Zone System

Aloittaja Make, 16.10.2009, 00:05:10

« edellinen - seuraava »

Make


Kiitos kommentista, Juha-Matti  :azn:.

Harri: hieno kuva! Kyllä pitkällä polttovälillä ja AO:lla saa lisää yksityiskohtia. Minulla on sinulle kysymys Zone Systeemistä: kun teet QHY8:n RGB-kuvasta LRGB-käsittelyn, poistatko gradientit (esim. Gradient XTerminatorilla) sekä L-kuvasta että RGB-kuvasta erikseen vai teetkö poiston ennen jakoa L:ään ja RGB:hen? Olen huomannut, että RGB-kuvastakin se on pakko jossakin vaiheessa tehdä värigradienttien takia. Olen kokeillut molempia tapoja (ennen jakoa ja jälkeen jaon), mutta en tiedä, kumpi olisi parempi.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

dirty

#1
Lainaus käyttäjältä: Make - 16.10.2009, 00:05:10
Harri: hieno kuva! Kyllä pitkällä polttovälillä ja AO:lla saa lisää yksityiskohtia. Minulla on sinulle kysymys Zone Systeemistä: kun teet QHY8:n RGB-kuvasta LRGB-käsittelyn, poistatko gradientit (esim. Gradient XTerminatorilla) sekä L-kuvasta että RGB-kuvasta erikseen vai teetkö poiston ennen jakoa L:ään ja RGB:hen? Olen huomannut, että RGB-kuvastakin se on pakko jossakin vaiheessa tehdä värigradienttien takia. Olen kokeillut molempia tapoja (ennen jakoa ja jälkeen jaon), mutta en tiedä, kumpi olisi parempi.

Kyllä pitää tehdä gradientin poisto molemmille. Mulla on workflow tavallisilla RGB-kuvilla yleensä tämä:

1. kuvien kalibrointi (flat & bias, hot pixel map, debayer)
2. kohdistaminen (2 star manual)
3. pinoaminen (sigma clip)
4. croppaus (overscan alue pois, epäkohdistuksen "rippeet" pois)
5. DDP
6. dekonvoluutio, jos sämpläys < kuin luokkaa 1"/pikseli (lucy-richardson tai "fat tail")
7. tallennus FIT
8. tallennus tiff 16 => PhotoShop
9. white point & black point tarkistukset
10. duplicate layer => L ja RGB
11. L: desaturate & blend mode "luminosity"
12. RGB: blend mode "color"
13. RGB: värikorjauksia, mm. bias ja balance
14. L: Curves ja Levels säätöä. Jos käytin 5:ssa DDP:tä, niin ei tarvitse paljoa iteroida.
15. GradientXterminator RGB:hen ja L:ään
16. L: Curves tarkistus ja mikrokontrastisäädöt Curves:lla
17. L: select stars => Stars -layer
18 Stars: blend mode "luminosity" ja L:n päälle
19. L: Select Color Range, dim zonelle kohinan poistoa Noise Ninjalla, bright zone:lle unsharp mask
20. Tähtien ehostamista Stars-layerissä. Dekonvoluution jäljiltä tähdet yleensä hyvät. FSQ:lla tulee joskus kentän kiertymää, jos napasuuntaus ei kohdillaan. Diffraktiopiikkien ehostusta maun mukaan.
21. RGB: ehkä hivenen Saturation säätöä
22. New adjustment layer Curves tai Levels. Mustan taustan levelin säätö gammalla tai Levels:illä.
23. Talleta PSD
24. Save for web => max-JPG. JPG on yleensä tummempi, joten kohtaa 21 voi joutua iteroimaan juuri tämän takia.

Mitä pidemmälle listassa menen, sitä enemmän mulla alkaa flow rönsyillä. Jokainen kuva on yksilö ja vaatii omat temppunsa.
Curves ja Levels tarkistuksia voi joutua tekemään vähän jokaisen stepin jälkeen.
Olen tehnyt tuon GradientXterminatorin siis L:lle ja RGB:lle erikseen, mutta voi varmaan tehdä raaka-RGB:llekin ennen jakoa L:ään ja RGB:hen.
Harri Hytönen

Make


Kiitos vastauksesta, Harri. Mielenkiintoista nähdä tuo käsittelyjärjestyksesi. Omani on melko samanlainen, mutta muutamia erojakin löytyy. Näistä oppii paljon.

Tuo gradientin poisto on työlästä Gradient Xterminatorilla silloin, kun kuva-alassa on yli kymmenen kohdetta, niinkuin minulla yllä olevassa täydessä kentässä. Silloin ei helposti muista, onko sekä L:ssä että RGB:ssä tehnyt samanlaiset "Selection"-rajaukset. Tämän takia ajattelin, että raaka-RGB:n gradienttien poisto varmistaisi samanlaisen käsittelyn sekä L- että RGB-layereille.

Lainaus käyttäjältä: dirty - 16.10.2009, 10:01:00
6. dekonvoluutio, jos sämpläys < kuin luokkaa 1"/pikseli (lucy-richardson tai "fat tail")
...
19. L: Select Color Range, dim zonelle kohinan poistoa Noise Ninjalla, bright zone:lle unsharp mask

Mitä pidemmälle listassa menen, sitä enemmän mulla alkaa flow rönsyillä. Jokainen kuva on yksilö ja vaatii omat temppunsa.

