Ursan jäsenmaksu ja Netposti

Aloittaja Timpe, 24.01.2011, 20:27:03

« edellinen - seuraava »

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Jorma Koski - 24.01.2011, 13:05:41
Jäsenmaksun ja vuosikokouskutsun olen saanut NetPostina 19.1. eräpvm on 3.2.

Tännekin tuo jäsenmaksu tuli Netpostiin, mutta se oli luokiteltu tavalliseksi kirjeeksi Netpostin toimesta; ei siis luokkaan Laskut, jolloin sen olisi voinut maksaa suoraan verkkopankin linkistä. Tietääkö joku syytä tähän tavalliseksi kirjeeksi luokitteluun (arvaan yhden itsekin) vai oliko tässä syynä vain jokin Netpostin oma moka?
Ongelmaksi tämä Netpostin luokitteluvirhe tuli siinä vaiheessa, kun muutin manuaalisesti tämän jasenmaksun luokittelua laskuksi ja yritin maksaa sitä verkkopankissani. Pankin järjestelmä päätti, että annetaan käyttäjälle virheilmoitus...  "Yhteys on suljettu tai on syntynyt virhetilanne"
...ja kirjataan käyttäjä automaattisesti ulos, argh! :angry: (Sama lopputulos tuli kahdella eri selaimella ja kolmella eri yhteyskerralla.)

Tein asiasta virheilmoituksen sekä omaan pankkiini että Netpostin asiakaspalveluun. Verkkopankistani sain ensimmäisestä vastineen yhdessä työpäivässä, ja siinä mainittiin pohjustukseksi näin:
"Laskuiksi luokiteltujen kirjeiden yhteydessä on Siirry maksamaan -linkki, josta pääset verkkopankin maksulomakkeelle. Jos kirje sisältää maksun tiedot NetPostin ymmärtämässä muodossa, nämä tiedot näytetään erikseen ja viedään siirtymisen yhteydessä valmiiksi verkkopankin maksulomakkeelle...."

Mutta mutta... valitettavasti tuo kirje ei ollut luokiteltu laskuksi ja näin tämä automaattinen laskun maksuun siirtäminen jäi tapahtumatta ja itse tekemäni luokittelu törmäsi johonkin ohjelmabugiin. Sangen ihmeellistä tämä verkkotekniikka, sanoisin. Jäsenmaksuni on nyt odottamassa maksua käsin syötettynä ja odottelen itse Netpostin vastinetta tekemääni virheilmoitukseen. Myöhempi soitto postin asiakaspalveluun oli myös yhtä tyhjän kanssa, kun virkailija tuolla oli ihan pihalla Netpostin tarkemmasta toiminnasta ja pyyteli vain nolona anteeksi ja neuvoi odottamaan teknisen tuen kommenttia ongelmaani, koska tekninen virhe olisi kuulemma systeemissä jonossa... :undecided:
- Timo Inkinen

GaryP

Harvoin toivon laskua saapuvaksi, mutta Ursan tapauksessa toivon ettei se katoa mihinkään. Olisiko sen pitänyt jo tulla jotain reittiä? Vai olenko muka sen jo ajattelematta sen enempi maksanut?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Jorma Koski

Timpelle: useat muutkin, suuretkin organisaatiot lähettävät laskunsa muodossa, jolla ei voi maksaa suoraan, esimerkiksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS).

Ehkä Ursan toimisto osaisi vastata miksi näin.
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

Kaizu

Tuleehan Ursasta paperinen lasku, tuleehan.
En vielä ole suostunut vastaanottamaan sähköisiä laskuja enkä aio suostuakaan niin kauan kuin muita vaihtoehtoja on olemassa. Tavaran tai palvelun tilaamatta jättämisen katson myös vaihtoehdoksi.

Kaizu
Kai Forssen

Nurinniska Observatory

Minulle tuli paperilasku tänään, tai siis eilen. Kävin laatikolla vasta nyt yöllä.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

Marko.J

Kaizun kanssa olen kyllä aikalailla samoilla linjoilla. Mutta ei ole vielä minullekaan tämänvuotista laskua tipahtanut laatikkoon...
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Una

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 24.01.2011, 23:49:57
Tuleehan Ursasta paperinen lasku, tuleehan.
En vielä ole suostunut vastaanottamaan sähköisiä laskuja enkä aio suostuakaan niin kauan kuin muita vaihtoehtoja on olemassa. Tavaran tai palvelun tilaamatta jättämisen katson myös vaihtoehdoksi.

