Käyttölämpötila ja kollimointi

Aloittaja Proffa, 05.11.2010, 13:35:56

« edellinen - seuraava »

Proffa

Olen peiliputkien suhteen neljän havaintoillan noviisi. Mieleeni tuli kuitenkin kysymys liittyen kollimointiin. Onko paljoa vaikutusta sillä, missä lämpötilassa kollimoinnin tekee? Yritin jo aiemmin kollimoida putken, kun ei mielestäni ollut ihan kohdallaan, täältä löysi hyvät ohjeet. Tein äsken sen uudestaan, tällä kertaa kylmässä varastossa missä säilytän putkea. Nyt vasta tuntui siltä, että meni kohdilleen verrattuna aikaisempiin yrityksiin. Ja näki tuolla silti eilenkin aika hyvin sen melkein 3 tuntia ennenkuin huurtui vaikkei se kollimointi ihan kohdillaan ollutkaan.
Celestron Nexstar 130SLT; kiikarit Tasco 20x60
ex Tasco Novice 60/700

allar

Luulisin että kollimointiin vaikuttaa enemmän kaukoputken kuljettaminen varastoon kuin lämpötilavaihtelut.
Allar Saviauk

Timpe

Peilikaukoputkien pääpeilin kiinnityksissä on usein sen verran löysää, että kollimointi liikahtaa hitusen putkea kuljeteltaessa. Tarkka kollimointi kannattaakin siksi tehdä vasta havaintopaikalla. Lämpötilan vaikutus kollimointiin on olematon suhteessa kuljetuksessa tapahtuvaan optisten osien liikkeeseen, joskin tähtitestaus (yms.) tähden kuvan perusteella tapahtuva kollimointi ei onnistu lämpimällä putkella.
- Timo Inkinen

Pekka Moisio

#3
Olen huomannut myös sen, että 10" Skyliner pitää kollimointinsa paremmin kuin hihnakannatteinen peili. Tosin tuo hihnakannatteinen peili on 457mm halkaisijaltaan ja Skyliner on 254mm. Tuon isomman joudun säätään joka kerta ja kymppituumaisen keskimäärin joka kolmas kerta.

Sen voin sanoa että lämpötilalla on vaikutusta, mutta onko sillä oikeasti vaikutusta silmillä nähtävään kuvaan, siihen en osaa sanoa. Itse olen tarkka kollimoinnin suhteen ja säädän sen aina kun näen pienintäkin säädettävää.

Proffa mikä putki sinulla on käytössäsi?

Proffa

Putkena allekirjoituksessa mainittu Celestron Nexstar 130SLT, ollut minulla n 3 viikkoa.

Minulla tuo kuljetus ei pahemmin voi aiheuttaa mitään, kun siirrän kokoajan koottuna olevan putken kylmästä varastosta autotallin läpi ulos pihalle, matkaa 15 metriä. Paras paikka 5 metriä tallin edessä. Katselen käytännössä idästä etelän kautta länteen sektorilla, pohjoiseen ei näy kirveelläkään. Kun ei voi kaataa naapurien puita eikä taloja, jotka ovat ylempänä  :azn:

Eilen oli hyvä keli, mutta seuraavaan pilvettömään iltaan voi mennä taas ties kuinka kauan että pääsee testaamaan kollimoinnin vaikutuksen...

P.S.

Eilen myös huomasi, että vain 11 km Turun kauppatoriltakaan ei välttämättä tarkoita kovin paljoa valosaastetta, näin käytännössä kaikki mitä putken goton tour-ohjelma tarjoili näkymäsektorilla. Lisäksi tuossa gotossa tuntuu toimivan paremmin tuo täysin tähtiä tietämättömän kolmen sattumanvaraisen tähden suuntaus (SkyAlign) kuin kahden tietämäsi tähden perusteella tehty suuntaus. Nyt ensimmäistä kertaa kohteet tulivat okulaariin melkein keskelle jopa 2 tunnin jälkeen. Pattereille heitin hyvästit jo eka iltana, kun hyytyivät ja putki lopetti siirrot kesken, käytän verkkovirtaa sopivalla muuntajalla.

Ainoa vaan, että normiokulaareista se 9mm tuntuu olevan aika surkea, ja netistä huutamani X-cel 5mm ei tunnu sekään oikein hyvältä. Tosin, jos tuo kollimointi vaikuttaa paljon, niin odotan parannusta tuloksiin.
Celestron Nexstar 130SLT; kiikarit Tasco 20x60
ex Tasco Novice 60/700

Pekka Moisio

Olisi pitänyt lukea allekirjoituksesi paremmin, koska itselläni on myös tuo samainen Celestron.
En ole huomannut mitään mainittavaa muutosta kollimoinnissa vaikka tuon tuota samaa putkea välillä sisältä parvekkeelle.
Sen voin myös sanoa, että Celestronin "9mm" okulaari on ainakin itselläni IDENTTINEN Skylinerin mukana tulleen "10mm" okulaarin kanssa.

Proffa

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 06.11.2010, 00:09:25
Sen voin myös sanoa, että Celestronin "9mm" okulaari on ainakin itselläni IDENTTINEN Skylinerin mukana tulleen "10mm" okulaarin kanssa.

Hmmm, mielenkiintoista. Jompikumpi valmistaja mittaa okulaarin viivoittimella???
Celestron Nexstar 130SLT; kiikarit Tasco 20x60
ex Tasco Novice 60/700