-work flown, ajattelin aloittaa kirjaprojektin kuvankäsittelystä mm. tämän aiheen ympärillä. Laajakaistakuvaajia on kumminkin paljon enemmän,
kuin kapeakaistapäitä.
Kirjaan tulisi kohteen valinnasta, sommittelusta, yms... perus kuvansommittelua, kuvankäsittelyn perustoimintoja ja myös monimutkaisempaa materiaalia,
kuten Tone Mappingia, Värien hallintaa ja teoriaa, kohinan käsittelyä, deconvoluutiomenetelmiä sekä tietoa astrokuvien saattamisesta Paino/valokuviksi.

J-P


J-P

Mutta tietty Lontoon murteella?

terveisin Antti

J-P

En tiedä vielä, sujuvampaahan se olisi kirjoittaa suomeksi, mutta markkinat olisivat kuitenkin globaalit.
Käännöstyö jälkikäteen on aika kallista.
Kirja on vielä siis ajatusasteella.

J-P

J-P

Aikanaan, kun kuvasin Kaliforniasumun:
http://astroanarchy.blogspot.com/2009/03/california-nebula-ngc1499.html
Sain siitä Tone Mappingillä esiin Ionisoituneen Hapen elementin (O-III)

Kansainvälisissä ryhmissä oli muutamia, jotka epäilivät koko Happikanavan olemassaoloa, mm. Richard Crisp.
(Sittemmin sen ovat kyllä muutkin kuvaneet)
Tein silloin animaation pelkän Happikanavan T M käsittelystä, sen voi nähdä täältä:
http://i43.tinypic.com/9k1d8g.jpg

Kuvassa siis NGC 1499 kuvan keskiosan käsittelyvaiheet.
Isohko, joten malttakaa antaa latautua.

J-P