Teet siis tuon dekonvoluution vain VC200L:n kuville, joissa et ole käyttänyt polttovälin lyhentäjää? Ilmeisesti tähdet ovat lyhemmillä polttoväleillä niin pistemäisiä, ettet saa lisähyötyä. Minulla on vielä tämä dekonvoluutiopuoli hieman hakusassa; toisaalta jalustan seurannassa on vielä vakavia puutteita. Miten paljon dekonvoluutio, jota käytät, sietää kohinaa kuvassa?

Oletko kalibroinut Noise Ninjan erikseen kalibrointitargetilla vai teetkö sen joka kerta saamiesi kuvien pohjalta? Olen itse käyttänyt Neat Imagessa kuvan itsensä kautta kalibrointia, mutta usein siitä ei löydy tarpeeksi isoa tähdetöntä aluetta. Kerran tein muutaman kalibointikuvan varta vasten Neat Imagelle kuvaamalla tummaa taivasta siten, että kamera ei ole fokuksessa käyttäen samoja parametreja kuin "light"-kuvissani. Tulos oli ihan OK.

Olen huomannut saman: joka kuva vaatii erilaisia temppuja. Zone System on mielestäni oiva runko, josta poiketaan aina tarpeen tullen.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

dirty

Lainaus käyttäjältä: Make - 16.10.2009, 10:52:49
Tuo gradientin poisto on työlästä Gradient Xterminatorilla silloin, kun kuva-alassa on yli kymmenen kohdetta, niinkuin minulla yllä olevassa täydessä kentässä. Silloin ei helposti muista, onko sekä L:ssä että RGB:ssä tehnyt samanlaiset "Selection"-rajaukset. Tämän takia ajattelin, että raaka-RGB:n gradienttien poisto varmistaisi samanlaisen käsittelyn sekä L- että RGB-layereille.

Save/Load selection on ihan kätevä tuollaisiin tapauksiin. Olen usinmiten tehnyt gradientin poiston koko kuva-alalle, jos kohde vaan sietää sen.
Tämä toki riippuu kohteesta. Tälle 891:lle tein koko kuvalle, mutta sumumaisissa kohteissa voi olla parempi valita ensin tausta.

Lainaus käyttäjältä: Make - 16.10.2009, 10:52:49
Teet siis tuon dekonvoluution vain VC200L:n kuville, joissa et ole käyttänyt polttovälin lyhentäjää? Ilmeisesti tähdet ovat lyhemmillä polttoväleillä niin pistemäisiä, ettet saa lisähyötyä. Minulla on vielä tämä dekonvoluutiopuoli hieman hakusassa; toisaalta jalustan seurannassa on vielä vakavia puutteita. Miten paljon dekonvoluutio, jota käytät, sietää kohinaa kuvassa?

Dekonvoluutio vaatii toimiakseen ylisämplätyn kuvan ja kohinaa mahdollisimman vähän. Olen alkanut käyttämään sitä viime aikoina juuri VC200L:llä ottamiini kuviin.

Lainaus käyttäjältä: Make - 16.10.2009, 10:52:49
Oletko kalibroinut Noise Ninjan erikseen kalibrointitargetilla vai teetkö sen joka kerta saamiesi kuvien pohjalta? Olen itse käyttänyt Neat Imagessa kuvan itsensä kautta kalibrointia, mutta usein siitä ei löydy tarpeeksi isoa tähdetöntä aluetta. Kerran tein muutaman kalibointikuvan varta vasten Neat Imagelle kuvaamalla tummaa taivasta siten, että kamera ei ole fokuksessa käyttäen samoja parametreja kuin "light"-kuvissani. Tulos oli ihan OK.

Enpä ole kokeillut kalibroida NN:ää. Säätelen kohinanpoistoa ihan näppituntumalla.
Täytyykin tutustua tähän tarkemmin.

Lainaus käyttäjältä: Make - 16.10.2009, 10:52:49
Olen huomannut saman: joka kuva vaatii erilaisia temppuja. Zone System on mielestäni oiva runko, josta poiketaan aina tarpeen tullen.

Näin se tuntuu olevan.
Harri Hytönen

Timpe

Heittäkääpäs modet tästä ketjusta nämä kuvankäsittelyvinkit oikealle alueelle ja erilliseen ketjuun, niin löytyvät myöhemminkin.... kiitos!  :police:
- Timo Inkinen

MarkoM

#5
Lainaus käyttäjältä: Timpe - 16.10.2009, 21:49:37
Heittäkääpäs modet tästä ketjusta nämä kuvankäsittelyvinkit oikealle alueelle ja erilliseen ketjuun, niin löytyvät myöhemminkin.... kiitos!  :police:

Ok, löytyy nyt täältä otsikolla Zone System (kun siitä ensimmäisessä viestissä oli puhe)...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Timpe

Kiitos siirrosta.
Zone System -asiaa on myös tässä ketjussa, jossa olen lähinnä selvitellyt kirjan ja liite-DVD:n saamisen hankaluutta. (Kirjassa on päteviä oppeja kaikesta kritiikistäni huolimatta.)
- Timo Inkinen