Kaizu

Minä taas en tule toimeen paperilaskujen kanssa ollenkaan, ovat aina hukassa ja tiedot saa näpytellä nettipankkiin käsin. Sähköiset laskut sentään löytyy aina sieltä mistä pitääkin. Pari vanhakantaista firmaa kuitenkin vielä löytyy jotka lähettää yksinomaan paperilaskuja, nuo kun pääsevät e-laskuaikaan niin melkein joutaisi koko postilaatikko romulavalle, kun vaan vielä tähdet ja avaruus -lehden saisi sähköisenä.

GaryP

No nin, kaikki hyvin, sieltähän se luukusta ilmestyi juuri.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Jorma Koski - 24.01.2011, 21:42:46
Timpelle: useat muutkin, suuretkin organisaatiot lähettävät laskunsa muodossa, jolla ei voi maksaa suoraan, esimerkiksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS).

Ok, kiitos lisätiedosta, mutta tällä kertaa kyseessä oli oikea ongelma. Sain verkkopankin kautta tiedon, että...
"...on ilmennyt, että xxxxxxxx:n NetPostissa esiintyy tällä hetkellä ongelma. Virhetilanne aiheuttaa uloskirjaamisen silloin, kun yritetään maksaa laskua, jossa ei ole määriteltyä eräpäivää. Tämä saattaa aiheuttaa myös kohtaamasi virhetilanteen.
Pyrimme korjaamaan ongelman mahdollisimman pian, mutta sillä välin tämä kyseinen maksu täytyy maksaa käsin tai Postin NetPostin kautta, joka löytyy osoitteesta www.netposti.fi. "


Eh, kyllä siinä laskussa se eräpäiväkin oli, mutta hyvä kun myöntävät osallisuutensa tähän virhetoimintoon.
Verkkopankki palvelee kyllä hyvin asiakkaitaan, mutta NetPostista odottelen edelleen edes vastaanotto-kuittausta virheviestiini. Tässä taitaa näkyä se viime vuosituhannen postin/valtion virastohenki eli asiakas valittakoon rauhassa, me tehdään asiat niin kuin parhaaksi katsomme... :evil:
- Timo Inkinen

MarkoM

Olisihan se luultavasti luontoystävällistä (painotus sanalla luultavasti) käyttää e-laskua, mutta käytettyäni yli puolet elämästäni tietokoneita olen vahvasti sitä mieltä, että kyllä paperilasku on sittenkin luotettavampi tapa, vaikka siinä joutuisi hieman vaivaa näkemäänkin numeroiden näpyttelyssä... Ja säännöllisistä laskuistahan saa ainakin osuuspankin verkkopankissa tallennettua maksupohjat omalle sivulle...

Toki voihan se paperilaskukin hävitä postin syövereissä, mutta ei ehkä ihan niin todennäköisesti kuin bittimuodossa oleva lasku?
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

avanti

Tuosta paperittomasta maksamisesta - hieno juttu sinänsä, mutta paperilaskussahan on myös Ursan jäsenkortti. Entäs jos sillekin tulisi tarvetta, siis esittää että on Ursan jäsen. Mitens se toimii paperittomassa - viestinnässä?

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

Jorma Koski

Täytyy olla sopiva laite mukana, jolla näyttää PDF-laskussa olevaa jäsenkorttia; tämähän ei vielä todista muuta kuin että on saanut laskun.
Toisin kuin esimerkiksi kalastuksenhoitomaksussa ja vieheluvissa, joista saa "kalastuskortin" vasta maksettuaan.
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

Jutte

Odottelinkin huomaako joku saman asian eli jäsenkortin, joka tulee maksukaavakkeen mukana ja Jormakin jo totesi, että se ei vielä todista, että jäsenyys on voimassa, mutta laskun ja kortin saadessaan henkilö on ainakin viime vuonna ollut vielä jäsen eli ei ihan ventovieras.
Jäsenyyden todistamista ei juuri ole ollut tarpeen esittää eri yhteyksissä, mutta mieleen tulee käynnit esim. Kaivopuiston tornissa tai Tähtikalliolla, jolloin jäsenyys olisi ihan kohteliasta esittää kortin muodossa, vaikka sitä ei olisi kukaan varsinaisesti vaatimassakaan.
J-P
J-P Teitto

Kaizu

Kirjaostoksia tehdessä on hyvä olla jäsenkortti mukana, Akateemisessä ja Ursan toimistollakin jos naama ei ole yleisesti tunnettu.

Kaizu
Kai Forssen

Jutte

Hyvät lisäykset Kaizu. Jäsenkortti ja paperilasku eivät siis ole turhia "muinaisjäänteitä"
J-P
J-P Teitto