Jupiter kaudella 2013

Aloittaja Ari Haavisto, 05.01.2013, 23:24:38

« edellinen - seuraava »

Julius

Eilisillan puolipilvisyys esti DS-kuvaamisen, joten oli hyvä tilaisuus Jupiterin kuvaukseen.
Otin vaihteeksi kahdella eri putkella, Celestron 6 ja CPC 925:lla Baaderin IR-filsun läpi
samalla barlowilla. Pilvien vaihdellessa laatua, ei AS!2 oikein pärjännyt Registax 5:lle.
Haamuzonet vaivasi aika lailla AS!2:lla.

RL

#91

jmantyla

Tällainen saalis oli 9.3. klo 18.50:

Tal 125APO + 3xBarlow + DBK21 + keltasuodatin + R6.

Jorma M.
Kangasala

pnuu

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 12.03.2013, 20:02:47
Tal 125APO + 3xBarlow + DBK21 + keltasuodatin + R6.

Ihan mielenkiinnosta: miksi keltasuodin värikameran kanssa?
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: pnuu - 12.03.2013, 20:25:51
Ihan mielenkiinnosta: miksi keltasuodin värikameran kanssa?
Olen testannut erilaisia värisuotimia planeettoihin ja todennut keltaisen hyväksi Jupiterin kuvauksessa. Tal 125APO:n optiikka on optimoitu näkyvälle valolle ja siksi IR tuottaa huonompaa kuvaa. Keltainen lisää sopivasti kontrasteja ja tuo pilvivyöhykkeet hyvin esiin.

-JM-

Janius

Eilen 11.3 oli melko hyvä seeing. Ensimmäinen kuva klo 19.47 ja toinen 20.03, piennennetty silti 20%. hoidatteko te oikeilla tähtikameroilla kuvaajat tarkennuksen myös ihan pelkästään silmämääräisesti ruudulta vai onko käytössä jotain lisäkikkoja?




Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 12.03.2013, 21:11:32
Olen testannut erilaisia värisuotimia planeettoihin ja todennut keltaisen hyväksi Jupiterin kuvauksessa. Tal 125APO:n optiikka on optimoitu näkyvälle valolle ja siksi IR tuottaa huonompaa kuvaa. Keltainen lisää sopivasti kontrasteja ja tuo pilvivyöhykkeet hyvin esiin.

Millainen tuo keltainen suodatin on ja blokkaakohan se varmasti sen infrapunan?

Ari Haavisto

#97
Hyvä kuva janiuksella vallankin tuo eka. Totesin saman seeingistä. Jotain semmoista kelissä kumminkin oli, että pinottaessa ei irronnut niin paljon yksityiskohtia kuin liveruudulta olisi odottanut. Mutta hyvä näinkin. ASIlla syntyi asiallista jälkeä:
Täällä Lempäälässä paras kelipiikki osui noiden janiuksen kuvien väliin, 11.3.2013, tässä ensin ir ja G - osakuvat.

RGB-kuva klo 19.55, pinottu AS2 ja eri värikanavien loppukuvat käännelty värikuvaksi Winjuposilla.


Ja sitten tuolla klo 19.53 ir-kuvalla luminanssi Winjuposissa lisäten:


Pitää taas ihastella noita Juliuksen kuvankäsittelytaitoja: Jupi on kovin kolmiulotteisen näköinen. Minulla (ja monella muullakin) tulee semmoinen levyn näköinen...
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Janius

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 12.03.2013, 22:09:37
Hyvä kuva janiuksella vallankin tuo eka. Totesin saman seeingistä. Jotain semmoista kelissä kumminkin oli, että pinottaessa ei irronnut niin paljon yksityiskohtia kuin liveruudulta olisi odottanut. Mutta hyvä näinkin. ASIlla syntyi asiallista jälkeä

Itse ajattelin eilen pihalla putken ääressä innoissaan ihan samaa että no nyt... mutta sisällä selvisi taas kerran että ei se lopputulos sen kummempi ole. Taitaa olla ihan seeingistä riippumaton juttu. Mutta noista kuvista on vaikea enää parantaa...

