Sääpallo Stratosfääriin

Aloittaja jepa, 21.04.2011, 15:58:28

« edellinen - seuraava »

jepa

Olen tässä meinannut rakentaa sääpallon ja haluaisin tietää tarvitaanko siihen lupia.  Muitakin vinkkejä olisi kiva saada esim Gps paikantimesta.                                                                  Aioin käyttää heliumia mutta paljonkohan sitä menee 170 senttimetriä halkasialtaan olevaan palloon.

pepa

Lainaus käyttäjältä: jepa - 21.04.2011, 15:58:28
Olen tässä meinannut rakentaa sääpallon ja haluaisin tietää tarvitaanko siihen lupia.  Muitakin vinkkejä olisi kiva saada esim Gps paikantimesta.                                                                  Aioin käyttää heliumia mutta paljonkohan sitä menee 170 senttimetriä halkasialtaan olevaan palloon.
Taitaa olla liian pieni pallo ja pitää varmistaa myös kestävyys, laajenee aika paljon ilmanpaineen laskiessa. Stratofäärissä on tuulet sitä luokkaa, että se pallo on hyvin äkkiä sadan kilometrin päässä.
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

jepa

Voihan isomman pallon ostaa ja sata kilometriä pääsee autolla.

KEW

Potentiaalisia laskeutumispaikkoja on kaksi.

Kuusen latva ja järven selkä!

Siksi vastaava projektimme odottaa ensi talvea.

Oletteko lukenut tämän: Aihe: Kamera säähavaintopallolla 30km korkeuteen - projekti Kauniita kuvia korkealta

Terv.Kaj Wikstedt

jepa

Olen lukenut, mielenkiintoinen projekti. Mutta en saanut oikein selvää tarvitaanko lupia.

naavis

Lainaus käyttäjältä: jepa - 22.04.2011, 09:34:41
Olen lukenut, mielenkiintoinen projekti. Mutta en saanut oikein selvää tarvitaanko lupia.

Jos luet ketjun vähän tarkemmin, sieltä selviää luvista lisää: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=6284.msg54416#msg54416

jepa


jepa

Mutta millaista Gps paikanninta kannattaisi käyttää.

KEW

GPS-paikannin ei liene suurin ongelma, vaan Down-link, jolla saat sen gps-paikannuksen itsellesi. laite joka lähettää esim. tekstarina paikkatietoa määräajoin.

Kannattaisiko tämä ketju siirtää edellisen jatkoksi? Aihe: Kamera säähavaintopallolla 30km korkeuteen - projekti Kauniita kuvia korkealta

Terv. Kaj Wikstedt

jepa

Voihan sen siirtää mutta siellä vaan ei ollut kirjoiteltu vähään aikaan.

pepa

Lainaus käyttäjältä: jepa - 22.04.2011, 15:43:29
Mutta millaista Gps paikanninta kannattaisi käyttää.
Eikö ne koirapannoissa käytettävät gpässät ole aika hyviä vempeleitä? Nehän lähettää kännyyn tarkkaa paikkatietoa.
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

Lauri Kangas

Eipä tosin taida lainsäädäntö mahdollistaa datan lähettämistä moisesta ilma-aluksesta GSM-verkkoon. Stratosfääristähän paikkatietoa ei saisi muutenkaan. Kyllä radioteitse lähetetty paikkatieto on se way to go.

KEW

Juurikin noin.
Eilen keskustellessani erään veteraanin kanssa tuli esiin, että porukassa on hyvä olla mukana radioamatööri, jolla on kokemusta aprs-järjestelmän käytöstä.

Terv. Kaj Wikstedt

jepa

Paikantimesta taitaa tulla aikamoinen ongelma.

jepa

Tietääkö kukaan mistä saisin toimivan paikantimen ta osat.