Tulipallo 19.2.2009

Aloittaja oksanen, 25.02.2009, 13:58:52

« edellinen - seuraava »

oksanen

Aamuvarhaisella 19.2.2009 Keski-Suomen yli pyyhältänyt tulipallo tarttui sekin Rainbown haaviin. Oheinen kuva on otettu Jyväskylän Nyrölässä klo 05:52:10 viiden sekunnin valotuksella.

Ilmansuunnat ovat näissä revontulikameran kuvissa peilikuvana tähtikarttoihin verrattuna, eli pohjoinen on ylhäällä ja itä oikealla, eli lentosuunta on siis pohjoistaivaalla kohti koillista.

Tästä on ainakin yksi silminnäkijähavainto Äänekoskelta, soitteli minulle maanantaina ja lupasi raportoida tulipallolomakkeen kautta.

arto

J.Tuukkanen

Tässä samainen Karstulasta kuvattuna.
Jari Tuukkanen

Esko Lyytinen

#2
Tämä tulipallo saatiin tiettävästi kolmen kameran kuviin. Itse en saanut. Hesassa oli pilvistä.

Sattumoisista syistä siitä ei valitettavasti saatu ollenkaan nopeusdataa.
Reitti tulee määritetyksi. Tuli suunnasta 249 jyrkkyydella 19 astetta ja sammui noin 40 kiometrissa, mutta tulonopeus jää avoimeksi. Syttymiskorkeuden 81 km perusteella oli kuitenkin hitaanpuoleinen, luultavasti luokkaa 20 km/s.
Luultavasti pudotti pienehkön meteoriitin, ehkä vain kymmengrammaluokan, mahdollisesti satagrammaluokan.
Pimeälennon reitti ta sen jatke menee jokseenkin Vesannolla olevan kesämökkimme yli ja putoaminenkin on sen verran lähellä, että en varmasti tiedä kummalle puolelle putosi. Kymmengrammaluokan olisi pudonnut selvästi ennen ja satagrammaluokan voinut tulla kohdalle tai lentää yli. Ilman nopeus- ja hidastuvuusdataa epätarkkuus on jotain plus miinus kymmenen kilometriä tai mieluummin enemmänkin.

Havaintojen yhdistämisestä selviää että Nyrölässä valotus alkoi suunnilleen lennon puolivälissä (jäljen kirkkaammassa päässä) ja tuli sammumiseen asti kuvattua. Liitan OFOO_ohjelmalla tehdyn groundmap kartan.
Laitoin havainnot UFOO:n hyväksymään muotoon jotta saan tällaisen havainnollisen kartan tehtyä. Näkyy miltä kohtaa reittiä mistäkin asemasta havaittiin.

Esko

EDIT: Vaihdoin kuvan koska olin editoinut vahingossa väärän minuuttilukeman. Nyt on ok.