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 12.03.2013, 22:03:28
Millainen tuo keltainen suodatin on ja blokkaakohan se varmasti sen infrapunan?

Maalaisjärjellä ajateltunahan keltainen suodin blokkaa kaikki muut aallonpituudet paitsi keltaisen, mutta jorman kuvassa näkyy olevan kaikki värit tallella. Tosin jos IR tulee läpi niin minun putkella ainakin tulos on violetti suttupallo ja sellaisena se pysyy vaikka miten kuvaa vääntelisi. Tuossa kuvassa on kuitenkin yksityiskohdat ja värit kohdillaan.

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 12.03.2013, 22:03:28
Millainen tuo keltainen suodatin on ja blokkaakohan se varmasti sen infrapunan?
Se on Celestron nro 12 Deep yellow 74%. Minulla on muitakin, mutta tämän olen todennut parhaaksi Jupiterin kuvauksessa.
Väritasapaino on yksinkertaisesti palautettu painamalla Registax 6:ssa RGB auto-balance -nappia.
---
Tarkennuksesta kysyttiin. Minä olen käyttänyt tarkennuksessa apuna Jupiterin kuita ja yrittänyt saada ne mahdollisimman pistemäisiksi. Näkyvät DBK-kameralla, kun vähän pidentää valotusaikaa. Ei tarkentaminen silti helppoa ole, noin puolet kuvista menee roskikseen tarkennusongelmien takia.

Jorma M.

einari

Planeettakuvauksessakin voi yhtälailla käyttää Bahtinovia ja Jupiterin kuut käyvät kohteeksi siinä missä joku tähtikin.
___
Tapio

jussi_k_kojootti

Nyt kun itsekin on ihan pikkuisen päässyt Jupiterin kuvauksessa vauhtiin yhdistyksen CPC:llä, niin olen tähän mennessä parhaaksi fokusointimenetelmäksi todennut sen että pistää kuvausohjelman (tällä hetkellä SharpCap) tekemään sekvenssiä riittävän pitkällä luppointervallilla (eli 20-30s), jonka aikana muljaan live-kuvan fokusta niin hyväksi kuin pystyn.  Samalla ehtii tarpeen vaatiessa väistää pölypalloa, tai muuten liikuttaa kohdetta ruudulla.  En tiedä voiko vaisuhkoa tulosten julkistamista pitää merkkinä menetelmän heikkouksista :rolleyes: -- mutta jo pari sekvenssiä (siis julkaisematonta) ovat olleet fokuksen puolesta kiitettävän tasalaatuisia.  Kuillakin olen fokusoinnut, ja vaikka se normikelissä (= kuu näkyy parhaimmillaankin n. kolmessa eri kohdassa per silmäys) on "teoriassa" vähän yhtä tyhjän kanssa niin hyvin se toimii -- yhdelle videopätkälle.  Seuraavalla on sitten taas oma seeinginsä, joten menetelmä on minun hermoillani käyttökelpoinen vain jos kuu mahtuu samaan kuvakenttään.

Bahtinov on tähän asti jäänyt käyttämättä Jupiter-kuvauksissa, kokeilenpa ensi kerralla sitäkin.  Parin vuoden takaisissa Kuu-sessioissa bahtinov kirkkaalla tähdellä oli korvaamaton!
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: akj - 12.03.2013, 00:27:34
Jupiter 11.3.2013.  Celestron CPC 800, kamera ASI120MM, Baaderin IR-filtteri. Baader 2X barlow. Kuvissa minuutin valotus. Kun otin kahden minuutin video pätkät niin Registax 6 ei niitä pystynyt käsittelemään loppuun saakka, lopussa tuli vain valkoinen ruutu, tiedoston koko yli 2 Gt ja toinen lähemmäs 3Gt. Miten saan R6:n käsittelmään isoja video tiedostoja?

