Loittoja kameran ja lyhentäjän väliin

Aloittaja Vesa Kankare, 08.02.2009, 17:37:33

« edellinen - seuraava »

Vesa Kankare

Hiukan alkaa mieli taipumaan tuohon Atik 413L:n suuntaan, ellei jostain tule pikkupottia lisärahoitusta. Ko. kameran chippi on kapeakaistaleikkeihin aika houkutteleva, vaikka onkin kooltaan vähän pieni.

Jos käytän tuota kameraa lyhentäjän kanssa, se pitäisi saada sovitettua oikealle etäisyydelle. Minkälaisia ratkaisuja käytätte tälläisten epämääräisten loittojen tekemiseen. 314L:llä jä WO:n lyhentäjällä väliin pitäisi saadaa 57,5mm (kierteen pohjasta) - 12mm (kennon etäisyys kiinnityksestä) = 45,5mm pätkä putkea. No tosta ratkeaa suodintaskulla 21mm, joten 24,5mm pituinen jatko pitäisi jostain löytää jos tuohon kameraan päädyn. Meneekö teettämiseksi vai löytyykö tähän valmiita ratkaisuja? Ihan hirveän tarkkahan tuon ei tarvitse näin pienellä kennolla olla, mutta miksei samantien tekisi kunnolla :) Tai jos 4000:een riittää rahkeet, niin merkitys korostuu.

Samoin M42 kierteinen 28mm Tokina pitäisi saada kameraan kiinni, minkähänlaisen jatkon se tarvitisi?
Vesku
www.vkastronomy.com

Kaizu

Olen ostellut kirpputoreilta loittorengassarjoja ja laittanut ne sorvin ruoaksi. Niistä uhdistekemällä olen tehnyt kaikenlaisia väliputkia.

Kaizu
Kai Forssen

Vesa Kankare

Sorvauttaminen lienee aika hyvä vaihtoehto. Mulla on yksi 40mm T-loitto, siitä syntyy varmasti sopiva.
Vesku
www.vkastronomy.com

Vesa Kankare

Noniin, Gerd Neumannilta löytyi palikka, jolla etäisyys menee millin päähän tavoitellusta. Mitenhän tarkka tuo loppujen lopuksi on? EOSilla säädin sen kummemmin tutkimatta 7.5mm loitolla sen sinne päin, mutta jos nyt yrittäisi olla ihan tarkka.

Eli kennolle tulee etäisyyttä 58.5mm lyhentäjän pohjasta. Tuo milli lähtee kyllä sorvilla varmaan aika helposti tarvittaessa.
Vesku
www.vkastronomy.com