Mars talvella 2010

Aloittaja Timpe, 01.01.2010, 23:50:46

« edellinen - seuraava »

YoKahainen

No nyt kun hanskaan tämän "uuden" kameran, voin ainakin omasta puolesta luvata hyvinkin paljon parempaa, kunhan vain tulisi kelit.

LKE

YoKahainen


Erik Pirtala

Jahas. Oppositio tuli missattua. (Ei varmaankaan tarvitse sanoa, miksi). :rolleyes:

Kuinkakohan nopeasti tuo Mars tuosta loittonee? Onko parin viikon kuluttua jo hankala tapaus?

YoKahainen

Ei ole, hyvin vielä näkyy. Tässä 20.1.2010 1.44.



LKE

Timo Kantola

Hivelee jo silmiä. Kohta pitää ruveta utelemaan/urkkimaan , miten sä ton teet ?
Timo Kantola

YoKahainen

Hieno homma jos miellyttää. Eipä tässä mitään erityisiä kikkoja ole käytössä. Kova rutiini ja sitkeä yritys ovat minun valttejani. Tämä uusi kamera on kyllä meneillään olevan kauden pelastus.

LKE

jarikankaanpää

Joo kyllä miellyttää.. Tuo 25.1. kuva on jo todella hyvä. Kiekon reunan terävöitys on balanssissa kuvan
resoluutioon nähden ja planeetan pallomainen olemus tulee pakottomasti esiin. Värit ovat erinomaiset.
Minulla tulee joka kuvaan eri värit kun noitten filtterien kanssa joutuu sähläämään.
Jari Kankaanpää

einari

Eräällä brittifoorumilla on näkynyt joitain viitteitä että napalakissa on jotain kummallista menossa.
Tänään sitten www.spaceweather.com sivulla Pete Lawrencen ottamassa kuvassa näkyy jo selvästi että jotain on tekeillä
Tätä kannattaa yrittää havaita/kuvata jos mahdollista.
___
Tapio

TT

Eilen oli pitkän tauon jälkeen selkeää ja tälläistä sain aikaan. Seeing ei ollut mikään huippu, mutta onneksi selväpiirteinen Syrtis Major oli juuri sopivasti planeetan keskellä.

Sky-Watcher Skymax 102  
Kamera Canon Powershot A1000 IS

jarikankaanpää

Tämä on myös eiliseltä. Syrtis Major erottui silmiinpistävän tummana Arabian punertavia hiekkoja vasten.
Taisi olla toiseksi paras kohdalleni osunut "laukaisuikkuna" tällä kaudella.
http://lakeudenursa.fi/galleria/v/jarik/planeetat/Mars+3+2+2010+klo+2256.jpg.html?g2_imageViewsIndex=1
Jari Kankaanpää

YoKahainen

Ihan hieno kuva, pääsispä itsekin vielä koittamaan.

LKE

Hippasos

Mars pilvien välistä 3.2.2010 klo 21.10 ja 22.34.

.

TT

Lainaus käyttäjältä: Hippasos - 07.02.2010, 15:48:16
Mars pilvien välistä 3.2.2010 klo 21.10 ja 22.34.



Tuo ensimmäinen kuva on otettu lähes tarkalleen samaan aikaan kuin minun (tai oikeastaan minulla meni noin vajaa puoli tuntia pinottavien ruutujen ottamiseen. Tuosta voi kuitenkin vertailla hyvin näkyvien yksityiskohtien määrää. Minun kuvissani rajoittuu kuvaustekniikan takia Marsin kohdalla noin 50-60 ruutuun pyörimisen takia ja Jupiterin kohdalla todennäköisesti johonkin 30 ruutua kunhan sitä tosissaan pääsee kesällä ja syksyllä koittamaan.
Sky-Watcher Skymax 102  
Kamera Canon Powershot A1000 IS

TT

Tässä nyt Mars tältä illalta. Seeing oli hyvä joten sain ensimmäistä kertaa suurennetun version aikaiseksi. Unsharp maskia tuli ehkä käytettyä hieman liikaa, mutta tulipa yksityiskohtia enemmän näkyviin. Vasemmalla reunalla näkyy jo hieman varjoa, Syrtis Major kurkkii samanpuoleisen reunan takaa.

Sky-Watcher Skymax 102  
Kamera Canon Powershot A1000 IS

tomppa

Wow! 10 cm MCT:llä tosi hyvä kuva!