Celestron neximage

Aloittaja Jore, 13.09.2007, 19:49:07

« edellinen - seuraava »

GaryP

Nyt ei skoopata, vaan käytetään ihan polttotasoa. Tuo tapa ilmoittaa jonkin kennon vastaavan jotain okulaaria on vähän hassu. Onhan sillä tietty merkitys, mutta kuinka monelle se antaa oikean kuvan tilanteesta, mistä sen tietää mitä siellä okulaarin takana olisi?

Mutta kun olet Petri kerran päässyt stakkaamisessa kovaan vauhtiin niin jatka ihmeessa lisää, saat sitten kerralla opettaa minullekin kaikki yksityiskohdat.
:azn:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Timpe

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 21.11.2008, 21:47:10
Nyt ei skoopata, vaan käytetään ihan polttotasoa. Tuo tapa ilmoittaa jonkin kennon vastaavan jotain okulaaria on vähän hassu.

Oops, sitten vaikenen tietämättömänä aiheesta (nuo edelliset lausuntoni olivat skoopauksen ja visuaalihavaitsemisen näkökulmasta kommentoituja, sorry)...  :lipsrsealed:
- Timo Inkinen

GaryP

Ei mittää sorryjä, joku kohta kertoo kuitenkin mulle että on ihan oikein verrata näitä asioita keskenään...
:cry:

Kari

Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

GaryP

Lainaus käyttäjältä: rintape - 18.11.2008, 10:18:58
No niin, taas on kokeiltu. Laitan tähän mielestäni toistaiseksi parhaan kuvani. Itse olen siihen varsin tyytyväinen, jälkikäsittelyä opiskelemalla siitä saa vielä varmasti paremman. Itse päädyin tähän kameraan koska halusin aloittaa halvalla. Vasta myöhemmin kun on kokemusta ja tietoa hankin paremman, toivottavasti silloin tietää minkälaisen tarvitsee. Ajatuksena on että myöhemmin tämä toimisi autoguider kamerana. Nykyisessä rimpulajalustassani ei ole seurantaa. Ostaessani tämän toivoin että lyhyttä valotusaikaa käyttämällä kuvasta tulisi kuitenkin terävä. Hyvin toimiikin, tosin seurannalla varmasti pääsisi vielä parempaan. Nyt videon pituus on maksimissaan n. 20 sekunttia. Pidemmällä kuu alkaa kadota kuvasta. Odotan innolla että pääsen jonkun planeetan kimppuun.

Kameraan olen siis tyytyväinen. Mielestäni toimii niinkuin olettaa sopii.

Reducerin kanssa edelleen ongelmia, selvitellään asiaa.

Tehdään seuraavat asiat ehdottoman selviksi, olen pahoillani että on päässyt syntymään väärinkäsityksiä:
-Laitteet olivat uusia, täysin käyttämättömiä
-Ylvan kanssa kaikki toiminut erinomaisesti. Omasta puolestani voin varauksetta suositella kyseistä liikettä
-Parvekkeeltani on varsin rajoitettu näkyvyys ja taivas on melkein aina pilvien peitossa


Moikka

Vähän aikaa on taas mennyt, mites tämä asia eteni. Onko toimiva reducer jo käytössä? Millaisia kuvia mahdollisesti?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

rintape

Vaihdoin lyhentäjän barlowiin. Reducerin toimimattomuus jäi tällä kertaa selvittämättä. Voi olla että barlovilla tulee niin iso suurennus/ pieni kuvakulma (onko kuvauksen yhteydessä oikein puhua suurennuksesta?) että saattaa olla liikaa mun muulle laitteistolle.

Kun taas säät sallii niin laitan kuvia kuumoduuleiden osista kuun pinnalla. Loppuu tälläkin foorumilla se iänikuinen väittely siitä onko kuussa oikeasti käyty.
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

GaryP

Lainaus käyttäjältä: rintape - 22.01.2009, 10:05:14
Kun taas säät sallii niin laitan kuvia kuumoduuleiden osista kuun pinnalla. Loppuu tälläkin foorumilla se iänikuinen väittely siitä onko kuussa oikeasti käyty.

Se taitaa olla tosissaan...
:wink:

Onhan sulla se hyvä puoli tuossa barlowissa, että kun saat hankittua digijärkkärin, se korjaa sen ongelman että poltotaso on liian syvällä fokusointilaitteessa. Ja käyttämällä pelkästään se barlowin linssiosaa T-kappaleessa, voit vähentää polttovälin lisäystä ja silläkin jo ehkä puuttuvat millit nostettua ylöspäin. Äkkiäkös me se testataan sitten kun taivas aukeaa, tulen kameran kanssa kylään.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...