Ennen minulla yli gigan avit eivät toimineet. Muunsin ne virtualdubilla 24bit aviksi, jolloin ne paisuivat nelinkertaisiksi ja sen jälkeen toimivat, vaikka kokoa oli 4 gigaa. Nyt ei tuo näköjään onnistunut ja sain myös valkoisen loppuruudun. Kas vaan... Suosittelen Autostakkert!2:ta ja vaikka registaxilla sitten vain waveletit syntyneelle tiffille.

Lainaus käyttäjältä: janius - 12.03.2013, 22:30:40
Itse ajattelin eilen pihalla putken ääressä innoissaan ihan samaa että no nyt... mutta sisällä selvisi taas kerran että ei se lopputulos sen kummempi ole. Taitaa olla ihan seeingistä riippumaton juttu. Mutta noista kuvista on vaikea enää parantaa...

Tässä pohdin, että olisiko se sittenkin huono läpinäkyvyys joka Suomessa monesti jyllää. Tekee kaikesta suhjua ja suttua. Ja varsinainen seeingin kiehunta ja kiemurtelu peittyy sinne jonnekin taakse paljon pienempänä. Ja nyt kun eilen läpinäkyvyys oli parempi, kuva näytti livenä kontrastikkaammalta. Ja nyt sitten "seeing" kumminkin edelleen suttasi ne pienemmät detaljit pois näkyvistä. Kuvasimme siis seeingiltään yhtä kehnoa näkymää kuin aiemminkin, mutta nyt vain huono läpinäkyvyys ei enää verhonnut sitä huonon kontrastin taakse  :tongue: Tämän ajatelman mukaan suurimman osan ajasta Suomen huono läpinäkyvyys peittää taakseen muualla maailmassa keskinkertaisena pidetyn seeingin ja kun läpinäkyvyys paranee, luulemme sitä hyväksi seeingiksi. Ja itseasiassa pari kertaa vuodessa tuosta vielä yhtäaikaa se seeingkin menee melkein hyväksi...
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 12.03.2013, 23:51:26
Tässä pohdin, että olisiko se sittenkin huono läpinäkyvyys joka Suomessa monesti jyllää.

Itsellekin on sattunut nyt jo pari kertaa tuommoinen "no nyt on hyvä keli -- ai silti näistä tulee tämmösiä"-kokemus.  Tulkitsen, teidän jutut huomioiden -- janiuksellakin on oikein mainio kuva rutinoistaan huolimatta --, niin että huonolla kelillä pinoaminen antaa paljon anteeksi, mutta paremmalla kelillä parantamisen varaa pinoamisen vinkkelistä ei vaan niin paljoa ole.  Eli live-kuva on jo valmiiksi lähempänä totuutta.  Ehkä?

Edit: Maltoin lukea Arin viestin loppuun -- paljon järkeä tuossakin.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

akj

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 12.03.2013, 23:51:26
Ennen minulla yli gigan avit eivät toimineet. Muunsin ne virtualdubilla 24bit aviksi, jolloin ne paisuivat nelinkertaisiksi ja sen jälkeen toimivat, vaikka kokoa oli 4 gigaa. Nyt ei tuo näköjään onnistunut ja sain myös valkoisen loppuruudun. Kas vaan... Suosittelen Autostakkert!2:ta ja vaikka registaxilla sitten vain waveletit syntyneelle tiffille.

Kiitos kaima vastauksesta ! Tajusin tuon tekniikan sattumalta itse eilen kun kokeilein Autostakkert!2:ssa ja siinä tosiaan toimi isot tiedostot mainiosti. Vein TIFF kuvan sitten Registaxiin ja säädin kuvaa waveleteilla. Oli sen verran myöhäinen että en sen tarkemmin tehnyt lopullista kuvaa mutta jatkan harjoituksia torstai iltana maanantain materiaalista ja katsotaan mitä saan aikaiseksi. 

Ari
Ari Jokinen
- Takahashi Mewlon-210